Permalänk

Jeeves CPU problem

Hej,

har ett problem där en kunds servers CPU blir extremt belastad av Jeeves Rich client. En användares session tar 50-80% av CPU.

Har sökt runt massa men hittar inget om vad det kan vara. Har testat att starta om tjänster och server vilket jag vet har löst liknande problem hos andra kunder förut men här gör det ingenting.

Så om något har någon idé om vad som skulle kunna orsaka detta, hojta gärna till.

Inga andra program körs i samband med detta förutom RDP mot servern som dom kör jeeves på.

Kort info om server:

CPU: Intel Xeon E5645 2.40Ghz.
RAM: 16 GB

Windows Server 2008 R2

Om någon mer info önskas, fråga så försöker jag få fram det.

Permalänk

Körs databasen (SQL eller motsvarande) på samma server eller egen server?
Körs någon av dem virtuellt? Och i så fall i vilken miljö?
Om det är virtuellt, är det en Xeon E5645 CPU som är dedikerad till denna server eller är det en virtuell server med X antal kärnor från en CPU?

Och förstås vad är det användaren försöker få ut ur systemet? Då vissa rapporter och liknande kan ta längre tid än andra.

Nu har jag dock inte sett Jeeves utan är mer van vi Agresso.

Permalänk
Skrivet av Grodan Boll:

Körs databasen (SQL eller motsvarande) på samma server eller egen server?
Körs någon av dem virtuellt? Och i så fall i vilken miljö?
Om det är virtuellt, är det en Xeon E5645 CPU som är dedikerad till denna server eller är det en virtuell server med X antal kärnor från en CPU?

Och förstås vad är det användaren försöker få ut ur systemet? Då vissa rapporter och liknande kan ta längre tid än andra.

Nu har jag dock inte sett Jeeves utan är mer van vi Agresso.

Databasen körs på samma server. Denna uppsättning har vi dock på ett flertal andra kunder som inte upplever några problem så det skulle förvåna mig om detta är orsaken.

Det är en virutell server i Hyper-V. Så allt är virtuellt, 2 kärnor tilldelat.

Det är en blomaffär som får in ordrar från butiker. Så orderhantering, leveransavisering samt fakturering sker via jeeves. Det är inga tyngre saker med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillefisk:

Databasen körs på samma server. Denna uppsättning har vi dock på ett flertal andra kunder som inte upplever några problem så det skulle förvåna mig om detta är orsaken.

Det är en virutell server i Hyper-V. Så allt är virtuellt, 2 kärnor tilldelat.

Det är en blomaffär som får in ordrar från butiker. Så orderhantering, leveransavisering samt fakturering sker via jeeves. Det är inga tyngre saker med andra ord.

Dessa två kärnor; är de dedikerade för Jeeves? Hur ser lasten ut generellt på Hyper-V-kärran?

(Jag kan inte mycket om Jeeves, jobbar mer med M3)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Dessa två kärnor; är de dedikerade för Jeeves? Hur ser lasten ut generellt på Hyper-V-kärran?

(Jag kan inte mycket om Jeeves, jobbar mer med M3)

Nej, inte specifikt för Jeeves. De är tilldelade till servern överlag.

Hosten i sig är det inga problem med, hur många som ligger på den kan jag inte svara på. Den ligger i en Hosted Hyper-V tjänst men inga andra servrar på samma kluster har några problem.

Permalänk

@Fillefisk:

När jag har ovanligt suspekta problem så vänder jag mig till respektive programleverantör. För tips eller en buggfix.

Vad säger Jeeves supporten? Detta känns som en puck för deras 3rd line support.

Permalänk
Skrivet av Grodan Boll:

@Fillefisk:

När jag har ovanligt suspekta problem så vänder jag mig till respektive programleverantör. För tips eller en buggfix.

Vad säger Jeeves supporten? Detta känns som en puck för deras 3rd line support.

Ja, det brukar jag med. Försökte ta kontakt med "vanliga" supporten hos dom tidigare idag men pga saknat supportavtal av slutkunden så ville dom inte hjälpa. Och i väntan på svar från kollega om vi har någon konsult-kontakt så letar jag svar från lite här o var.

Permalänk
Medlem

@Fillefisk:
Att ge generella svar på ett affärssystem är ju som att svara på hur långt ett snöre är, men jag skulle tro att Jeeves har tappat index eller något i databasen, händer ibland och den blir seg som token, Jeeves är byggt för flexibilitet och kompabilitet bakåt toppa det med att ingen av deras utvecklare vågar ta bort gammal kod så har du receptet till ett segt system, redan innan du har problem...

kort sagt har du samma problem i thinklient?
kolla därefter efter tunga frågor i SQL servern...

Permalänk
Medlem

@Fillefisk:
Så du menar att Jvs32server.exe eller jvs32client.exe redan vid start tar 60-80% cpu utan att du gjort några sökningar eller något i Jeeves ?

Permalänk

@Fillefisk:

Jag förstår att butiken vill spara så mycket som möjligt och avstår supportavtal. Tyvärr blir det så att man får vad man betalar för.

Hoppas det löser sig, för trots allt borde inte så få användare kunna låsa upp så mycket resurser.

Permalänk

Efter mycket efterforskningar så visade sig att det till slut var hosten som var problemet. Tack för alla svar i alla fall. Tråden kan stängas.

Permalänk
Skrivet av Fillefisk:

Efter mycket efterforskningar så visade sig att det till slut var hosten som var problemet. Tack för alla svar i alla fall. Tråden kan stängas.

Berätta gärna mer ingående om lösningen, om du kan/vill. Det hjälper andra, och är intressant för oss vetgiriga