Nvidia G-Sync i sju nya gamingskärmar från Asus och Acer

Permalänk
Avstängd

Ingen 4k med 144Hz ännu.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon127948:

Ser för jävligt ut. Ett smalt band som böjer sig lite grann. Kolla hur långt bort killen måste sitta för att det ska vara ens minsta lilla vettigt. Kanske bra för att imponera på p12or men mer än så är det inte.

Skulle vara skönt om folk sålde lite vettiga aspect ratio skärmar för de som har vuxit upp lite och behöver göra annat än bara spel.

Bortsett från att det som nämnt är Gsync och därmed reonlad gaming, så är 3440x1440 eller 2560x1080 ett trevligt alternativ till fubbla skärmar med många fönster. Ser inga problem med det alls (är van vid att jobba med 3-4skärmar simultant sedan länge, alltid mer arbetsyta).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Ingen 4k med 144Hz ännu.

Vilken anslutning tänkte du kan leverera 144hz med 4k upplösning från ditt grafikkort till en sådan skärm?

Skrivet av anon127948:

Skulle vara skönt om folk sålde lite vettiga aspect ratio skärmar för de som har vuxit upp lite och behöver göra annat än bara spel.

Varför skulle en sådan skärm hamna i samma nyhet som "gamingskärmar"? Om du vill kommentera dessa skärmar så gör det ur ett gaming perspektiv tack.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

Vilken anslutning tänkte du kan leverera 144hz med 4k upplösning från ditt grafikkort till en sådan skärm?

Varför skulle en sådan skärm hamna i samma nyhet som "gamingskärmar"? Om du vill kommentera dessa skärmar så gör det ur ett gaming perspektiv tack.

För att gaming skärmar också skulle må bra av lite vettigare aspect ratio? Finns det någon forskning som säger att spel är bäst när de spelas på ett smalt band?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zxhosting:

Ingen 4k med 144Hz ännu.

Du får klaga på VESA och HDMI Forum. Det finns inget skärmtillverkarna eller Nvidia kan göra innan de får ett skärmgränsnitt med tillräckligt hög bandbredd. Skulle kanske fungera om man kör 4:2:0 subsampling över Displayport 1.3 men är inte helt hundra på att det räcker eller om det stöds. Det är enda chansen men det finns inga grafikkort med DP 1.3 än. Det skulle dock räcka till UHD i 120 Hz men ser ut som att det kommer först nästa år.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

För att gaming skärmar också skulle må bra av lite vettigare aspect ratio? Finns det någon forskning som säger att spel är bäst när de spelas på ett smalt band?

Vaa?? det var ju du som skrev att du ville ha skärmar för annat än spel själv?

Skrivet av anon127948:

Permalänk
Medlem

Extra breda skärmar är ju superbt för arbete. Jag vill ha en riktigt bred skärm för att koda på. Att man sedan får en bättre spelupplevelse är bara ett plus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Jag köper inte en ny skäm så ofta s därför vill jag kunna att den i minst 6 år innan jag kanske köper något nytt.

Skrivet av Zotamedu:

Du får klaga på VESA och HDMI Forum. Det finns inget skärmtillverkarna eller Nvidia kan göra innan de får ett skärmgränsnitt med tillräckligt hög bandbredd. Skulle kanske fungera om man kör 4:2:0 subsampling över Displayport 1.3 men är inte helt hundra på att det räcker eller om det stöds. Det är enda chansen men det finns inga grafikkort med DP 1.3 än. Det skulle dock räcka till UHD i 120 Hz men ser ut som att det kommer först nästa år.

Det var ju synd att dom inte vill fixa den snabbare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syyynd:

Finns det någon anledning till att ingen släpper en:
24"
1920x1080
144hz
IPS, eller liknande panel.

24" är den perfekta storleken imo.

Vill också ha det... Eizo har ju sin 120Hz med VA-panel men den har inget vesa-fäste vilket jag behöver.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Jag köper inte en ny skäm så ofta s därför vill jag kunna att den i minst 6 år innan jag kanske köper något nytt.

Finns det ingen sladd som klarar av det som lär det inte heller finnas någon skärmanslutning, så då blir det väl svårt att tillverka en skärm som skall passa med kontakter och sladdar som ej är uppfunna?

Permalänk
Medlem

PG279Q är ju klart intressant om inte 24" skärmar kommer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Får hoppas att g-sync försvinner inom ett par år i alla fall.

Riktigt dåligt att behöva välja grafikkort efter skärm.
En standard vore så mycket bättre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Nästa dator

PG279Q och 980ti skulle sitta mumma känner jag.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Saknar: 24", 1920x1200, 120/144Hz, Gsynk/freesynk, VA/IPS panel
Men 16:10 formatet verkar hopplöst ute
För mig är 24" den perfekta storleken

2560x1440 är vad du vill ha. Jag hade 1920x1200 och vägrade byta till till 1080p. Men jag bytte till 27'' 2560x1440 och är extremt nöjd.

Det är mer pixlar och yta både i höjdled och sideled men inte så tungdrivet som 4k är.

För mig är 27'' 2560x1440 den perfekta storlken. Har "bara" 670 i SLi men det driver Witcher 3 i 50-60 fps med det mesta på medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att inte tala om mängden grafikkort av rang man behöver för att ens dra runt 8,2 miljonerpixlar. En 4k i 144hz är rätt meningslöst om man inte har typ 60 000 att lägga på en dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Lite synd att det är sånt extremt fokus på 1440p 27 tummare och 21:9 34-35 tummare...

27 tummarna har för små pixlar för mig för att det ska funka i program där inte skalning fungerar bra.

... och alternativet 21:9 känns lite väl långsmalt. Vill man få dem lite större på höjden än en vanlig 24-27 tummare så blir de alldeles för breda. (Jag har en 25,5 tums 16:10 nu, och vill inte gå ner i vertikal storlek)

---

Jag röstar för en högkvalitets ~32 tums 1440p 16:9 Icke-TN panel med vsync/freesync, väldigt välkontrollerad overdrive, och åtminstone 75hz - det skulle sitta fint för mig
(dvs typ en mer "gaminginriktad" efterföljare till Benq 3200pt med bättre kvalitetskontroll)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Finns det ingen sladd som klarar av det som lär det inte heller finnas någon skärmanslutning, så då blir det väl svårt att tillverka en skärm som skall passa med kontakter och sladdar som ej är uppfunna?

Då är det på tiden att dom uppfunna det. xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Lite synd att det är sånt extremt fokus på 1440p 27 tummare och 21:9 34-35 tummare...

27 tummarna har för små pixlar för mig för att det ska funka i program där inte skalning fungerar bra.

Har du använt en 27'' 2560x1440 display?

Det är inte 4k, det är 4k som har problem med skalningen.

WHQD har väldigt liknande pixel densited som 1080p. Windows etc skalar jättebra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

Vaa?? det var ju du som skrev att du ville ha skärmar för annat än spel själv?

Hjälper i spel med. EVE till exempel kan man inte ha nog med plats. Sedan blir det ju rätt jobbigt för huvudet om man sitter med ultra breda men smala skärmar. 1 räcker inte och 3 blir väldigt brett.

Att det är sedan bättre för att arbeta med är bara ett plus.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

De gick att köpa för runt 1000 kr ett tag när Asus hade släppt en skärm som gick att uppgradera. Priset $100 kommer från Nvidia. Det är priset de hoppades på att de skulle kunna komma ner till när produktionen kom igång.

Så synd man inte snäppade på där :/

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Extra breda skärmar är ju superbt för arbete. Jag vill ha en riktigt bred skärm för att koda på. Att man sedan får en bättre spelupplevelse är bara ett plus.

Jo... vem älskar inte superlånga kod-rader.

Permalänk
Medlem

Fel tum för fel format, vill ha 4k i större storlekar så man slipper fara och leta TV-apparater som stödjer högre Hz och 4:4:4 chroma. En serie 4k-skärmar i storlekarna 30"-40" hade varit härligt att wallmounta över skrivbordet. 21:9 har för dåligt stöd hos speltillverkarna för att det ska vara intressant, det formatet gör sig bäst för film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Hjälper i spel med. EVE till exempel kan man inte ha nog med plats. Sedan blir det ju rätt jobbigt för huvudet om man sitter med ultra breda men smala skärmar. 1 räcker inte och 3 blir väldigt brett.

Att det är sedan bättre för att arbeta med är bara ett plus.

Eve räknas inte ett spel i detta fallet, det är mer samma som att jobba i excell ark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Håller faktiskt inte med om ramarna där. Det är trevligt med tunna men inget krav, bildkvalitet etc går långt före ramar för mig. Har kört multimonitor sedan CRT tiden, kört med 3+1 LG 19" 4:3 skärmar via 5700 Ultra och Matrox Triplehead och nu 3x Eizo Foris 2331 via 2xGTX 780.

Ramarna är precis som A-stolparna i en bil, man ser dem om man tittar rakt på dem, men då de är statiska editerar hjärnan bort dem väldigt fort från upplevelsen

Så du har ingen erfarenhet av surround med tunna ramar? Tror ändå det kommer se sjukt läckert ut.

Ja, jag vet själv hur det är med ramarna från när jag hade 3 st 2233RZ i 3D Surround för fem år sedan via SLI GTX 470. Det stör inte så mycket.

Det är mer att det ser så jäkla sexigt ut med tunna ramar när de står bredvid varandra. Mitt hem är noggrant inrett och jag kan inte investera 20k i tre skärmar som ser fett keffa ut bara för att de är bra. Jag är lite av en fashion-over-function-guy.
Förhoppningen i mitt tidigare inlägg var att funktion skulle möta design i nästa version av skärmen.

Som tur är är jag inte finkänslig alls när det kommer till skärmar. LED, IPS, spelar inte så stor roll för mig.

Edit*
I senaste swec-artikeln verkar den nya versionen av skärmen jag tänkte köpa ha slimmade ramar, 144 Hz och IPS-panel. Bingo Blir tre sådana så fort de kommer och tre titan x på det. Fast om de kommer så sent som i sensommaren kanske jag tar tre LED ändå, orkar inte vänta eftersom jag bara har tid att spela under sommaren.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Har du använt en 27'' 2560x1440 display?

Det är inte 4k, det är 4k som har problem med skalningen.

WHQD har väldigt liknande pixel densited som 1080p. Windows etc skalar jättebra.

Nä, det är inget 4k specifikt problem. Är pixlarna för små för det avstånd man sitter på, så är de... (oberoende av upplösningen på skärmen)

27 tum har en pixelstorlek på ca 0,23mm och en 24 tummare har pixelstorlek på ca 0,28mm vilket gör rätt stor skillnad i praktiken!

Börjar man bli gammal som mig så kan man inte bara sätta sig närmre för att kompensera heller

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att investera i 980ti SLI & den där 4k IPS'en från Acer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Jo... vem älskar inte superlånga kod-rader.

Jag kör ju inte koden över hela skärmen. Jag har flera olika fönster bredvid varandra.

Alla moderna IDE har ju dessutom autoformatering så om du öppnar någon annans kod så är det bara att anpassa efter dina inställningar och fönsterstorlek.

Permalänk
Medlem

Z35!!!! Nu snackar vi de specs som jag vill se! Ska bli intressant att se priset....

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
LG UltraGear 45GR95QE 45" OLED - Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Kommer några av dessa skärmar med mer än en ingång för bildkällor eller är det fortfarande bara en displayportingång per skärm som gäller?

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Findecanor:

OK. En skärm som Acer X34 är vad man har väntat på sedan CES. Jag hoppas att den lever upp till förväntningarna och inte är löjligt dyr.

Word (nästan), har varit på jakt en 34" 4K skärm ett tag nu med IPS och iaf 75Hz men verkar som man får nöja sig med 3840x1440.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL