Permalänk
Medlem

Landsspecifik VPN i router?

Befinner mig i Thailand för tillfället. Vill gärna kolla på svensk TV då & då. Använder mjukvaru-VPN till det, och det funkar skapligt.

Undrar om jag skulle kunna lägga in VPN i min router (Asus RT-AC68U) så att all trafik till/från svenska IP-adresser går automatiskt via VPN medan allt annat går utanför VPN? Kör just nu Asus egen firmware på routern (standard, ej Merlin) men kan byta till annat om det behövs.

Jag vet att det går att lägga in specifika IP-adresser, men jag undrar alltså om det går att lägga in en generell regel för alla svenska IP-adresser. Annars blir det snabbt en diger lista (fast man kommer ju skapligt långt med SVT).

Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Befinner mig i Thailand för tillfället. Vill gärna kolla på svensk TV då & då. Använder mjukvaru-VPN till det, och det funkar skapligt.

Undrar om jag skulle kunna lägga in VPN i min router (Asus RT-AC68U) så att all trafik till/från svenska IP-adresser går automatiskt via VPN medan allt annat går utanför VPN? Kör just nu Asus egen firmware på routern (standard, ej Merlin) men kan byta till annat om det behövs.

Jag vet att det går att lägga in specifika IP-adresser, men jag undrar alltså om det går att lägga in en generell regel för alla svenska IP-adresser. Annars blir det snabbt en diger lista (fast man kommer ju skapligt långt med SVT).

Tackar

Använder själv PureVPN, som har det följande:

Split Tunneling
When it comes to offering rare and valuable features, nobody comes even close to PureVPN. Case in point: The Split-Tunneling feature. Every PureVPN account comes loaded with all possible options and features, including split-tunneling.

Just open the VPN dialer on your device (and there are customized dialers for all devices) and access the built-in split-tunneling feature. Our split-tunneling feature easily allows you to 'Split' your data traffic and choose which traffic stream to ‘Tunnel’ while not tunneling the other. This way, you can conduct important activities with VPN protection while simultaneously enjoy unsecured but fast internet speed for unimportant tasks, like streaming. The best of both worlds, right?

Det är ju dock om du vill spendera pengar på det med mjukvara istället.

Permalänk
Medlem

Tidigare har jag kört VPN och sedan bara lagt till routes manuellt i windows för att köra utanför tunneln. Telia har väl 195.67.X.X exempelvis och då har man via kommandoprompt lagt till
route add 195.67.0.0 mask 255.255.0.0 192.168.X.1
(Där 192.168.X.1 är routern, vilket kommer att göra att den går via din router istället för in i tunneln).

Split tunneling på en vpn-router absolut, men hur man enkelt kan definera vilka IP adresser som är svenska är nog lite trickigare. Det är nog svårare än att hitta en lösning på split tunneling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Split tunneling på en vpn-router absolut, men hur man enkelt kan definera vilka IP adresser som är svenska är nog lite trickigare. Det är nog svårare än att hitta en lösning på split tunneling.

Kanske man kan generera alla routes med hjälp av detta? http://services.ce3c.be/ciprg/

Jag söker btw efter liknande lösning för att kunna kolla Holländsk tv. Måste logga in/ut nu konstant från mitt VPN beroende på vad jag kollar på (SVTplay, Holländsk TV, fotboll, osv...).

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Rekordmedlem

Ni har inte provat om det funkar med Hola eller liknande tjänster i stället för att köra via vpn ?
http://alternativeto.net/software/hola-unblocker/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ni har inte provat om det funkar med Hola eller liknande tjänster i stället för att köra via vpn ?
http://alternativeto.net/software/hola-unblocker/

Se bara till att stänga av Hola när du har tittat klart. http://lifehacker.com/hola-better-internet-sells-your-bandwid...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JackA:

Befinner mig i Thailand för tillfället. Vill gärna kolla på svensk TV då & då. Använder mjukvaru-VPN till det, och det funkar skapligt.

Undrar om jag skulle kunna lägga in VPN i min router (Asus RT-AC68U) så att all trafik till/från svenska IP-adresser går automatiskt via VPN medan allt annat går utanför VPN? Kör just nu Asus egen firmware på routern (standard, ej Merlin) men kan byta till annat om det behövs.

Jag vet att det går att lägga in specifika IP-adresser, men jag undrar alltså om det går att lägga in en generell regel för alla svenska IP-adresser. Annars blir det snabbt en diger lista (fast man kommer ju skapligt långt med SVT).

Tackar

http://unblock-us.com

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack. Mjukvarulösningar finns som sagt... Problemet är att jag skulle behöva sätta upp detta på barnens datorer, paddar, telefoner osv. Det finns nog sammanlagt ett tiotal apparater i hushållet.

Har använt Unblock-us tidigare, och det brukar funka smidigt - men återigen, att lägga in det i varje apparat och byta när man inte ska se på svensk TV...

Vet någon om man kan ställa in split tunneling i själva routern? Om ja, hur?

Permalänk
Medlem

Har nu hittat en lösning som funkar smidigt. Unblock-Us har en ny (beta) tjänst som heter NetProtect - man ställer in deras DNS-servrar i routern och sedan väljer man på deras sajt vilka sidor man vill ha tillgång till. De har i dagsläget SVT, TV4 och HBO Nordic i Sverige plus en massa andra sajter runtom i världen, mest engelskspråkiga. Bara trafiken till/från de sajter man valt går via deras DNS-servrar, allt annat går som vanligt. I och med att inställningen sitter i routern kommer alla apparater automatiskt åt sajterna Hyfsat billigt också, 5 dollar per månad.