Permalänk
Medlem

Hjälp med Accesspunkt och subnät

Hej SC.

Jag är på gång att köpa en accesspunkt men är lite osäker på helhetslösningen.

Jag har en NAT-burk hemma med inkommande WAN och utgående LAN på 10.0.0.0/24. Utgången går vidare till en switch där jag plockar ut mina enheter. Tidigare bildade jag även ett WLAN på NAT-burken som då låg på 10.0.1.0/24. Denna har jag dock nu tagit bort för jag vill ha en dedikerad accesspunkt.

Ett litet problem som är bonus om jag lyckats lösa samtidigt är med Apple-TVn jag har. Den är kopplad trådad till 10.0.0.0/24 men jag ville tidigare kunna köra airplay trådlöst från 10.0.1.0/24. Detta gillade inte Apple-TV alls och verkar vara ett generiskt problem som finns.

Därför undrar jag hur en accesspunkt fungerar. Kommer den skapa sitt eget subnät för det trådlösa eller blir det någon form av brygga till 10.0.0.0/24 subnätet?

Rekommenderar ni någon bra accesspunkt? Hur viktigt är t.ex. nyare 802.11ac?

Min NAT-burk är en Alix 2d2 och den vill jag behålla. Därför vill jag inte ersätta detta med en router. Dessutom är inkommande WAN placerat väldigt dåligt därför fungerar en accesspunkt väldigt bra rent generellt för mig och hoppas på den lösningen.

Permalänk
Medlem

En accesspunkt påverkar inte nätet för de anslutna enheterna alls (gällande IP och subnät etc), det styrs helt av den överordnade routern eller liknande pryl (NAT-burk?).

Permalänk
Medlem

Beror lite på vilken accesspunkt som köps. Har själv liten erfarenhet av accesspunkter i konsumentskiktet, men allt som oftast kommer klienterna som ansluter till APn ut på det subnät som APn ansluts till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goure^:

Beror lite på vilken accesspunkt som köps. Har själv liten erfarenhet av accesspunkter i konsumentskiktet, men allt som oftast kommer klienterna som ansluter till APn ut på det subnät som APn ansluts till.

En accesspunkt är vare sig en router eller NAT. Så en accesspunkt kan varken byta ip eller routa paket mellan olika nät.

Den enda möjligheten för en klient att byta ip är att den sitter bakom en NAT. Och den enda möjligheten att få paket att gå via flera ip-nät är att de passerar en router.

Möjligen kan man ha en kombinationsburk som innehåller både en AP, NAT och en router men då är den knappast att betrakta som en accesspunkt utan mer en NAT/router med wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

En accesspunkt är vare sig en router eller NAT. Så en accesspunkt kan varken byta ip eller routa paket mellan olika nät.

Den enda möjligheten för en klient att byta ip är att den sitter bakom en NAT. Och den enda möjligheten att få paket att gå via flera ip-nät är att de passerar en router.

Möjligen kan man ha en kombinationsburk som innehåller både en AP, NAT och en router men då är den knappast att betrakta som en accesspunkt utan mer en NAT/router med wifi.

Precis. En accesspunkt är en layer 2 enhet, routar inte mellan IP-nät. Tror jag var lite trött när jag skrev mitt inlägg.

Vad jag menade var att i de flesta konsument APs kan man bara konfigurera ett SSID som bryggas till ett trådat nät, det nät som APn ansluts till. I mer avancerade APs kan du ha flera SSIDs mappade till olika VLAN.

Hur som. Ang 802.11ac kan det ju vara lika bra att köra på om budgeten tillåter om du har eller tänkt skaffa enheter som klarar 802.11ac.

TS behöver väl egentligen bara kolla så att APn inte har en egen intern DHCP server som delar ut adresser. Den funktionen bör befintlig DHCP sköta. Annars ska det inte påverka befintligt nät att ansluta en AP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Apples protokoll är något broadcast aktigt tror jag. Man får ha någon gateway som kan vidarebefodra deras mdns mellan dina subnät

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Apples protokoll är något broadcast aktigt tror jag. Man får ha någon gateway som kan vidarebefodra deras mdns mellan dina subnät

De använder sig av Bonjour vilket är multicast:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bonjour_%28software%29

Och du har rätt i att det inte är trivialt att få det att fungera över olika nät (via en router) så absolut enklast är att hålla allt inom samma ip-nät.