Felsökning: Datorn krånglar när jag byter SSD eller DVD-brännare, vad kan vara fel?

Permalänk
Avstängd

Felsökning: Datorn krånglar när jag byter SSD eller DVD-brännare, vad kan vara fel?

Jag har ett fel på datorn som jag inte vet vad som är orsaken.

Datorn fungerar utmärkt men så fort jag sätter i något nytt i den så krånglar den. Exempelvis ny SSD då fastnar/fryser den eller ny brännare som fastnar/lägger av och jag blir tvungen att starta om datorn och så fungerar den igen ett tag tills den fastnar.

Med andra ord så fungerar datorn bra om jag inte sätter i något nytt i datorn.

Detta har jag:

Antec p190 inkl. 550 + 650 watt agg.
Gigabyte x36 moderkort
Intel quad Q9550
Corsair f60 SSD 64 GIG (300 LÄS 300 SKRIV)
8 gig minne ddr2 1333mhz (tror jag)
Hd 7790 grafikkort

SSD som jag testat att sätta in istället för min är samsung 840 pro 512 gig. Har även testat med en rad olika samsung brännare.

Det konstiga är att när jag byter mellan olika grafikkort så fungerar allt som vanligt.

§3.1 /moderator
Permalänk
Medlem

låter som kortet har lite fnurr på sata portarna kolla att du har senaste bios och drivrutiner för sata

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jygge:

låter som kortet har lite fnurr på sata portarna kolla att du har senaste bios och drivrutiner för sata

Jag har senaste bios och drivrutiner. Men det kostiga är att min gamla ssd fungerar utan några konstigheter alls. Jag har kört med den i ca 1 år nu sedan jag upptäckte felet första gången. Det spelar ingen roll vilken sata port jag pluggar in den i, alla fungera. Allt annat jag pluggar i fungerar inte. Kan det vara något med strömförsörjningen? Min gamla ssd är bara 64 gig och drar mindre ström?

Skrivet av Kent:

*Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Tack!