Det här med Ohm på högtalare

Permalänk

Det här med Ohm på högtalare

Nappade på Elgigantens erbjudande på en Yamaha rx-a740bl och får hem förstärkaren på fredag. Ska bli skönt att äntligen ha hdmi-växel och en massa lull-lull.

Men jag är lite osäker på hur jag ska ställa in den ang högtalarna.

Som det är idag har jag ett par Jamo BX200 med en imp på 8 Ohm som frontar.
Centern är en Prosonhistoria med 8 Ohm även där.
Bakhögtalarna däremot är ett par proson på endast 4 Ohm.

Enligt bruksanvisningen till stärkaren, så kan man ställa in ohm-en på att vara minst 4, 6 eller 8 ohm, men som det ser ut så gäller inställningen för samtliga högtalare och inte för varje kanal. Detta gör mig lite konfunderad.

Jag köpte en annan yamaha-stärkare för några år sen som tyvärr gick hädan för ett tag sen, så jag fick gå tillbaka till min gamla trotjänare Denon AVR-2805. Jag vill ju inte gärna riskera att bränna även denna förstärkare, så jag försöker härmed vara på säkra sidan innan jag kopplar och donar..

Tack på förhand

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Skrivet av holetaker:

Enligt bruksanvisningen till stärkaren, så kan man ställa in ohm-en på att vara minst 4, 6 eller 8 ohm, men som det ser ut så gäller inställningen för samtliga högtalare och inte för varje kanal. Detta gör mig lite konfunderad.

Ställ in förstärkaren på den lägsta impedansen som någon högtalare i systemet har, om du vill vara på den (i mina ögon onödigt) säkra sidan avseende förstärkarens livslängd.
Det som rent elektriskt händer i förstärkaren när inställningen ändras är (troligtvis, jag har inte kollat på just den förstärkarmodellen utan bara äldre yamahastärkare) att matningsspänningen till slutsteget minskas vid anpassning till lågimpediva högtalare. Detta fungerar som ett trubbigt verktyg för att begränsa maximal ström ut ur förstärkaren, vilket minskar värmeutvecklingen i slutsteget = slutsteget brinner inte upp. Yay.
Tyvärr minskar även maximal uteffekt innan slutsteget börjar klippa. Med tungdrivna (få dB ut per W in) högtalare eller högljudda lyssningsvanor (och en onormal tolerans för distorsion) finns risken att högtalarna får ta emot en oförtjänt stor mängd effekt i form av övertoner orsakade av klippning, med förstörda diskantelement som följd. (Fast sådant hände nog mest förr i tiden. Numera verkar effekttåligheten hos diskantelement vara mycket högre. Eller så har jag blivit gammal och lugnat ned mig.)

tl;dr: Ställ in förstärkaren på den högsta impedansen oavsett vilka högtalare du kopplat till den, men använd sunt förnuft och dra ned volymen om det börjar låta illa.

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag lånar tråden för att se om någon kan svara på en liknande fråga. Jag skaffade en begagnad förstärkare (Pioneer VSX-922) och begagnade högtalare (System Fidelity SF-5005) men lyckas inte få något ljud ur högtalarna. De kanske var trasiga tänkte jag, men multimetern visade på rätt antal ohm när jag testade vid kontakterna.
Jag såg sen att förstärkaren vill ha mellan 6-16 ohm på högtalarna, kan detta vara anledningen till att jag inte får något ljud alls?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Inte Ohm på högtalare, det kan vara flera saker som tex spolens resistans. Impedans heter det du frågar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Inte Ohm på högtalare, det kan vara flera saker som tex spolens resistans. Impedans heter det du frågar om.

Enheten för impedans är väl fortfarande Ohm? Högtalares nominella impedans anges väl i Ohm?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dunder:

Jag lånar tråden för att se om någon kan svara på en liknande fråga. Jag skaffade en begagnad förstärkare (Pioneer VSX-922) och begagnade högtalare (System Fidelity SF-5005) men lyckas inte få något ljud ur högtalarna. De kanske var trasiga tänkte jag, men multimetern visade på rätt antal ohm när jag testade vid kontakterna.
Jag såg sen att förstärkaren vill ha mellan 6-16 ohm på högtalarna, kan detta vara anledningen till att jag inte får något ljud alls?

Nej det är väldigt osannolikt men du kan ju testa med ett batteri, om du ansluter det till högtalaren genom att "dutta med kablarna mot det" så bör du höra nått klick/knaster ljud eller ev se att konerna rör sig lite.

Om du har en multimeter kan du även mäta lite simpelt på förstärkaren om du gör rätt, multimetern klarar ofta inte hela audiofrekvensområdet men den klarar att mäta nätspänningar, de brukar vara relativt pålitliga i "basen" kör ut en 50-100 Hz ton från datorn eller nån testskiva och mät med ac området om du kan få ut nån signal på ett par volt från förstärkaren och den ska ju reagera på volymkontrollen också, du kan dessutom kolla om du har nån dc ut från förstärkaren, det ska man inte ha och har du mer än typ 0,2 V dc så är det nog nått som är trasigt i den.

Du har ju förresten även testtonsläget att prova med eftersom det är en hembiomaskin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Enheten för impedans är väl fortfarande Ohm? Högtalares nominella impedans anges väl i Ohm?

Förvisso, men Ohm är en enhet och impedans är en storhet. En storhet beskriver kvantitativa egenskaper hos föremål eller fenomen, i detta fall impedansen, och består av ett mätetal (4) och enhet (Ohm).
Om enbart enheten Ohm används så kan den beskriva antingen storheten resistans eller storheten impedans och det kan vara svårare att förstå vad som menas.

/Gammal grinig ingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Om enbart enheten Ohm används så kan den beskriva antingen storheten resistans eller storheten impedans och det kan vara svårare att förstå vad som menas.

/Gammal grinig ingenjör.

Jo men TS skrev ju "...Ohm på högtalare".

Man pratar ju i princip bara "Ohm" när det gäller förstärkare och högtalare och huruvida de går ihop.

/Gammal grinig elektronikingenjör

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är väldigt osannolikt men du kan ju testa med ett batteri, om du ansluter det till högtalaren genom att "dutta med kablarna mot det" så bör du höra nått klick/knaster ljud eller ev se att konerna rör sig lite.

Om du har en multimeter kan du även mäta lite simpelt på förstärkaren om du gör rätt, multimetern klarar ofta inte hela audiofrekvensområdet men den klarar att mäta nätspänningar, de brukar vara relativt pålitliga i "basen" kör ut en 50-100 Hz ton från datorn eller nån testskiva och mät med ac området om du kan få ut nån signal på ett par volt från förstärkaren och den ska ju reagera på volymkontrollen också, du kan dessutom kolla om du har nån dc ut från förstärkaren, det ska man inte ha och har du mer än typ 0,2 V dc så är det nog nått som är trasigt i den.

Du har ju förresten även testtonsläget att prova med eftersom det är en hembiomaskin.

Tack för ett riktigt informativt svar. Tricket med batteriet har jag läst på andra ställen, men vågade inte testa då folk varnade för att det kunde skada högtalaren.
Kommer inte vara hemma på några dagar, men ska definitivt dra en runda till med multimetern när tillfälle ges.
Dina andra förslag med testskivor och testtoner vet jag inte hur man gör, tyvärr

Alltid lika tråkigt när man köper begagnat och direkt måste börja felsöka.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dunder:

Tack för ett riktigt informativt svar. Tricket med batteriet har jag läst på andra ställen, men vågade inte testa då folk varnade för att det kunde skada högtalaren.
Kommer inte vara hemma på några dagar, men ska definitivt dra en runda till med multimetern när tillfälle ges.
Dina andra förslag med testskivor och testtoner vet jag inte hur man gör, tyvärr

Alltid lika tråkigt när man köper begagnat och direkt måste börja felsöka.

Testtoner kan du fixa med mjukvara www.tolvan.com ladda hem tone

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mrqaffe:

Testtoner kan du fixa med mjukvara www.tolvan.com ladda hem tone

Det räckte att byta sladd till en optisk, det var nåt krångel med HDMI och ARC, antar jag. Tack ändå!

Får väl ändå fortsätta jakten då dessa hade för låg impedans...

Visa signatur