AMD gör nytt förlustkvartal till följd av sviktande PC-marknad

Permalänk
Melding Plague

AMD gör nytt förlustkvartal till följd av sviktande PC-marknad

Låg efterfrågan på PC-marknaden slår hårt mot AMD, vars försäljning på konsumentsidan faller och som för första gången på åratal har intäkter under en miljard dollar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

What else is new?

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Hjälpsam

Köpläge för AMD aktier?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Att dom fortsätter åka ner för backen tror jag mitt lillfinger kunde förutspå

Permalänk
Medlem

Nej, det är INTE pga sviktande PC-marknad. Intel går ju som tåget även på den marknaden. AMD går med förlust pga att de ligger bokstavligt talat tre till fyra år efter Intel. Ingen vill betala särskilt mycket för gammal datorhårdvara. Därför går AMD med förlust. Det ska inte skyllas på PC-marknaden generellt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ice Frontier:

Nej, det är INTE pga sviktande PC-marknad. Intel går ju som tåget även på den marknaden. AMD går med förlust pga att de ligger bokstavligt talat tre till fyra år efter Intel. Ingen vill betala särskilt mycket för gammal datorhårdvara. Därför går AMD med förlust. Det ska inte skyllas på PC-marknaden generellt.

Fast det är en sviktande marknad just nu.

http://www.gartner.com/newsroom/id/3090817

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Nu får någon ta och köpa upp AMD, pumpa in stålar och ge Intel och NVidia lite konkurrens. Bara det inte blir Microsoft så kan det inte vara annat än bra för oss konsumenter.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

@SweMerlin: Valve kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Köpläge för AMD aktier?

Jag har funderat på samma sak men tror inte det.
För att det ska bli en bra affär måste AMD vända utvecklingen och min amatörmässiga åsikt är att dom snarare glider utför hela tiden.
Dessutom är ju börserna generellt sett högt värderade nu så nersidan känns ganska stor.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ice Frontier:

Nej, det är INTE pga sviktande PC-marknad. Intel går ju som tåget även på den marknaden. AMD går med förlust pga att de ligger bokstavligt talat tre till fyra år efter Intel. Ingen vill betala särskilt mycket för gammal datorhårdvara. Därför går AMD med förlust. Det ska inte skyllas på PC-marknaden generellt.

Att Intel "går som tåget" är inte tack vare försäljningen på PC-sidan. Intäkterna för deras Client Computing Group sjönk med 14 procent på årsbasis, men det vägdes till viss del upp av att deras Data Center Group lyfte med 10 procent. Både Gartner och IDC är eniga om att leveranserna av persondatorer gick ned under Q2 2015, det enda de inte är överens om är med hur mycket (11,8 eller 9,5 procent beroende på vems siffror man tittar på).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Nej, det är INTE pga sviktande PC-marknad. Intel går ju som tåget även på den marknaden. AMD går med förlust pga att de ligger bokstavligt talat tre till fyra år efter Intel. Ingen vill betala särskilt mycket för gammal datorhårdvara. Därför går AMD med förlust. Det ska inte skyllas på PC-marknaden generellt.

Jag tror nog det är en kombination av både en svikande marknad och att man har förlegade produkter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ice Frontier:

Nej, det är INTE pga sviktande PC-marknad. Intel går ju som tåget även på den marknaden. AMD går med förlust pga att de ligger bokstavligt talat tre till fyra år efter Intel. Ingen vill betala särskilt mycket för gammal datorhårdvara. Därför går AMD med förlust. Det ska inte skyllas på PC-marknaden generellt.

Intel räddades av sin "Data Center Group", även IoT delen har en positiv trend (TechReport)

"Performance results by group were mixed. The Client Computing Group took in $7.5 billion, down 14% from a year ago, and the company's software and services businesses saw revenue of $534 million, down 3% from this time last year. Other sectors had brighter results: the Data Center Group brought in $3.9 billion, up 10% from a year ago, while the company's Internet of Things business brought in $559 million, up four percent year-over-year."

AMD faller mer än Intel på marknaden för konsumentprodukter, enligt rapporten är det lägre försäljning än väntat för APUer till bärbara som ställer till det mest. Att bruttomarginalen faller, 25% eller 28% om man tar bort justering för engångskostnader av icke utnyttjad kapacitet på 20nm, hänger enligt rapporten ihop med att Enterprise, Embedded och Semi-Custom står för en större andel än förväntat av omsättning.

Man undrar lite exakt hur låga marginaler det är på kretsarna till konsolerna, de bruttomarginaler AMD nu har är väldigt låga historiskt sett. AllWinner ligger i.o.f.s ännu lägre på runt 20%, medan MediaTek, Qualcomm, Nvidia, Samsung Electronics m.fl. ligger alla kring 40-60% vilket även AMD hade fram till runt 2012.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Nej, det är INTE pga sviktande PC-marknad. Intel går ju som tåget även på den marknaden. AMD går med förlust pga att de ligger bokstavligt talat tre till fyra år efter Intel. Ingen vill betala särskilt mycket för gammal datorhårdvara. Därför går AMD med förlust. Det ska inte skyllas på PC-marknaden generellt.

Jag tolkade det som att författaren menade:
Svikande intresse på PC-marknaden (för AMD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Att Intel "går som tåget" är inte tack vare försäljningen på PC-sidan. Intäkterna för deras Client Computing Group sjönk med 14 procent på årsbasis, men det vägdes till viss del upp av att deras Data Center Group lyfte med 10 procent. Både Gartner och IDC är eniga om att leveranserna av persondatorer gick ned under Q2 2015, det enda de inte är överens om är med hur mycket (11,8 eller 9,5 procent beroende på vems siffror man tittar på).

Intel tjänade sju miljarder dollar på "client computing group", trots att de som AMD minskar. Intel lyckas tjäna massor med pengar på samma marknad som AMD misslyckas totalt på. Just pga att Intel bar bra produkter medan AMD är frånkörda totalt.

Så hur kan man skylla på marknaden när konkurrenten ändå går så pass bra?

Vi var besvikna på AMD redan för 2-3 år sedan. Och sedan dess har det bara gått utför. De sköter sig komiskt dåligt helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Köpläge för AMD aktier?

Det får bära eller brista men man kan ju alltid hoppas.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Intel tjänade sju miljarder dollar på "client computing group", trots att de som AMD minskar. Intel lyckas tjäna massor med pengar på samma marknad som AMD misslyckas totalt på. Just pga att Intel bar bra produkter medan AMD är frånkörda totalt.

Så hur kan man skylla på marknaden när konkurrenten ändå går så pass bra?

Vi var besvikna på AMD redan för 2-3 år sedan. Och sedan dess har det bara gått utför. De sköter sig komiskt dåligt helt enkelt.

Vänta och se, tar tid att vända skutan från ruinens brant Blir Zen bra och nästa gen gpu:er så är dom inte helt uträknade. Men ska ju lyckas få konsumenter att köpa deras produkter också. Vi får se några år framåt, mycket kan hända på vägen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ice Frontier:

Intel tjänade sju miljarder dollar på "client computing group", trots att de som AMD minskar. Intel lyckas tjäna massor med pengar på samma marknad som AMD misslyckas totalt på. Just pga att Intel bar bra produkter medan AMD är frånkörda totalt.

Så hur kan man skylla på marknaden när konkurrenten ändå går så pass bra?

Vi var besvikna på AMD redan för 2-3 år sedan. Och sedan dess har det bara gått utför. De sköter sig komiskt dåligt helt enkelt.

Jag konstaterade att en generell nedgång på PC-marknaden påverkar både Intel och AMD negativt. Sen att AMD påverkas mer beror självfallet på att deras produktutbud, om jag ska uttrycka mig diplomatiskt, kunde varit bättre.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Om AMD köps upp som det gått rykten om så bör ju aktien stiga...

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig skaffa AMD hårdvara om de blir bättre än Intel/Nvidia. Just nu är konkurrenterna långt före.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Du får väl betrakta det som att köpa en lott

Skrivet av Lifooz:

http://i.imgur.com/imyCJ1B.jpg

Det får bära eller brista men man kan ju alltid hoppas.
/Lifooz

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Du får väl betrakta det som att köpa en lott

Haha, så sant. Jag får hoppas att det står ZEN med guldiga bokstäver under skraplagret.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Snusfri

Gör man produkter som ingen vill ha, varken på privatperson-sidan eller företags-sidan så går det såhär.

Sedan borde verkligen AMD skaffa någon ny PR-byrå då den de har är under all kritik.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

http://i.imgur.com/imyCJ1B.jpg

Det får bära eller brista men man kan ju alltid hoppas.
/Lifooz

Skrivet av Staropramen:

Du får väl betrakta det som att köpa en lott

En redan till hälften skrapad Tian-lott i så fall.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

http://i.imgur.com/imyCJ1B.jpg

Det får bära eller brista men man kan ju alltid hoppas.
/Lifooz

Jag skulle ta bort bilden, man ser ditt fullständiga namn i den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Jag skulle ta bort bilden, man ser ditt fullständiga namn i den.

Gå in och kolla på mitt Swec-konto.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag kan tänka mig skaffa AMD hårdvara om de blir bättre än Intel/Nvidia. Just nu är konkurrenterna långt före.

AMD är ganska bra både på APU sidan och på grafikkortsidan, men det är fortfarande svårt att sälja en AMD produkt till en person som envisas bara köpa Nvidia produkter ellerhur.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Seriöst, är någon förvånad? AMD kommer gå i konkurs och köpas upp av något stort företag som kan pumpa in pengar i forskning&utveckling innan de kan börja gå med vinst. Det är helt omöjligt för AMD att gå med vinst när de ligger så långt efter sina konkurrenter.

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Gå in och kolla på mitt Swec-konto.
/Lifooz

Aktier för ~200 spänn? ok.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schnabs:

Aktier för ~200 spänn? ok.

Vill inte elda för mycket om det går åt pipen.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Commander:

AMD är ganska bra både på APU sidan och på grafikkortsidan, men det är fortfarande svårt att sälja en AMD produkt till en person som envisas bara köpa Nvidia produkter ellerhur.

Grafikkorten i 3-serien är väl bara bra på pappret än så länge, väl? Kollat på youtube om folk som köpt de nya korten och de har jätteproblem med drivrutinerna.
Ingen spydig kommentar bara påpekande fråga för jag är sugen på ett R9 390.