har ett problem där en kunds servers CPU blir extremt belastad av Jeeves Rich client. En användares session tar 50-80% av CPU.
Har sökt runt massa men hittar inget om vad det kan vara. Har testat att starta om tjänster och server vilket jag vet har löst liknande problem hos andra kunder förut men här gör det ingenting.
Så om något har någon idé om vad som skulle kunna orsaka detta, hojta gärna till.
Inga andra program körs i samband med detta förutom RDP mot servern som dom kör jeeves på.
Kort info om server:
CPU: Intel Xeon E5645 2.40Ghz.
RAM: 16 GB
Windows Server 2008 R2
Om någon mer info önskas, fråga så försöker jag få fram det.
Körs databasen (SQL eller motsvarande) på samma server eller egen server?
Körs någon av dem virtuellt? Och i så fall i vilken miljö?
Om det är virtuellt, är det en Xeon E5645 CPU som är dedikerad till denna server eller är det en virtuell server med X antal kärnor från en CPU?
Och förstås vad är det användaren försöker få ut ur systemet? Då vissa rapporter och liknande kan ta längre tid än andra.
Nu har jag dock inte sett Jeeves utan är mer van vi Agresso.
Körs databasen (SQL eller motsvarande) på samma server eller egen server?
Körs någon av dem virtuellt? Och i så fall i vilken miljö?
Om det är virtuellt, är det en Xeon E5645 CPU som är dedikerad till denna server eller är det en virtuell server med X antal kärnor från en CPU?
Och förstås vad är det användaren försöker få ut ur systemet? Då vissa rapporter och liknande kan ta längre tid än andra.
Nu har jag dock inte sett Jeeves utan är mer van vi Agresso.
Databasen körs på samma server. Denna uppsättning har vi dock på ett flertal andra kunder som inte upplever några problem så det skulle förvåna mig om detta är orsaken.
Det är en virutell server i Hyper-V. Så allt är virtuellt, 2 kärnor tilldelat.
Det är en blomaffär som får in ordrar från butiker. Så orderhantering, leveransavisering samt fakturering sker via jeeves. Det är inga tyngre saker med andra ord.
Databasen körs på samma server. Denna uppsättning har vi dock på ett flertal andra kunder som inte upplever några problem så det skulle förvåna mig om detta är orsaken.
Det är en virutell server i Hyper-V. Så allt är virtuellt, 2 kärnor tilldelat.
Det är en blomaffär som får in ordrar från butiker. Så orderhantering, leveransavisering samt fakturering sker via jeeves. Det är inga tyngre saker med andra ord.
Nej, inte specifikt för Jeeves. De är tilldelade till servern överlag.
Hosten i sig är det inga problem med, hur många som ligger på den kan jag inte svara på. Den ligger i en Hosted Hyper-V tjänst men inga andra servrar på samma kluster har några problem.
Ja, det brukar jag med. Försökte ta kontakt med "vanliga" supporten hos dom tidigare idag men pga saknat supportavtal av slutkunden så ville dom inte hjälpa. Och i väntan på svar från kollega om vi har någon konsult-kontakt så letar jag svar från lite här o var.
@Fillefisk:
Att ge generella svar på ett affärssystem är ju som att svara på hur långt ett snöre är, men jag skulle tro att Jeeves har tappat index eller något i databasen, händer ibland och den blir seg som token, Jeeves är byggt för flexibilitet och kompabilitet bakåt toppa det med att ingen av deras utvecklare vågar ta bort gammal kod så har du receptet till ett segt system, redan innan du har problem...
kort sagt har du samma problem i thinklient?
kolla därefter efter tunga frågor i SQL servern...
@Fillefisk:
Så du menar att Jvs32server.exe eller jvs32client.exe redan vid start tar 60-80% cpu utan att du gjort några sökningar eller något i Jeeves ?