Permalänk
Medlem

CarlJ's Node 804

Halloj

Tänkte slänga upp en projekttråd bland alla mastodont chassin, har inte sett för många Node 804 chassin som vattenkyls Detta kommer inte bli något supermoddat, superawesome, zomg bygge, utan mest att jag vill dokumentera när jag skruvar ihop custom kylning för första gången. Självklart ska det se snyggt ut, men det ska inte mäta sig med någon av de riktigt duktiga moddarna här! Och förhoppningsvis kunna jaga lite mer poäng, och klättra förbi @lowngcawt på firestrike listan;)

Kort: Blev mer och mer intresserad av datorer för ca 2 år sedan, och i Januari 2014 hade jag pillat ihop min första dator. Dock efter ett tag ville jag köra SLi, så det i resulterade i nytt moderkort, chassi och grafikkort. Men tyckte att det blev så satans liv i datorn eftersom att grafikkorten ligger på varandra.

Så i fyllan och villan i en bastu i finska skärgården kom jag på att det ska vatten kylas. Helst med en 1080 rad i gardroben. Men för att ha en 1080 rad i gardroben(eller annat avlägset rum) måste man ha lägenhet eller hus. Och eftersom jag precis har flyttat tillbaka till Sverige, så har jag inget av det. Så jag börjar med att vatten kyla datorn, tills det att jag har hittat lägenhet för att jag står inte ut med att fläktarna får för sig att det är varm.

Så det som är beställt är :

1x EK-XRES 100
1x EK-D5 PWM
1x EK-Supremacy EVO -Acetal (Original CSQ)
2x EK-FC780 GTX Ti Acetal
2x EK-CoolStream RAD PE 240
8x 13/10mm fitting G1/4 knurled Matte black
4x 13/10mm fitting 90 G1/4 knurled Matte black
Alphacool UltraPure Water
PrimoChill 13/10mm -Crystal Clear 3m

Och datorn består av:
CPU: i7 4770k
GPU: 2x MSI GTX 780 Twinfrozr
Moderkort: Asus ROG Maximus VII Gene
RAM: 16gb Corsair Vengance LP
PSU: FD Newton 1000W R3
och det gamla vanliga, SSD, HDD.

Helt sponsrat av min egna plånbok. (Det sög )

Fick mail om att grejerna är påväg, så förhoppningsvis börjar jag med det i helgen
Edit: Jag glömde säga att jag inte har någon kamera, så.. ja. håll till godo med OPO kameran..

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

inte en chans att du klår mina firestrike runs
Lycka till med bygget!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

inte en chans att du klår mina firestrike runs
Lycka till med bygget!

Nä, jag har väl motvilligt börjat inse det...

Iallafall, jag trodde grejerna skulle komma i morgon, men de var snabba och kom i dag. Och tur var det, eftersom jag hade tabbat mig och beställt 12 x 90 graders anslutningar... Jag menar vafan. Hur lyckades jag med det? Snabbt in på inet och beställa rätt, och återköp på 8 anslutningar.

Sedan har jag insett att de två radiatorerna jag köpte inte kommer få plats så som jag vill. I ena kammaren så kommer grafikkortet i vägen. I det andra skulle gå att klämma in både pump och radiator, men då hade inga anslutningar/slang fått plats. Så istället för att köra båda raddarna i fronten som jag ville får båda nu sitta i taket istället. Surt, men så är det när man räknar fel på hur tjocka radsen är.

SÅ utan vidare svamel: Dagens update

Mindre julafton så här i slutet av maj!

Som många andra har sett tidigare

Så till Inflames ljuva toner skred jag till verket.

Nästan klart. Det här var andra grafikkortet, och det var i samband när jag skulle sätta på blocket att.. Fan. Det finns plast på båda sidorna av thermalpadsen. Bara att skruva isär det första igen och pilla av allt jävla plasthelvete. Sedan skruvade jag upp volymen på Inflames, gick ut på balkongen och tog en öl och surade ett tag.

Har alltid tillämpat principen Organiserat Kaos. Det fungerar för Löven, varför inte för mig?

Här ser ni vad jag menar med rad och pumpen, det finns helt enkelt inte plats pga kablar och skräp från PSUn. Vänligen ignorera att hårddisken ligger där. Den har ramlat ner. Från den gången jag tänkte sätta fast den.

Och här är i andra kammaren. Möjligtvis ifall man skulle hitta ett par slim fläktar, men jag gillar Noctua. Och deras färg

Och dagens resultat. Hade tänkt att bygga mer, men det känns meningslöst utan anslutningarna.

Dold text

Och än en gång, jag har ingen kamera, filter är för instagram och hipsters och jag vet knappt vad som är bak och fram på en kamera. Så ha överseende

Testade även att montera korten igen för att se att jag inte hade voidat MSIs garanti i onödan. Idle temp på 39 med enbart blocken på

Kommentera gärna, ris eller ros, kanske rent av förslag. Kör hårt

Edit: Se på fan.. Det står till och med i listan att jag beställde 12 90 graders anslutningar... VAFAN.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Blir en skriftlig liten update. Lyckades få beställt de anslutningarna om jag behövde och fp dom levererade igår. Men de fick inte plats mellan grafikkorten, så beställde en speciellt för min nollslots sli. Vilket fick mig at bli lite orolig nu. Vad behöver man för anslutning mellan grafikkorten? Det är ingen ledig PCI slöt mellan grafikkorten.

Iallafall, tröttnade helt och åkte och hjälpte min bror att byta Hardyskivan på hans bil, och skruvade ihop en kompis 500hk motor:) nya friska tag på måndag!

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra det där men två frågor har dykt upp i mitt huvud:

1) du skriver att du precis flyttat till Sverige men att du varken bor i lägenhet eller hus, hur bor man då? Papperskartong bakomu torget?

2) du skriver även att du inte har någon kamera men du lyckas ändå visa bilder på bygget. Lagrar du minnesbilder på SD kort eller?

Ta nu det hela med en nypa socker och bygg hårt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Det blir nog bra det där men två frågor har dykt upp i mitt huvud:

1) du skriver att du precis flyttat till Sverige men att du varken bor i lägenhet eller hus, hur bor man då? Papperskartong bakomu torget?

2) du skriver även att du inte har någon kamera men du lyckas ändå visa bilder på bygget. Lagrar du minnesbilder på SD kort eller?

Ta nu det hela med en nypa socker och bygg hårt

Haha, soffan hemma hos min bror för tillfället:p papperskartongen står redo i hallen dock när han tröttnar på mig.
Ang kamera då menade jag mer att jag inte äger någon systemkamera, eller lightbox, men det hela är tagit med en skopa socker! Som jag nämnde tidigare så fortsätter vi på måndag efter jobbet:)

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Haha, soffan hemma hos min bror för tillfället:p papperskartongen står redo i hallen dock när han tröttnar på mig.
Ang kamera då menade jag mer att jag inte äger någon systemkamera, eller lightbox, men det hela är tagit med en skopa socker! Som jag nämnde tidigare så fortsätter vi på måndag efter jobbet:)

Det förklarar ju saken

Själv förstår jag inte denna extrema hype om att allt måste fotas med systemkamera och grejer. Jag har kameran i min mobil, skulle aldrig lägga flera tusen på en kamera bara för att dokumentera ett bygge som tar några timmar för att sen bli liggandes i en låda. Men det är ju jag, är väl annat om man har ett stort intresse av fotografering. Men för min del får fotona gärna tas med tillgänglig utrustning bara man ser vad det är, känns som det är viktigare att inte ha suddiga bilder och bilder som har rätt riktning, hatar när man ser bilder med bord där bordet har en lodrät riktning

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Det förklarar ju saken

Själv förstår jag inte denna extrema hype om att allt måste fotas med systemkamera och grejer. Jag har kameran i min mobil, skulle aldrig lägga flera tusen på en kamera bara för att dokumentera ett bygge som tar några timmar för att sen bli liggandes i en låda. Men det är ju jag, är väl annat om man har ett stort intresse av fotografering. Men för min del får fotona gärna tas med tillgänglig utrustning bara man ser vad det är, känns som det är viktigare att inte ha suddiga bilder och bilder som har rätt riktning, hatar när man ser bilder med bord där bordet har en lodrät riktning

Nu är menade jag inte att man ska köpa en kamera för att dokumentera bygget, utan mer att jag har ingen som ligger så jag kör som du sa, med min mobilkamera. Annat hade det varit ifall jag hade ett brinnande intresse för att kravlarunt i rabatter för att ta ett superfoto på en blomma

Ännu en skriftlig update, hade tänkte skruva ihop kalaset igår, så jag kunde hämta ut SLi kopplingen, fylla och läcktesta idag. Men en svindyr date(sen när blev det så satans dyrt med en bit kött?!) med tjejen och ett par öl med brorsan senare så blev det inget av det. Sedan kom vi på det att vi måste åka och fixa masten till båten efter jobbet idag så att den kan bli riggad och klar till helgen. Så med tur kanske jag får tid i morgon. Jävligt tråkigt med att bara ha grejer liggandes utan att få skruva ihop det.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Nu är menade jag inte att man ska köpa en kamera för att dokumentera bygget, utan mer att jag har ingen som ligger så jag kör som du sa, med min mobilkamera. Annat hade det varit ifall jag hade ett brinnande intresse för att kravlarunt i rabatter för att ta ett superfoto på en blomma

Ännu en skriftlig update, hade tänkte skruva ihop kalaset igår, så jag kunde hämta ut SLi kopplingen, fylla och läcktesta idag. Men en svindyr date(sen när blev det så satans dyrt med en bit kött?!) med tjejen och ett par öl med brorsan senare så blev det inget av det. Sedan kom vi på det att vi måste åka och fixa masten till båten efter jobbet idag så att den kan bli riggad och klar till helgen. Så med tur kanske jag får tid i morgon. Jävligt tråkigt med att bara ha grejer liggandes utan att få skruva ihop det.

Sorry om jag fick det att låta personligt eller något det va inte min mening.

Upplever bara att det är någon form av hype att alla byggloggar måste se superseriösa ut, alltså det är ju jättekul att läsa seriösa loggar men jag tror vi missar en hel del byggen just på grund av att folk inte har super utrustning eller läser seriösa loggar och drar slutsatsen att om dom inte kan göra lika bra så är det lika bra att inte göra alls när det dom egentligen kunde prestera med det dom har att jobba med egentligen hade funkat fullt tillräckligt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Sorry om jag fick det att låta personligt eller något det va inte min mening.

Upplever bara att det är någon form av hype att alla byggloggar måste se superseriösa ut, alltså det är ju jättekul att läsa seriösa loggar men jag tror vi missar en hel del byggen just på grund av att folk inte har super utrustning eller läser seriösa loggar och drar slutsatsen att om dom inte kan göra lika bra så är det lika bra att inte göra alls när det dom egentligen kunde prestera med det dom har att jobba med egentligen hade funkat fullt tillräckligt

Tog det inte personligt, så no worries:) jag är med på din linje att alt ska vara så seriöst, det "försvinner " många vanliga byggen. Det är trotts allt ett par 1000kr man lägger på det:) med det sagt finns det många duktiga moddare här!

Till andra roligheter, fått ihop skiten nu! Kommer update i morgon:)

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Tog det inte personligt, så no worries:) jag är med på din linje att alt ska vara så seriöst, det "försvinner " många vanliga byggen. Det är trotts allt ett par 1000kr man lägger på det:) med det sagt finns det många duktiga moddare här!

Till andra roligheter, fått ihop skiten nu! Kommer update i morgon:)

Bra det, då väntar jag mig en högst proffesionell amatörmässig update under morgondagen

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Så där ja, då kommer väl egentligen den näst sista uppdateringen, eftersom denna saga börjar lida mot sitt slut. Fick tid i tisdags och igår till att skruva ihop och fylla allt. När jag satte ihop allt så kom det som vanligt problem.

Tyckte jag hade mätt ut och planerat allt rätt bra, men det visade sig rätt snabbt att jag måste ha varit full när jag satt och drog streck på ett papper eftersom att inte ett mått stämde överrens med verkligheten. Men tillslut så fick jag ihop det.

Det största problemet och förvirringen var dock när jag skulle fylla loopen. Jag bryggade ATX kontakten(grön och svart) och tryckte på knappen på nätagget. Knäpptyst. Ström fick den eftersom att en fläkt snurrade. Och här satt jag och klia mig i huvudet länge.

Är den sönder? Ska jag behöva skicka tillbaka skiten.. Svordomar, googlande, öl, desperation, mer öl och till slut slog jag i lite vätska i resen och knäppte på knappen igen, och efter ett litet tag gurglade det till i pumpen. Livet var helt plötsligt levande igen.

Började med att tömma på saker som inte behövdes längre, fläktar, Corsair 105 kylaren.

Testmontering av rad, fick även cpublocket på plats.

Här är ett tydligt exempel på min felmätning. Men med lite extra kärlek får man på panelen igen.

Fick även in andra radden, men då märkte jag att det inte fanns någonstans att montera pumpen, så fick ta på tänkarhatten igen.

Så efter lite ommöblering så fick raden sin plats och pumpen sin.

Superskakik och blurrig...

Dold text

Och med pumpen på plats, så kunde vi börja leka rörmokare. Eller slangdragare?

Och med mer grejer på plats, blev man mer och mer exalterad. Drog slangen från det understa grafikkortet lite längre så att det göms av panelen. Tyckte det hade sett fult ut ifall man bara hade dragit upp det så kort som möjligt.

Förberedelse för fyllning.

Obligatorisk djurbild.

Dold text

Sedan stog den där, under natten och pumpa på. Lite nervöst var det att gå och lägga sig, men nu på morgonen var det inte en droppen någonstans. Sedan är det enda kvar att koppla in hårddiskarna igen, fixa till kabeldragningen och sätta i de två fläktarna. Funderar bara på hur jag ska sätta dom, men det blir väl en i ena kammaren som insug(där grafikkort och cpu sitter) som insug, och i den andra som utsug ovanför pumpen. Ska försöka komma på något bra sätt att sätta fläktkontrollern någonstans också, så att man slipper demontera hela datorn för att komma åt dom.

Men det kommer nog mer bilder ikväll när jag har fixat allt. Ska försöka ta lite bättre avslutsbilder

Imgur verkar ha lite problem, fixar det under dagen

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |