Rykten om AMD-förvärv avlöser varandra

Permalänk
Medlem

Ni som tycker AMD borde släppa ATI hur tänker ni egentligen? AMD har ju gått all in på APU/ GPU. Det är som att slita ut ryggraden på hela deras plan. Det är för sent att backa.

Att splittra verksamheten så kan man lika gärna lägga ner AMD helt i så fall.
Idiotiskt när APU är framtiden. Visst idag är det så så. Men när vi väl är på 14 nm eller mindre så kommer rena CPUer vara ointressanta.

AMD har bara råkat sträcka sig för tidigt åt det som är framtiden utan att ha de marginaler som krävs för att kunna misslyckas.

Jag hoppas MS köper. Att få HSA stöd direkt i Windows hade varit underbart.

Permalänk
Medlem

Om något så bör dom väl göra sig av med CPU-avdelninegn inom deras företag, och inte GPU-delen? Det går väl bättre för dom på den senare fronten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Att man ska behöva betala till ett tredjeparts-företag för att byta ut delar av GUI skulle jag inte vilja kalla lätt.

classicshell är gratis. vill man ha en betalversion så går startisback på hela $3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Dock måste väl nya avtal kunna ske. OM säg Microsoft/Samsung eller vem som... nu köpt AMD. De får ju då x86-64 licensen. Detta i sig är ju något som borde tvinga Intel att antingen lägga ner (då de bygger helt på den idag), eller börja med 32-bit CPUer igen.

Sen att det gamla avtalet blir kört i graven är jag införstådd på, men jag kan inte tro att Intel skulle bara... "lägga ner".

Nej, då avtalet förhindrar AMD att ha en ensam ägare som har mer än 50% rösträtt enligt avtalet med Intel, så även om Microsoft köper upp AMD så får inte Microsoft ett dugg, förutom x86-64 implementeringen, men då den inte är värd ett dug utan x86 grunden som Intel har patenten på så kommer inte en köpare någon vart och därmed är låsta, vilket Intel med är få Intel är beroende av x86-64 bitars implementeringen till sina processorer, förutsatt att inte Intel "dumpar" x86 plattformen helt och går direkt på ARM eller en ny plattform.

Så att AMD skulle köpas upp är i dagsläget väldigt osannolikt, oavsett vad ryktena säger, då avtalet med Intel stoppar ett eventuellt uppköp av AMD, och även att ex Intel får "för liten" marknadsandel (mindre än 65%) vilket också gör att avtalet blir ogiltigt.

Så AMD sitter verkligen i Intels famn där, värre än vad Intel sitter i AMD´s famn för tillfället...

Denna "soppan" med AMD och Intel och deras korslicensiering etc är väldigt rörig, men den ställer till det för alla parter om det skulle gå åt skogen, då både AMD och Intel (i dagsläget) är rätt beroende av varandra, medans Intel har bäst chans att klara sig om det skulle gå åt skogen med licensieringen, då Intel har en betydligt större "kassa" och då kan utveckla nya plattform utan att direkt lida någon större skada tills denna är klar.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Även om du har en väldigt bra poäng, så i slutändan handlar folk ändå med plånboken.

Och 15-35W laptop är ändå ett väl säljande budget segment som APU borde kunna fungera helt okej med, om nu de bara kunde fått 14-20nm, istället för att tvingas ligga kvar som de gör på stengamla 28nm.
Intels fördel ligger i tillverkningen, inte mycket annat. Tänk på att AMD fortfarande är fast i 28nm träsket pga TSMC, inte pga egen teknik problem, medan Intel har både 22 och nu 14nm på väg. Detta gör enormt för prestanda/watt.

En FX-7600P (25W TDP, 28nm) har klenare CPU-del och lägre perf/W än t.ex. i7-2677M (17W TDP, 32nm) så går inte att förklara enbart med tillverkningsprocess. Ingen av dessa är starka nog att köra spel, båda är mer än nog starka att driva alla "vanliga" program i 1920x1080. Det är för mycket transistorer i en GPU-del som ändå inte kan sträcka på benen fullt ut p.g.a. TDP, 25W betyder ändå rätt klumpig modell med dagens mått mätt.

Prismässigt hittar man laptops med förra generations 15/17W Intel-modeller från 3500-4000kr. Så ska någon välja AMD måste de ha något som både är bättre och i alla fall inte dyrare än en generation gamla Intel-modeller.

Vill man spela finns laptops med Nvidia 740M/830M/840M/930M/940M för rätt låga priser, dessa drar relativt lite ström och är signifikant snabbare än någon iGPU i samma TDP klass. Finns riktigt tunna modeller då det blir enklare att kyla två kretsar än att kyla en enda med högre effekt.

Ser liksom inte vad det finns ett hål för APU marknadsmässigt (om du en APU är stark iGPU). Intel har ju inte lyckats sälja in Iris Pro modellerna speciellt väl till OEMer, visar kanske att det är en produkt utan egentliga köpare, eller?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nu när Intel med framtida integrerad grafik kommer ta bort enda anledning till att Intel är stort bland fri mjukvara så borde AMD satsa på detta. Det jag pratar om är att Intel kommer tvinga användare använda proprietär mjukvara för framtida grafikkort precis som AMD göre idag. AMD har "open source"-drivrutiner till GNU+Linux men dom kräver en proprietär bit för att fungera. Om AMD hade släppt det fritt så hade dom fått en viktig marknad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

En APU med HBM minne, borde bli fina fisken!

Tänk vad liten själva plattformen skulle kunna bli. Jag har funderat på ett ITX-moderkort med både en Zen-CPU samt en grafikdel i stil med Fury eller mer troligen Nano socklad på moderkortet eller inbyggd i CPU och där allt minne, även processorns minne, använder HBM. Borde kunna bli mycket prestanda per kvadratcentimeter. Kläm på kylning, anslut lagring så är man klar. NUC 2.0 typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En FX-7600P (25W TDP, 28nm) har klenare CPU-del och lägre perf/W än t.ex. i7-2677M (17W TDP, 32nm) så går inte att förklara enbart med tillverkningsprocess. Ingen av dessa är starka nog att köra spel, båda är mer än nog starka att driva alla "vanliga" program i 1920x1080. Det är för mycket transistorer i en GPU-del som ändå inte kan sträcka på benen fullt ut p.g.a. TDP, 25W betyder ändå rätt klumpig modell med dagens mått mätt.

Prismässigt hittar man laptops med förra generations 15/17W Intel-modeller från 3500-4000kr. Så ska någon välja AMD måste de ha något som både är bättre och i alla fall inte dyrare än en generation gamla Intel-modeller.

Vill man spela finns laptops med Nvidia 740M/830M/840M/930M/940M för rätt låga priser, dessa drar relativt lite ström och är signifikant snabbare än någon iGPU i samma TDP klass. Finns riktigt tunna modeller då det blir enklare att kyla två kretsar än att kyla en enda med högre effekt.

Ser liksom inte vad det finns ett hål för APU marknadsmässigt (om du en APU är stark iGPU). Intel har ju inte lyckats sälja in Iris Pro modellerna speciellt väl till OEMer, visar kanske att det är en produkt utan egentliga köpare, eller?

Prats en del fram och tillbaka om det. Rätt intresant faktiskt.

OEM behöver delar med lågt pris och slippa en krets att montera är stort plus för dom. Tycker det borde vara större för OEM desktop inom att dom kan göra datorerna mindre (i för sig svårare kanske att lura kunder att det är en gaming dator om det inte har en gpu bredvid kanske). För oftast sitter det inget värre än typ 240 TI eller liknande i OEM datorerna och det slår en apu lätt.

Men just laptops är det troligen bättre med två än en krets att kyla.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har bara skummat igenom tråden lite snabbt... men det verkar som om ingen har tagit upp en ganska viktig kandidat. apple.

Nu säger jag inte att apple borde ta över AMD, men jag tror att de likt alla andra på listan skulle kunna vara intresserade av att lägga ett bud på att ta över dem.

Permalänk
Inaktiv

Röstar folk på Samsung på grund av deras mobiler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leovinus:

Om ett förvärv ska bli lyckat måste köparen också våga och förmå investera i verksamheten. MSFT är nog den av de nämnda som bäst kan göra detta samt är den som bäst kan skapa synergieffekter av att ha AMDs produkter, IP och personal i sin portfolio. De får en viss ARMutveckling som de likt Apples förvärv av PA Semi kan använda sig av i sina Lumiatelefoner, de får kontroll över hårdvaruutveckling användbar för Surface, Xbox och framtida varianter av Project Quantum och mycket mera. För att vara konkurrenskraftiga behövs dock rejäla investeringar och varumärkesförstärkningar riktade mot toppingenjörer för att komma ikapp Nvidia och Intel. Intel lägger 12 miljarder $ per år på FoU. Detta inkluderar dock utvecklingskonstnaderna för Intels fabriker, något som AMD inte längre har. Nvidia spenderar 1,4 miljarder $ per år på FoU. AMD lägger runt 1 miljard $ per år (och kraftigt minskande) i dagsläget vilket gör att de har svårt att hänga med. Räddningsförsöket som gjordes i samband med avknoppningen av Globalfoundries har inte varit tillräckligt på lång sikt och det finns inte många år kvar om inget görs snart. Utan AMD får vi monopol på respektive marknad. Det kanske är oundvikligt med tanke på vilka enorma FoU-krav som Moores lag ställer på företagen. Att designa komplicerade kretsar med flera miljarder transistorer görs inte i en handvändning. Att ha mer hårdvaruutveckling inhouse är också bra för utvecklingen av VR.

Samsung har större R&D än Microsoft så de skulle också ha kraft att dra det framåt. Samtidigt är ju Samsung ett betydlig mer utspritt företag:
http://www.businessinsider.com/50-biggest-companies-by-rd-inv...

Frågan är också vad USA kan acceptera att AMD hamnar. Denna typ av utveckling är väldigt viktigt rent strategiskt för USA som drivande land inom detta segment och allt eftersom så blir denna typ av utveckling viktigare då microchip hittar in på allt fler områden.

Därför tror jag vi kan skriva av asiatiska bolag.

Men annars tror jag själv på Samsung, de har nog större möjlighet att utmana Intel än någon annan då de redan idag är enormt stora inom komponenttillverkning. Man får aldrig glömma att Samsung är nr 2 i världen på IC produktion efter Intel och är likt Intel väldigt långt fram i utveckling av teknik för att jaga lägre nm mål.
http://www.electronicsweekly.com/news/business/top-20-semicon...

Skulle Samsung köpa AMD så skulle de få en betydande skjuts vad gäller patenter och licenser.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Såg denna nyhet på FZ.se (kommer väl upp på Swec snart nog, har tipsat):
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20150630/smach-zero-en-barb...

Det intressanta för denna diskussionen är:
"AMD embedded G-Series SoC "Steppe Eagle" with Jaguar-based CPU and GCN-based Radeon graphics."

Tydligen går det bra för Jaguar i alla fall? Så helt värdelös var tydligen inte APU-satsningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merloa:

Jag har bara skummat igenom tråden lite snabbt... men det verkar som om ingen har tagit upp en ganska viktig kandidat. apple.

Nu säger jag inte att apple borde ta över AMD, men jag tror att de likt alla andra på listan skulle kunna vara intresserade av att lägga ett bud på att ta över dem.

Inte för att jag ser en potentiell anledning för att Apple skulle vara intresserade så är det verkligen det företag jag innerligt önskar håller sig borta, synd bara att det är de företag med störst plånbok bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om Microsoft köper AMD så lär ju allt gå åt skogen för Intel och Nvidia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Röstar folk på Samsung på grund av deras mobiler?

Inte jag i alla fall. Hade jag gjort det hade jag aldrig röstat på samsung (deras S6 är inget vidare). Men hårdvara kan dom i alla fall.

Sen vad som sen är mest logiskt är en annan femma.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Microsoft klara inte ens av att uppdatera Minecraft och dom lyssna inte på folk när dom vill ha tillbaka start meny på Windows 8 och la in app system som suger och gör en logo som är jätte ful och tema om man har tur så kanske dom lyckas med Windows 10 men jag hatar appar på dator så får blir Linux för mig.

Samsung är klart det bästa företaget och bör förvärva AMD om det ens att gå att rädda företaget får vi nog se om ett par år.

Dom andra företaget är okända för mig och lita inte på dom så mycket.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, då avtalet förhindrar AMD att ha en ensam ägare som har mer än 50% rösträtt enligt avtalet med Intel, så även om Microsoft köper upp AMD så får inte Microsoft ett dugg, förutom x86-64 implementeringen, men då den inte är värd ett dug utan x86 grunden som Intel har patenten på så kommer inte en köpare någon vart och därmed är låsta, vilket Intel med är få Intel är beroende av x86-64 bitars implementeringen till sina processorer, förutsatt att inte Intel "dumpar" x86 plattformen helt och går direkt på ARM eller en ny plattform.

Så att AMD skulle köpas upp är i dagsläget väldigt osannolikt, oavsett vad ryktena säger, då avtalet med Intel stoppar ett eventuellt uppköp av AMD, och även att ex Intel får "för liten" marknadsandel (mindre än 65%) vilket också gör att avtalet blir ogiltigt.

Så AMD sitter verkligen i Intels famn där, värre än vad Intel sitter i AMD´s famn för tillfället...

Denna "soppan" med AMD och Intel och deras korslicensiering etc är väldigt rörig, men den ställer till det för alla parter om det skulle gå åt skogen, då både AMD och Intel (i dagsläget) är rätt beroende av varandra, medans Intel har bäst chans att klara sig om det skulle gå åt skogen med licensieringen, då Intel har en betydligt större "kassa" och då kan utveckla nya plattform utan att direkt lida någon större skada tills denna är klar.

Vad fint att du har koll på alla detaljer i AMDs avtal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En FX-7600P (25W TDP, 28nm) har klenare CPU-del och lägre perf/W än t.ex. i7-2677M (17W TDP, 32nm) så går inte att förklara enbart med tillverkningsprocess. Ingen av dessa är starka nog att köra spel, båda är mer än nog starka att driva alla "vanliga" program i 1920x1080. Det är för mycket transistorer i en GPU-del som ändå inte kan sträcka på benen fullt ut p.g.a. TDP, 25W betyder ändå rätt klumpig modell med dagens mått mätt.

Prismässigt hittar man laptops med förra generations 15/17W Intel-modeller från 3500-4000kr. Så ska någon välja AMD måste de ha något som både är bättre och i alla fall inte dyrare än en generation gamla Intel-modeller.

Vill man spela finns laptops med Nvidia 740M/830M/840M/930M/940M för rätt låga priser, dessa drar relativt lite ström och är signifikant snabbare än någon iGPU i samma TDP klass. Finns riktigt tunna modeller då det blir enklare att kyla två kretsar än att kyla en enda med högre effekt.

Ser liksom inte vad det finns ett hål för APU marknadsmässigt (om du en APU är stark iGPU). Intel har ju inte lyckats sälja in Iris Pro modellerna speciellt väl till OEMer, visar kanske att det är en produkt utan egentliga köpare, eller?

Som sagt innan, du har en bra poäng.
25W och ner har AMD inget optimerat att komma med, men å andra sidan kan du titta på R9 Nano (eller är det Fury Nano). De har på 28nm optimerat den GPUn så pass att den drar mindre än 290X, och ändå är lika kraftfull. Så visst kan AMD optimera, trots att de är på samma stengamla nod.

Tror inte att AMD har brist på kunskap, eller teknik i sig själva. De har brist på kapital och moderna tillverkningsnoder för att göra det bra. Vilket i sin tur ger sämre produkt i hård konkurrens, vilket ger lägre pris, vilket ger ännu mer brist på kapital.

Sen kan man se APUn som en surfplatta.
Egentligen totalt värdelös, och totalt överskattad. Men den fyller ett segment som ingen trodde de ville ha mellan telefon och liten laptop. Ingen visste att den var så användbar som den är, tills folk faktiskt ser vad de klarar. APU i dag fyller samma segment idag, då du kan får mycket kraft ur en liten sådan (desktop) för en rimlig peng, problemet är att Intel springer om dem, pga de kan lansera bättre och nyare 2x om där energieffektiviteten spelar roll.
Jag ser fördelarna om DX12 faktiskt öppnar upp prestandan som den borde göra, minskar CPU lasten som gör APUn bättre. För idag är det inte GPU delen i APUn som är problemet... det är CPU delen. Zen ska förhoppningsvis ändra lite där

Kan säga så här. Vi har några gamla laptops på jobb. Ena en i5 (första gen 5xxm tror jag, minns inte exakta modellen) och de andra är AMD A8. A8orna springer cirklar runt Intel på GPU delen, tom så det påverkar Windows, filmer och så, trots att de har svagare CPU del, och AMD maskinerna var billigare. Vet du varför man ändå ville köpa Intel istället? För de var bättre på pappret... är glad att jag övertala dem då.

Visst är ett dedikerat kort en klar uppgradering, men inte alla vill betala det, och APU är en bra klass istället för dessa x20 Nvidia skräp kort som faktiskt inte ger ett skit, då är Iris Pro bättre, men folk vet inte bättre. Problemet är TDPn. Du jämför 15W TDP på en CPU, + okänd dedikerad GPU, med en 25W APU, vilket blir lite fel.

Men visst har du rätt att Intel effektivt leder till mer prestanda idag, då deras CPUer är så långt mycket bättre. Dock är dessa låg effekt CPUer där de är. Man behöver inte mer för surf. Nästa steg är ju spel, och då måste du ha dediketat GPU. Så frågan blir hur det blir om Zen blir lyckad, och du kan börja trycka ut APUer på 15W som endast behöver fåtal W för CPUn, istället för allt, och sen släng DX12 på det... Plötsligt kan GPU delarna sträcka mer på benen.

Permalänk
Datavetare

Av de företag som listas tycker jag Qualcomm känns som klart bäst.

Vad vore synergieffekten mellan AMD och Microsoft? Visst, Microsoft har mycket pengar men det är ungefär det enda de kan erbjuda.

Qualcomm och AMD kompletterar varandra väldigt mycket, i alla fall på pappret. AMD vet hur man bygger högpresterande CPUer och GPUer men man har problem med perf/W. Qualcomm, men undantag för Snapdragon 810, har konsekvent skapat bättre (tekniskt sett) systemkretsar än konkurrenterna. Krait har för sin klass haft riktigt bra absolut prestanda och bättre perf/W än alla andra utom möjligen Apples Cyclone (fast den säljs inte till 3:e part).

Qualcomm har bland de snabbast GPU man hittar i klassen och även här har man ofta minst lika bra perf/W som konkurrenterna. Att Adreno ursprungligen kommer från ATI kanske gör en del grundtankar i dagens kretsar lite mer parallella så det eventuellt är enklare att kombinera dem.

Tittar man på Qualcomms finanser ser man att det är ett företag som lyckats lura ut hur man håller upp ekonomiska marginaler i på en marknad som översvämmas av tillverkare som i princip inte kan konkurrera med något annat än att vara billig. Få saker är så stort problem för AMD som att de saker man faktiskt lyckas sälja kan man inte sälja med ett pris som ger rimliga marginaler.

Qualcomm är, precis som AMD, ett nordamerikans halvledarföretag. Kulturkrockar inom företag är ett sänke för produktivitet i.m.h.o.

Samsung har pengar, men idag skulle jag säga att Steve Jobs uttalande om "absolutely no taste" passar idag bättre på Samsung än på Microsoft. DET är dock väldigt mycket personligt tyckande

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Som sagt innan, du har en bra poäng.
25W och ner har AMD inget optimerat att komma med, men å andra sidan kan du titta på R9 Nano (eller är det Fury Nano). De har på 28nm optimerat den GPUn så pass att den drar mindre än 290X, och ändå är lika kraftfull. Så visst kan AMD optimera, trots att de är på samma stengamla nod.

Tror inte att AMD har brist på kunskap, eller teknik i sig själva. De har brist på kapital och moderna tillverkningsnoder för att göra det bra. Vilket i sin tur ger sämre produkt i hård konkurrens, vilket ger lägre pris, vilket ger ännu mer brist på kapital.

Sen kan man se APUn som en surfplatta.
Egentligen totalt värdelös, och totalt överskattad. Men den fyller ett segment som ingen trodde de ville ha mellan telefon och liten laptop. Ingen visste att den var så användbar som den är, tills folk faktiskt ser vad de klarar. APU i dag fyller samma segment idag, då du kan får mycket kraft ur en liten sådan (desktop) för en rimlig peng, problemet är att Intel springer om dem, pga de kan lansera bättre och nyare 2x om där energieffektiviteten spelar roll.
Jag ser fördelarna om DX12 faktiskt öppnar upp prestandan som den borde göra, minskar CPU lasten som gör APUn bättre. För idag är det inte GPU delen i APUn som är problemet... det är CPU delen. Zen ska förhoppningsvis ändra lite där

Kan säga så här. Vi har några gamla laptops på jobb. Ena en i5 (första gen 5xxm tror jag, minns inte exakta modellen) och de andra är AMD A8. A8orna springer cirklar runt Intel på GPU delen, tom så det påverkar Windows, filmer och så, trots att de har svagare CPU del, och AMD maskinerna var billigare. Vet du varför man ändå ville köpa Intel istället? För de var bättre på pappret... är glad att jag övertala dem då.

Visst är ett dedikerat kort en klar uppgradering, men inte alla vill betala det, och APU är en bra klass istället för dessa x20 Nvidia skräp kort som faktiskt inte ger ett skit, då är Iris Pro bättre, men folk vet inte bättre. Problemet är TDPn. Du jämför 15W TDP på en CPU, + okänd dedikerad GPU, med en 25W APU, vilket blir lite fel.

Men visst har du rätt att Intel effektivt leder till mer prestanda idag, då deras CPUer är så långt mycket bättre. Dock är dessa låg effekt CPUer där de är. Man behöver inte mer för surf. Nästa steg är ju spel, och då måste du ha dediketat GPU. Så frågan blir hur det blir om Zen blir lyckad, och du kan börja trycka ut APUer på 15W som endast behöver fåtal W för CPUn, istället för allt, och sen släng DX12 på det... Plötsligt kan GPU delarna sträcka mer på benen.

Säger inte att mitt användande är statistisk vägledande, men kan inte se något jag gjort på skrivbordet i 1920x1080 där HD2500 (den "långsamma" iGPUn för Sandy Bridge) inte klarade med bravur. Hade inte ens något problem med den ursprungliga HD-graphics som fanns i Arrandale (mobil-varianten av Nehalem på 32nm).

Edit: vad jobbar du förresten med om det är viktigare att en dator visar en film bättre än om den tuggar stora Excel-makron snabbare, kompilerar snabbare och gör i princip allt som är webbaserat snabbare (bättre JS-prestanda)?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Microsoft med AMDs resurser hade kunnat utveckla portabla spelkonsoller som kan dela spelbibliotek med Xbone. Även göra spelplattor i deras Surface-segment.
Dock så kan jag inte låta bli att tänka på hur maktspelet förändras då MS får både CPU och GPU tekniker, kommer de då spela ärligt mot Intel och Nvidia?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Av de företag som listas tycker jag Qualcomm känns som klart bäst.

Vad vore synergieffekten mellan AMD och Microsoft? Visst, Microsoft har mycket pengar men det är ungefär det enda de kan erbjuda.

Qualcomm och AMD kompletterar varandra väldigt mycket, i alla fall på pappret. AMD vet hur man bygger högpresterande CPUer och GPUer men man har problem med perf/W. Qualcomm, men undantag för Snapdragon 810, har konsekvent skapat bättre (tekniskt sett) systemkretsar än konkurrenterna. Krait har för sin klass haft riktigt bra absolut prestanda och bättre perf/W än alla andra utom möjligen Apples Cyclone (fast den säljs inte till 3:e part).

Qualcomm har bland de snabbast GPU man hittar i klassen och även här har man ofta minst lika bra perf/W som konkurrenterna. Att Adreno ursprungligen kommer från ATI kanske gör en del grundtankar i dagens kretsar lite mer parallella så det eventuellt är enklare att kombinera dem.

Tittar man på Qualcomms finanser ser man att det är ett företag som lyckats lura ut hur man håller upp ekonomiska marginaler i på en marknad som översvämmas av tillverkare som i princip inte kan konkurrera med något annat än att vara billig. Få saker är så stort problem för AMD som att de saker man faktiskt lyckas sälja kan man inte sälja med ett pris som ger rimliga marginaler.

Qualcomm är, precis som AMD, ett nordamerikans halvledarföretag. Kulturkrockar inom företag är ett sänke för produktivitet i.m.h.o.

Samsung har pengar, men idag skulle jag säga att Steve Jobs uttalande om "absolutely no taste" passar idag bättre på Samsung än på Microsoft. DET är dock väldigt mycket personligt tyckande

Fundera själv på Qualcomm, men deras tänk med massa kärnor är ju inte helt rätt ute (är ju ingen server utan mobil som soc/cpu ska sitta i). AMD prova det en gång och det vore inte bra om Qualcomm får för sig vid uppköp, att det vore smart att prova på desktop igen.

Vad jag tro gör att Qualcomm ändå tjänar pengar är att ARM är enklare att jobba med (vad jag fått veta är att det finns dokument och kretsdesign till hjälp för arm tillverkning på annat sätt än 86-bitars cpu) och har en enorm massproduktion (enklare att skära ner marginalerna per soc då).

Men troligen är det bara rykten och inget aktuellt idag. Har gått rykten runt detta i flera år dessutom, troligare uppköp vid kk eller liknande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam

Funderar lite på vad en APU med stackat minne skulle innebära.
L2 och L3 cachen borde kunna slängas i soptunnan.
Krävs något i mellan CPU:ns 64 bitars buss och minnets superbreda bus.
Ingen minnesbus krävs längre på moderkortet.
Nackdelen är att man inte kan utöka minnet, nästa generation av HBM var väl på upp till 32 GiB.
GPUn bör bli snabbare än en vanlig, dess kommunikation med CPU:n blir blixtsnabb.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Funderar lite på vad en APU med stackat minne skulle innebära.
L2 och L3 cachen borde kunna slängas i soptunnan.
Krävs något i mellan CPU:ns 64 bitars buss och minnets superbreda bus.
Ingen minnesbus krävs längre på moderkortet.
Nackdelen är att man inte kan utöka minnet, nästa generation av HBM var väl på upp till 32 GiB.
GPUn bör bli snabbare än en vanlig, dess kommunikation med CPU:n blir blixtsnabb.

Hade varit kul, men låter inte som helt realistiskt att ta bort L2 och L3 i dagens design av cpuer i alla fall.

Men integrera ram i cpu:n hade varit häftigt, dock behövs inte lägre latens för vanligt folk (om det inte kommer kraftfulla grafikkretsar i typ klassen 290/280), men servers och redigering som belastar ram tungt är det en bra idé.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det enda självklara valet i denna lista är Samsung, dels finns det resurser i form av pengar och dels finns det resurser i form av kunnande inom halvledarteknik.

Microsoft skulle knappast satsa sina pengar på att försöka slå sig in på halvledartekniken utan skulle istället outsourcea detta till mer kunniga, tex TMC, GF eller Samsung vilket gör att man inte får 100% kontroll.

Qualcomm har väl knappast någon chans men skulle iofs passa bra om man tänker på värmeutvecklingen där man har lyckats hålla jämna steg med AMD. )

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

Fundera själv på Qualcomm, men deras tänk med massa kärnor är ju inte helt rätt ute (är ju ingen server utan mobil som soc/cpu ska sitta i). AMD prova det en gång och det vore inte bra om Qualcomm får för sig vid uppköp, att det vore smart att prova på desktop igen.

Vad jag tro gör att Qualcomm ändå tjänar pengar är att ARM är enklare att jobba med (vad jag fått veta är att det finns dokument och kretsdesign till hjälp för arm tillverkning på annat sätt än 86-bitars cpu) och har en enorm massproduktion (enklare att skära ner marginalerna per soc då).

Men troligen är det bara rykten och inget aktuellt idag. Har gått rykten runt detta i flera år dessutom, troligare uppköp vid kk eller liknande.

AMD verkar ju fatta att vägen framåt för desktop/laptop CPUer är relativt få men starka kärnor (Zen), ännu en synnergieffekt där om AMD ingengörer kan förklara för Qualcomms ingenjörer vad som är fel med deras nuvarande spår (om det nu är sant, väldigt lite är känt kring Kryo än)

Skrivet av Ratatosk:

Funderar lite på vad en APU med stackat minne skulle innebära.
L2 och L3 cachen borde kunna slängas i soptunnan.
Krävs något i mellan CPU:ns 64 bitars buss och minnets superbreda bus.
Ingen minnesbus krävs längre på moderkortet.
Nackdelen är att man inte kan utöka minnet, nästa generation av HBM var väl på upp till 32 GiB.
GPUn bör bli snabbare än en vanlig, dess kommunikation med CPU:n blir blixtsnabb.

HBM har bandbredden. Men även om latensen för HBM2 kommer vara lägre än dagens RAM så är det fortfarande över en tiopotens skillnad mellan en bra (t.ex. Haswell/POWER8) L3-cache och RAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingsX:

Säga vad man vill om Microsoft men tror att de skulle driva AMD framåt bättre än alternativen. Dom har för vana att tänka stort och tror AMD behöver det just nu.

Gick ju så bra för Nokia.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

AMDs cfo Devinder Kumar sa nyligen att det finns inget som hindrar dem att ha nya majoritets ägare och behålla x86 licensen. Googla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Gick ju så bra för Nokia.

Många tror att det var meningen att driva ner Nokia i grunden för att kunna köpa det billigt.
Google erbjöd Nokia att använda Android, men tackade nej.
Enligt graferna gick det bra för smarttelefonerna ända tills just efter att Elop tog över.

AMD är redan billigt och jag vet inte hur många dåliga beslut företaget klarar.

Bara mina teorier, men jag tycker det låter logiskt.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

AMD verkar ju fatta att vägen framåt för desktop/laptop CPUer är relativt få men starka kärnor (Zen), ännu en synnergieffekt där om AMD ingengörer kan förklara för Qualcomms ingenjörer vad som är fel med deras nuvarande spår (om det nu är sant, väldigt lite är känt kring Kryo än)

HBM har bandbredden. Men även om latensen för HBM2 kommer vara lägre än dagens RAM så är det fortfarande över en tiopotens skillnad mellan en bra (t.ex. Haswell/POWER8) L3-cache och RAM.

Latensen, doh!
Japp åtminstone en L2 cache behövs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |