Permalänk
Medlem

Placering av fläktar.

Tjena!
Nå, jag har ett 'Corsair Graphite 230T' chassit och skulle gärna vilja ha tips på hur jag får bättre luftflöde i min burk.
Burken INET: http://www.inet.se/produkt/6911717/corsair-graphite-230t-svar...
Så jag har just nu 2st 120mm fläktar fram för insug, och 1st bak för utblås. Det ger mig ett spelrum för 2st i taket och 1st nere i golvet vid nätaggregatet.

Jag har dessutom en 'Cooler Master 212' som CPU-kylare, utblåset riktad mot den bakre fläkten. Detta tror jag de flesta skulle säga att en fläkt ovanför i taket är bortkastade pengar(?).

Så hur många fläktar utav de 3 möjliga ska jag köpa och vilka för in/utblås?

EDIT: har också ett Asus GTX 760, har planer på att köpa ett Evga GTX 980 när ekonomin tillåter

Permalänk
Medlem

Ganska kompakt burk, så skulle säga att mycket hänger på vilka prylar man har och hur de är placerade. Kabeldragningen kan säkert också påverka en del här. Men rent generellt så försöker man ju ta in luft nedifrån och framifrån, för att sedan kasta den uppåt och/eller bakåt. Värme rör sig ju uppåt så det är rätt logiskt.
Två frontfläktar, en bak och två i toppen skulle säkert vara najs. Eventuellt om du vill klocka så kan du köpa en stängd vattenkylslösning till CPUn, och sätta radiatorn i topp.
Vad har du för temperaturer i caset i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATON:

Ganska kompakt burk, så skulle säga att mycket hänger på vilka prylar man har och hur de är placerade. Kabeldragningen kan säkert också påverka en del här. Men rent generellt så försöker man ju ta in luft nedifrån och framifrån, för att sedan kasta den uppåt och/eller bakåt. Värme rör sig ju uppåt så det är rätt logiskt.
Två frontfläktar, en bak och två i toppen skulle säkert vara najs. Eventuellt om du vill klocka så kan du köpa en stängd vattenkylslösning till CPUn, och sätta radiatorn i topp.
Vad har du för temperaturer i caset i dagsläget?

Blir nog att köpa en 140 i taket, kanske två för att driva ut värmen. Kommer i nuläget inte upp i några monster temperaturer, men har som sagt planer på att införskaffa ett vassare grafikkort. Så lär bli en del klockning på schemat framöver, så skulle ju vara bra att utnyttja de platser man har till godo.

Om man slänger in en fläkt i botten för att få lite extra luft på GPU'n så känns det som att det skulle dra in en hel del damm i GPU'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganzah:

Blir nog att köpa en 140 i taket, kanske två för att driva ut värmen. Kommer i nuläget inte upp i några monster temperaturer, men har som sagt planer på att införskaffa ett vassare grafikkort. Så lär bli en del klockning på schemat framöver, så skulle ju vara bra att utnyttja de platser man har till godo.

Om man slänger in en fläkt i botten för att få lite extra luft på GPU'n så känns det som att det skulle dra in en hel del damm i GPU'n.

Låter vettigt. Oftast så köttar de värre korten rätt vettig kylning oavsett. Kan du så skulle ju ett damfilter i botten vara lämpligt, om det inte är så att det redan finns på caset. Annars tror jag det räcker med bra kylning framifrån. Så länge du har god cirkulation i lådan så brukar det gå bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATON:

Låter vettigt. Oftast så köttar de värre korten rätt vettig kylning oavsett. Kan du så skulle ju ett damfilter i botten vara lämpligt, om det inte är så att det redan finns på caset. Annars tror jag det räcker med bra kylning framifrån. Så länge du har god cirkulation i lådan så brukar det gå bra.

Låter riktigt bra. Ska nog dra runt kablar för att få bättre cirkulation, och köra på utblås i taket. Känns bra detta, tack för svar

EDIT: Slängde iväg en beställning på en sån här: http://www.inet.se/produkt/5322344/be-quiet-purewings-2-140-m..., ska nog räcka, annars beställer jag en till