Nvidia Geforce GTX 980 Ti

Permalänk
Medlem

Om man kör en jämförelse på EVGA på deras kort så står det att det "# of BIOS 3" men det stämmer väl inte?
Det är väl Classified som har?

Permalänk
Medlem

Undrar varför Asus referensversion av 980 Ti är 500:- dyrare än andras referenskort. Det är 8000 vs 7500. Både på Inet, Komplett och Dustin.

Permalänk
Avstängd

Så mycket avundsjuka det finns på sweclockers forum nu mera. "Kan inte jag köpa ett eller flera titan x är man dum i huvudet om man köper ett".

Jag och min sambo tjänar tillsammans nära 100000kr (hon är läkare med) netto / månad. Begriper ni hur kul man kan ha för de pengarna VARJE månad.

Det finns inte att jag skulle nöja mig med ett par 980ti, varför skulle jag äns titta åt 980ti's håll. Många av er måste lära er att acceptera vad som är dyrt för er spelar ingen roll för andra.

Om min granne köper ett flygplan bryter jag inte ihop för det, väx upp.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Så mycket avundsjuka det finns på sweclockers forum nu mera. "Kan inte jag köpa ett eller flera titan x är man dum i huvudet om man köper ett".

Jag och min sambo tjänar tillsammans nära 100000kr (hon är läkare med) netto / månad. Begriper ni hur kul man kan ha för de pengarna VARJE månad.

Det finns inte att jag skulle nöja mig med ett par 980ti, varför skulle jag äns titta åt 980ti's håll. Många av er måste lära er att acceptera vad som är dyrt för er spelar ingen roll för andra.

Om min granne köper ett flygplan bryter jag inte ihop för det, väx upp.

Jag trodde inte ditt förra inlägg kunde bli mycket dummare, men jag hade fel :-/

Tänker du alls innan du öppnar munnen eller skriver?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Jag trodde inte ditt förra inlägg kunde bli mycket dummare, men jag hade fel :-/

Tänker du alls innan du öppnar munnen eller skriver?

Jag förstår att livet är rätt otrevligt för dig, kan inte vara lätt att bry sig om vad andra kan och inte kan köpa. Om du stänger av din dator nu kan du vara prismedveten och spara pengar på elen.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buio:

Undrar varför Asus referensversion av 980 Ti är 500:- dyrare än andras referenskort. Det är 8000 vs 7500. Både på Inet, Komplett och Dustin.

Asus brukar alltid kosta lite extra.
Om det är värt det kan ju diskuteras men jag har alltid gillat Asus GPU-kylare, på senare tid har dock andra tillverkare förbättrat sig ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Jag förstår att livet är rätt otrevligt för dig, kan inte vara lätt att bry sig om vad andra kan och inte kan köpa. Om du stänger av din dator nu kan du vara prismedveten och spara pengar på elen.

Äsch det är lugnt. Jag jobbar så jag klarar mig rätt bra, men tack för omtanken. Ha de så roligt med alla pengarna du och frugan tjänar!

Btw, står det Mr. Skryt på din namnbricka på jobbet? Det där med att du var läkare måste varit ett skämt hoppas jag?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Säg mig, vad är det som kräver 12GB VRAM?

Ingen aning, men spel som kräver över 6GB med lite moddade texturer ser jag inte som en omöjlighet inom ett år.
Då de flesta spel redan är uppe och nosar på 4GB utan moddar och det finns även enstaka fall som drar uppemot 6GB idag (Shadow of Mordor 5.8GB).

Sedan håller jag med om att 12GB är lite överdrivet, 8-10GB hade kanske varit mer lagom.

Sedan kan man självklart sänka texturerna, eller skita i att modda spel och klarar sig fint med 6GB och spara lite pengar om man vill det.

Skrivet av Söderbäck:

12GB behöver väl inte motiveras. Kommer man upp i 6,1GB så är alternativen rätt få ;).

Precis så jag tänker också.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Så mycket avundsjuka det finns på sweclockers forum nu mera. "Kan inte jag köpa ett eller flera titan x är man dum i huvudet om man köper ett".

Jag och min sambo tjänar tillsammans nära 100000kr (hon är läkare med) netto / månad. Begriper ni hur kul man kan ha för de pengarna VARJE månad.

Det finns inte att jag skulle nöja mig med ett par 980ti, varför skulle jag äns titta åt 980ti's håll. Många av er måste lära er att acceptera vad som är dyrt för er spelar ingen roll för andra.

Om min granne köper ett flygplan bryter jag inte ihop för det, väx upp.

Helt rätt, hade jag haft ekonomin hade jag resonerat lika dant. Det är som att resonera att det är onödigt att köpa oxfilén på närbutiken när du kan få samma köttbit med ett lägre kilopris på storkedjan 3km bort. Visst, du förlorar på det ekonomiskt men om det inte spelar någon som helst roll för din ekonomi så är det värt pengarna, du får köttet, du slipper åka längre.

Ska du hem till mutti å böhlen eller?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Asus brukar alltid kosta lite extra.
Om det är värt det kan ju diskuteras men jag har alltid gillat Asus GPU-kylare, på senare tid har dock andra tillverkare förbättrat sig ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det här är ju referens? Är det ens något över huvudtaget som skiljer referenskort åt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Asus brukar alltid kosta lite extra.
Om det är värt det kan ju diskuteras men jag har alltid gillat Asus GPU-kylare, på senare tid har dock andra tillverkare förbättrat sig ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, men det är referenskort. Dvs Nvidia kylare och en klisterlapp från Asus. Betalar vi för märket på Asus-produkter nu? Så lyxiga är de inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Fast det här är ju referens? Är det ens något över huvudtaget som skiljer referenskort åt?

Är väl bara eventuella skillnader i garantivillkoren som skiljer korten åt.

Annars är det ett väldigt dyrt klistermärke.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Om man läser längre ner så ser man ... ATT DETTA ÄR ETT APRIL SKÄMT

http://wccftech.com/nvidia-gtx-990-ti-24gb-amd-r9-395x2-16gb-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Säg mig, vad är det som kräver 12GB VRAM?

Kanske inga spel direkt, om du inte kör svinhöga upplösningar över flera skärmar, fast då måste man väl dunka till med 2 kort till för vettig framrate kan jag tänka mig.

Men i övrigt, väldigt mycket faktiskt. Några exempel inom mitt område:
http://home.otoy.com/render/octane-render/
http://www.randomcontrol.com/arion-stand-alone
https://www.thearender.com/site/
https://www.redshift3d.com/products/redshift

Finns fler områden inom det grafiska som älskar grafikkort med mycket minne, så klart.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

En anledning borde va att man vill ha ett grafikkort som klarar av g/free-sync och det går inte med crossfire just nu. Har man inte en sådan skärm kan jag ju tycka att man prioriterar fel.

Det var nog faktiskt bästa anledningen hittills, det hade jag missat helt, även om det känns bekant nu när du säger det

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sgtprobe:

Kanske inga spel direkt, om du inte kör svinhöga upplösningar över flera skärmar, fast då måste man väl dunka till med 2 kort till för vettig framrate kan jag tänka mig.

Men i övrigt, väldigt mycket faktiskt. Några exempel inom mitt område:
http://home.otoy.com/render/octane-render/
http://www.randomcontrol.com/arion-stand-alone
https://www.thearender.com/site/
https://www.redshift3d.com/products/redshift

Finns fler områden inom det grafiska som älskar grafikkort med mycket minne, så klart.

Trodde man föredrog Quadro-korten om man arbetar mer proffesionellt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Vnox:

Ingen aning, men spel som kräver över 6GB med lite moddade texturer ser jag inte som en omöjlighet inom ett år.
Då de flesta spel redan är uppe och nosar på 4GB utan moddar och det finns även enstaka fall som drar uppemot 6GB idag (Shadow of Mordor 5.8GB).

Sedan håller jag med om att 12GB är lite överdrivet, 8-10GB hade kanske varit mer lagom.

Sedan kan man självklart sänka texturerna, eller skita i att modda spel och klarar sig fint med 6GB och spara lite pengar om man vill det.

Precis så jag tänker också.

Shadow of Mordor brukar ju vara det krystade argumentet för att man "behöver" 6GB eller mer. Ultra texturerna till Shadow of Mordor är enligt utvecklarna själva helt okomprimerade och man slängde in det som en kul grej för dom som satt på ett Titan. Det finns en uppsjö av jämförelse videos på nätet där skillnaden mellan "komprimerad" High-texturer mot "okomprimerad" Ultra-texturer är extremt svår att urskilja, man kan påstå att det inte är någon skillnad.

För min del får folk köpa svindyra grafikkort för att man helt enkelt vill vara värst men det blir lite krystat när man försöker "bevisa" att man kräver 12GB VRAM när det är rätt tydligt att användningsområdet är extremt nischat.

Man kan ju ta t.ex. GTX 680 som kom som en 4GB variant. Arkitekturen klarar inte av att driva moderna spel med Ultra texturer även om den har VRAM till det.

Med det sagt så hoppas jag du har mycket glädje av ditt Titan X. Jag är väldigt avundsjuk.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Trodde man föredrog Quadro-korten om man arbetar mer proffesionellt.

Nej, inte för rendering och generellt för DCC applikationer. Du kan, och folk/företag gör ju det, men oftast bara om det är kritiskt, annars sitter majoriteten mer eller mindre på konsumentinriktade kort som Titan för det. Men även 780/780ti etc. Speciellt 6GB versioner av GTX780 var väldigt populära pga jämförelsevis lågt pris.

Största nackdelen med Quadro/Tesla är priset och hastigheten (lägre frekvenser) dock är det en fördel för extremt kritiska scenarion där stabilitet/garanti/service är absolut viktigast. Men faktiskt ovanligt inom scenarion där du renderar på grafikkorten. Du får ju i stort sett 5 stycken Titan X för vad motsvarande quadro kostar. Det du kanske kan förlora i eventuell stabilitet över tid, får du igen mångfalt på hur många gånger fler iterationer du kan göra till en kund eller beroende på hur snabb "turnaround" du behöver, eller om du jobbar som frilans på budget.

Edit/
Kan även nämna att Octane, som exempel, klarar 12 unika GPUer per licens (för tillfället) och Windows för närvarande inte klarar mer än 8 unika GPUer vad det verkar, enligt folk som försökt. Kör du fler än 8 så måste man gå över nätverket till en ny dator och länka resterande GPUer där.

La till lite till
Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sgtprobe:

Nej, inte för rendering och generellt för DCC applikationer. Du kan, och folk/företag gör ju det, men oftast bara om det är kritiskt, annars sitter majoriteten mer eller mindre på konsumentinriktade kort som Titan för det. Men även 780/780ti etc. Speciellt 6GB versioner av GTX780 var väldigt populära pga jämförelsevis lågt pris.

Största nackdelen med Quadro/Tesla är priset och hastigheten (lägre frekvenser) dock är det en fördel för extremt kritiska scenarion där stabilitet/garanti/service är absolut viktigast. Men faktiskt ovanligt inom scenarion där du renderar på grafikkorten. Du får ju i stort sett 5 stycken Titan X för vad motsvarande quadro kostar. Det du kanske kan förlora i eventuell stabilitet över tid, får du igen mångfalt på hur många gånger fler iterationer du kan göra till en kund eller beroende på hur snabb "turnaround" du behöver, eller om du jobbar som frilans på budget.

Edit/
Kan även nämna att Octane, som exempel, klarar 12 unika GPUer per licens (för tillfället) och Windows för närvarande inte klarar mer än 8 unika GPUer vad det verkar, enligt folk som försökt. Kör du fler än 8 så måste man gå över nätverket till en ny dator och länka resterande GPUer där.

Tack för set utförliga svaret. Då finns det ju ett användnings område trots allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack för set utförliga svaret. Då finns det ju ett användnings område trots allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är ju rätt vanligt annars att man tror att man bara kör Nvidias alt. AMDs Pro serie av kort bara för att man jobbar professionellt. Detsamma är misstaget att man tror Double Precision Math är vad man använder för GPU inriktade renderare, när det i själva verket är Single Precision Math man faktiskt använder sig av. Ganska förståeligt misstag dock, jag var av den uppfattningen innan jag också, innan jag halkade in på den arenan av renderare i mitt arbete.

Dock är majoriteten av renderingsjobb jag gör renderat på CPU. Det finns en hel del begränsningar på GPU som ännu inte går att komma runt rent tekniskt.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Shadow of Mordor brukar ju vara det krystade argumentet för att man "behöver" 6GB eller mer. Ultra texturerna till Shadow of Mordor är enligt utvecklarna själva helt okomprimerade och man slängde in det som en kul grej för dom som satt på ett Titan. Det finns en uppsjö av jämförelse videos på nätet där skillnaden mellan "komprimerad" High-texturer mot "okomprimerad" Ultra-texturer är extremt svår att urskilja, man kan påstå att det inte är någon skillnad.

För min del får folk köpa svindyra grafikkort för att man helt enkelt vill vara värst men det blir lite krystat när man försöker "bevisa" att man kräver 12GB VRAM när det är rätt tydligt att användningsområdet är extremt nischat.

Man kan ju ta t.ex. GTX 680 som kom som en 4GB variant. Arkitekturen klarar inte av att driva moderna spel med Ultra texturer även om den har VRAM till det.

Med det sagt så hoppas jag du har mycket glädje av ditt Titan X. Jag är väldigt avundsjuk.

Jag har aldrig sagt att "man behöver" mer än 6GB.
Jag har sagt att jag tycker att 6GB är lite för "icke framtidssäkert" för mina krav, då det finns (hittills ett) spel som ligger på gränsen. Ja det är okomprimerade texturer men jag gillar så mycket eyecandy som möjligt.
Det finns även folk som lirar Skyrim på 1440p med texturmoddar och ligger på 5.5GB vram, personligen har jag inte spelat Skyrim sedan jag hade 1080p men då låg jag på 4GB vram med mitt 680 (som då klarade att driva detta felfritt).
Med Fallout 4 runt hörnet vill jag inte bli cappad när jag moddar det.

Och det är klart att 680 inte klarar av att driva moderna spel idag då det är ett tre år gammalt kort, men när det kom kunde det använda max vram felfritt om man utnyttjade det.

Jag har aldrig sagt att du är avundsjuk, men när folk uttrycker sina åsikter om att mer än 6GB vram är "för mycket" eller "onödigt" måste jag väl få svara på hur jag tycker och tänker angående den frågan?

Skitsam, det jag orkar inte diskutera mer.
Det är så otroligt mycket personer som "hatar" och konstigt nog verkar nästan alltid dessa personer sitta på sämre kort än personerna de klagar på, vad det beror på lämnar jag osagt.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Skrivet av Vnox:

Personligen övergav jag precis AMD efter deras (enligt mig) värdelösa drivare och support.
Dessutom låser Nvidia så otroligt mycket eyecandy i spel till sina kort och mer eller mindre köper upp spel (gameworks, etc).
Nu kanske jag har haft extra mycket problem med AMD då jag satt på tre AMD-kort, men för mig var endast frågan vilket Nvidia-kort jag skulle köpa. Då jag tycker att 6GB är för lite vram för mina krav blev det ett Titan X för min del.

Sedan skall det självklart bli intressant att se AMD's Fury, men vad jag har läst är tekniken för ny för att dem skall kunna massproducera tillräckligt snabbt och till ett billigt pris, vilket borde resultera i en prislapp på uppemot 10k.
Med andra ord 2k billigare än Nvidia, där AMD brukar ligga, då de sista kronorna som man betalar är för Nvidias mjukvara more or less.

Det är så jag ser på det i alla fall.
Sedan kan jag ha helt fel och AMD's Fury presterar dubbelt så bra som Titan X och kostar hälften så mycket. Jag skulle inte satsa pengar på det scenariot dock, även om jag vet att många här på Sweclockers verkar hoppas på det (något som jag tycker är mer förvånande än att folk vill köpa det senaste grafikkortet som finns).

Dock så är Nvidia så fräcka att gameworks baserade spel, saboterar för AMD användarna. Senaste med witcher 3 där dom slängde på extra mycket onödig tesselering (som gick att gå runt för AMD användarna, men inte för dom med Nvidia). 700 serien fick sig en fin smäll på grund av hela denna soppa.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock så är Nvidia så fräcka att gameworks baserade spel, saboterar för AMD användarna. Senaste med witcher 3 där dom slängde på extra mycket onödig tesselering (som gick att gå runt för AMD användarna, men inte för dom med Nvidia). 700 serien fick sig en fin smäll på grund av hela denna soppa.

Vet inte riktigt om man kan dra de slutsatserna ännu. Funktionen för att tesselera terräng fungerar nämligen inte i spelet.

Citat:

Terrain Quality is intended to increase the geometric detail of terrain surfaces through the application of tessellation, but in our supposedly-final build the setting has zero impact in every one of the thirty-something locations tested. Once it is working we'll revisit this topic, as terrain tessellation is likely to have a noticeable impact on detail levels throughout the game.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Undrar varför Asus referensversion av 980 Ti är 500:- dyrare än andras referenskort. Det är 8000 vs 7500. Både på Inet, Komplett och Dustin.

Såg att priset på Dustin är korrigerat till 7500 nu. Med tanke på nyheten om Asus Strix GTX 980 Ti kanske de lägger mest krut på att få ut sådana kort.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Vet inte riktigt om man kan dra de slutsatserna ännu. Funktionen för att tesselera terräng fungerar nämligen inte i spelet.

Jaså? ja ja något är det ju som sänker prestandan i alla fall

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Vnox:

Jag har aldrig sagt att "man behöver" mer än 6GB.
Jag har sagt att jag tycker att 6GB är lite för "icke framtidssäkert" för mina krav, då det finns (hittills ett) spel som ligger på gränsen. Ja det är okomprimerade texturer men jag gillar så mycket eyecandy som möjligt.
Det finns även folk som lirar Skyrim på 1440p med texturmoddar och ligger på 5.5GB vram, personligen har jag inte spelat Skyrim sedan jag hade 1080p men då låg jag på 4GB vram med mitt 680 (som då klarade att driva detta felfritt).
Med Fallout 4 runt hörnet vill jag inte bli cappad när jag moddar det.

Och det är klart att 680 inte klarar av att driva moderna spel idag då det är ett tre år gammalt kort, men när det kom kunde det använda max vram felfritt om man utnyttjade det.

Jag har aldrig sagt att du är avundsjuk, men när folk uttrycker sina åsikter om att mer än 6GB vram är "för mycket" eller "onödigt" måste jag väl få svara på hur jag tycker och tänker angående den frågan?

Skitsam, det jag orkar inte diskutera mer.
Det är så otroligt mycket personer som "hatar" och konstigt nog verkar nästan alltid dessa personer sitta på sämre kort än personerna de klagar på, vad det beror på lämnar jag osagt.

Ungefär lika irriterande som de som faktiskt äger dessa monsterkort försöker hitta lustiga anledningar till varför man behöver löjliga mängder VRAM.

Nej du sa aldrig att jag var avundsjuk utan det gjorde jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Så mycket avundsjuka det finns på sweclockers forum nu mera. "Kan inte jag köpa ett eller flera titan x är man dum i huvudet om man köper ett".

Jag och min sambo tjänar tillsammans nära 100000kr (hon är läkare med) netto / månad. Begriper ni hur kul man kan ha för de pengarna VARJE månad.

Det finns inte att jag skulle nöja mig med ett par 980ti, varför skulle jag äns titta åt 980ti's håll. Många av er måste lära er att acceptera vad som är dyrt för er spelar ingen roll för andra.

Om min granne köper ett flygplan bryter jag inte ihop för det, väx upp.

då får man väl tacka för skattepengarna

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ungefär lika irriterande som de som faktiskt äger dessa monsterkort försöker hitta lustiga anledningar till varför man behöver löjliga mängder VRAM.

Nej du sa aldrig att jag var avundsjuk utan det gjorde jag.

Du verkar tro att jag pratar för alla och säger att "man behöver" si och så mycket, något som jag gång på gång förklarat att det inte är alls det jag säger.
Jag säger endast varför jag tycker att JAG behöver ha tillgång till (vad som enligt dig är) "löjliga mängder vram", något du inte verkar förstå eller kan acceptera att JAG tycker.

Folk får sitta med 2GB's kort så vitt jag bryr mig, jag försöker bara påpeka att allt är relativt och att det helt enkelt inte går att säga att 12GB är "onödigt mycket", då det beror på användarens krav.
Det kanske är onödigt mycket för dig och dina krav men det är inte onödigt mycket i alla möjliga scenarion, vilket är vad jag försöker påpeka.
Detta för att inte personer faktiskt skall att tänka efter på vad just dem faktiskt behöver för sina krav, det är mycket möjligt att vissa klarar sig med 4GB vram och inte ens behöver 6GB, eller så behöver dem mer än 6GB som för stunden tyvärr endast är 12GB.
(Om man vill köpa Nvidia-kort, annars finns AMD med 8GB.)

Jag tycker att detta väldigt likt när folk gång på gång skrev att "2GB räcker i flera år" eller "4GB är overkill" (likt så som du gör nu) som köpråd för personer på forum likt detta, samtidigt som jag satt och maxade 4GB vram.

Det stör mig helt enkelt när folk skriver sin åsikt angående något efter sina egna krav och framställer detta som det enda möjliga scenariot, utan att faktiskt påpeka att det beror på användarens krav.
Det är därför jag alltid säger att jag tycker att 6GB är för lite för mina krav och även förklarar mina krav, istället för att säga "6GB är för lite." så som du säger "12GB är overkill" eller "löjliga mängder vram".

Sedan tvivlar jag på att jag någonsin kommer komma i närheten av 12GB vram genom spelande med moddar, men jag skulle inte bli förvånad om jag landar på 7-8GB inom ett eller två år. Med andra ord är 6GB för lite för mina krav enligt mina egna spekulationer om hur framtiden ser ut.
Det kan mycket väl hända att jag har fel, men det är också något som jag påpekar när jag uttrycker min åsikt om detta ämne.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem

Såg att det specades en längd på 266,7 mm, kommer alla 980ti vara det då eller kommer det komma någon modell som blir typ 240mm. Tänkte det skulle väl passa mAtx builds bättre?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har suttit och kladdat lite med överklockningen på mitt grafikkort ikväll.
Och testade en runda med stocklocks på mitt 290x, bara för att jämföra med mellan stock - OC.
Kört firestrike benchmarken.

1000/1250 ger 11730 i grafikpoäng. http://www.3dmark.com/fs/4984472
Enligt detta testet så får 980 11727 i grafikpoäng.

Själv tycker jag de är märkligt att mitt 290x presterar bättre än 980 i Firestrike.
Överklockat får jag 14241 i grafikpoäng, inte allt för långt ifrån ett 980ti som får 14982 enligt swec's tester. Drar mig från att byta ut grafikkortet då jag förväntar mig att fiji kommer prestera ungefär som 980ti, men kommer även kosta som 980ti gör.

290x CFX (+större nätagg), eller bara skita i att känns de som.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2