Permalänk

Hundar skiter på uppfart

Tjabba, har lite av ett problem som jag blivit mer och mer arg över.
Jag har sedan September flyttat till ett hus, jag har vid sidan 15M bort en uppfart (jord/gräs underlag) där jag ställer bilen.

Längs hela huset, direkt utanför min uppfart går en lång väg utan några som helst trottoarer och det går väldigt många hundägare längs den.

Ungefär 2-4 ggr i månaden (sen jag flyttade in) har jag märkt av hundskit på uppfarten, flertalet gånger trampat i det innan man ska iväg till jobbet etc.
Det jag undrar är om någon har ett bra tips vad man kan göra åt det.

Har aldrig sett någon släppa hunden på uppfarten, har inte märkt några exakta tider men det poppar upp då och då. Väldigt irriterande samt flertalet ggr har det varit långt upp på uppfarten, minst 5M. Vet någon om något medel eller liknande för att få hunden att ogilla stället eller något?

Tack på förhand för alla tips!

Permalänk
Medlem

Ingen koll på medel dessvärre, men du kanske kan sula upp en skylt där du ber idiotägarna att låta sina hundar skita någon annanstans eller bete som vuxna och plocka upp skiten efter sig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Testa sätta upp en skylt eller nått

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Antingen så missad jag något i texten eller så står det inte angivet. Är det din mark du parkerar på?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Äger du marken, så kanske du kan sätta upp ett staket eller liknande.

Permalänk

El-stängsel ;D
är det din mark ? kan nog hända att det är samma person som strutar i plocka upp efter sig.
http://www.xxl.se/jakt/optik/viltkameror/wildview-p12-viltkam...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag har ingen koll på hund lagar men är det inte lagsatt att hundägare ska plocka upp deras hundars skit om det är i civilisation? Säger inte att TS ska gå till polisen eller något sådant, vill bara bekräfta om lagen existerar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Sätt upp en skylt

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av Xubunticious:

Tjabba, har lite av ett problem som jag blivit mer och mer arg över.
Jag har sedan September flyttat till ett hus, jag har vid sidan 15M bort en uppfart (jord/gräs underlag) där jag ställer bilen.

Längs hela huset, direkt utanför min uppfart går en lång väg utan några som helst trottoarer och det går väldigt många hundägare längs den.

Ungefär 2-4 ggr i månaden (sen jag flyttade in) har jag märkt av hundskit på uppfarten, flertalet gånger trampat i det innan man ska iväg till jobbet etc.
Det jag undrar är om någon har ett bra tips vad man kan göra åt det.

Har aldrig sett någon släppa hunden på uppfarten, har inte märkt några exakta tider men det poppar upp då och då. Väldigt irriterande samt flertalet ggr har det varit långt upp på uppfarten, minst 5M. Vet någon om något medel eller liknande för att få hunden att ogilla stället eller något?

Tack på förhand för alla tips!

sätt upp en kamera hemma när du är borta, notera vilken person som går där med hunden när den skiter, dagen efter samma tid följer du efter personen hem och skiter i deras trädgård

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Sätt up en skylt och videobevaka. Meddela att bajsar din hund på min tomt bajsar jag på din.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Jag har ingen koll på hund lagar men är det inte lagsatt att hundägare ska plocka upp deras hundars skit om det är i civilisation? Säger inte att TS ska gå till polisen eller något sådant, vill bara bekräfta om lagen existerar.

borde väl gå under nedskräpning ? TS om du inte har egna husdjur så kan väl en ultraljuds skrämma få bort dom som använder uppfarten som toalett.
http://www.motavack.se/radjursvakten.html

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Skit i det.

^^ Förlåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag har ingen koll på hund lagar men är det inte lagsatt att hundägare ska plocka upp deras hundars skit om det är i civilisation? Säger inte att TS ska gå till polisen eller något sådant, vill bara bekräfta om lagen existerar.

Här gäller renhållningslagen och kommunens egna, lokala regler. Och så gott som alla kommuner har en regel som säger att man ska plocka upp efter hunden. I vissa kommuner hotar man med böter mot den som struntar i att plocka upp.

När det gäller katter, däremot, finns inte någon sådan lag mer än att ägaren ska se till att katten inte skapar olägenhet i sin omgivning.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Sätt up en skylt och videobevaka. Meddela att bajsar din hund på min tomt bajsar jag på din.

Frestande alternativ som tyvärr kan bli dyrt om någon gör sak av det.

Men kanske har TS turen att se vem förövaren är någon gång så att han kan ta ett snack med vederbörande?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Sätta upp viltkamera eller annan kameraövervakning mot gatan, kan bli dyrt, om TS inte ansökt om tillstånd för detta.

Själv skulle jag sätta upp skyltar och sedan om det fortsatt, försökt får reda på vem det är.
När jag fått veta vem det är, så hade jag gått över med all skit som jag samlat ihop och sparat och lagt detta på dennes veranda eller liknande. Sen skrivit en lapp med texten.. Tack för lånet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Har det ens framkommit om tomten där hundarna bajsar tillhör ts?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Har det ens framkommit om tomten där hundarna bajsar tillhör ts?

Jag har tolkat det så, men helt solklart är det inte.

Men oavsett vilket så brukar det inte vara tillåtet att lämna "högar" efter sig hur som helst.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moosebeard:

Testa sätta upp en skylt eller nått

Skrivet av LudvigLindell:

Sätt upp en skylt

Hundar är inte läskunniga, så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Hundar är inte läskunniga, så vitt jag vet.

Med lite tur så kanske ägaren är det

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Frestande alternativ som tyvärr kan bli dyrt om någon gör sak av det.

Men kanske har TS turen att se vem förövaren är någon gång så att han kan ta ett snack med vederbörande?

Man behöver ju givetvis inte göra det, bara som en slags varnande information.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Mass-respons incoming.

För att förtydliga mycket generellt;
*Ja- det är min mark
*Staket finns redan längs hela tomten (den längan dvs som går längs vägen) det är endast där min uppfart är där det är öppet, ca 5M bred snabbt gissat. Sidan till uppfarten har en stor häck och den andra sidan har mycket buskage (som då har staket vid sig.)

En kanske inte så superb beskrivning i tecken på det hela;
> = VÄG (asfalt)
^ = Min uppfart (jord/gräs)
# = Gräsmatta
- = Staket
* = Buskage/ häck

>>>>>>>>>>>>>>>
---------------^^^^***
#####***^^^^***

(Edit: Ser att ovan resultat efter post inte blir riktigt i linje med varandra, men ni fattar vinken förhoppningsvis.)

En gång i tiden satt det dock en grind här, vilket skulle kunna vara ett alternativ. Är dock för lat för att stanna bilen utanför, gå ut och öppna sedan backa in och sedan stänga.

Angående skyltar har tanken slagit mig, och det är väl förmodligen det billigaste, lättaste och bästa att börja med. Är bara osäker om det kommer slå tillbaka att folk går reverse på det istället. Eller att skylten försvinner eller liknande.

Lagar om detta är vad jag förstått, "okej" att lämna kvar skiten om det ändå är i gräset vid sidan av en en icke-riktig-gångbana (Dvs ANDRA sidan vägen.)
För övrigt, nej jag har inga egna husdjur. Har en granne som har katt (håller sig där också, har ändå inget emot den) och en annan granne som har hund men de är jag rätt säker på inte gör detta. Väldigt trevliga och går inte ens längs min sida so to say.

Skrivet av Jonny Myran:

Ingen koll på medel dessvärre, men du kanske kan sula upp en skylt där du ber idiotägarna att låta sina hundar skita någon annanstans eller bete som vuxna och plocka upp skiten efter sig.

Skrivet av Moosebeard:

Testa sätta upp en skylt eller nått

Skrivet av FlashTec:

Antingen så missad jag något i texten eller så står det inte angivet. Är det din mark du parkerar på?

Skrivet av m4gnify:

Äger du marken, så kanske du kan sätta upp ett staket eller liknande.

Skrivet av Grönahunden:

El-stängsel ;D
är det din mark ? kan nog hända att det är samma person som strutar i plocka upp efter sig.
http://www.xxl.se/jakt/optik/viltkameror/wildview-p12-viltkam...

Skrivet av philipborg:

Jag har ingen koll på hund lagar men är det inte lagsatt att hundägare ska plocka upp deras hundars skit om det är i civilisation? Säger inte att TS ska gå till polisen eller något sådant, vill bara bekräfta om lagen existerar.

Skrivet av LudvigLindell:

Sätt upp en skylt

Skrivet av truedesire:

sätt upp en kamera hemma när du är borta, notera vilken person som går där med hunden när den skiter, dagen efter samma tid följer du efter personen hem och skiter i deras trädgård

Skrivet av trickysaer:

Sätt up en skylt och videobevaka. Meddela att bajsar din hund på min tomt bajsar jag på din.

Skrivet av Grönahunden:

borde väl gå under nedskräpning ? TS om du inte har egna husdjur så kan väl en ultraljuds skrämma få bort dom som använder uppfarten som toalett.
http://www.motavack.se/radjursvakten.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xubunticious:

En gång i tiden satt det dock en grind här, vilket skulle kunna vara ett alternativ. Är dock för lat för att stanna bilen utanför, gå ut och öppna sedan backa in och sedan stänga.

Kostar givetvis en liten slant (3-10k utöver grindkostnaden) men du kan ju alltid installera en elektrisk grindöppnare så slipper du gå ur bilen

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Kostar givetvis en liten slant (3-10k utöver grindkostnaden) men du kan ju alltid installera en elektrisk grindöppnare så slipper du gå ur bilen

Har iförsej ändå planer på att plattsätta (eller mackadamm, eeeeellleeer något annat.) uppfarten någon gång (då det kan bli rätt lerigt ibland, bilen tuggar sig inte upp särskilt långt då...) och då kanske många inte får för sig att låta hunden rastas där.

Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=1lJC-Sj9UjI

Om du inte orkar gå ur bilen
Kan uppfattas som något kägigt dock...

Edit/ För långsam...

Permalänk
Skrivet av Xubunticious:

Har iförsej ändå planer på att plattsätta (eller mackadamm, eeeeellleeer något annat.) uppfarten någon gång (då det kan bli rätt lerigt ibland, bilen tuggar sig inte upp särskilt långt då...) och då kanske många inte får för sig att låta hunden rastas där.

Armerat gräs fast då lär ju hundarna skita där ändå

sätt upp en skyllt att du testar Egengjorda landminor, har du tur så lär den som rastar sin hund där bli så nervös att X klagar att man inte får ha bomber i gräsmattan eller kommer bombgruppen..

om nån frågar hur dom ser ut

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jag är ledsen men mina ordvitskundkaper är inte på topp just nu , varför har du en bild på lille skutt?

Permalänk
Skrivet av GeekySole9354:

Jag är ledsen men mina ordvitskundkaper är inte på topp just nu , varför har du en bild på lille skutt?

i svenska försvaret finns ett Robotsystem 23 BAMSE, internt så kallades landminan "lille skutt" och stridsfordon 90 för "skalman"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

i svenska försvaret finns ett Robotsystem 23 BAMSE, internt så kallades landminan "lille skutt" och stridsfordon 90 för "skalman"

Är det därför svenska försvaret är som det är.. Det är en massa sjuåringar som springer runt och leker krig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

i svenska försvaret finns ett Robotsystem 23 BAMSE, internt så kallades landminan "lille skutt" och stridsfordon 90 för "skalman"

Jaha, då var det iallafall inte min ordvitshjärna det var fel på.