AMD Radeon "Fiji" röjs av DICE-utvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, det skulle vara en dålig anledning. Jag tror den anledningen jag nämnde är mer relevant för de som väljer W9100 än den du nämner.

Nej, min anledning är den korrekta. Eller hur menar du? Menar du att folk i min bransch där jag jobbar varje dag och får pengar inte kör Konsumentinriktade kort som Titans köper Tesla istället, som exempel, för 3-4 gånger pengarna. Okej

Grejen var att han ifrågasatte mig med att ingen behöver mer än 4GB på grafikkort, för spel utnyttjar inte det. Varav jag försökte förklara att det finns mer än spel som utnyttjar grafikminne, varav han listar ett kort som kostar 3 gånger mer än ett Titan X, varav jag helt sonika försökte inflika att då köper man Titan X istället. För givetvis har jag GPGPU i åtanke, i synnerhet Rendering på GPU, vilket Nvidia har monopol på idag tack vare deras Titans.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sgtprobe:

Majoriteten av GPU renderare kör Single Precision math. Man får 3 Titan X för priset av ett sådant kort. AMD har inget på marknaden som konkurrerar med Nvidia inom det marknadssegmentet, därav så vore det bra om AMD utrustar sina kort med mer minne på sina mer konsumentinriktade kort för att ta upp kampen, speciellt nu när fler av GPU baserade renderingsprogram börjar få mer stöd för OpenCL. Branschen har varit väldigt Cuda centrerad fram tills nu.

Renderingsfarmar är inte det enda som Firepro och Quadro används till...

Sen finns det fler skillnader som är relevanta. Kort för Workstation har ECC-minne vilket kan vara viktigt i vissa tillämpningar. Sen skiljer det sig mycket i drivrutiner. Quadro presterar sämre i spel än motsvarande Geforce även om man tar med de lägre klockfrekvenserna för att de helt saknar alla optimeringar i drivrutinerna. Istället har de massa optimeringar för professionella program. Nvidia har till exempel kraftigt stympat prestandan i OpenCL på sina Geforce. Det är rena mjukvarulås. Vissa specifika benchmarks kan Quadro prestera dubbelt så bra som motsvarande Geforece. Allt beror på drivrutinerna. Så om man ska köpa M6000, K6000 eller W9100 beror helt på vad man ska använda kortet till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Nej, min anledning är den korrekta. Eller hur menar du? Menar du att folk i min bransch där jag jobbar varje dag och får pengar inte kör Konsumentinriktade kort som Titans köper Tesla istället, som exempel, för 3-4 gånger pengarna. Okej

Grejen var att han ifrågasatte mig med att ingen behöver mer än 4GB på grafikkort, för spel utnyttjar inte det. Varav jag försökte förklara att det finns mer än spel som utnyttjar grafikminne, varav han listar ett kort som kostar 3 gånger mer än ett Titan X, varav jag helt sonika försökte inflika att då köper man Titan X istället. För givetvis har jag GPGPU i åtanke, i synnerhet Rendering på GPU, vilket Nvidia har monopol på idag tack vare deras Titans.

Frågan gällde en anledning till att köpa W9100. Jag nämnde dubbelprecision, du nämnde singelprecision. Din anledning är inget vidare till att köpa W9100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Att du ens jämför det med Titan kort visar vad du vet, detta får du nog jämföra med Quadro M6000 som likt Titan X har 4GB mindre minne men kostar mer än dubbelt så mycket som AMD FirePro™ W9100 Professional

Nej, du missar poängen, och visar vad du vet!?

Man renderar inte på Tesla, quadro eller Firepro, man renderar på konsumentkort, men att rendera på grafikkort kräver minne. Nvidia har mycket minne på sina kort och de är billigare än proffskorten. Finns en hel bransch som jobbar så.

Var är FirePro W9100 billigare än Titan X?

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Frågan gällde en anledning till att köpa W9100. Jag nämnde dubbelprecision, du nämnde singelprecision. Din anledning är inget vidare till att köpa W9100.

Nej, det är sant, behöver du Single precision är det riktigt. Men det var det jag syftade med från början angående varför inte AMD skulle ha mer än 4GB på sina mer konsument inriktade kort. Vore väl bra om de tog upp kampen mot Nvidia på den marknaden nu när OpenCL börjar komma mer Starkt.

Octane som jag renderar i är nu i version 2 och kör bara Cuda, men Octane 3 som är under beta kommer även får stöd för OpenCL. Med tanke på kommande Fiji så vore det verkligen Guld om det både presterar bra, men samtidigt har mycket minne. 8GB är en bra mängd, man kan rendera relativt stora scener på den mängden Vram. Jag tror att fler och fler börjar släppa in OpenCL i en annars väldigt Cudadominerad bransch.

Det säljs väldigt mycket Titans inom det området, och folk hamstrar dem så fort de kommer åt dem.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Renderingsfarmar är inte det enda som Firepro och Quadro används till...

Sen finns det fler skillnader som är relevanta. Kort för Workstation har ECC-minne vilket kan vara viktigt i vissa tillämpningar. Sen skiljer det sig mycket i drivrutiner. Quadro presterar sämre i spel än motsvarande Geforce även om man tar med de lägre klockfrekvenserna för att de helt saknar alla optimeringar i drivrutinerna. Istället har de massa optimeringar för professionella program. Nvidia har till exempel kraftigt stympat prestandan i OpenCL på sina Geforce. Det är rena mjukvarulås. Vissa specifika benchmarks kan Quadro prestera dubbelt så bra som motsvarande Geforece. Allt beror på drivrutinerna. Så om man ska köpa M6000, K6000 eller W9100 beror helt på vad man ska använda kortet till.

Alltså, jag vet väl precis vad man använder Quadro, firepro och liknande till. Har ju jobbat i branschen i snart över 20 år.

Det var inte det jag nämnde Titan X för, Jag ifrågasatte varför inte man skulle behöva mer än 4GB på nya Fiji för och nämnde att det fanns annat än spel, och då fick ett FirePro länkat till mig som ett alternativ, varav jag sa att varför köpa ett sådant när man kan köpa Titan X istället, som är billigare. Givetvis hade jag GPU rendering i bakhuvudet.

Om Fiji är riktigt snabb i OpenCL så är det superbra om det även har mycket minne, vilket skulle göra att AMD kommer sälja många kort till folk inom min bransch jag jobbar i, där Nvidia totalt dominerar tack vare sin Titan serie av kort.

Edit/
Angående Quadro och FirePro så är de flesta som jobbar direkt med 3D grafik rent generellt av den uppfattningen att det är mest snakeoil. I flera fall så vinner du inget alls på att köra sådana kort. Däremot så beroende på vad du jobbar med så kan den utökade precision på Z-buffern, som exempel, vara av väldigt nyttigt för visualiseringar av stora modeller. 10 bitar via Displayport är något annat som är av nytta så klart, och vissa optimeringar för Cad Program, men rent generellt för DCC så är det faktiskt inte så många som kör med Quadro längre. Men du har ju fler fördelar som bra garanti och service, speciellt för program som är certifierade.

La till lite mer text
Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Nej, det är sant, behöver du Single precision är det riktigt. Men det var det jag syftade med från början angående varför inte AMD skulle ha mer än 4GB på sina mer konsument inriktade kort. Vore väl bra om de tog upp kampen mot Nvidia på den marknaden nu när OpenCL börjar komma mer Starkt.

Octane som jag renderar i är nu i version 2 och kör bara Cuda, men Octane 3 som är under beta kommer även får stöd för OpenCL. Med tanke på kommande Fiji så vore det verkligen Guld om det både presterar bra, men samtidigt har mycket minne. 8GB är en bra mängd, man kan rendera relativt stora scener på den mängden Vram. Jag tror att fler och fler börjar släppa in OpenCL i en annars väldigt Cudadominerad bransch.

Det säljs väldigt mycket Titans inom det området, och folk hamstrar dem så fort de kommer åt dem.

AMD har ju 8GB-kort med 290X med ungefär samma singelprecisionsprestanda som Titan X. Har dessutom svårt att tänka mig att det inte kan balansera lasten så att 2 kort med 8GB VRAM inte slår ett med 12GB.

Men, läs igen. Frågan jag svarade var varför man ska köpa W9100, ingen annan frågeställning i den diskussionen fanns innan dess. Du svarade rakt av på mitt inlägg med en alternativ anledning. Jag tycker din anledning att köpa W9100 är usel. Är singelprecisionsprestanda det enda man tittar på så bör man inte köpa W9100 tycker jag. Dubbelprecision är nog vanligare anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

AMD har ju 8GB-kort med 290X med ungefär samma singelprecisionsprestanda som Titan X. Har dessutom svårt att tänka mig att det inte kan balansera lasten så att 2 kort med 8GB VRAM inte slår ett med 12GB.

Men, läs igen. Frågan jag svarade var varför man ska köpa W9100, ingen annan frågeställning i den diskussionen fanns innan dess. Du svarade rakt av på mitt inlägg med en alternativ anledning. Jag tycker din anledning att köpa W9100 är usel. Är singelprecisionsprestanda det enda man tittar på så bör man inte köpa W9100 tycker jag. Dubbelprecision är nog vanligare anledning.

Mja, rent generellt så verkar det som inte 290X presterar så himla bra för rendering, än, men vi får se när de etablerade renderingsprogrammen får ut sina versioner med OpenCL först. Tekniskt så har inte 2 kort några problem att slå ett annat kort eftersom prestandan ökar nästintill linjärt för varje kort du utökar med. Problemet är dock minnet. Har du 4 eller fler snabba kort med 8GB Vram var, så har du totalt sett 8GB att rendera på, tar det du ska rendera upp mer minne så får du problem, så då är kort med mer minne att föredra, så klart! Man kan rendera med "out of core" rendering, men då tappar du en hel del prestanda därför att du får väldigt mycket data som ska skickas över PCIE hela tiden. Men det är godtagbar kompromiss för de tillfällen du råkar ut för det här.

Dock är Out of core rendering ganska ny teknik, och alla stöder inte det fullt ut ännu. Vissa stöder bara out of core rendering för texturer och inte geometri som exempel.

Angående det andra du skrev som jag svarade på så läste jag det fel, eller rättare sagt uppfattade dig fel.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtprobe:

Nej, du missar poängen, och visar vad du vet!?

Man renderar inte på Tesla, quadro eller Firepro, man renderar på konsumentkort, men att rendera på grafikkort kräver minne. Nvidia har mycket minne på sina kort och de är billigare än proffskorten. Finns en hel bransch som jobbar så.

Var är FirePro W9100 billigare än Titan X?

1. Renderar är exakt vad du gör med QUADRO, Tesla och FirePro
2. Var sa jag att FirePro W9100 är billigare än Titan X? Jag sa att FirePro W9100 var hälften så billigt som Quadro M6000 som har lika mycket minne som Titan X, dvs 12GB medan FirePro W9100 har 16GB

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Säger så här, fan VA SKÖNT ingen DVI !

Jasså du är också av den åsikten, ja själv kommer jag verkligen inte sakna den breda skruvkrävande kontakten, som dessutom är förbannat ful.
/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

http://videocardz.com/55566/nvidia-geforce-gtx-980-ti-perform...

Ja, herre min skapare. Nästan som finalen OS 2006 i ishockey...

Är det där en trolig källa? För om det är sant så spekulerade jag fel (buhu). Men det ser inte så illa ut ändå om de där benchmarksen är något att hänga i julgranen så att säga. Oavsett så är det riktigt spännande tid framför oss nu.

Jag personligen hoppas på ett riktigt starkt kort från AMD, jag och många med mig hoppas på ett riktigt monster som presterar ordentligt bra i OpenCL. Införlivas det så misstänker jag att AMD eventuellt kan få ett liknande uppsving som när Mining var på tapeten framöver. Speciellt om det lägger sig i en lägre prisnivå än exempelvis Titan X. Frågan är dock hur 980ti kommer möta ett eventuellt kraftfullt Fiji prismässigt? Eller vågar vi gissa på prestanda i nivå med Titan X?

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Det var ju repi som "läckte" första bilden på 290X också.

Han lär ju ha fått tillstånd.

Japp jag får posta bilder på det vi får från AMD. Så tog en snabb bild på kontoret och tweeta ut det.

Bra grejjer!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

1. Renderar är exakt vad du gör med QUADRO, Tesla och FirePro

Så klart du KAN rendera på de korten, men få i min bransch gör det. Varför skulle vi köpa framförallt Tesla, Quadro när du får högre prestanda via Titan serien för betydligt mindre pengar?

Visst finns det större organisationer som renderar med massor av Teslakort, framför allt för den ökade driftsäkerheten det ger dem i kritiska scenarion. Men även de största renderfarmarna som du kan lägga ut GPU baserade renderingsjobb på kör oftast (nästan alltid generellt) med Titans därför att de är så pass mycket billigare och snabbare. Plus att går de sönder så är det ändå billigare i längden att byta ut dem än samma konstellation av mycket dyrare Teslakort. De är för dyra i inköp helt enkelt, och renderfarmar är inte kritiska på det sättet. Dock måste renderfarmar även kunna täcka större jobb, så Tesla är det enda som fungerar för det om du har scener som tar upp mer än 12GB som exempel. Mig veterligen så är den största mängden minne på Tesla 24GB? Dessutom så används Tesla mest för generella GPGPU beräkningar, men finns säker tusen andra saker jag aldrig ens tänkt på. Quadro och Firepro mest som displaykort för realtidsgrafik i 3D där krav på precision är högre än vad du får med konsumentkort (Tänk CAD, visualiseringar av bilar etc, där detaljer måste visas med hög precision utan z-fighting som ett exempel).

Hela mitt resonemang var att det finns en väldigt stor marknad för mer konsumentinriktade grafikkort som behöver mycket mer minne än 4GB, vilket just nu i stort sett bara Titan och dess variationer fyller. Och, ja, jag anser att Titan är konsumentinriktade, mycket minne men betydligt billigare än snarlika Teslakort alt Quadro, och då även Firepro korten från AMD.

Hela den branschen domineras av Nvidia baserade kort pga att applikationerna bara fungerar med CUDA (ungefär ca 95% om du tar de etablerade stora namnen som används professionellt), men fler börjar lägga in stöd för även OpenCL, vilket gynnar AMDs kort. Majoriteten som jobbar med det här, och i synnerhet frilansare till små/mellanstora reklam/arkitekt/renderstudios kör nästintill uteslutande konsumentkort för det arbetet av de anledningarna jag listade ovan. Det är prisvärt helt enkelt.

Edit/
För att förtydliga:
Givetvis kommer du alltid hitta "avvikande" studios som enbart kör med Nvidias Quadro VCA lösningar, eller installationer med uteslutande Tesla som exempel. Men oftast beror det på deras klienter kräver en annan säkerhet kanske. Men ser du på de flesta som jobbar med visualiseringar av arkitektur, produktrenderingar etc. Så är det verkligen nästan uteslutande konsumentkort.
Om du är intresserad så kolla gärna in företag såsom Octane, Thearender, Arion och Redshift. Alla Cudabaserade (några med OpenCL under utvecklig) renderingsprogram. Ser man till användarna där så är det också nästan uteslutande konsumentkort och bara i få fall där de kör på dedikerade kort som exempelvis Tesla. Helt apropå så är även Corona Render ett jäkligt trevligt program, dock CPUbaserat, men renderar väldigt cleant och mycket snabbt. Just det, Vray RT kan köra OpenCL också, det hade jag glömt bort. Men vet inte hur optimerat det är för tillfället med tanke på att att första Titan är ca 36-45% snabbare än exempelvis FirePro W9100. FirePro under Vray RT OpenCL och Titan med Vray RT Cuda då så klart.

Skrivet av Rajat:

2. Var sa jag att FirePro W9100 är billigare än Titan X? Jag sa att FirePro W9100 var hälften så billigt som Quadro M6000 som har lika mycket minne som Titan X, dvs 12GB medan FirePro W9100 har 16GB

Nej, det är sant, det sa du inte, men om du tar det i beaktande som jag nyss skrev, och som jag syftade på från första början så finns det ingen mening med att köpa snordyra Quadros/FirePros när jag syftade på applikationer som kräver prestanda, men framförallt mycket minne på kort som är mer konsumentinriktade, precis som Titan är. Vore det inte bra då om AMD också kunde konkurrera mer på en marknad där Nvidia i stort sett dominerar helt utan konkurrens?

Förstår inte varför du postade så spydiga svar, eller uppfattade du mig som otrevlig? Ber om ursäkt i så fall.

La till mer text och annat, borde gå och lägga sig istället. :)
Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Hjälpsam

@sgtprobe Du har gett oss intressanta uppgifter från en som jobbar i branschen, tack för det!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tråkigt.. Min HP LP3065 har ju enbart DVI-D så... Det är alldeles för tidigt att droppa DVI.

Permalänk
Medlem

Suck, skulle ha köpt ett GeForce GTX 980 som jag tänkte. Om nu första Fiji-modellen blir som Titan i pris är det för tok för mycket att lägga på ett grafikkort. Man kan ju renovera upp en mindre toalett för dom pengarna.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Hur har AMD tänkt ? Halo produkt?

Kul att dom har nått att positionera mot TitanX men... Vad ska som konkurrera mot GTX 980 och ev 980ti med? ett sminkat 290X?

Entusiast segmentet som köper kort i 5000-7000 klassen är ju rätt så stort eller? Dom behöver ju nått som kan matcha/överglänsa GTX 980 och ev 980ti

Eller missar jag nått?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Eller. Så är 300-serien OEM-only gjord av rebrands för att tömma lager i stil med Radeon HD 8000 och Geforce 300-serien. Medan Fiji blir 490X. Tänk på det, allt vi hört om att Hawaii hamnar i 390/X är specs på OEM-grejer.

Bara en tanke.

Det skulle fan inte förvåna mig :/
Jag hoppas verkligen att åtminstone 390 och 390x blir nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Hur har AMD tänkt ? Halo produkt?

Kul att dom har nått att positionera mot TitanX men... Vad ska som konkurrera mot GTX 980 och ev 980ti med? ett sminkat 290X?

Entusiast segmentet som köper kort i 5000-7000 klassen är ju rätt så stort eller? Dom behöver ju nått som kan matcha/överglänsa GTX 980 och ev 980ti

Eller missar jag nått?

390x kommer ju (tydligen) bli ett 290x med 20-25% högre klockfrekvens på kärnan samt +1GHz effektivt på minnet. Så ja, sminkat och redo!

Sen om Fiji blir en dyr haloprodukt så kanske 980Ti inte blir någon verklighet. Vem vet..

Eller så stämmer de senare ryktena om att de slopat idén att 980Ti skulle bibehålla alla kärnor från Titan X, och att vi istället får se en nedklippt version så som GTX 780 var.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Nackdelar med DVI:
-Det är stort och klumpigt
-Skruvas fast
-Lite för ömtåliga pins som sticker ut och kan gå sönder
-Skruvarna fastnar i alla andra sladdar om man försöker skilja sladden från resterande delar av ormboet. Oerhört drygt när det sitter i kabelrännor och liknande
-Går bara att koppla in åt ett håll

Nackdelar med Displayport:
-Går bara att koppla in åt ett håll

Nackdelar med HDMI:
-Går bara att koppla in åt ett håll
-Royalties

Du glömde en nackdel på dispayport:
Kräver tvåvägs kommunikation med separata Ellinor, och om inte kabeln följer
dp standarden så kan det få grafikkortet att crasha, något som hände mig trots att jag betalade
185kr för kablen.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Tråkigt.. Min HP LP3065 har ju enbart DVI-D så... Det är alldeles för tidigt att droppa DVI.

Äh samma sak hände med VGA alla mina vänner hade VGA i 4 år efter DVI blev standard på grafikkort.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Då köper man helt enkelt en adapter.
Det är så här utveckling inom teknik går, saker slängs bort och ersätts. Anpassar man sig inte så dör man ut. (Om man vill vara dramatisk)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sgtprobe:

Alltså, jag vet väl precis vad man använder Quadro, firepro och liknande till. Har ju jobbat i branschen i snart över 20 år.

Det var inte det jag nämnde Titan X för, Jag ifrågasatte varför inte man skulle behöva mer än 4GB på nya Fiji för och nämnde att det fanns annat än spel, och då fick ett FirePro länkat till mig som ett alternativ, varav jag sa att varför köpa ett sådant när man kan köpa Titan X istället, som är billigare. Givetvis hade jag GPU rendering i bakhuvudet.

Om Fiji är riktigt snabb i OpenCL så är det superbra om det även har mycket minne, vilket skulle göra att AMD kommer sälja många kort till folk inom min bransch jag jobbar i, där Nvidia totalt dominerar tack vare sin Titan serie av kort.

Edit/
Angående Quadro och FirePro så är de flesta som jobbar direkt med 3D grafik rent generellt av den uppfattningen att det är mest snakeoil. I flera fall så vinner du inget alls på att köra sådana kort. Däremot så beroende på vad du jobbar med så kan den utökade precision på Z-buffern, som exempel, vara av väldigt nyttigt för visualiseringar av stora modeller. 10 bitar via Displayport är något annat som är av nytta så klart, och vissa optimeringar för Cad Program, men rent generellt för DCC så är det faktiskt inte så många som kör med Quadro längre. Men du har ju fler fördelar som bra garanti och service, speciellt för program som är certifierade.

Du frågade varför man skulle välja Firepro istället för Titan X. Resten av ditt nischade scenario som frågan gällde glömde du skriva ut. Jag kan inte läsa dina tankar så om du inte skriver vad du menar så utgår jag från det du faktiskt skriver.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Eller så stämmer de senare ryktena om att de slopat idén att 980Ti skulle bibehålla alla kärnor från Titan X, och att vi istället får se en nedklippt version så som GTX 780 var.

Med största sannolikhet blir det så. Dels så konkurrerar de väl lite för mycket med Titan X annars. Men även för att de måste ta vara på alla GK200 - chip som inte blivit helt lyckade i tillverkningen. Nu vet jag förstås inte hur pass bra 28nm processen hos TSMC har blivit, så detta kanske inte är något stort problem längre.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Är det inte mer tekniska begränsningar i DP/HDMI? Klarar t.ex Displayport 144Hz i 1080p?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av repi:

Japp jag får posta bilder på det vi får från AMD. Så tog en snabb bild på kontoret och tweeta ut det.

Bra grejjer!

Repi kan du inte lägga upp en bild eller en bild på fps när du spelar bf4 eller nåhot annat kul? :):):)
Inget tålamod kvaaaaar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Varför finns höljet inte i kork? kork är ett betydligt mer naturnära material än plast.

Varför finns höljet inte i guld? Guld har betydligt mycket mer premiumkänsla än plast.

Permalänk
Medlem

@Snuffsis:
Adaptrar mellan DP/HDMI och DVI fungerar aldrig som det ska dock, speciellt med Dual Link (vilket min skärm kräver). En 30" S-IPS panel med 2560x1600 är fortfarande på topp.. Bara för att kids kör med sina små DP portar med sina sketna TN paneler.

Nej det kommer nog dröja 4-5 år till innan man köper en ny skärm, det är en investering till skillnad från mest hårdvara.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lanfranc:

Varför finns höljet inte i guld? Guld har betydligt mycket mer premiumkänsla än plast.

Ja, varför inte i guld?
Eller platina, det är ännu mer premium utan att verka så vräkigt.
Dåligt av AMD! jag tror att kortet kommer att floppa om det inte får ett hölje av kork, guld eller platina (valbart).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av shelter:

Är det inte mer tekniska begränsningar i DP/HDMI? Klarar t.ex Displayport 144Hz i 1080p?

DP 1.2 som är standard nu klarar allt som DVI klarar och mer därtill. HDMI 1.4 ska också klara allt som DVI klarar men det är inte säkert att det finns stöd i mjukvara alltid. HDMI på lite mer "udda" upplösningar och uppdateringsfrekvenser kan vara väldigt trassligt. HDMI 2.0 motsvarar DP 1.2 i bandbredd ganska exakt. DP 1.3 som är släppt men som inte finns ute i det vilda än klarar betydligt mer än HDMI 2.0. Men för ett par år sedan var DVI mer eller mindre ett krav för 120 Hz eller upplösningar över 1080p. Så folk som fortfarande sitter på sådana skärmar vill gärna ha kvar DVI ett tag till. Något som många här verkar missa. Får hoppas att de har en väl fungerande implementation av dual-mode 1.1 så det går att få ut en DVI dual-link med en passiv adapter via Displayport.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24