POLL: Hur mycket sover du per natt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Du får väl låta din kvinna ta hand om barnen, som en riktig man.

Då är jag ingen riktigt man. Jag är en snäll, ödmjuk och givmild man.

Permalänk
Medlem

Vardag blir det ca 5-7 tim och helger 7-12 tim.

Blir jag inte störd sover jag 12 timmar eller mer
Men har två barn så någon väker mig på helgerna.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

1-2 timmar här på grund av värk i ryggen som är skadad och man går på morfin

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Vardagar (arbetsdagar) 5-7
Helger (lediga dagar) 7-10.
svarade 6-8 då detta låg "mitt i mellan".

Förövrigt så ställer jag alltid klockan, är inte sambon hemma och ingen larm ställt så har jag inga problem att sova i 14 H (och då blir jag väldigt seg och "degig").

Permalänk
Medlem

2-4h/natt. Får ej mer sömn pga ryggsjukdom som väcker mig pga smärta.
Men är van nu då jag haft skiten i 10 år eller ngt

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Trådens fråga lyder ju "Hur mycket sover du per natt?". Då är genomsnittet 7,5 timmar ditt rätta svar.

Fast nej. Men jag orkar inte argumentera vad du anser är korrekt format att svara på en fråga. Ha en bra kväll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Du får väl låta din kvinna ta hand om barnen, som en riktig man.

En riktig man tar sitt ansvar.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Carlj:

4-6 timmar är det bästa för mig. Har alltid gjort det så det spelar ingen roll ifall jag går och lägger mig tidigt eller inte. Däremot så får jag alltid riktiga trötthet "dips" på kvällen, där jag knappt kan hålla ögonen öppna, men när de går över så kan jag köra på i timmar.

Låter precis som jag det där

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

4-6 skujlle jag gissa på och hade jag själv bestämt 6-8 men dottern på 1.5år vaknar tidigare så man brukar inte ha så mycket val

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Brukar väl bli 4-6 timmar. Kan sova längre om jag vill... ganska skönt att kunna somna om på kommando

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

@andreas_dock:

Nu är det så at jag försöker sova 8h men det händer väldigt sällan att jag sover gott de 8 timmarna pga mardrömmar (ptsd). Men sen så kan jag också komma in i perioder då jag sover 24h eller till och med 30h (med kissepauser med jämna mellanrum givetvis) men det händer kanske en eller två gånger om året.

Det jag ville komma till är att antalet timmar varierar och spelar ingen större roll för mig då jag altid sover riktigt dåligt. Finns det någon annan här som har liknande problem eller också svajar mycket i antalet timmar?`Kanske skulle vara intressant att också göra en poll om hur mycket det kan skilja mellan nätter?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

@biorrith: Det är just det som gör en riktig man. Inte arrogans och Napoleon-komplex ^^

Visa signatur

Futureproofing explained
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

arbetsdagar brukar jag sova kl.1 och vakna kl 7 så 6 timmar.

Helgen sover jag tills jag vaknar. vanligtvis 10 timmar.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pan.Pan:

@andreas_dock:

Nu är det så at jag försöker sova 8h men det händer väldigt sällan att jag sover gott de 8 timmarna pga mardrömmar (ptsd). Men sen så kan jag också komma in i perioder då jag sover 24h eller till och med 30h (med kissepauser med jämna mellanrum givetvis) men det händer kanske en eller två gånger om året.

Det jag ville komma till är att antalet timmar varierar och spelar ingen större roll för mig då jag altid sover riktigt dåligt. Finns det någon annan här som har liknande problem eller också svajar mycket i antalet timmar?`Kanske skulle vara intressant att också göra en poll om hur mycket det kan skilja mellan nätter?

Japp, jag brukar sova olika länge, oftast 5-10 timmar beroende på.. Har fixat ett kedjetäcke för några veckor sen som hjälper mig att somna in lättare på kvällarna, det hjälper lite grann och det är lättare att somna in - men trots det så blir det vissa nätter där man inte somnar förrän 4-5 på morgonen. Att sova t ex 30h i sträck händer mig bara om jag är vaken i flera dygn, sist var säkert 5+ år sedan efter att ha dygnat hela Dreamhack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte.snovit:

Har under nästan 10 år haft mellan 3-5 h sömn per natt tills kroppen en dag fick nog och träffade en fin vägg tar nu igen allt med ca 8-12h per natt. Skittrist när halva dagen försvinner :/

Hoj, grymt att du klarade dig så länge, för mig var det rätt lika som det du beskriver. Gick jättebra i drygt 1,5 år med mellan 3 och 4 timmar sömn varje natt inkl helger (bättre betalda arbetsdagar typ...) sedan kraschade livet runt mig och jag sprang in i väggen med huvudet först efter ca 3 månader. Så sedan dess behöver jag ca 8-9 timmar för att vara i bra form. 7-8 kan gå någon enstaka natt men är seg då och måste sova mer natten efter för att överhuvudtaget fungera.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Jobbar natt så sover inget alls "per natt" Men 6-8 helst om dagen. En extra timme skadar inte.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

http://www.polyphasicsociety.com/polyphasic-sleep/overviews/d...
Låter som att du tillhör very short sleepers. Kika lite på det. Kan vara intressant

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

jag föredrar att sova 12-14h, och vara uppe 16-20h
så jag skjuter dygnen framåt hela tiden, vissa dagar börjar jag jobba 15ish
andra dagar när jag går upp runt 21 så drar jag hela natten + dagen därpå och lägger mig på runt middag

så funkar jag bäst, hatar att sluta med något jag håller på med och "stänga av o slappa" vid 17 som vanliga dödliga. utan jag pillar tills projektet är klart. och sover när jag inte har något bokat

fördelen med att vara delägare=) när kunden förväntar sig att man jobbar 10:00 - 03:00 så passar min dygnsrytm perfekt!

edit: händer ju ibland att man sover upp mot 18h ibland, bortsätt från en pissepause. rekordet på att vara uppe är ännu 105h

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Mitt jobb är väldigt säsongsbetonat, så jag sover inte mycket under vår, sommar och höst.
Hektiska sommardagar har jag jobbat upp till 72 timmar i sträck, 36 timmar är ingen ovanlighet.. sen sover man 3-5 timmar och är efter det igång igen.
Sen framåt hösten går jag i ide..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Som tonåring sover jag alldeles för lite. Men det är svårt att hinna med 8+ timmar sömn när man kommer hem runt nio efter träning. Sen ska man äta, helst stretcha lite, duscha, kanske göra lite läxor och gärna en liten stund framför datorn vilket gör det svårt att gå och lägga sig tidigare än 11... Det blir ofta närmare eller efter 12. Går man upp runt 7:30 för att gå till skolan blir det svårt. Att jag ofta är piggare på kvällen än resten av dagen hjälper inte direkt heller, men jag är oftast "trött" nästan hela tiden ändå.

Har också problemet att jag nästan inte kan sova mer än typ 8h, vaknar av mig själv hela tiden. Kan bero på att jag ofta går och lägger mig så pass sent även på helger, får ta och se om jag kan fixa till min sömn nu under sommaren.

Varken mitt huvud eller kropp fungerar på topp just nu, beror nog delvis på sömn men även en rad andra faktorer.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Mitt jobb är väldigt säsongsbetonat, så jag sover inte mycket under vår, sommar och höst.
Hektiska sommardagar har jag jobbat upp till 72 timmar i sträck, 36 timmar är ingen ovanlighet.. sen sover man 3-5 timmar och är efter det igång igen.
Sen framåt hösten går jag i ide..

Gissning har det med asfalt att göra?:-)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

skulle vara jävligt bra om ni kommenterade era ålder också, jag sover 8-10h (är trött oavsett hur länge jag sover) medans min pappa sover typ 6h, det är 30 år skillnad mellan hans och min ålder. Dvs ålder spelar roll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I snitt blir det nog 6-8h per natt men jag sover inte så mycket i veckorna utan det är mest på helgerna. Är "Typ B"-person och är dåligt anpassad för att gå upp och gå och lägga mig tidigt, utan jag funkar bäst om jag får gå och lägga mig typ 2-3 på natten, och gå upp vid 10-11 någon gång, men det går ju inte när man har ett jobb som inte funkar med de arbetstiderna. Så det blir väl att jag typ har sömnbrist arbetsveckan igenom som jag sedan tar igen på helgerna.

Kvällsskift!!
Är också typ B, typ.
Jobbar kväll, har inte hört en väckarklocka på snart 20 år, sover 6-10 timmar med ökande tid mot helgen.
Är antagligen lite baklänges, då jag lägger mig tidigare i helgen än under veckan.
Det sociala livet blir lite lidande dock.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaBone:

sommardagar har jag jobbat upp till 72 timmar i sträck

Det var en lång dag, du är inte på denna planeten alltså

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Försöker få cirka 8 timmar eller mer men blir oftast midre p.g.a. små syskon.

Sen om man lanar brukar det inte bli nåt alls men är ju bara nån gång ibland, "funkar" dock som vanligt då med.

Permalänk
Medlem

Ibland inte alls, ofta i samband med vissa spelsläpp som lyckas rubba dygnsrytmen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Japp, jag brukar sova olika länge, oftast 5-10 timmar beroende på.. Har fixat ett kedjetäcke för några veckor sen som hjälper mig att somna in lättare på kvällarna, det hjälper lite grann och det är lättare att somna in - men trots det så blir det vissa nätter där man inte somnar förrän 4-5 på morgonen. Att sova t ex 30h i sträck händer mig bara om jag är vaken i flera dygn, sist var säkert 5+ år sedan efter att ha dygnat hela Dreamhack.

Jo det är klart. Klarar inte av tunga täcken dock. Schysst att det fungerar for dig! Har hört väldigt mycket bra om dem.
Själv klarar jag inte att dygna längre (23 bast) Jag börjar helt enkelt att bli gammal haha.

Visa signatur

Futureproofing explained

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Kvällsskift!!
Är också typ B, typ.
Jobbar kväll, har inte hört en väckarklocka på snart 20 år, sover 6-10 timmar med ökande tid mot helgen.
Är antagligen lite baklänges, då jag lägger mig tidigare i helgen än under veckan.
Det sociala livet blir lite lidande dock.

Ja, behövde man inte ta hänsyn till andra faktorer så vore väl det det ultimata. Slagga, vakna, ha fritid, jobba, och när man kommer hem från jobbet, käka och gå och lägga sig.. Mmmm..

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Siktar på mellan 7,5-9 timmar per dygn för "optimal" funktion.

Jag "fungerar" (under protest) om jag får mellan 6-7,5 timmar, men får jag under 6 timmar är jag helt förstörd, och dessa dagar brukar ofta inkludera en tupplur på 1-2 timmar någon gång under dagen.

Samtidigt så mår jag lite dåligt och kan känna mig superseg om jag sover mer än 9-10 timmar (ovanligt, men det kan hända om jag glömmer att sätta klockan på ringning alternativt somnar om efter att klockan har ringt). Detta går oftast över efter en längre stunds vakenhet, men det kan ibland sitta i hela dagen.

Normal dygnsrytm för mig om kroppen får bestämma är oftast läggtid någon gång mellan 00-03 och uppstigning någon gång mellan 09-11.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Är säkert individuellt och undersökningar kan ifrågasättas. Men de som sover mindre, hur lite nu det är?, skulle ha sämre minne, lägre lön, oftare höra till lägre sociala klasser och oftare vara sjuka och dö tidigare än de som sover längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync