Varm Processor på ASUS VM60-G010R i3-3217U som htcp, minst 59 grader.

Permalänk
Medlem

Varm Processor på ASUS VM60-G010R i3-3217U som htcp, minst 59 grader.

Hej, jag köpte i lördags denna mini dator på webhallen.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/208015-asus_vm60-g010r_i3-3217u-4gb-500gb-intel_hd-win_8
Och när man startat upp och inte ens dragit igång något program så pendlar värmen på processorn på mellan 59-63 grader.
Spelar man en film eller använder chrome står den på mellan 62-65 grader, går aldrig under 61 grader om nåt är på.
Jag tycker att det känns varmt att alltid ligga över 60 grader, kommer den hålla någon längre tid då?
Var inne på webhallen idag och frågade och dom kunde inte direkt bidra men någon rekommendation om vad jag ska göra.
Hade den första dan inne i tv bänken, men när jag märkte dagen efter köp att värmen var hög tog jag ut den och den har stått på bänken sen dess. Så frågan är väl egentligen, är det tänkt att temperaturen ska vara så på denna sort av era produkter?
Är det helt ok, inget jag behöver oroa mig för?
Jag använder programmet Speccy för att kolla värmen.
Sen borde inte datorer få säljas idag med 5400 rpm på os hårddisken =), men det är en annan fråga.
Tacksam för svar.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Neo1:

Hej jag köpte i lördags denna mini dator på webhallen.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/208015-asus_vm60-g010r_i3-3217u-4gb-500gb-intel_hd-win_8
Och när man startat upp och inte ens dragit igång något program så pendlar värmen på processorn på mellan 59-63 grader.
Spelar man en film eller använder chrome står den på mellan 62-65 grader, går aldrig under 61 grader om nåt är på.
Jag tycker att det känns varmt att alltid ligga över 60 grader, kommer den hålla någon längre tid då?
Var inne på webhallen idag och frågade och dom kunde inte direkt bidra men någon rekommendation om vad jag ska göra.
Hade den första dan inne i tv bänken, men när jag märkte dagen efter köp att värmen var hög tog jag ut den och den har stått på bänken sen dess. Så frågan är väl egentligen, är det tänkt att temperaturen ska vara så på denna sort av era produkter?
Sen borde inte datorer få säljas idag med 5400 rpm på os hårddisken =), men det är en annan fråga.
Tacksam för svar.

Fel inställning, CPU:n klarar ca 100°C innan den throttlar. Den stängs av vid 130°C. Inga problem, bara att acceptera läget.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad menar du med fel inställning? Jo jag vet att den klarar högre temperaturer, men mår den bra av att alltid ligga över 60 grader. Om många pressar sin processor periodvis så går den ju oftast ner till under 40 grader när den inte behöver jobba. Jag körde nån rendering på vanliga datorn och processorn stog på 100% i en timme men kom knappt upp i 60 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Vad menar du med fel inställning? Jo jag vet att den klarar högre temperaturer, men mår den bra av att alltid ligga över 60 grader. Om många pressar sin processor periodvis så går den ju oftast ner till under 40 grader när den inte behöver jobba. Jag körde nån rendering på vanliga datorn och processorn stog på 100% i en timme men kom knappt upp i 60 grader.

På den kylningen som finns är det nog normalt eller bättre! (Gissning)

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Neo1:

Det är ingen fara, intel garanterar att processorn klarar av långsiktig belastning vid 70°C på TCase, detta innebär inte core Temp. Bättre svar än så kan jag inte ge.

Det lätta svaret är, nej ingen fara, den ska fungera i ett par år i 60°C. Det är mer sannolikt att något annat pajar.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neo1:

Hej, jag köpte i lördags denna mini dator på webhallen.
Jag använder programmet Speccy för att kolla värmen.
Tacksam för svar.

Hej,
Kolla om några program (bloatware) du inte har användning för körs i bakgrunden. De kan du ta bort från autostart eller avinstallera. Du kan också installera ett fläktstyrningsprogram och ställa in högre rpm. Annars så är det som de andra redan har skrivit i tråden, 59-65 grader är ingen fara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OK, då vet jag. Jag ska kolla efter bloatware, men risken känns väl liten då jag knappt hunnit använda den.
Jag tackar för alla svaren.

Permalänk
Medlem

För att undvika att starta en ny tråd så ställer jag frågan här. Datorn är ju väldigt slö, hårddisken står ofta på 100%. och fått blåskärmar (eller lila). Satte mig vid datorn idag när jag kom hem från jobbet och då hade den hängt sig igår kväll när jag titta på klockan på datorn. Sen fick man ju vänta i 5 min för att få liv i den. Man borde köpt en nuc. Då kommer vi till frågan, jag har en ssd i min gamla dator som inte används med win 8.1 pro. Kan jag bara byta ut den mot den nuvarande hårddisken i vivopc som jag har.
Tänkte på om asus har massa drivrutiner som inte kommer att funka.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Neo1:

För att undvika att starta en ny tråd så ställer jag frågan här. Datorn är ju väldigt slö, hårddisken står ofta på 100%. och fått blåskärmar (eller lila). Satte mig vid datorn idag när jag kom hem från jobbet och då hade den hängt sig igår kväll när jag titta på klockan på datorn. Sen fick man ju vänta i 5 min för att få liv i den. Man borde köpt en nuc. Då kommer vi till frågan, jag har en ssd i min gamla dator som inte används med win 8.1 pro. Kan jag bara byta ut den mot den nuvarande hårddisken i vivopc som jag har.

Du måste installera om windows för att få rätt cpu affinity då detta ställs in när windows installeras, samma sak med många grundläggande drivrutiner. Sedan måste du självklart installera alla drivrutiner som krävs efter det.

Säker på att det bara inte är windows uppdate som installerar uppdateringar på hdd?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neo1:

Hej,

Vilken VivoPC-modell har du?
Alla drivrutiner finns att ladda ner från produktens sida på support.asus.com. Om du inte orkar ominstallera OS och drivrutiner har SSD-tillverkaren möjligen kloningsmjukvara du kan använda, heter oftast Data Migration Software/Tool.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej.
VivoPC modell står i första inlägget ovan. Blir nog då att köpa en ny 60gb ssd för ändamålet och köra en kloning. Vill inte formatera den jag har. Windows update är inte problemet, men hårddisken är ju väldigt slö då jag är van vid ssd. Så ett byte är ju nödvändigt. Jag antar att originalhårddisken inte blir förändrad av en kloning? Menar med frågan, att det sen inte funkar med ssd så kan jag stoppa tillbaka originalet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neo1:

Hej.
VivoPC modell står i första inlägget ovan. Blir nog då att köpa en ny 60gb ssd för ändamålet och köra en kloning. Vill inte formatera den jag har. Windows update är inte problemet, men hårddisken är ju väldigt slö då jag är van vid ssd. Så ett byte är ju nödvändigt. Jag antar att originalhårddisken inte blir förändrad av en kloning? Menar med frågan, att det sen inte funkar med ssd så kan jag stoppa tillbaka originalet?

Du kan klona originaldisken utan att den förändras.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

haha ja trodde de va en laptop vi snacka om i början. men nu när ja ser att det är en NUC dator så förstår jag dessa temps absolut. detta är inget att oroa sig överhuvudtaget! du har bra temps faktiskt!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Hm.. Nu sitter jag visserligen på en NUC med i3-4010 så det är en annan låda mot din Vivo PC samt en annan i3a.. men jag tycker faktiskt att det låter ganska varmt för dig.

Jag har dragit ned fläktprofilen på min NUC så att den jobbar mindre än stock vid låga temps. Vid normalt slösurfande upp till 70-80%CPU så går jag aldrig över 60´c, brukar ligga omkring 50´c normalt och vid ca 40´c när den bara idlar. Detta med en fläkt som inte hörs för fem öre och i en halvtrång tv bänk med begränsat luftflöde..

Somsagt, tycker att det låter lite varmt för dig, går fläkten som standardinställningarna eller har du ändrat på det? Inte samma Cpu och dator, men din är betydligt större så den borde ha bättre möjligheter att kyla sig. :S

Edit: Gjorde nyss en 3DMark och gick som max upp i 67´c utan att fläkten lät allt för mycket.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Blev lite förbannad igår när jag kom hem från jobbet och datorn hängt sig igen, så jag slängde in ssd från min gamla dator på skoj ändå. Trots att jag fick höra att det inte fungerar. Och det verkar fungera, har installerat alla uppdateringar och startat om många ggr. Men i morse kom jag till bios igen efter att satt datorn på vila över natten.
Men inte när jag kom hem nu. Dock fick jag ändra i bios csm parameters to enable i bios. Vet dock inte om det är bra att köra det i enable?
Jag har inte ändrat något med fläkten då jag inte vet hur man gör, den låter ingenting.
Men när jag bytte till ssd så sjönk temperaturen på processorn ca 10 grader generellt. 49-52 grader utan att göra någonting, 51-55 grader vid enklare program på som chrome, MPC och annat smått samtidigt.
Och det var väldigt positivt.
Nu känns allt rappt och trevligt.
Men man kanske ändå ska köpa en ny ssd och klona den gamla hårddisken så man slipper enable i bios, stog nåt om att det inte var bra för uppdateringar, uefi mm.
Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Men nej, det fungerade ju inte till 100%. Startar jag om datorn så fungerar det, men stänger jag av den kommer jag till bios sen.
Funderar på denna ssd http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/kingston-ssdnowv300120gb/181575.7072/
Men någon som vet om det följer med kloningsprogramvara på denna?
Annars önskas förslag på annan disk, funkar med 60 GB.

Permalänk
Medlem

I början av december köpte jag en ny ssd som jag klonade, och efter det har det fungerat bra.
För ca en 3 veckor sen så lägger sig alla ikoner på skrivbordet på mitten av skärmen, flyttar jag tillbaka dom så hamnar dom på mitten av skärmen igen när jag startat om datorn. Det lite större problemet är att 2 dagar i rad får jag bluescreen. Och det står att man ska googla på MACHINE_CHECK_EXCEPTION, hittar inget på det som är ett problem för mig. Får bara för mig att det är värmen. Och nu efter tvingad omstart så går alla filmer i slomotion. Vad göra?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Neo1: Låter snarare som ett mjukvaruproblem.
Kör först Memtest på minnesstickorna och kolla så de är ok.

Installera om windows ordentligt istället för att klona om minnet är ok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, du tror det beror på ram minnet? Jag ska prova memtest vid tillfälle.
Är ju en minidator, minns inte att jag sett något serial nummer någonstans för os.
Så hur installerar jag det ordentligt från scratch då?