KÖPRÅD Gtx 970 eller r9 390

Permalänk
Medlem

Tack alla som svarat i tråden, kommer nog slå till på ett 390! Saknar fortfarande lite feedback angående Xfx, men eftersom ingen nämnt något specifikt dåligt om dem så tar jag det som att de håller vad de lovar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Althebandy:

I det här testet http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/R9_390_PCS_Plus... på Techpowerup drar recensenten slutsatsen att Gtx 970 är det bästa valet. Jag vet inte vad man ska lita på.

Ingen, saken är inte svart och vit. Jag kommer nog få länka detta inlägget så länge 970 och 390 är korten som säljs, poängen är att dem har både för och nackdelar gentemot varandra. Väg dem mot varandra och bedöm vad du anser låter intressantast.

Sedan är inte utländska sidor oftast så relevanta då deras priser skiljer sig mycket och påverkar deras slutbedömning. Vi har t.ex. 390 för 3000 till 3200kr medans 970 går för 3500-3700kr medans dem har närmare omvänt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thesoxie:

Tack alla som svarat i tråden, kommer nog slå till på ett 390! Saknar fortfarande lite feedback angående Xfx, men eftersom ingen nämnt något specifikt dåligt om dem så tar jag det som att de håller vad de lovar.

De dyrare korten är semi-passiva, XFX har valt att aldrig hakat på det tåget.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Snälla, håll det objektivt...
Kan du inte se att dem har både för och nackdelar gentemot varandra så är du något otroligt ignorant, vilket däremot du har bevisat otaliga gånger i flera trådar. Hade du inte haft nära 12 000 inlägg skulle jag tro att du var ett troll, tyvärr är det inte ens det.

Du om någon är personen som börjat glida över rejält i "fanboy" träsket.

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Du om någon är personen som börjat glida över rejält i "fanboy" träsket.

Om du anser det så får du gärna säga var, jag vill hålla det så objektivt som möjligt och skyggar inte för kritik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Är jag en fanboy för att ha sagt att R9 390 och GTX 970 presterar ungefär lika?

Ja och så citerar man fel också. Inte funderat på att skaffa profilbild? Skulle underlätta, speciellt nu när dom gjort om dom utan bild så allt blir mer förvirrade.

Har inte vant mig vid swec 6.0

Så du inte tror annat så är felet helt mitt eget denna gången. Ha bra kväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Om du anser det så får du gärna säga var, jag vill hålla det så objektivt som möjligt och skyggar inte för kritik.

I vart och vartannat inlägg som berör ett GTX 970 så hänvisar du till något blaffigt "hopkok"´s inlägg du hänvisar till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesoxie:

Tidigare serier grafikkort har dom varit så och så med både kvalité (bara hört andra klaga och fått problem så ta det med skopa salt) och ljud på kylaren. För förra serien 200 så verkar deras kort okej. Problemet nu är att testsidor inte fått in så många ex för testning, sen semester gör inte saken bättre.

Helt enkelt inte lätt att säga så mycket om kylaren. Kortet i sig borde prestera precis som andra 390 kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

1080p 144hz skärm
390's enda fördel är på högre upplösningar och där får båda korten värdelös fps ändå..

kör på 970

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det är nästan ingen skillnad. På vissa tester och spel är 390 snabbare eller vice versa. Kan bero på system mjukvara och spellinställningar.

Nej, 390 är snabbare än 970 i alla testen de kör så där är inget vice versa. Lr du menar helt andra test?
Pcper är nog den mest seriösa och tekniskt kunniga sidan där är. Om det är ngt test man kan lite på så är det deras.
Sweclockers test är inte i närheten av pcpers tester och genomgångar av hårdvara.

Varför inte köpa ett kort som är snabbare i alla testen de kör, har dubbelt så mycket minne, lägre frame times, lägre frame time variance och dessutom är billigare?

Vad är där att diskutera? "men 970 tar mindre ström" jo tjena, då kan alla sluta klocka då det tar mer ström, när blev strömmen en faktor som står före prestandan?

Skrivet av hakd:

1080p 144hz skärm
390's enda fördel är på högre upplösningar och där får båda korten värdelös fps ändå..

kör på 970

nja, här bygger linus en 4k rigg med betydligt sämre graffe, ett amd 285 graffe och en fx-6350 prolle. Och verkar kunna lira på hyffsade settings.
Och då 390 är billigare och snabbare så varför inte ta det så har man fördel när man tar steget från 1080 vilket närmar sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

970 har värdelös prislapp idag så skulle inte se kortet som ett alternativ alls i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

I vart och vartannat inlägg som berör ett GTX 970 så hänvisar du till något blaffigt "hopkok"´s inlägg du hänvisar till.

Har du åsikter på den jämförelse listan jag gjorde som visar fördelar med vardera korten (har listat både 390 och 970's fördelar gentemot varandra) får du gärna komma med åsikter om vad som ska ändras i den, det har jag skrivit tydligt i den jämförelsen. Anledningen till att jag gjorde den var helt enkelt för att spara tid så i varenda diskussion som TS frågar "mellan 970 och 390, vilken är bäst", som händer verkligen över allt i "mellan-high end" köptrådar numera har jag ett svar redo. I många köpråds trådar kommer ofta två alternativ, ett med 390 och ett med 970, känns det inte då logiskt att erbjuda en jämförelse? Jag gillar kritik men jag ser inte varför jag skulle kunna vara en "fanboy" för att jag ger en lista med båda kortens fördelar över varandra? Hur är det partiskt? Har du missat att jag listat 970's fördelar också?

Jag vill bara att folk ska veta vad de har att välja mellan. Stör du dig på mängden gånger jag länkar det så kan jag dra ner på det, men jag ser inte hur det är partiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Nej, 390 är snabbare än 970 i alla testen de kör så där är inget vice versa. Lr du menar helt andra test?
Pcper är nog den mest seriösa och tekniskt kunniga sidan där är. Om det är ngt test man kan lite på så är det deras.
Sweclockers test är inte i närheten av pcpers tester och genomgångar av hårdvara.

Varför inte köpa ett kort som är snabbare i alla testen de kör, har dubbelt så mycket minne, lägre frame times, lägre frame time variance och dessutom är billigare?

Vad är där att diskutera? "men 970 tar mindre ström" jo tjena, då kan alla sluta klocka då det tar mer ström, när blev strömmen en faktor som står före prestandan?

nja, här bygger linus en 4k rigg med betydligt sämre graffe, ett amd 285 graffe och en fx-6350 prolle. Och verkar kunna lira på hyffsade settings.
Och då 390 är billigare och snabbare så varför inte ta det så har man fördel när man tar steget från 1080 vilket närmar sig.

köpte själv ett MSI 390x (ej överklockat då det låter satan då), mitt gamla MSI 970 (super överklockat och lika tyst) fick bättre betyg i både heaven och 3Dmark på 1080p settings.

Tyvärr men 390 och 390x är en ren rebrand på 290/290x med dubbla minnet som en vanlig Svensson (som vill lira över 60fps) aldrig kommer utnyttja ändå..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av matte70:

Det är ju bara att läsa innantill i sweclockers prestandaindex, i 1080p ligger 390x på 112 och 970 på 96 i prestandaindexet, det gör ca 16%

Det är skillnad på 390X i Sweclockers prestandaindex och 390 som den här tråden handlar om.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är skillnad på 390X i Sweclockers prestandaindex och 390 som den här tråden handlar om.

Räknar man på att avståndet mellan 290 och 290x samt 390 och 390x är detsamma så får 390 cirka 12% högre prestanda än 970.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Räknar man på att avståndet mellan 290 och 290x samt 390 och 390x är detsamma så får 390 cirka 12% högre prestanda än 970.

Klockat har ett 970 med eftermarknadskylre nästan samma prestanda som ett oklockat 980. HAr svårt att tro att 390 skulle vara nämnvärt bättre än det.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Klockat har ett 970 med eftermarknadskylre nästan samma prestanda som ett oklockat 980. HAr svårt att tro att 390 skulle vara nämnvärt bättre än det.

Klockat blir det en annan diskussion där exemplars variation spelar roll, jag nämnde bara hur det såg ut oklockat.
Ett 980 bör ha ungefär 6.7% högre genomsnitts FPS än 390, om tidigare antagen relation mellan 290,290x,390,390x stämmer. Det kan mycket väl vara innanför marginalen för vad 390 kan överklocka. Sedan om ett spel kan bruka mycket VRAM så blir det ytterligare skillnad, dessa mätvärden är från spel jag är nästan säker inte brukar mer än ~2.5GB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

köpte själv ett MSI 390x (ej överklockat då det låter satan då), mitt gamla MSI 970 (super överklockat och lika tyst) fick bättre betyg i både heaven och 3Dmark på 1080p settings.

Tyvärr men 390 och 390x är en ren rebrand på 290/290x med dubbla minnet som en vanlig Svensson (som vill lira över 60fps) aldrig kommer utnyttja ändå..

Under load eller vila? Vad jag sett så verkar kortet ha rätt okej kylare i dom få test jag sett, men är ju personliga referenser också som spelar in.

Visa signatur

Permalänk

Skrivet av philipborg:

Klockat blir det en annan diskussion där exemplars variation spelar roll, jag nämnde bara hur det såg ut oklockat.
Ett 980 bör ha ungefär 6.7% högre genomsnitts FPS än 390, om tidigare antagen relation mellan 290,290x,390,390x stämmer. Det kan mycket väl vara innanför marginalen för vad 390 kan överklocka. Sedan om ett spel kan bruka mycket VRAM så blir det ytterligare skillnad, dessa mätvärden är från spel jag är nästan säker inte brukar mer än ~2.5GB.

Verkar som ett överklockat 390 presterar några procent bättre än ett GTX 980 enligt guru3d.

Hela testet: http://www.guru3d.com/articles_pages/powercolor_radeon_r9_390...

Techpowerup's kort överklockade dock inte lika bra

Man får vänta på Swec test helt enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Under load eller vila? Vad jag sett så verkar kortet ha rätt okej kylare i dom få test jag sett, men är ju personliga referenser också som spelar in.

under load med powerlimiten maxad och en "ytterst liten OC" på 100hz så brumar den satan i load

Visa signatur

Permalänk

Om du har tid så kan du titta på denna videon https://www.youtube.com/watch?v=udXCusTnRsY han jämför båda korten och pratar lite om dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

under load med powerlimiten maxad och en "ytterst liten OC" på 100hz så brumar den satan i load

Okej, låter inte kul. Borde inte låta så farligt, ja låter som ett Sapphire kort är bättre köp i så fall (varit riktigt bra kylare till 200 serien och bra priser).

Visa signatur

Permalänk

Om 970 är 100w snålare så gör det ju en del i kr per år, kanske därför en del recensenter väljer dom. Är ju som att det är xx kr billigare att köpa då kan man säga, bara att det tickar på år på år,blir rätt mycket pengar över tid,och då blir ju även prestanda per krona en annan summa än bara inköpssumman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Om 970 är 100w snålare så gör det ju en del i kr per år, kanske därför en del recensenter väljer dom. Är ju som att det är xx kr billigare att köpa då kan man säga, bara att det tickar på år på år,blir rätt mycket pengar över tid,och då blir ju även prestanda per krona en annan summa än bara inköpssumman.

I Sverige dock spelar strömförbrukning liten roll. Blir väl 4 kr per år och köpa ett dyrare kort tjänar man inte igen vinsten på speciellt om du spelar endast 4 timmar i snitt per dag (lär inte bli mer om du jobbar t.ex). Dessutom drar AMD någon watt mindre i mindre i vila så skulle låta bli diskussioner runt strömförbrukning.

Utan snarare se det i annan vinkel. Som att AMD´s chipp har mindre area och drar ström som 700 serien, behövs smartare design av kylare som ASUS misslyckades mest med. Sapphire med sitt Tri-x visar hur man ska bygga en tyst kylare, dock tar den en hel del plats.
Även när man kör flera kort är lägre värmeutveckling önskvärd eller/och när man som sagt har liten låda.

vad den drar på elräkningen tjänar du inte igen, möjligen om du kör med samma kort i 10 år kanske du får 100 kr tillbaks typ på räkningen.

Visa signatur