Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Power-Mac REVAMP

Tjenare alla nördar(och övriga)

Trötnade lite på mitt lego chassi projekt och kände att jag ville göra något mer unikt och spännande.

Så.. kollade igenom "Förrådet (Ej färdigbyggd toalett) och hittade en gammal powermac (Som kanske funkar) och tänkte att detta kan minsann bli ett kul projekt.

(Resten av bilderna på div. org. hårdvara hittar ni här->IMGUR Power Mac)

Tanken är att det ska bli en server/nas

Delarna (Sånt som jag hittat hemma, kommer kanske byta ut saker):
CPU: Intel i5-3350P (??)
Moderkort: MSI Z77A-G41 TBA
GPU: XFX Radeon HD 7950 3GB
Ram: 2x ADATA XPG Gaming Series 2GB (??)
PSU: Ace AC-420RD+ TBA (Hört dåliga saker om ace så har endast som test tillsvidare)
HDD: WD-Green 1TB 7500rpm (Kommer sitta i en vibrationsdämpad vagga från Silverstone Raven RV03)

Permalänk

TODO:

  • plocka isär allt

  • måla om (Färg?)

  • anpassa moderkortsplåten

  • införskaffa nya delar...

  • Fläkt i fronten?

Permalänk
Skrivet av Pentacore:

Tjenare alla nördar(och övriga)

Trötnade lite på mitt lego chassi projekt och kände att jag ville göra något mer unikt och spännande.

Så.. kollade igenom "Förrådet (Ej färdigbyggd toalett) och hittade en gammal powermac (Som kanske funkar) och tänkte att detta kan minsann bli ett kul projekt.

http://i.imgur.com/EsxXsRk.jpg
http://i.imgur.com/gP9xgSZ.jpg
http://i.imgur.com/EaX1X3J.jpg
http://i.imgur.com/LSW7rbF.jpg

(Resten av bilderna på div. org. hårdvara hittar ni här->IMGUR Power Mac)

Tanken är att det ska bli en server/nas

Delarna (Sånt som jag hittat hemma, kommer kanske byta ut saker):
CPU: Intel i5-3350P (Stjärnskottet i datorn helt klart)
Moderkort: MSI Z77A-G41
GPU: XFX Radeon HD 7950 3GB
Ram: 2x ADATA XPG Gaming Series 2GB (Tror jag)
PSU: Ace AC-420RD+ TBA (Hört dåliga saker om ace så har endast som test tillsvidare)
HDD: WD-Green 1TB 7500rpm (Kommer sitta i en vibrationsdämpad vagga från Silverstone Raven RV03)

Ska bli kul att följa, lycka till

Visa signatur

Burken: Intel Core i7 4790K, EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+, Gigabyte Z97 HD3 (Rev 2.0), EVGA SuperNOVA 750G2, Samsung 830 Pro Series 128GB, Samsung 850 EVO 500GB, 2TB WD Black, Fractal Design Define R5 Titanium, Noctua NH-U9S.
Mina redskap: BenQ 24-tums XL2411T, Dell U2412M, Razer Mamba Tournament Edition, Razer BlackWidow Chroma,
Luren: iPhone 5S 32GB

Permalänk
Skrivet av Giggy28:

Ska bli kul att följa, lycka till

tackar massa spännande finesser i denna låda ser jag >.<

Permalänk
Skrivet av Pentacore:

tackar massa spännande finesser i denna låda ser jag >.<

Har även haft några äventyr inom dessa lådor väldigt intressant byggnads sätt måste jag säga.

Visa signatur

Burken: Intel Core i7 4790K, EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+, Gigabyte Z97 HD3 (Rev 2.0), EVGA SuperNOVA 750G2, Samsung 830 Pro Series 128GB, Samsung 850 EVO 500GB, 2TB WD Black, Fractal Design Define R5 Titanium, Noctua NH-U9S.
Mina redskap: BenQ 24-tums XL2411T, Dell U2412M, Razer Mamba Tournament Edition, Razer BlackWidow Chroma,
Luren: iPhone 5S 32GB

Permalänk

Update:
Förändringar i delarna:
Behöver nog ett m-atx/itx moderkort... atx var för stort
Troligtvis kommer jag då behöva en ny processor..
Mer ram-minne kanske

Har nu tömt chassit, massa spännande funktioner som jag kanske kommer använda (de flesta får ni reda på senare )

Chassit är förvånadsvärt modulärt, i stort sett allt går att plocka isär.

Kretskort till Reset/Mute/Powerknapp:

Permalänk

först ut bland förändringarna i chassit är dessa små jävlarna

Blir att på nått sätt få bort dom och sätta dit nya distanser med rätt mått

Permalänk
Medlem

Om distanserna är som de inuti Intel-Mac Pro så är det bara att ta en stor tång och bända bort dem. Det blir sexkantiga märken kvar.. men de kan man kanske spackla och måla så att de inte syns.

En sak jag tycker att du ska göra är att måla den plastiga utsidan på chassit. Flera andra moddare har målat handtagen och sidorna vita och andra bitar svarta, vilket är riktigt Gävle snyggt och påminner mig om Star Wars' Stormtroopers och datorn i Portal ... men man kan förstås välja andra färgscheman.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Om distanserna är som de inuti Intel-Mac Pro så är det bara att ta en stor tång och bända bort dem. Det blir sexkantiga märken kvar.. men de kan man kanske spackla och måla så att de inte syns.

En sak jag tycker att du ska göra är att måla den plastiga utsidan på chassit. Flera andra moddare har målat handtagen och sidorna vita och andra bitar svarta, vilket är riktigt Gävle snyggt och påminner mig om Star Wars' Stormtroopers och datorn i Portal ... men man kan förstås välja andra färgscheman.

jo, försökte först borra ut en av dem. men hammaren blev det som funkade.

Fick klippt bort popnitarna längs med gångjärnen och tog ner moderkortsplåten till garaget

Permalänk

sådär ja

Permalänk

Målningsdag

Valde att gå med matt Svart + Matt Vitt. Dels för fingeravtryck, och dels för att jag gillar matta färger

Hög stund i garaget:

Still drying

måste säga att jag blev ganska nöjd med resultatet dessa sprayburkarna gav. torkade snabbt och täckte bra

Permalänk

Provmontering

Behövs en del touchup på vissa ställen, och funderar på att även måla skruvarna. och en del moddning kvar att göra både på utsidan och insidan

Permalänk
Medlem

Kul bygge! Ser dock ut som att färgen inte riktigt täckt?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk

mjo jag vet, och det ska målas ett lager till innan det är klart