Nvidia G-Sync i sju nya gamingskärmar från Asus och Acer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av eMannen:

Kommer några av dessa skärmar med mer än en ingång för bildkällor eller är det fortfarande bara en displayportingång per skärm som gäller?

Det har börjat dyka upp skärmar med G-sync som har en HDMI också utöver Displayport. Asus visade ju upp två skärmar med båda kontakterna på sin presskonferens igår.

Skrivet av THB:

Word (nästan), har varit på jakt en 34" 4K skärm ett tag nu med IPS och iaf 75Hz men verkar som man får nöja sig med 3840x1440.

UHD över 60 Hz kräver Displayport 1.3. Displayport 1.2 klarar upp till 60 Hz och HDMI 2.0 har ganska exakt samma bandbredd som 5 år gamla DP 1.2. Det finns inga DP 1.3 ute i det vilda än trots att specifikationerna varit klara sen september förra året. Nvidia släpper det bevisligen inte med någon av iterationerna med Maxwell så det blir tidigast nästa år från dem. Intels Skylake har inte stöd för DP 1.3 så det är absolut tidigast Cannonlake 2016, beroende lite på hur mycket de uppgraderar grafikkretsen då. AMD skulle teoretiskt sätt kunna släppa DP 1.3 med Fiji men det verkar inte troligt. Så det blir tidigast 2016 där med för både GPU och APU. Fram tills DP 1.3 dyker upp i det fria så går det inte att köra över 60 Hz på UHD. Sen ska det finnas scalers för det också. Får se hur lång tid det tar. Fast de verkar ju vara relativt enkla att designa så det borde gå relativt fort när de väl får ut grafikkorten. Paneltillverkarna verkar vara med på tåget också eftersom de spyr ut UHD-paneler så de borde ha paneler redo nästa år. Lär kosta en del i början dock.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Njure:

Så du har ingen erfarenhet av surround med tunna ramar? Tror ändå det kommer se sjukt läckert ut.

Jodå, jobbar med datorer och kringutrustning så har pillat mycket med allehanda saker från 3x4K skärmar till olika konfiggar av Swift, Foris etc etc bland annat på event osv.

Så när det kom till att lägga egna pengar på egna skärmar så struntade jag fullständigt i ramarna och gick all in på bildkvalitet, därav at jag körade på Foris 2331 när de kom (i princip första vettiga icke-TN gamingskärmen). Inte förtjust i den typ av billig IPS som är IPS-gamingskärmar heller, saknar djup, kontrast och svärta i dem.

För mig är VA det bästa valet för gaming. För mig var det viktigare med VA än med 120+Hz. Men nu när man kan få VA 144Hz med GSync så är det 110% awesome.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Word (nästan), har varit på jakt en 34" 4K skärm ett tag nu med IPS och iaf 75Hz men verkar som man får nöja sig med 3840x1440.

Bara 3440, inte 3840 tyvvär. Den lite högre upplösningen skulle ha varit mer logisk.

Synd bara att skärmar för "gaming" ska vara skrikiga och fula. Jag såg på en video från Computex att det står "PREDATOR" på främre nederkanten av skärmen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

OK. En skärm som Acer X34 är vad man har väntat på sedan CES. Jag hoppas att den lever upp till förväntningarna och inte är löjligt dyr.

Skrivet av Andylindy:

Priset borde väl bli 9 000-10 000 kr om man jämför med de högupplösta 34"-skärmar som finns idag.
Update: Såg ett pris i euro på 1399 så åtminstone till en början får den som vill ha en Acer X34 slanta upp.
1399 euro pekar mot 14 000-15 000 kr svenskt pris. Suck.
Tre X34 i bredd ser nästan groteskt maffigt ut kan man tycka:
https://www.youtube.com/watch?v=qnCCK_JddVw

http://cdon.se/hemelektronik/acer_xr341ckbmijpphz_prebook/

1000kr rabatt om man förbokar.

Skrivet av Almtom:

Så jävla kass bara att man inte kan använda skärmarna till något annat.... vill ha en 34" skärm med G-sync men behöver kunna använda den med laptopen och behöver kunna använda PS4an på skärmen och då går G-Sync fetbort

Håller med!

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Bara 3440, inte 3840 tyvvär. Den lite högre upplösningen skulle ha varit mer logisk.

Synd bara att skärmar för "gaming" ska vara skrikiga och fula. Jag såg på en video från Computex att det står "PREDATOR" på främre nederkanten av skärmen.

34" UltraWide QHD skärmar har förhållandet 21:9.
Då blir upplösningen 3440 x 1440.
4K 3840 x 2160 motsvarar förhållandet 16:9 dvs widescreen.
Displayport 1.2 klarar upplösningen 4K dvs 3840x2160 vid högst 60Hz uppdateringsfrekvens.
Vill man uppdatera snabbare än 60Hz över DP 1.2 måste man ha lägre upplösning.
Max överföringshastighet för DP 1.2 är 17,2 Gbit/s.
Standarden DP 1.3 kommer att möjliggöra två monitorer i 4K 3840x2160 med 24 bitars färgdjup och
uppdateringsfrekvensen 60Hz. Max överföringshastighet 32.4 Gbit/s