Någon annan som oroas över hur integritetskränkande Windows 10 är?

Permalänk
Medlem

Någon annan som oroas över hur integritetskränkande Windows 10 är?

Alla verkar så glada och nöjda, men samtidigt har MS börjat vilja ha mer och mer information om en själv, om datorn, om vad man har för filer, besöker för hemsidor eller vad som helst. De uppdaterar sin privacy policy i början av augusti: https://edri.org/microsofts-new-small-print-how-your-personal... och har en del andra problem med t.ex. Cortana och anpassad annonsering: http://thenextweb.com/microsoft/2015/07/29/wind-nos/

Visserligen kan jag vara mer paranoid än medelanvändaren, men det här måste ju få någon att reagera, eller har jag fel?

Permalänk
Avstängd

Ja dom samlar in mycket skit som dom inte har nått med att göra. Men tydligen så kan man stänga av allt det där, eller har jag missförstått?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nej, är inte ett dugg orolig för jag har inget att dölja och inget "snaskigt privat" på min dator. Dock tycker jag att det är fel att snoka och avlyssna på vad folk gör med sin dator.

Fel ja, orolig nej.

Permalänk
Medlem

Lokal inloggning på Windows 10 och inget Onedrive är det som gäller. Om man inte delar med sig får dom inget.

Permalänk
Medlem

Jag oroas dock fortfarande över åt vilket håll utvecklingen går åt. Visst att man kanske kan stänga av flertalet funktioner redan idag, men kommer man kunna göra det i nästa operativsystem som släpps av Windows? Värt att fundera på.

Permalänk

Som alltid är kunskap bästa vapnet mot räddsla.
Så frågan är om MS är helt öppna med vad dom tankar hem om oss.

Deras ansats är dock bra med Windows 10, dvs att allt ska gå att stänga av, vilket ju är lovande.

Om dom skulle mörka så riskerar dom ju att komma i riktigt dålig dager så småningom allt eftersom eventuella info-läckage upptäcks. Så det är inte helt omöjligt att de faktiskt är öppna och ärliga.

Men vi vet ju inte.

Permalänk
Medlem

Var väldigt intresserad av Win10 i våras... Fast ju mer man hörde om det desto mer ointresserad blev man.
Dels fullt av bloatware för att generera reklamintäkter åt Microsoft, att de därför spionerar på användare har ju för att sälja reklamplatser (=din Win10 dator) dyrare, genom att ha koll på vad Win10 användarna har för intressen.
Win10 känns inte heller nytt, efter över ett halvår av hype och skriverier... Nästan tradigt.

Ett sätt som Microsoft/Windows fanboys kan göra en sak, för att Win10 inte ska bli ett nytt Win8.x fiasko. Är att bojkotta alla företag/tjänster som betalt Microsoft för att kunna visa reklam i era Win10 datorer...

Så många bäckar små... Gör att jag inte kommer skaffa något Win10.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd

Nej,vi är redan övervakade ändå genom kontokort mobilen och alla plattor.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Nej, #15567099http://www.sweclockers.com/forum/post/15567099

(Läs tråden igen )

Permalänk
Medlem

Tror saker redan övervakas, men att tala om för kunderna att man gör det är lite som att be dem godkänna att man använder datan. Av 100 pers så kanske 5 stycken stänger av funktionerna, så de går väl + + ändå.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5