Nvidia Geforce GTX 980 Ti

Permalänk
Medlem

Säg vad man vill om Nvidia men deras launch videos är episka

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bakwetu:

Det amerikanska riktpriset $649 blir 6945 kr med nuvarande dollarkurs och tillagd svensk moms (649*8,562*1,25). Givetvis så har de amerikanska återförsäljarna vinst på detta pris, så varför de svenska återförsäljarna ska ta ut ytterligare 500 kr kan man undra?

Förr brukade det dessutom vara så att bara de dyrare butikerna höll sig till riktpriset, medan många andra låg en bit under. Så slut på klagosången, det här var ju tidernas mest läckta produkt så prestanda och annat var rätt väntat, men bra förstås. Jag kommer köpa ett som ska vattenkylas.

Det är mer än bara moms som påverkar priset. Dels finns det även tull på en del varor. Har inte lyckats reda ut hur det är med grafikkort. Har inte hittat det specifikt i tullens system och tullavgifter ser ut att vara halvt godtyckliga. Till exempel är det på grund av tullar som inga digitalkameror kan filma längre än 29 minuter i Europa. Kan de filma längre än så blir de en videokamera som det är 14 % tull på medan digitalkameror är tullfria. Sen finns det andra omkostnader som ska betalas av också. Hur mycket skiljer sig personalkostnaderna mellan Sverige och USA? Du kan räkna med att elektronik är ungefär så prispressat som det är möjligt i Sverige. Marginalerna är minimala på det mesta. Det är i princip bara kablar och lite annan liknande kringutrustning som elektronikjättarna har bra marginaler på. Resten är så hårt pressat som det kan bli.

Är du inte nöjd med de Svenska priserna kan du ju alltid beställa från USA. Du blir av med garantier och får inget skydd av konsumentköplagen om något går fel. Återkom gärna med vad slutnotan landar på för jag är lite nyfiken på vad tullen vill ha för grafikkort och andra datorkomponenter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Härligt! Ska bli kul att se hur det står upp emot AMD:s Fiji kort.

Tack för en bra recension

Permalänk
Avstängd

Ja det var ju inte så tokigt, men min nya x99 plattform kommer hem i veckan så mina gtx 980 kommer nog stå sig bra framöver:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Bra kort! Hade denna kommit ut med den prislappen för 2 månader sen så hade jag möjligtvis köpt 2.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Visst kan man skylla på dollarn till viss del (momsen räknar jag med), men Nvidia lyfter helt klart pristaket på sitt "toppkort för normala dödliga" för att dom vet att dom kan. Jag klandrar dom inte, men jag tycker inte om det, då det är min plånbok som drabbas.

GTX 780 Ti introducerades på $699. Om vi anser att detta är en motsvarande lansering så har den faktiskt sänkts i pris, i och med att GTX 980 Ti lades på $649.

Permalänk

Intressant att se hur nya kort verkligen börjar dra ifrån gamle Titan. Måste väl dock vara för 4k-upplösningar eller 120hz-skärmar, för jag behöver då sällan ens aktivera SLI med mina kort i dagens spel för att ligga på stabila 60fps (1440p)

Nja, jag behåller mina godingar ett tag till. Nästa år blir intressantare tillfälle för uppgradering av grafikkort när VR drar igång på riktigt, så får det bli Skylake i år istället

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Häftigt! Ska bli kul att se vad Fiji presterar & kostar.

Visa signatur

Spelburk: 7800X3D | MSI 4090 Gaming X Slim | G.Skill 32GB 6000/CL32 | MSI MPG B650 Carbon WiFi | Kingston 3200 2TB | Noctua U12S | Fractal Design North 6x Noctua NFA12x25 | NZXT C1500W

Permalänk
Snusfri

Ser ut som ett riktigt trevligt kort och det verkar faktiskt vara billigare än jag trott och vad många förutspått med.

Fasen vad sugen man blir på att bygga ny dator snart fast det knappast behövs...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Intressant att se hur nya kort verkligen börjar dra ifrån gamle Titan. Måste väl dock vara för 4k-upplösningar eller 120hz-skärmar, för jag behöver då sällan ens aktivera SLI med mina kort i dagens spel för att ligga på stabila 60fps (1440p)

Nja, jag behåller mina godingar ett tag till. Nästa år blir intressantare tillfälle för uppgradering av grafikkort när VR drar igång på riktigt, så får det bli Skylake i år istället

Det är sista rycken för 28nm och GDDR5 på gång nu. Nästa år kommer 14/16nm och HBM2, vilket bör göra en rejäl prestandaförbättring om de optimerar kretsarna för den enorma minnesbandbredden HBM2 kommer ha.

Blir intressant att se vad AMD Fiji klarar av med HBM om någon vecka eller så.

Permalänk
Entusiast

Trevlig recension som vanligt SweClockers och i rätt tid!
Håller dock med föregående talare om att testsviten borde uppdateras med bland annat GTA V och The Witcher 3.

Vore riktigt trevligt om ni gjorde det till Fiji-recensionen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Nu är ju titan x helt värdelöst att köpa

Inte alls. 12 maddafakking gig!

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Blir intressant hur den kommer stå mot Fiji pro som troligen kommer ha mer VRAM. (6GB är inte så mycket så att det är överflödigt trots allt, dessa är kort som har en lite längre livstid än andra.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Bra kort. På tok för dyrt för min smak. Skulle ha råd med många såna men aldrig i livet att jag lägger ut sådana summor på ett grafikkort.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är sista rycken för 28nm och GDDR5 på gång nu. Nästa år kommer 14/16nm och HBM2, vilket bör göra en rejäl prestandaförbättring om de optimerar kretsarna för den enorma minnesbandbredden HBM2 kommer ha.

Blir intressant att se vad AMD Fiji klarar av med HBM om någon vecka eller så.

Tror inte en hel serie kort kör HBM2. Blir troligen dyrt, kan ju hoppas dom kommer steget ner från halo produkter i alla fall.

Men man får se.

Dom som säger kortet ska ha 8Gb funkar inte så. Fattar jag det inte fel så skalar busen med 3,6,12gb .

Sen är inte minne billigt. Få se vad AMD kommer med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skäggig legend

Jag drog direkt till prestandaindex då jag far iväg på tvåhjulingen till jobbet där jag lan läsa vidare... Men snap! Bra pris ändå! Fast 290x ligger väl fortfarande på runt 2500:-? Känns mer rimligt, fast vill man ha mer prestanda får man betala för det med!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

YES. Äntligen släpps uppgraderingen från mina 2x 670. Usch vad trött jag är på de!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt... Det har ju malts fram o tbx om det här Fiji kortet i ett år nu. Senaste rykten gör ju gällande att Fiji är ett HALO kort, dvs ska konkurrera mot TitanX. 390X är ju "också enl senaste rykten" ett sminkat 290X med lite högre frekvenser och mer minne (8GB)

390X ska ju då tydligen vara det koret AMD ska ha som topp kort i "vanliga dödliga" klassen och sägs matcha GTX 980 i prestanda. Är det verkligen så tråkigt? Kommer AMD inte ha ngt att positionera mot 980ti?

Nu är ju allt bara rykten men... Tänker dom behålla Fiji som skrytkort och placera det i samma prisklass som Titan X samtidigt som 390X presterar samma eller sämre än ett GTX 980 så hoppas jag F*n dom går i konken och aldrig mer kommer tbx! Eller nej det gör jag inte för då kommer nvidia kräma ut 15K nästa år för 1080ti :0)

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Moderator
Testpilot

Att 980 Ti presterar i det närmaste identiskt med Titan X är ju ett klart tecken på att Fiji också presterar som ett Titan X. Annars tror jag Nvidia hade skruvat ner frekvenserna på 980 Ti. Med denna setup så kanniballserar man ju total på sitt eget topp-kort vilket ur en ekonomisk synvinkel känns korkat.

Majoriteten av alla härinne vet ju att 12GB VRAM är meningslöst, vid den tidpunkten som det är standard med 12GB VRAM-användning så kommer Titan X vara en relik.

Sen säger jag inte att det inte kan finnas någon sorts unik nisch där man har behov av 12GB VRAM utan i det stora hela är det bara e-penis och inget annat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Asus får skynda sig ut med sin DirectCU II kylare så man kan lägga en beställning!

Permalänk

Någon som har en aning om hur två st GTX 970 I SLI står sig mot ett ensamt 980ti?

Visa signatur

Nuvarande Rigg: EVGA Supernova G2 750W | i5-4690K | ASUS Gryphon Z97 | 4x4GB Kingston HyperX Fury 1600MHz | ZOTAC GTX 660 Ti AMP | Cooler Master Nepton 120XL | Corsair Force Series GS 240GB | Intel 730 240GB | SilverStone TJ08-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tror inte en hel serie kort kör HBM2. Blir troligen dyrt, kan ju hoppas dom kommer steget ner från halo produkter i alla fall.

Det stämmer, men jag menade för prestandakort. Tippar på att redan den första serien kommer ha HBM2 om de fått upp volymproduktion på minnet. Säg motsvarande GTX 1070/1080 eller vad nu Nvidia kommer kalla dem. Enorm minnesbandbredd och rätt designad krets kan göra 4K och andra upplösningar över 1920x1080 betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

Priset var precis som förväntat och ligger väl i klass med vad 780Ti gjorde när det kom om jag minns rätt?

Priserna brukar ligga på:
Dollarpriset * 10 + 1000-2000kr (frakter, moms + vinst och skit).
Dvs:
980Ti 649$ = 7500kr
Titan X 1000$ = 12000kr
Osv

Specialkylare brukar ligga på 500-1000kr mer, och bättre överklockade varianter mer än så.

Evga tar ca 200 dollar mer för sin Classified version av kort, med andra ord borde den landa på ca 849$, som enligt tidigare pris-översättningar då borde landa på 9500-10500kr.

Angående 980Ti vs Titan X:

Jag köpte mitt Titan X för en vecka sedan, med vetskapen om att 980Ti väntade runt hörnet och skulle prestera likvärdigt.
Jag ville ha mer Vram än 6GB då det redan finns spel som drar 6GB idag utan moddar, och jag gillar att spela med mycket moddar.
Sedan vet man aldrig vad det blir i framtiden, funderar på att eventuellt skaffa en tredje skärm och köra 7680*1440p, då vet man inte hur mycket vram som kan gå åt.

Med andra ord, vi som äger Titan X och de som köper ett Titan X gör det av en anledning.
Det må vara ett "icke prisvärt kort" enligt och för vissa personer och deras krav, men då kan dessa personer köpa ett annat kort och låta oss som känner att Titan X är det enda kortet som uppfyller våra krav köpa det, så blir alla glada och nöjda.

Nej inte alls. Priset brukar ligga på runt dollar*8. Vi har haft ett dollarpris på under 7:- rätt mycket nu, det är först på senare tid som dollarn gått upp och man kunnat räkna svenskt pris runt dollar*10.

Skrivet av Minsc S2:

Nja, inte riktigt.
GTX 780 Ti hade enligt Sweclockers "pris vid publicering: 6 199 kronor inklusive moms.", jämfört med 7490:- på GTX 980 Ti.

Nvidia fortsätter att mjölka oss, eftersom dom vet att dom kan.
Samtidigt så är jag övertygad om att prisbilden (både på GTX 980, 980 Ti och Titan X) kommer att förändras när AMD lanserar Fiji.

Med ett helt annat dollarpris. 780Ti släpptes till högre pris än 980Ti.

Skrivet av Dinoman:

Att 980 Ti presterar i det närmaste identiskt med Titan X är ju ett klart tecken på att Fiji också presterar som ett Titan X. Annars tror jag Nvidia hade skruvat ner frekvenserna på 980 Ti. Med denna setup så kanniballserar man ju total på sitt eget topp-kort vilket ur en ekonomisk synvinkel känns korkat.

Majoriteten av alla härinne vet ju att 12GB VRAM är meningslöst, vid den tidpunkten som det är standard med 12GB VRAM-användning så kommer Titan X vara en relik.

Sen säger jag inte att det inte kan finnas någon sorts unik nisch där man har behov av 12GB VRAM utan i det stora hela är det bara e-penis och inget annat.

Nja, tror nog de tar risken att kannibalisera Titan X lite, det är en lågvolymsprodukt, den kommer fortsätta att sälja i låga volymer, men man kan ändå offra lite där för att göra sin produkt i ett mer omsatt prissegment mer lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Asus får skynda sig ut med sin DirectCU II kylare så man kan lägga en beställning!

Asus har precis visat sin kommande Asus Strix 980 Ti med DirectCU III

Citat:

ASUS REPUBLIC OF GAMERS
1 hr ·

How fast? See for yourself using GPU Tweak II.
How cool? Exclusive new DirectCU III technology cool.
What’s the armor for? Super Alloy Power II Components on a card made by AUTO-EXTREME Technology.
Don't hear it coming? Nope, the 0dB fan feature is in effect.

ASUS STRIX GTX 980 Ti is the answer you're looking for.

https://www.facebook.com/ASUSROG?fref=nf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vart vill du komma med det? Varför skulle nvidia släppa ännu ett kort som som presterar som TitanX (och Fiji) ? Fiji är ju enl rykten ett HALO kort som positionernas mot/vid sidan om TitanX och där har ju nvidia redan ett kort.

390X är ju tdl inget annat än ett sminkat 290X som ska prestera likvärdigt ett GTX980 och där har nvidia också ett kort.

Det råder total forvirring i mitt huvud nu kring hur AMD tänker, men det löser sig kanske snart när AMD lägger korten på bordet :0)

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

985 alt 990 hade varit ett bättre namn då det inte har något gemensamt med 980...

Det är snarare regel än undantag att "Ti"-korten baseras på en krets högre upp i rangordningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kakaoburken:

Någon som har en aning om hur två st GTX 970 I SLI står sig mot ett ensamt 980ti?

Dubbla 970 är mycket snabbare. Vill du veta hur mycket är det bara att kolla testerna här på swec. Skulle väl vara vissa extremfall 980Ti kan komma ikapp, såsom 4K.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vnox:

Priset var precis som förväntat och ligger väl i klass med vad 780Ti gjorde när det kom om jag minns rätt?

Priserna brukar ligga på:
Dollarpriset * 10 + 1000-2000kr (frakter, moms + vinst och skit).
Dvs:
980Ti 649$ = 7500kr
Titan X 1000$ = 12000kr
Osv

Specialkylare brukar ligga på 500-1000kr mer, och bättre överklockade varianter mer än så.

Evga tar ca 200 dollar mer för sin Classified version av kort, med andra ord borde den landa på ca 849$, som enligt tidigare pris-översättningar då borde landa på 9500-10500kr.

Angående 980Ti vs Titan X:

Jag köpte mitt Titan X för en vecka sedan, med vetskapen om att 980Ti väntade runt hörnet och skulle prestera likvärdigt.
Jag ville ha mer Vram än 6GB då det redan finns spel som drar 6GB idag utan moddar, och jag gillar att spela med mycket moddar.
Sedan vet man aldrig vad det blir i framtiden, funderar på att eventuellt skaffa en tredje skärm och köra 7680*1440p, då vet man inte hur mycket vram som kan gå åt.

Med andra ord, vi som äger Titan X och de som köper ett Titan X gör det av en anledning.
Det må vara ett "icke prisvärt kort" enligt och för vissa personer och deras krav, men då kan dessa personer köpa ett annat kort och låta oss som känner att Titan X är det enda kortet som uppfyller våra krav köpa det, så blir alla glada och nöjda.

Du behöver inte försvara dig. Vill man ha det snabbaste så...

Permalänk
Avstängd

När kommer partnertillverkarnas version av 980 Ti i butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Förstår inte hur folk påstår att det är dyrt när de presterar mycket bättre än 980 och är 1500 dyrare och samtidigt som det är 3500 billigare än Titan X och nästan lika snabbt. Blir ett köp.

Kanske därför att 980 också är dyrt och hur man än vrider och vänder på det så är 7500:- mycket pengar för ett grafikkort.

Visa signatur

/havoc