Permalänk
Medlem

Hur ska jag få snabbare internet?

Hej.

Är inte så high på nätverk så frågar här istället.
Jag har fiber 100/100. Intaget är nere i tvättstugan. och jag sitter med min dator på uppe-våningen i andra änden av huset.

Vi har löst det med att köra med en liten `grej` som man bara pluggar in i elutaget. Problemet då är att jag då bara får ut 5/5 som max.....
Går det på något sätt att fixa så jag kan få ut mer hastighet? eftersom att det är i andra änden av huset så är det flera väggar emellan.
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Hej.

Är inte så high på nätverk så frågar här istället.
Jag har fiber 100/100. Intaget är nere i tvättstugan. och jag sitter med min dator på uppe-våningen i andra änden av huset.

Vi har löst det med att köra med en liten `grej` som man bara pluggar in i elutaget. Problemet då är att jag då bara får ut 5/5 som max.....
Går det på något sätt att fixa så jag kan få ut mer hastighet? eftersom att det är i andra änden av huset så är det flera väggar emellan.
Tacksam för svar!

dra nätverkskabel är den billigaste lösningen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Du kan okcså skriva tillverkare och modellnummer på "homeplug"-sakerna som du sticker i eluttaget så kan vi avgöra om det är "Homeplug" som är begränsande eller störningarna/avståndet i ditt elnät.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

dra nätverkskabel är den billigaste lösningen.

Instämmer och lägger till bästa

Permalänk
Medlem

Homeplugs måste väl ligga på samma grupp för att fungera bra?

Permalänk
Medlem

Du kan även skaffa en vettigt router och nätverkskort och köra trådlöst.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Du kan även skaffa en vettigt router och nätverkskort och köra trådlöst.

Hur bra tror du det fungerar med flera väggar emellan? Han ville ha snabbare internet.

Permalänk
Medlem

@Foxmaner:

Dra kabel är det enda alternativet om du vill ha snabbt och låg ms.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

dra nätverkskabel är den billigaste lösningen.

Skrivet av Sprawler:

Instämmer och lägger till bästa

Skrivet av bärplockaren:

Du kan även skaffa en vettigt router och nätverkskort och köra trådlöst.

Skrivet av Hubertus:

Hur bra tror du det fungerar med flera väggar emellan? Han ville ha snabbare internet.

Skrivet av NatureBoyyy:

@Foxmaner:

Dra kabel är det enda alternativet om du vill ha snabbt och låg ms.

Här är den jag använder just nu: http://www.planetcomms.co.uk/catalogue/info_PL_501.html

Det är väl kabel då som gäller problemet då är att det är på andra våningen och på andra sidan huset. Går det inte att göra någonting med ett telejack? har ett telejack i mitt rum om det kan vara till nytta. Annars undrar jag om det går att dra nätverkskablar utomhus? skulle man kunna slippa fula kablar inomhus

Permalänk
Rekordmedlem

Kabel eller en seriös wifi eller homeplug lösning, om man ser till att homeplugenheterna går på samma fas brukar de fungera bra, man kan ev behöva koppla om elen i huset.
Att montera accesspunkter för wifi eller sätta upp en brygga med riktiga delar typ Ubiquiti nanostations funkar också eller så fixar man ett kablat nät i huset.

Det är förresten snabbare lan du frågar efter, inte snabbare internetanslutning

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Hur bra tror du det fungerar med flera väggar emellan? Han ville ha snabbare internet.

Nej det vet jag inte, vet du? Beror också på om det är gips eller betongväggar, alla har ju olika förutsättningar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Hur bra tror du det fungerar med flera väggar emellan? Han ville ha snabbare internet.

Med rätt router och nätverkskort (och mottagare) så lär du alla fall få högre än 5/5 även om det är flera väggar

Dra upp TP kabel upp från källaren (gissar på att tvättstugan är i en källare) så att routern kan vara på första våningen. Lägg ner pengar på en bra router samt att bra nätverkskort då man behöver räckvidden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Nej det vet jag inte, vet du? Beror också på om det är gips eller betongväggar.

En kille vill ha ett råd och du levererar ett förslag som du inte vet om det fungerar. Det ger inget större förtroende.

Permalänk
Medlem

@Foxmaner:

Vår kabel har hängt från källaren upp genom ett fönster in i vår router i ca 3 år på utsidan av väggen altlså, tror inte ens det är en utomhuskabel, den har fungerat perfekt inga probelm så att dra kabel ute går men tänk på väder, vind, om gräskliparen kan ta den etc!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

En kille vill ha ett råd och du levererar ett förslag som du inte vet om det fungerar. Det ger inget större förtroende.

Man kan ju inte veta allt heller, bara för att en sak funkar bra en person betyder det inte att funkar lika bra för alla andra.
Så ett förslag är bättre än ingenting, sen om denne vill prova det är det upp till var och en.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Här är den jag använder just nu: http://www.planetcomms.co.uk/catalogue/info_PL_501.html

Det är väl kabel då som gäller problemet då är att det är på andra våningen och på andra sidan huset. Går det inte att göra någonting med ett telejack? har ett telejack i mitt rum om det kan vara till nytta. Annars undrar jag om det går att dra nätverkskablar utomhus? skulle man kunna slippa fula kablar inomhus

Går byta kabel i tele jaket. Men vart går den ner till för uttag i huset?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Går byta kabel i tele jaket. Men vart går den ner till för uttag i huset?

Skickades från m.sweclockers.com

Går det att byta kabel i telejacket? Vet inte vi har flera jack. Men vi har en uppe i mitt rum och en i tvättstugan där fiberingången är

Permalänk
Medlem

Kör du WiFi får du bara halv duplex, oavsett hur du gör.
Ta dig tiden att dra en kabel på utsidan av huset. Hur pass snyggt och med vilken typ utav kabel du gör detta bestämmer du själv. Håll dig under 80m totalt bara.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Kör du WiFi får du bara halv duplex, oavsett hur du gör.
Ta dig tiden att dra en kabel på utsidan av huset. Hur pass snyggt och med vilken typ utav kabel du gör detta bestämmer du själv. Håll dig under 80m totalt bara.

NIIICE! min farsa sa nyss att han kunde plocka hem lite kabel från jobbet. ¨anpassat¨ för utomhusbruk. Vad händer över 80 meter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Går det att byta kabel i telejacket? Vet inte vi har flera jack. Men vi har en uppe i mitt rum och en i tvättstugan där fiberingången är

Självklart fungerar det är bättre än kabel ute i alla fall. Bara lossa kablar uppe och nere knyt snöre på den där uppe se om den följer med ner blir proffsigare än lös kabel på väggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ha kabel ute fungerar utmärkt , eftersom det är koppar så tappar de elektroniska signalerna styrka snabbt och då blir det massa packet loss blandat, datan jommer alltså inte fram. fiber däremot kan skickas kilometer utan någon typ av förstärkning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Om det är förbindelse mellan telejacket nere tvättstugan och upp till dig vilket det med största sannolikhet är kan du dra en kabel från router i källaren till telejacket sen ta dig in där och med dragfjäder eller fk kabel putta dig igenom telerören och dra igenom cat6 kabel till uttaget i ditt rum och sedan borra dig ut ur uttaget och kontaktera cat6 kabeln i båda ändarna med hona eller hane eller rentav montera en utanpåliggande bottenplatta, ram och rj45 uttag och gör ett utanpåliggande internet uttag som du sedan kan använda dig av.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

NIIICE! min farsa sa nyss att han kunde plocka hem lite kabel från jobbet. ¨anpassat¨ för utomhusbruk. Vad händer över 80 meter?

Oftast ingenting, men du riskerar att få problem (duplex-problem, packetloss, ingen länk öht... etc.).

Med tanke på alla kablar jag dragit utomhus (även "inomhus-"kabel) som fungerar hur fint som helst efter flera års användning så måste personerna här på forumet haft oerhörd otur.

Visa signatur

---