Nvidia istället för AMD?

Permalänk
Medlem

Nvidia istället för AMD?

Tjoflöjt sweclockare, har suttit o funderat på det här ett stund, o undrar om man kan lägga in ett Nvidia kort istället för AMD kortet jag har i just nu? Måste man byta ut andra delar isf? Är inte så rutinerad på sånt här, så tänkte att detta var det bästa stället att fråga

Tack för svar

Permalänk
Medlem

Vad har du idag? Budget?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Hymer: Atm sitter jag på Radeon 6870. Budgeten sitter väl runt 2-3k

Permalänk
Medlem

Saker som kan avgöra om ett grafikkort kommer fungera:
*Strömförsörjning
*Kylning
*Chassi utrymme
*Port (PCI-E, AGP etc.)
*Bracket-profil

GPU tillverkare är inte en av kriterierna.

Sedan kan du gärna säga vad du funderar att byta från och till så kan vi faktiskt säga mer om det kommer fungera eller inte samt om bytet är värt eller smart.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkish:

Tjoflöjt sweclockare, har suttit o funderat på det här ett stund, o undrar om man kan lägga in ett Nvidia kort istället för AMD kortet jag har i just nu? Måste man byta ut andra delar isf? Är inte så rutinerad på sånt här, så tänkte att detta var det bästa stället att fråga

Tack för svar

Just nu är AMD korten mest prisvärda imo så inte läge idag att byta från AMD till Nvidia.

2-3k... Nvidia har ingenting där. 960 har för lite minne och är slöare än 280 och 280x som man får för samma pengar lr billigare.
960 m 4gb är alldeles för dyrt för vad man får.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@philipborg: Jag har 4 fullt fungerande fläktar, om det är nog, utrymmet borde inte vara nåt problem. Bracket-profil har jag faktiskt ingen aning om vad det är.. Har som sagt ett Radeon 6870 atm, o funderar lite på att köpa en GTX 960.

Permalänk
Medlem

@stimpen: Jaha, hann inte se din post innan jag svarade på den innan hehe Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkish:

@philipborg: Jag har 4 fullt fungerande fläktar, om det är nog, utrymmet borde inte vara nåt problem. Bracket-profil har jag faktiskt ingen aning om vad det är.. Har som sagt ett Radeon 6870 atm, o funderar lite på att köpa en GTX 960.

960? aj aj aj ;), dyrt, för lite minne (eller 4gb versionen som har för mycket minne och är ännu dyrare) och AMD 280 och 280x är snabbare och oftast billigare och har 3gb minne vilket behövs.
2gb är för lite i den klassen idag. Det fyller du med bf4 ultra och det kan korten lugnt köra.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkish:

@philipborg: Jag har 4 fullt fungerande fläktar, om det är nog, utrymmet borde inte vara nåt problem. Bracket-profil har jag faktiskt ingen aning om vad det är.. Har som sagt ett Radeon 6870 atm, o funderar lite på att köpa en GTX 960.

Köp absolut inte 960. Då ska du köra 380 alt gå upp lite och skaffa 970/290x/390

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Man kan också få tag i ett 290 för under 3k.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2179

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Man kan också få tag i ett 290 för under 3k.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2179

Som är ett snabbare kort än 970 skall tilläggas

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@linkish: Jopp det är ett trevligt kort för den pengen. Jag postade en review på det längre upp. Men du kan som sagt få ett 290 för typ samma peng och det är galet mycket bättre.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Hymer: Jasså? Jaha, tänkte att 380 var nästa "generation", att det skulle vara tyngre grejjer Men visst, jag lyssnar på era tip o idéer, så om ni tycker det är värt så kan jag ju lika gärna satsa på 290

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkish:

@Hymer: Jasså? Jaha, tänkte att 380 var nästa "generation", att det skulle vara tyngre grejjer Men visst, jag lyssnar på era tip o idéer, så om ni tycker det är värt så kan jag ju lika gärna satsa på 290

Det är rebrands med lite bättre kylare typ. 290 ger galet mycket prestanda per kr.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Som är ett snabbare kort än 970 skall tilläggas

290(x)/390 är snabbare än ett GTX 970.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Aight, tack alla för svaren, ska göra lite research o hitta den som passar/mest värd o införskaffa

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Peppar2014:

290(x)/390 är snabbare än ett GTX 970.

"Snabbare" i detta fall måste referera till genomsnittlig FPS, något som är ett lite oprecist mått då det är långt ifrån allt som påverkar upplevelsen.

Denna video från TechReport (som innehåller en väldigt intressant diskussion kring tekniken i Radeon Fury X) tar bl.a. upp att Nvidias övertag i marknadsandel känns lite för stort om man ser till prestanda/pris på många av AMDs kort. Men de konstaterar ändå att om ett Nvidia och ett AMD kort uppvisar samma genomsnittliga FPS så är den upplevda känslan nästan alltid bättre på Nvidia kortet, något som kommer av att deras GPU (eller drivare) tenderar att generera mindre varians i renderingstider.

Konsoler är ett bra exempel på att om man har extremt låg varians i renderingstid så kan till och med 30FPS ge en rätt bra upplevelse.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Snabbare" i detta fall måste referera till genomsnittlig FPS, något som är ett lite oprecist mått då det är långt ifrån allt som påverkar upplevelsen.

Men de konstaterar ändå att om ett Nvidia och ett AMD kort uppvisar samma genomsnittliga FPS så är den upplevda känslan nästan alltid bättre på Nvidia kortet, något som kommer av att deras GPU (eller drivare) tenderar att generera mindre varians i renderingstider.

Det är precis det som det generellt refereras till.

Upplevd bättre av vem, dig? Jag har en motsatt upplevelse nämligen. Det är högst subjektivt hur någonting upplevs så relativt låg nivå att använda det som någon form av argument i en diskussion.

Ang. renderingstider så har AMD blivit grymt mycket bättre på det och allt som oftast är det likvärdigt.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aeig:

Det är precis det som det generellt refereras till.

Upplevd bättre av vem, dig? Jag har en motsatt upplevelse nämligen. Det är högst subjektivt hur någonting upplevs så relativt låg nivå att använda det som någon form av argument i en diskussion.

Ang. renderingstider så har AMD blivit grymt mycket bättre på det och allt som oftast är det likvärdigt.

MVH

"Upplev bättre": Inte av mig, utan av Scott Wasson (TechReport). Han är dels extremt kunnig och ser inte heller varför han skulle riskera sitt journalistiska rykte genom att omotiverat favorisera något lag.

Du får gärna peka på något test som visar att AMD blivit "grymt mycket bättre" på detta. Jag föredrar att lita på mätbara egenskaper om det ska föras en diskussion kring vilken sak som är bättre då det tar bort så mycket färgade åsikter som är tekniskt möjligt.

Renderingstider är knappast något som är "relativt låg nivå", det är något som har en väldigt synbar effekt på hur mjuk man upplever panoreringar och andra moment där man rör sig genom en miljö. Det är också något som alla de större teknikwebbplatserna insett värdet i, TechReport har kommit längst på denna punkt då de mäter denna egenskap på flera sätt (dels mot tid, dels mot andel av scener över en viss varaktighet).

Ett förlopp som ligger klistrat på 30FPS kommer upplevas mjukare än ett förlopp som aldrig går under 30FPS, har ett genomsnitt på 45FPS och hoppar mellan 30-60FPS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

nvidias kort presterar bättre i spel och har stabilare drivrutiner så har det ju varit i alla dessa år nu, amd är alltid på efterkälken, som det senaste batman spelet dom ändrade in i det sista att amd kort så måste man enligt dom ha minst 3gb ram, med nvidia räcker det med 2 är inte det konstigt ?

folk måste sluta köpa amd kort helt enkelt.. det är som att inte köpa en intel processor idag liksom det är vansinne att köpa amd idag bara enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Upplev bättre": Inte av mig, utan av Scott Wasson (TechReport). Han är dels extremt kunnig och ser inte heller varför han skulle riskera sitt journalistiska rykte genom att omotiverat favorisera något lag.

Du får gärna peka på något test som visar att AMD blivit "grymt mycket bättre" på detta. Jag föredrar att lita på mätbara egenskaper om det ska föras en diskussion kring vilken sak som är bättre då det tar bort så mycket färgade åsikter som är tekniskt möjligt.

Renderingstider är knappast något som är "relativt låg nivå", det är något som har en väldigt synbar effekt på hur mjuk man upplever panoreringar och andra moment där man rör sig genom en miljö. Det är också något som alla de större teknikwebbplatserna insett värdet i, TechReport har kommit längst på denna punkt då de mäter denna egenskap på flera sätt (dels mot tid, dels mot andel av scener över en viss varaktighet).

Ett förlopp som ligger klistrat på 30FPS kommer upplevas mjukare än ett förlopp som aldrig går under 30FPS, har ett genomsnitt på 45FPS och hoppar mellan 30-60FPS.

Kunnighet och trovärdighet samt integritet går inte alltid hand i hand, jag säger varken eller, men det är ett argument som precis som du själv säger, är högst subjektivt. Finns gott om journalister i historien med långt mycket större roll än denna person som sålt sig.

Sedan Frame Pacing kom så har det blivit en grym förbättring och Nvidia samt AMD ligger på ungefär likvärdiga nivåer allt som oftast. Vill du ha tester och grafer får du leta upp dem på egen hand, jag har varken tid eller lust att återupptäcka något jag läste för veckor sedan.

Jag tycker renderingstider är väldigt viktigt, personligen har Frame pacing och Freesync verkligen förhöjt min egen upplevelse, så absolut, framtiden ligger i att förmedla en så mjuk och len upplevelse som möjligt och kanske framför RÅ fps.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Upplev bättre": Inte av mig, utan av Scott Wasson (TechReport). Han är dels extremt kunnig och ser inte heller varför han skulle riskera sitt journalistiska rykte genom att omotiverat favorisera något lag.

Du får gärna peka på något test som visar att AMD blivit "grymt mycket bättre" på detta. Jag föredrar att lita på mätbara egenskaper om det ska föras en diskussion kring vilken sak som är bättre då det tar bort så mycket färgade åsikter som är tekniskt möjligt.

Renderingstider är knappast något som är "relativt låg nivå", det är något som har en väldigt synbar effekt på hur mjuk man upplever panoreringar och andra moment där man rör sig genom en miljö. Det är också något som alla de större teknikwebbplatserna insett värdet i, TechReport har kommit längst på denna punkt då de mäter denna egenskap på flera sätt (dels mot tid, dels mot andel av scener över en viss varaktighet).

Ett förlopp som ligger klistrat på 30FPS kommer upplevas mjukare än ett förlopp som aldrig går under 30FPS, har ett genomsnitt på 45FPS och hoppar mellan 30-60FPS.

Först hänvisar du till upplevd känsla sen kräver du mätbara bevis för fortsatt diskussion. Du ser inte ironin i det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

nvidias kort presterar bättre i spel och har stabilare drivrutiner så har det ju varit i alla dessa år nu, amd är alltid på efterkälken, som det senaste batman spelet dom ändrade in i det sista att amd kort så måste man enligt dom ha minst 3gb ram, med nvidia räcker det med 2 är inte det konstigt ?

folk måste sluta köpa amd kort helt enkelt.. det är som att inte köpa en intel processor idag liksom det är vansinne att köpa amd idag bara enligt mig.

Bra flamebait, att Nvidia kör med Gameworks Hairworks osv och medvetet saboterar för ägare av AMD kort och delvis sin förra 700 serie då personer som satt på 780ti och 780 fick bra mycket sämre FPS än ett 970 (Witcher 3 gällde det, fick dom ut en patch snabbt) är ju i sig tråkigt, men det är väntat av en aktör som ljuger för sina egna kunder med minnesspec, spärrar för överklockning, och tar 25 000 kr betalt för ett kort med dubbla GPUer som presterar sämre än AMDs alternativ som kostar 1/2 priset (Titan Z vs 295X2).

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Först hänvisar du till upplevd känsla sen kräver du mätbara bevis för fortsatt diskussion. Du ser inte ironin i det?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag blev också förvånad över detta faktiskt.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

nvidias kort presterar bättre i spel och har stabilare drivrutiner så har det ju varit i alla dessa år nu, amd är alltid på efterkälken, som det senaste batman spelet dom ändrade in i det sista att amd kort så måste man enligt dom ha minst 3gb ram, med nvidia räcker det med 2 är inte det konstigt ?

folk måste sluta köpa amd kort helt enkelt.. det är som att inte köpa en intel processor idag liksom det är vansinne att köpa amd idag bara enligt mig.

Ja för vad en spelutvecklare drar ur röven spelar ju roll.
I just detta fallet så handlar det mer om att dom satt bindestrecken fel men det betyder fortfarande inte att dom bara valt något kort på måfå.

Och att det gröna lagets drivrutiner skulle vara outstanding jo tjäna.
Nvidia har ju haft flera fall där deras senaste "game ready" driver skapar problem likaså denna gången med Batman Arkham Knight där prestandan faller i golvet om man kör med den senaste drivrutinen.

Att vara så pass blind och jämföra GPU prestandan med hur det är på CPU fronten är skrattretande, hur blind får man bli som fanboy egentligen haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

nvidias kort presterar bättre i spel och har stabilare drivrutiner så har det ju varit i alla dessa år nu, amd är alltid på efterkälken, som det senaste batman spelet dom ändrade in i det sista att amd kort så måste man enligt dom ha minst 3gb ram, med nvidia räcker det med 2 är inte det konstigt ?

folk måste sluta köpa amd kort helt enkelt.. det är som att inte köpa en intel processor idag liksom det är vansinne att köpa amd idag bara enligt mig.

Let the war commence!!!

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

nvidias kort presterar bättre i spel och har stabilare drivrutiner så har det ju varit i alla dessa år nu, amd är alltid på efterkälken, som det senaste batman spelet dom ändrade in i det sista att amd kort så måste man enligt dom ha minst 3gb ram, med nvidia räcker det med 2 är inte det konstigt ?

folk måste sluta köpa amd kort helt enkelt.. det är som att inte köpa en intel processor idag liksom det är vansinne att köpa amd idag bara enligt mig.

En nyckelkomponent i ditt inlägg är de två sista orden "enligt mig"... Det du inte tar hänsyn till är pris per prestanda, där ligger AMD bättre till.

Enligt mig måste folk sluta köpa nvidia för de säljer samma produkt till ett högre pris vilket leder till en osund konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com