POLL: Hur mycket sover du per natt ?

Permalänk
Medlem

Sover alldeles för lite. Tidigare sov jag kanske 3-4 timmar/per dygn men var inte hållbart alls. Känner att jag "missar så mycket" därför är jag alltid vaken, sen är jag verkligen ingen morgonmänniska

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Rutin på 7-8h per natt.
Då jag jobbar med prestationsbaserad lön är min sömn viktig för mig. Sena nätter får bli på enstaka lediga dagar! Gotta love these nights

Permalänk

Hur länge man behöver sova är individuellt och ändras med tiden, yngre personer behöver ofta sova mer än äldre av samma anledning som personer som tränar mycket behöver mer återhämtning. Sömnkvaliteten påverkar också hur länge vi behöver sova för att känna oss utvilade.

Det forskas en del kring hur våra hormoner som styrs trötthet påverkas av ljuset från TV, dator och mobil-skärmar och det finns undersökningar som tydligt pekar på att vi har svårare att somna när vi utsetts för ljuset från ovan nämnda bildskärmar sent på kvällarna.

Det generella riktmärket är 8 timmar, de allra flesta känner sig utvilade mellan 7 och 9 timmars sömn (men det kan variera som sagt). Det som är viktigt att förstå är att kroppen behöver återhämtning, oavsett om det är kroppen eller hjärnan som jobbar på dagarna.

Om man sover för lite ökar risken för både fysiska och psykiska sjukdomar, man kan även se en korrelation mellan rubbad sömn och koncentrationssvårigheter och därmed studieresultat och arbetsprestationer. Det sänkta immunförsvaret gör oss mer mottaglig för allehanda virus och bakteriesjukdomar men vi producerar också fler stresshormoner och adrenalin för att hålla kropp och hjärna igång "när det behövs" vilket i sin tur påverkar tarmrörelse och ökar risken för både hård och mjuk avföring. Det kan också leda till allvarligare sjukdomar på sikt, några risker som är vetenskapligt fastslagna är diabetes, fetma och hjärt- och kärlsjukdomar.

Redan efter en natts dålig sömn märks förändringar i hjärnan och man brukar säga att efter 3 dygn börjar hjärnan dra ner på verksamheten, man tänker långsammare, glömmer saker osv... man blir helt enkelt dummare.

Om man sover för lite och känner sig trött under dagen BÖR man börja sömnträna, det handlar mycket om att hitta rutiner som fungerar och ersätta Reddit/Sweclockers med en bok eller liknande när det är dags att gå och lägga sig.

Om du sover mindre än 6 timmar sover du troligtvis alldeles för lite och kan inte leva upp till din fulla potential när du är vaken!

Permalänk

För inte så länge sedan så var det 4-6h men då jag märkt att om jag sover så lite så känner jag mig extremt trött dagen efter och somnar jag då så sover jag väl 2h till på dagen. Jag känner mig också helt borta såna dagar och inget bl ju roligt när man är trött, då vill man bara sova så jag har försöker ändra till 6-8h

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Det forskas en del kring hur våra hormoner som styrs trötthet påverkas av ljuset från TV, dator och mobil-skärmar och det finns undersökningar som tydligt pekar på att vi har svårare att somna när vi utsetts för ljuset från ovan nämnda bildskärmar sent på kvällarna.

f.lux (https://justgetflux.com/) kan vara värt att kolla upp för de som känner att datorn håller en vaken om nätterna.

Permalänk
Skrivet av Enorus:

f.lux (https://justgetflux.com/) kan vara värt att kolla upp för de som känner att datorn håller en vaken om nätterna.

Det där ska testas, strävar efter 9 timmars sömn men just nu blir det alldeles för sent om kvällarna

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Mellan 4-6h brukar jag snitta på. Går oftast inte och lägger mig förrän 2 på natten och vaknar 6 på morgonen av mig själv eller av grannens väckarklocka

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Minst 8 timmar annars blir jag helt sänkt, kan dock inte sova längre än 9-10 timmar då får man så ont i kroppen...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozTin:

Rutin på 7-8h per natt.
Då jag jobbar med prestationsbaserad lön är min sömn viktig för mig. Sena nätter får bli på enstaka lediga dagar! Gotta love these nights

Vad jobbar du med om man får fråga?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Brukar bli 7 timmar. Mer än det så blir jag seg och mindre så stänger jag av alarmet "i sömnen" ändå.

Permalänk

8 timmar mån-torsdag.
fredag och helg 8-10tim vakna jag till tittar jag på nalle klockan, är den efter 8 då går jag upp.

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Vad jobbar du med om man får fråga?

Säljare med heltidslön samt rörlig provision. Den rörliga lönen betalar mina hobbys!

Permalänk
Medlem

9 timmar är den perfekta tiden för mig, och den försöker jag alltid att uppnå.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

brukar väl bli runt 9 timmar på vardagarna, och 10 timmar på helgerna. men har faktiskt funderat på att försöka minska sömnen några timmar, för jag blir piggare om jag sover mindre.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

8-9 timmar är optimalt för mig men oftast blir det mindre och jag blir trött under dagen.

Permalänk

Svarade 4-6 timmar. Det varierar väldigt så detta är väl snittet för mig. Men någon natt kan det bli 10 timmar, men så kan det fort bli 2-4 nätter med 2-3 timmar.

Permalänk
Medlem

Är lite avis på er som sover 4-5 timmar, tänk vad mycket spelande man hade hunnit med då
Själv behöver 8 timmar men det blir ofta 6-7 vilket gör mig trött på eftermiddagen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Alternativen har för stora intervall.
Det är enorm skillnad på att sova 6 timmar och att sova 8, och ändå är det samma alternativ.
Fail!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Avg. helst 8h 30min. 4h är INTE stabilt, 6h är ok men blir tillfälligt lite deprimerad / svårare att göra något vettigt.

Permalänk
Avstängd

Antalet timmar jag sover och vad som får mig att må bäst är ju tyvärr något som skiljer sig åt.
Sover oftast 5-9 timmar men behöver helst 7-8 timmar för att inte vara riktigt seg hela dagen. Inte ovanligt att det blir mindre, och ibland till och med mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Alternativen har för stora intervall.
Det är enorm skillnad på att sova 6 timmar och att sova 8, och ändå är det samma alternativ.
Fail!

Skickades från m.sweclockers.com

Och personligen så tycker jag att det är för små intervaller - jag sover aldrig exakt lika mycket varje dag hela veckan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Och personligen så tycker jag att det är för små intervaller - jag sover aldrig exakt lika mycket varje dag hela veckan.

Då tar du genomsnittet. Enkelt, va?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Då tar du genomsnittet. Enkelt, va?

Ser inte hur t ex 7.5h är bättre än att skriva 5-10h. Man kan ju hur enkelt som helst tolka att jag då sover 7.5 timmar och aldrig mer, aldrig mindre. Man vet heller inte hur stor skillnad det är från vissa dagar till andra..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Ser inte hur t ex 7.5h är bättre än att skriva 5-10h. Man kan ju hur enkelt som helst tolka att jag då sover 7.5 timmar och aldrig mer, aldrig mindre. Man vet heller inte hur stor skillnad det är från vissa dagar till andra..

Trådens fråga lyder ju "Hur mycket sover du per natt?". Då är genomsnittet 7,5 timmar ditt rätta svar.

Permalänk
Medlem

Sover i regel mellan 4-6 timmar om nätterna, blir lustigt nog tröttare om jag går upp tidigt (sett till antalet timmar jag varit vaken) än om jag går och lägger mig sent och vaknar senare.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Avstängd

Jag sover också runt 6h per natt. Vill nog gärna ha 7-8h för att må bäst.
Däremot blir jag seg om jag sover mer än 8h..
Börjar jobba kl 6 på morgonen, går upp vid 5. Lägger mig runt 23-00..

Permalänk
Medlem

Optimalt är nog 6-7 timmars oavbruten sömn.
Som småbarnsfar är det dock svårt att själv bestämma hur man ska sova. Man får lägga sig när det är lämpligt och gå upp när dom vaknar. Mitt emellan kan dom få mardrömmar, vara sjuka och kräkas, växtvärk, minstingen ska matas etc.
Man får sova när tillfälle ges helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Sover mellan 5-8 timmar, ner i intervallet under vardagar och uppåt på helger.

Känner inte att det spelar någon större roll hur mycket jag sover dock, men kan bli lite tröttare när jag har sovit mindre såklart, men tar jag mig bara iväg till jobbet så spelar det ingen roll längre. Har bra disciplin så det är inga problem heller ;-).

Permalänk
Medlem

7-8h fungerar bäst för mig. Och då att gå upp vid typ 8-9 på morgonen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

4-6h är genomsnittet men skulle behöva sova betydlig mer än så känner jag...gäsp!
Försöker sova mer på helgerna, det blir väl 1-2h mer då. Men man jobbar, lagar mat, sätter sig vid datorn och sist(men inte minst)ska frugan ha sitt.;)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd