Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

Begagnad kombi av nyare modell

Börjar bli dags att byta bil snart så jag kollar runt lite på begagnatmarknaden.

Men jag förvånas över hur skralt utbudet av bensinare är. De allra flesta är dieslar. Hur kommer det sig att dieseln har blivit så populär?

Eller det kanske är en feltolkning av mig. Eftersom det just är mest begagnade dieslar på t.ex. blocket så kanske folk inte gillar dem och vill sälja dem?

Har främst kollat på VOLVO V70 årsmodell 2010 och framåt. VW Passat kollade jag lite på först, men den finns nästan uteslutande med dieselmotor.

Permalänk
Rekordmedlem

Man väljer Diesel för att det ger lägre kostnad, det börjar äntligen att slå igenom även i Sverige.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på mycket f.d leasingbilar.
Små diselmotorer har ju varit miljöbilar ett tag, billiga i drift och ingen [straff]skatt under de första 5 åren.

Permalänk
Medlem

Det beror ju förstås på i vilket segment du tittar. Kollar man på 2005 och bakåt är det ju till större delen bensinare. Antar att det har med att göra att dieseln blev populär runt 2008-2012 och det är dem bilarna som nu säljs.

Varför är det intressant om det är en diesel eller inte, för dig? Det kan ju svara på frågan varför det finns så många.

Permalänk
Medlem

Jag kollade upp Toyota Avensis och av den finns det rätt många besindrivna till salu. Det är väl det gamla klassiska ställningstagandet, körs bilen mycket så blir det billigare med en dieseldriven och körs bilen lite så blir det billigare men en bensindriven.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag satt i samma sits för ett tag sedan när jag skulle byta bil. Jag ville ha en 2012-2014 Volvo V70 eller VW Passat och gärna bensin då vi kör försvinnande lite varje år.

Bensinbilarna lös med sin frånvaro så det fick bli en V70 diesel, iofs är jag nöjd att jag tog det beslutet - den är väldigt snål och skatten kostar gratis (iaf ett tag till)

/Erik

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man väljer Diesel för att det ger lägre kostnad, det börjar äntligen att slå igenom även i Sverige.

Förutssatt att du åker tillräckligt långt. Åker man runt 1500-2000mil så är det +/-0 men över det så har man en lägre kostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

När det gäller nya bilar hade jag personligen aldrig valt bensin. Dieselmotorerna är snålare, miljövänligare och billigare i skatt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Får ta och rekommendera Volvo V70 late 2011 med den 7" displayen. Vilket lyft från tidigare Volvo modeller.
Känner att diesel bara är ett plus, billigare, räcker längre och just nu är bilen skattebefriad i några år.

Kan även lägga till att vi stod i valet mellan VW Passat och Volvo V70, såhär i efterhand känns det bra att det ändå blev Volvo.

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

fassan kör en mercedes C 220 CDI kombi, 04
Riktigt fin faktiskt, diesel + känns hyfsat lyxig haha.

Permalänk
Medlem

Satt i samma sitts för något år sedan, blev en A6 2010 diesel med någon miljö märke på, TDIe eller något sådan men med lite hjälp ifrån BSR så blev det ändå rätt bra drag i den.
Diesel tog jag just för att få ner drift och förbruknings kostnaden en del - hade en jaguar med v6 bensinare tidigare och var less på att tillbringa halva min fritid på bensinstationen och tanka hela tiden. Min A6 snittar runt 0.5l/mil (mycket stads körning) och skatten är ca 2600 per år för mig här i Mölndal.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

Satt i samma sitts för något år sedan, blev en A6 2010 diesel med någon miljö märke på, TDIe eller något sådan men med lite hjälp ifrån BSR så blev det ändå rätt bra drag i den.
Diesel tog jag just för att få ner drift och förbruknings kostnaden en del - hade en jaguar med v6 bensinare tidigare och var less på att tillbringa halva min fritid på bensinstationen och tanka hela tiden. Min A6 snittar runt 0.5l/mil (mycket stads körning) och skatten är ca 2600 per år för mig här i Mölndal.

Vad har du för motor i den? Min octavia 2.0tdi kostar 4168kr per år i skatt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

Satt i samma sitts för något år sedan, blev en A6 2010 diesel med någon miljö märke på, TDIe eller något sådan men med lite hjälp ifrån BSR så blev det ändå rätt bra drag i den.
Diesel tog jag just för att få ner drift och förbruknings kostnaden en del - hade en jaguar med v6 bensinare tidigare och var less på att tillbringa halva min fritid på bensinstationen och tanka hela tiden. Min A6 snittar runt 0.5l/mil (mycket stads körning) och skatten är ca 2600 per år för mig här i Mölndal.

För min far var det tvärt om för någon månad sedan. Han tröttnade på sin tråkiga traktor (Octavia 2.0) och skaffade sig en Jaguar S-type (3 liters V6)

Edit: Han funderar nu på att skaffa den superladdade V8:an

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

För min far var det tvärt om för någon månad sedan. Han tröttnade på sin tråkiga traktor (Octavia 2.0) och skaffade sig en Jaguar S-type (3 liters V6)

Kör man 7-8 mil om dagen hade jag nog inte valt en v6 bensinare.

Det som även kan vara värt att nämna är att om skatten överskrider 3600 kr per år så delas den automatiskt upp i tre betalningar per år

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Vad har du för motor i den? Min octavia 2.0tdi kostar 4168kr per år i skatt

Du kanske inte har partikelfilter i din, då blir skatten högre.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du kanske inte har partikelfilter i din, då blir skatten högre.

Så kan det nog vara

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man väljer Diesel för att det ger lägre kostnad, det börjar äntligen att slå igenom även i Sverige.

Inte om man bara kör ~1000 mil/år... Kör en svintörstig "miljöbil" istället.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Sen ska man ha i åtanke att en dieselmotor orkar mycket längre än en bensinare. Under samma förutsättningar så räcker en dieselmotor minst 10 000 mil längre.

Permalänk
Medlem

@Verminator: Bara en bra sak att ta ställningstagande till angående diesel eller bensin, nu har ju äntligen Europa fattat hur farlig diesel är, Paris kommer eller kanske redan har förbjudit dieselbilar, Oslo ska förbjuda dem. De är mycket skadligare för människan än bensinbilar. Ett barn ska tex aldrig vara i närheten av en diesel som står på tomgång, eller när man tankar diesel, helst ska ingen det förstås. Många fler cancer ämnen i diesel hur mycket man än renar avgaserna då partiklarna är för små.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Man väljer Diesel för att det ger lägre kostnad, det börjar äntligen att slå igenom även i Sverige.

Blir diesel verkligen billigare?

Beror väl på hur man räknar på det. En liten bil med en liten snål dieselmotor som du kör långsträck med är väl självklart billig. Samtidigt är snåldieslarna skattebefriade. Men sedan är skatten högre än motsvarande bensinalternativ.

Men när man jämför samma bilmodell med olika motoralternativ?

Byte av partikelfilter var väl hyffsat dyrt om jag inte minns fel, vilket man lär råka ut för om man kör mest kortare sträckor.

Hade väl tänkt skaffa en V70 som är ca 3-5 år gammal och gått max 10 000 mil. Då ligger priset ungefär 120 000 kr under nypris. Ser inga ekonomiska fördelar med att välja en fabriksny bil. Annars har man ju fler valmöjligheter då så klart, men de tycker jag inte är värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Sen ska man ha i åtanke att en dieselmotor orkar mycket längre än en bensinare. Under samma förutsättningar så räcker en dieselmotor minst 10 000 mil längre.

Om man tänkt "köra slut" på bilen så är ju det en parameter att ta hänsyn till, ja. Byter man innan 20-30k mil så bör ju inte det vara ett problem. Vet inte hur det ser ut med servicekostnader men vid köp av ny bil är ju diesel en hel del dyrare. Iaf när jag kollade sist.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LSD:

@Verminator: Bara en bra sak att ta ställningstagande till angående diesel eller bensin, nu har ju äntligen Europa fattat hur farlig diesel är, Paris kommer eller kanske redan har förbjudit dieselbilar, Oslo ska förbjuda dem. De är mycket skadligare för människan än bensinbilar. Ett barn ska tex aldrig vara i närheten av en diesel som står på tomgång, eller när man tankar diesel, helst ska ingen det förstås. Många fler cancer ämnen i diesel hur mycket man än renar avgaserna då partiklarna är för små.

Bäst är ju självklart "hybridbilarna", men så ska man ju ha råd att köpa dem också. De är ju lite dyrare än de "vanliga" alternativen.

Sedan är ju frågan hur pass miljövänliga de är. Vart kommer elen ifrån t.ex. som man laddar elbilarna med? Och hur har gasen tillverkats/transporterats som man fyller gasbilarnas tuber med?

För de flesta tror jag ekonomin är betydligt viktigare än miljötänket.

Permalänk
Medlem

Diesel är bland det värsta jag vet när det gäller bilar, enda användningsområdet jag ser för diesel är om man åker 5kmil+/år vilket långt ifrån dom flesta gör.

Vill du ha en nyare bensin kombi rekommenderar jag faktiskt Saab 9-5, kör min på runt 0,7l/mil när jag pendlar motorväg (120km/h) och cirka 0,85l/mil blandad. Kan även köra den på E85 vilket blir ännu billigare om man låter bli att gasa i onödan (Vilket inte är helt lätt när man sitter på en 270hk/400Nm)

Billig i skatt dessutom, strax över 1000:-

Den stora massan har fått för sig att Saab är inget å ha bara för att dom har konkat, men det tillverkas fortfarande nya original delar och priserna på bilarna har droppat något enormt.

Man kan få en schysst 9-5 2,0t BioPower -10 15,000-20,000Mil för runt 50,000:- med nästintill all utrustning såsom Xenon, Skinn, Bra ljud, Antisladd, Automat låda m.m. Enligt mig det helt klart mest prisvärda alternativet!

Permalänk
Medlem

Håller med Wille61, Saab 9-5 är ett väldigt vettigt val. Priserna har fallit löjligt lågt sedan de lade ner.

Det man ska komma ihåg är att det är en väääldigt gammal bil i grund och botten, den har inget att sätta emot bilar på nyare plattformar när det kommer till chassi, finess och teknik.

Men, det är en av de absolut skönaste bilar som finns att köra längre sträckor i och eftersom bilen har funnits i en evighet så finns det i princip inga problem på bilar efter ~04 (06 för att vara helt säker). Turbomotorerna är också väldigt bra, men satsa på den större 2,3 litersmotorn och gärna med den stora turbon. De drar mindre när man kör försiktigt än de små och har tillräckligt med klipp när man vill köra om eller gasa till.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Jag tycker du bör köpa en Volvo med bensinmotor kanske en V70 med t5 om ekonomin räcker till. De är lite dyrare än diselbilar i bränsle men är billigare i service. Sedan så låter motorerna betydligt mer harmoniskt än i en disel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Bäst är ju självklart "hybridbilarna", men så ska man ju ha råd att köpa dem också. De är ju lite dyrare än de "vanliga" alternativen.

Sedan är ju frågan hur pass miljövänliga de är. Vart kommer elen ifrån t.ex. som man laddar elbilarna med? Och hur har gasen tillverkats/transporterats som man fyller gasbilarnas tuber med?

För de flesta tror jag ekonomin är betydligt viktigare än miljötänket.

Inte så ekonomiskt om Sverige gör som andra smarta länder, alltså förbjuder dieselbilar i de tre större städerna, om det inte är tex en Volvo D6 som är hybrid diesel, alltså du kan köra på el i stan.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

@Verminator: Bara en bra sak att ta ställningstagande till angående diesel eller bensin, nu har ju äntligen Europa fattat hur farlig diesel är, Paris kommer eller kanske redan har förbjudit dieselbilar, Oslo ska förbjuda dem. De är mycket skadligare för människan än bensinbilar. Ett barn ska tex aldrig vara i närheten av en diesel som står på tomgång, eller när man tankar diesel, helst ska ingen det förstås. Många fler cancer ämnen i diesel hur mycket man än renar avgaserna då partiklarna är för små.

Lögn...

Oslo kommun tog ett beslut att man kan förbjuda dieselbilar tillfälligt om luftkvaliteten varit sämre än en viss nivå 2dygn i sträck... Beslutet måste dessutom godkännas i högre instans för att vinna kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tos:

Lögn...

Oslo kommun tog ett beslut att man kan förbjuda dieselbilar tillfälligt om luftkvaliteten varit sämre än en viss nivå 2dygn i sträck... Beslutet måste dessutom godkännas i högre instans för att vinna kraft.

Synd att de inte har stake nog att ta beslut om människors hälsa istället för plånboken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Avstängd

Var borta hos Rejmes idag och provkörde en V40 T2 och en V40 D3.

Inga enorma skillnader jämfört med V70:n när man kör. V40:n är ca halvmetern kortare men den känns ändå inte speciellt liten. Komforten upplevde jag också som likvärdig.

Så den enda egentliga nackdelen är det lilla lastutrymmet. För att vara en så pass stor o klumpig bil så är den enormt trång inuti, vilket väl beror på all säkerhet de tryckt in i chassit/bilen.

Troligtvis kommer jag nog välja T2:an då den upplevdes lite bättre att köra än dieseln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joole22:

Jag tycker du bör köpa en Volvo med bensinmotor kanske en V70 med t5 om ekonomin räcker till. De är lite dyrare än diselbilar i bränsle men är billigare i service. Sedan så låter motorerna betydligt mer harmoniskt än i en disel.

Dom är VANSINNIGT törstiga (2.5FT) men jag gissar att det gäller T också, även om man kör på bensin...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX