Varför byter Intel namn på sina processorer till det sämre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

Rockwell blev blev det ej så rockande (höhö) Broadwell ock Skymont blev det något konstigt låtande Cannonlake.

Är namnbytet ett tecken på att Intel kanske omedvetet inte tror att processorerna är så bra som dom borde vara?

Hur kan du stava så otroligt fel på fragbite?
Denna tråd är ju endast troll.
Håll dig till den sidan med sådant här strunt istället, där verkar dom ha dålig humor iallafall så.

Visa signatur

GPU: XFX 7970 | CPU: i5 3570K | Moderkort: asrock z77 extreme4 | PSU: 650W corsair | Ram: 20 GB corsair vengance

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De lär ju heta 3, 5 och 7 under överskådlig tid framöver och det har de ju hetat länge.

Eventuellt så kommer 9x00 serien 2018 så efter det (förhoppningsvis) får Intel hitta på något annat namnschema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Tror inte att Rockwell hade uppskattat det!
http://www.rockwellautomation.com/

Kolla in listan som länkades tidigare, Intel har använt hur många kodnamn som helst. Tex. Corsair, McKinley (skor och väskor bla.), Tahiti (1995, AMD använder namnet numera), Cayman (Porsche modell) m.m.
Rätt intressant faktiskt! Nehalem arkitekturen namngavs redan 2003 vad jag förstod.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_codenames

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

Fast du kan väl inte påstå att Intel har ett lättöverskådligt sortiment. På min tid (höhö) så var det inga problem att ha hela Intels sortiment i huvudet, nu räknar jag till över 170 olika processorer riktade till konsumenter, och då har jag alltså uteslutit tidigare generationer, alla Xeon, alla Atom vänt mot servrar och alla SoC-lösningar.

Eftersom man använder systematiska modellbeteckningar spelar det ingen roll hur många processorer de har.
Om varje processor skulle ha ett ologiskt namn, som namnen på mikroarkitekturerna, vore det oöverskådligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Vi kände till Ivybridge, Haswell, Rockwell och Skylake redan innan Sandybridge hade lanserats.

Här är den första Wikipedia-sidan som skapades för Skylake, ~3 månader efter att Sandy Bridge lanserats. Där kan man läsa att Skylake kommer att använda en 16nm process, och att uppföljaren Skymont kommer använda 11 nm. Inget av detta är korrekt, Skylake kommer använda 14 nm, och Cannonlake troligtvis 10 nm.

Att spekulera vad Intel kommer göra mer än en generation framåt är rätt meningslöst, troligtvis vet inte ens Intel själva med säkerhet vad som kommer hända så långt in i framtiden. Teknikföretag ändrar ständigt sina planer, man måste vara flexibel eftersom det inte går att förutse hur tekniken kommer att utvecklas och vad konkurrenterna hittar på.

Permalänk
Skrivet av rakmakkan:

Hur kan du stava så otroligt fel på fragbite?
Denna tråd är ju endast troll.
Håll dig till den sidan med sådant här strunt istället, där verkar dom ha dålig humor iallafall så.

Vad snackar du om?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

Varför kunde det inte vara sky som är gemensamt? Korkade Intel.

Tycker inte Intel är så korkade, tycker mer att det är korkat att hänga upp sig på sådana här betydelselösa bagateller

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Eftersom man använder systematiska modellbeteckningar spelar det ingen roll hur många processorer de har.
Om varje processor skulle ha ett ologiskt namn, som namnen på mikroarkitekturerna, vore det oöverskådligt.

Men då måste man också komma ihåg vad de olika beteckningarna står för. Utan att tjuvkika, kan du berätta för mig ungefär hur snabb en i5-5600U är gentemot t.ex. en i7-5930K? Eller en E1200 mot en T9600? Eller vad som skiljer en T9400- och en P8400-processor.

Vad jag menar är givetvis att Intel har ett så stort utbud att även om deras namngivning är logisk så är det närmast omöjligt att veta vad som är vad utan att verkligen sätta sig med ett datablad med informationen. Ta t.ex. i5-5575R och i5-5350H. Hur ska man bara utifrån detta kunna lista ut att den ena är fyrkärnig och den andra är tvåkärnig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

Men då måste man också komma ihåg vad de olika beteckningarna står för. Utan att tjuvkika, kan du berätta för mig ungefär hur snabb en i5-5600U är gentemot t.ex. en i7-5930K? Eller en E1200 mot en T9600? Eller vad som skiljer en T9400- och en P8400-processor.

Det är inte syftet med modelbeteckningen, så nej.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte denna tråden, TS har nog läst för mycket Semiaccurate/TheInq/WCCFTech.

Det kommer självklart mer processorer för socklar, samtidigt satsar de självklart på bärbart som säljer mest. Fast de har fortfarande server och workstation/arbetsstation som är socklat, och det kommer finnas utrymme för desktop/skrivbord/klient också. Deras konkurrent AMD kommer köra socklat 2016-17 och säkert senare också.

Rockwell var aldrig något som Intel gick ut med offentligt, mont-namnen är reserverade för Atom-serien. Det blev Goldmont efter Airmont där.

Broadwell blev t.ex. inte BGA-only.

Rykten behöver man inte ta för hårt, antingen är de felaktiga eller så tolkas de ofta fel.

Permalänk
Datavetare

Som redan nämnts är namn som Sandy Bridge och Haswell egentligen interna namn som främst används för att referera till en viss generation. Är ju inte helt lätt att bara försöka använda dessa namn, vem kan säga vad Shark Bay och Mohon Peak är (båda är namn på hela plattformar med moderkort+CPU, första är konsument version av Haswell den andra är servervariant av Silvermont, som båda är namn på CPU-mikroarkitekturer)?

Produktnamnen är inte heller speciellt uttömmande, men de går ändå att stoppa in i en Googlesökning ihop med "ARK".
Exempel: ARK i7 4790k

Tagit bort LMGTFY-länk /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

Och sen kommer t.ex. Devil's Canyon in i alltihopa och är... vad egentligen? Någon sorts Haswellsubenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det är inte syftet med modelbeteckningen, så nej.

Så vad är då syftet med en logisk modellbeteckning utom att ge användaren en ungefärlig idé om produktens egenskaper? Nå, är kanske inte så mycket att diskutera. Vad som hänt är att Intel har agerat som i en monopolsituation, skapat en mängd olika segment för olika kunder. Och det blir det är idag med - enligt mina siffror - drygt 170 olika konsumentprocessorer när det 20 år sedan fanns 10-12 stycken.

Permalänk
Medlem

2017 handlar det fortfarande om Skylake-E och Cannonlake, 2018 vet vi helt enkelt inte. 3 år är mycket i teknikvärlden, men det lär inte hända någon revolution på dessa år heller. Är vi på 10 nm då ska vi vara tacksamma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakro807:

Så vad är då syftet med en logisk modellbeteckning utom att ge användaren en ungefärlig idé om produktens egenskaper? Nå, är kanske inte så mycket att diskutera. Vad som hänt är att Intel har agerat som i en monopolsituation, skapat en mängd olika segment för olika kunder. Och det blir det är idag med - enligt mina siffror - drygt 170 olika konsumentprocessorer när det 20 år sedan fanns 10-12 stycken.

Att differentiera produkterna från varandra? Man behöver inte kunna skillnaderna mellan en i5-4590 och en i5-4690K men någon som inte är datorintresserad kan ju direkt dra slutsatsen att den ena är bättre än den andra genom att 6 är ett mer än 5 och en extra bokstav är ju ofta bra att ha eftersom den betyder någonting. Hur hade man annars varit tvungen att göra? Skrota modellbeteckningar och istället beskriva varje processor med en mening? Modellbeteckningar är bökigare men alternativen är ännu bökigare.

Om man drar det här ut ur datorsammanhang lite,

tänk hur modellbeteckningar på bilar hade sett ut om de hade varit tvungna att beskriva bilens egenskaper? BMW har ju tagit det här till nya extremer, här är ett exempel.
http://o.aolcdn.com/dims-shared/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/7...
http://www.ausmotive.com/pics/2014/BMW-2-Series-AU-13.jpg

Båda säger 220d på bakluckan men förutom de siffrorna har bilarna i ingenting gemensamt.

Dold text
Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

Så vad är då syftet med en logisk modellbeteckning utom att ge användaren en ungefärlig idé om produktens egenskaper?

Nu är det ju exakt det den ger...en ungefärlig idé om produktens egenskaper, förutsatt att man känner till hur modellbeteckningen är uppbyggd - precis som det brukar vara när det gäller modellbeteckningar.

Eller kan du några exempel på modellbeteckningar, inom vilken bransch/produkt som helst, som går att tyda utan förkunskaper?

Just processorer är ju dessutom särskilt komplexa och varierande att det är mer eller mindre omöjligt att skapa en kort och simpel modellbeteckning som kan användas till både identifiering och jämförelse. Men ju mer lika två modeller är, desto lättare blir det, framförallt när de tillhör samma processorfamilj.

Exempelvis 3770k, 4930k, 4790k och 4690k är ju lätta att få ett hum om när man känner till hur beteckningarna fungerar.
Hur de presterar går ju inte att fastställa utan att jämföra deras fullständiga specifikationer, och en modellbeteckning som tar hänsyn till allt det vore nog svår att få till med bara fyra siffror.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Båda säger 220d på bakluckan men förutom de siffrorna har bilarna i ingenting gemensamt.[/spoiler]

Benämner man dom mer noggrant, så är de lätta att särskilja.
Bilarna på bilderna heter 220d F45 och 220d F22.
Nu avslöjar ju bilarnas utseende vilket "F" de tillhör, så det finns väl ingen större poäng att smacka dit det på bakluckan.
F45 är 2-serie Active Touring
F22 är 2-serie Coupé
F23 är 2-serie Cabriolet
220d finns i samtliga fallen.

Bakluckebeteckningen talar mer om vad det sitter under huven, även om det finns ytterligare varianter, och då kan man alltid kompletera med motorbeteckningen

220d F22 B47D20 eller N47D20O1, t ex.

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Varför kunde det inte vara sky som är gemensamt? Korkade Intel.

För att då hade den brittiska tv-kanalen/koncernen stämt dem...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nackskägg:

Benämner man dom mer noggrant, så är de lätta att särskilja.
Bilarna på bilderna heter 220d F45 och 220d F22.
Nu avslöjar ju bilarnas utseende vilket "F" de tillhör, så det finns väl ingen större poäng att smacka dit det på bakluckan.
F45 är 2-serie Active Touring
F22 är 2-serie Coupé
F23 är 2-serie Cabriolet
220d finns i samtliga fallen.

Bakluckebeteckningen talar mer om vad det sitter under huven, även om det finns ytterligare varianter, och då kan man alltid kompletera med motorbeteckningen

220d F22 B47D20 eller N47D20O1, t ex.

Man kan ju benämna processorer mer noggrant också, men i båda fallen är vi tillbaks lite vid början att en enkel modellbeteckning inte räcker till. Jag höll på att skriva ett långt svar men ska jag vara helt ärlig är jag väldigt förvirrad och har svårt att hålla reda på vad jag tänker så jag spolade det för det var inte speciellt sammanhängande. Tyckte dock ditt svar innan detta var ganska klockrent så känns som att vi är på samma sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Om man drar det här ut ur datorsammanhang lite,[spoiler] tänk hur modellbeteckningar på bilar hade sett ut om de hade varit tvungna att beskriva bilens egenskaper? BMW har ju tagit det här till nya extremer, här är ett exempel.
http://o.aolcdn.com/dims-shared/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/7...
http://www.ausmotive.com/pics/2014/BMW-2-Series-AU-13.jpg

Båda säger 220d på bakluckan men förutom de siffrorna har bilarna i ingenting gemensamt.

När det gäller bilar så är det totalt hopplöst med modellbeteckningar. De säger egentligen ingenting på de flesta bilarna numera. Förr kunde man veta EXAKT vilken motor och övrig utrustning det fanns i en bil genom att titta på modellbeteckningen.

Idag har även bilförsäljarna dålig koll på vad bilarna de säljer är utrustade med. Jag har varit med om det många gånger när man varit o tittat på bil.

Så det blir en lite galen jämförelse mot i det här fallet processorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ReZZiE:

När det gäller bilar så är det totalt hopplöst med modellbeteckningar. De säger egentligen ingenting på de flesta bilarna numera. Förr kunde man veta EXAKT vilken motor och övrig utrustning det fanns i en bil genom att titta på modellbeteckningen.

Idag har även bilförsäljarna dålig koll på vad bilarna de säljer är utrustade med. Jag har varit med om det många gånger när man varit o tittat på bil.

Så det blir en lite galen jämförelse mot i det här fallet processorer.

Fast det vi pratade om var ju hakro som tyckte precis så om processorerna, det var därför jag drog upp det. Du tycker också att bilar har förvirrande modellbeteckningar så lite relevans hade väl ändå? Själv är jag som sagt extremt förvirrad och rent av yr av alla siffror som flyger omkring just nu, får nästan ta en tupplur.

Skrivet av hakro807:

Intel har ett så stort utbud att även om deras namngivning är logisk så är det närmast omöjligt att veta vad som är vad utan att verkligen sätta sig med ett datablad med informationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Fast det vi pratade om var ju hakro som tyckte precis så om processorerna, det var därför jag drog upp det. Du tycker också att bilar har förvirrande modellbeteckningar så lite relevans hade väl ändå? Själv är jag som sagt extremt förvirrad och rent av yr av alla siffror som flyger omkring just nu, får nästan ta en tupplur.

Hm... jag blir också förvirrad nu. xD Man får försöka o kolla på någon sida där de listar alla processorer efter jämförelsetester så man ser vad man ska ha för o få ut mest prestanda för så lite pengar som möjligt t.ex.

Man kan inte jämföra processorerna med modellbeteckningarna iallafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

När det gäller bilar så är det totalt hopplöst med modellbeteckningar. De säger egentligen ingenting på de flesta bilarna numera. Förr kunde man veta EXAKT vilken motor och övrig utrustning det fanns i en bil genom att titta på modellbeteckningen.

Idag har även bilförsäljarna dålig koll på vad bilarna de säljer är utrustade med. Jag har varit med om det många gånger när man varit o tittat på bil.

Så det blir en lite galen jämförelse mot i det här fallet processorer.

Är ju iofs helt omöjligt att ha modellbeteckningar på bilar som inkluderar all extrautrustning, med tanke på hur vansinnigt mycket tillval det finns nuförtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Är ju iofs helt omöjligt att ha modellbeteckningar på bilar som inkluderar all extrautrustning, med tanke på hur vansinnigt mycket tillval det finns nuförtiden.

Nej det fanns ju inte lika mycket utrustning till bilarna för några år sedan, det är såklart sant.

Fast omöjligt vore det ju inte trots det. De skulle kunna ge bilarna ett identifikationsnummer liknande VIN-koden idag. Inget som gör att man bara genom att titta på bilen kan avgöra vad det är för någon exakt modell. Men med hjälp av den kan man kika i en innehållsförteckning. Precis som man får göra när det gäller processorer nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Nej det fanns ju inte lika mycket utrustning till bilarna för några år sedan, det är såklart sant.

Fast omöjligt vore det ju inte trots det. De skulle kunna ge bilarna ett identifikationsnummer liknande VIN-koden idag. Inget som gör att man bara genom att titta på bilen kan avgöra vad det är för någon exakt modell. Men med hjälp av den kan man kika i en innehållsförteckning. Precis som man får göra när det gäller processorer nu.

Eh...asså, med hjälp av VIN-koden får man ju fram exakt allt om bilen, så varför ha nåt ytterligare?
Dessutom är det ju helt ointressant vad det är för utrustning i andras bilar, annat än när man ska köpa en bil...och då får man väl förhoppningsvis korrekt information av säljaren. Om inte annat så kan man ju ta VIN-koden och kolla.

Så här ser det exempelvis ut för min M5:a:

Dold text

Och på samma sätt får man ju fram fullständiga specifikationer med hjälp av en processors modellbeteckning, så det är väl inget problem egentligen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Eh...asså, med hjälp av VIN-koden får man ju fram exakt allt om bilen, så varför ha nåt ytterligare?
Dessutom är det ju helt ointressant vad det är för utrustning i andras bilar, annat än när man ska köpa en bil...och då får man väl förhoppningsvis korrekt information av säljaren. Om inte annat så kan man ju ta VIN-koden och kolla.

Nej du kan inte genom att kolla VIN-koden se EXAKT vilken utrustning bilen har, tyvärr.

Men när det gäller bilar så kan man ju så enkelt ta reda på vad den har för utrustning när man kollar på den eller provkör den.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

2017 handlar det fortfarande om Skylake-E och Cannonlake, 2018 vet vi helt enkelt inte. 3 år är mycket i teknikvärlden, men det lär inte hända någon revolution på dessa år heller. Är vi på 10 nm då ska vi vara tacksamma.

Så du tror att det kommer att ta stopp vid 10nm eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Så du tror att det kommer att ta stopp vid 10nm eller?

Intel forskar redan på 7nm och 5nm processer, och förväntar sig att Moores lag kommer att gälla i minst 10 år till. Se t.ex. denna artikel. Värt att tänka på är också att det många gånger genom historien har sagts att det kommer att ta stopp vid X nm, men utvecklingen har ändå fortsatt.

Permalänk
Skrivet av perost:

Intel forskar redan på 7nm och 5nm processer, och förväntar sig att Moores lag kommer att gälla i minst 10 år till. Se t.ex. denna artikel. Värt att tänka på är också att det många gånger genom historien har sagts att det kommer att ta stopp vid X nm, men utvecklingen har ändå fortsatt.

Forska kan man ju alltid göra men om det resulterar i en konsument produkt är en annan femma. http://www.kitguru.net/components/cpu/anton-shilov/intel-7nm-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Så du tror att det kommer att ta stopp vid 10nm eller?

Det kommer ta stopp någonstans vid 5-8 nm och kommer förmodligen ta tid innan vi kommer dit.