Telia chatt - Otrevlig och snåla
Prolog
Jag har nyligen flyttat till en annan lägenhet i samma stad, jag valde att flytta med mitt Telia abonnemang (VDSL) då jag inte kan ha fiber på nya adressen. I samband med flytten ringde jag Telia lite mer än 1 månad innan för att berätta detta, anledningen var att få en snabb och smärtfri flytt.
Ett flertal gånger ringde de tillbaka till mig och bekräftade att mitt nyvarande bredband skulle bli aktivt den 6 Julie. Flytten bar av och den 6 Julie startade jag upp modemet för att se så där fanns signal. Men ikke där fanns! Jag tog kontakt med Telia chattsupport och här nere kan ni se vår diskussion.
10:36:00 Chatten är placerad i kö
Vi vill gärna veta hur du upplever vår kundservice!
Efter att chatten är avslutad får du möjlighet att besvara 3 st. korta frågor.
10:36:16 Din rådgivare Fredrik har kommit in i chatten
10:36:16 Fredrik Hej och välkommen till kundservice!
Vad kan jag hjälpa dig med?
10:36:27 Hampus hEJ
10:36:42 Hampus Jag ringde er för någon månad sedan och berättade att jag skulle flytta
10:37:19 Hampus Då berättade jag när jag ville mitt bredband skulle flytta vart det skulle flyttas. Detta skulle inte vara några problem och var det problem skulle ni kontakta mig
10:37:54 Hampus Ni kontaktade mig för att bekräfta beställningen och jag fick då höra att det inte gick att koppla på mig då det jacket var upptaget
10:38:22 Hampus Jag tog kontakt med dåvarande hyresgäst som berättade att det var uppsagt till den 30/6. Denna informationen gav jag er
10:38:44 Hampus Sedan hörde ni inte av er utan ni trodde det skulle flyta på så jag kunde få min uppkoppling inkopplad den 6/7
10:38:47 Fredrik Okej, jag ser att vi har skickat sms till dig med tidigaste datumet vi kan koppla in detta åt dig.
10:39:06 Hampus Idag mottog jag ett sms från er att ni kommer koppla in med den 17/7...
10:39:16 Hampus precis
10:39:36 Hampus Så med andra ord var det meningslös jobb jag gjorde till er för att det skulle gå smidigt
10:40:10 Fredrik Detta var p.g.a att det fanns redan en aktiv utflyttare på adressen, därför kunde vi inte koppla in det tidigare åt dig.
10:40:53 Hampus jo men den upphörde den 30/6 och som jag uppfattade skulle detta inte stula till det
10:41:16 Fredrik Vi har tyvärr ingen möjlighet att koppla in det tidigare än detta datum åt dig.
10:41:54 Hampus Okej, om jag vänder mig till en annan operatör har jag då möjlighet att få det påkopplat tidigare?
10:42:49 Fredrik Om du vänder dig till en annan operatör så får du kolla med om om dom kan koppla in bredband via koppar tidigare.
10:42:59 Fredrik Men kan inte tänka mig att dom kan göra det tidigare
10:43:11 Fredrik Då dom använder sig av samma teknik.
10:43:41 Hampus Jo, men de kanske är mer måna om att hjälpa sina kunder
10:44:29 Fredrik Men vi kan inte koppla in detta tidigare åt dig hampus.
10:44:36 Fredrik Då skulle vi såklart ha gjort det.
10:44:42 Fredrik Men något annat som jag kan hjälpa dig med?
10:45:10 Hampus Bara nyfiken, blir jag debiterad för de dagarna jag är utan internet?
10:46:02 Fredrik Du blir debiterad för detta under tiden det väntas på att flyttas. Det är inte vårt fel att det fanns en tidigare aktiv utflyttare på adressen, som du skall flytta ditt bredband till.
10:46:30 Hampus Men om jag ringer er och reklamerar en inkoppling så vet jag att ni skickar en ericsson tekniker inom 24h, detta visar bara på att jag inte är prioriterad.
10:47:06 Fredrik Men vi kan inte koppla in ditt bredband tidigare än detta datum. Det tar tid att ordna med en flytt och installation av adsl i ejn bostad.
10:47:16 Fredrik Det är inte som fiber som går att koppla igång på en gång.
10:47:18 Fredrik Tyvärr.
10:47:50 Hampus Nej, men faktum kvarstår att lägger man en reklamation på en inkoppling så lagar en tekniker det inom 24 timmar.
10:48:13 Hampus Så det går att lösa - handlar bara om byrokrati...
10:48:19 Fredrik Men en tekniker kan inte koppla in detta tidigare åt dig om du lägger en reklamation på detta.
10:48:52 Fredrik Det datum som vi har givit dig med inkopplingsdatum, är det tidigaste som vi kan ordna det åt dig.
10:49:28 Hampus Är porten ledig i DSLAMen nu?
10:49:45 Hampus I så fall kunde ju samma tekniker som kopplade bort gamla kunden koppla på mig?
10:52:33 Fredrik Detta går tyvärr inte att koppla in med dagens datum. Det datum som du har fått är det tidigaste datumet vi kan koppla in det åt dig. Det svar jag har givit dig är det svar vi har att ge i ditt ärende.
10:55:25 Fredrik Det tar minst 8-10 arbetsdagar att flytta dina tjänster från en adress till en annan.
10:55:58 Hampus Men det besvarar inte min fråga om porten är ledig eller ej. Förra hyresgästen sa upp sitt abonnemang den 30. Det var 5 arbetsdagar sedan. Skanova har 5 dagar på sig att åka ut efter lagd beställning. Så jag ser inte varför det inte redan är inkopplat. Jag vet att det går att f få ut en tekniker som gör det under morgondagen, det handlar bara om att ni inte vill skicka ut det då ni vill samla på er ett gäng jobb han kan göra samtidigt, för att få ner priset för teknikern. Men iblabd måste man kosta på sig lite för att få nöjda kunder...
11:00:20 Hampus Så hur löser vi detta?
11:05:13 Fredrik Kontaktar leveranssupport just nu för bredband för att få mer info att ge dig i ditt ärende gällande flytt.
11:05:37 Hampus Kanon! Jag avvaktar svar
11:06:23 Fredrik Men det finns ingen möjlighet till att koppla in det tidigare så du vet. Avvaktar på svar från dom.
11:08:58 Hampus Då skulle jag vilja veta varför det inte går. Är det för att alla tekniker är på semster, eller för att det råkar stå på något papper att man inte får göra så?
11:09:18 Hampus Det luktar nämligen byråkrati...
11:17:02 Fredrik Har du namn på utflyttaren på adressen?
11:17:38 Hampus Kan det stå på *******?
11:18:05 Fredrik Är det en enkel villa eller är fastigheten uppdelad?
11:18:31 Hampus Fastigheten är uppdelad
11:23:31 Fredrik Tidigare utflyttarens bredband låg inte på Telias utrustning utan på en egen utrustning, därför tar det längre tid för en tekniker att koppla in det. Så vi kan inte koppla in detta tidigare enligt den information jag har fått av flyttgruppen av bredband.
11:24:05 Fredrik Så det svar jag har givit dig, är det vi kan ge dig. Jag får önska dig en fin dag.
11:26:24 Hampus Vad menar du med egen utrustning? Annan ISPs DSLAM? Vi har ju en lokal ISP i stan med egna DSLAMar. Är de så att det är de som inte beställt urkoppling?
11:27:30 Hampus Förstår inte heller hur det kan ta längre tid. Bägge DLSMAar ligger väl i samma fysiska byggnasd, så det är baras för en tekniker att flytta koppasrn från en DSLAM till en annan. Borde inte ta mer än, låt oss säga, 2 minuter extra?
11:35:35 Fredrik Jag har tagit dina synpunkter vidare gällande detta. Men det svar jag har givit dig gällande en flytt av bredband går inte att flytta tidigare än det datum vi har givit dig. Jag får önska dig en trevlig dag och denna chatt stängs ner.
11:35:36 Fredrik
11:35:36 Tack för att du kontaktar oss via chatt!
Jag skulle uppskatta om du ville svara på 3 st. frågor kring mitt bemötande.
Frågorna hittar du genom att klicka här
Hälsningar Fredrik
Chatten är avslutad
Avslutningsvis känner jag att dels väljer han att inte svara på mina frågor, dessutom får jag känslan att han tycker att det är inte deras problem att kunden ska få betala för 17 dagars bredband utan att kunna nyttja det. Dessutom fick jag känslan av att han var väldigt otrevlig.
Vad tycker ni är detta rätt?
GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7