Med Win10 överger du din frihet och privatliv

Permalänk
Vägledare

Efter att läst lite snabbt i tråden så kan jag inte förstå att så många tar detta på något slags skämt och mer eller mindre ser ner på de som är oroliga över att stora företag så lätt kan komma åt så mycket information. Hjärntvättade much? :S

Permalänk
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Tycker det är lite märkligt att Microsoft tvingar mig att ändra mitt WiFi-SSID till något med ändelsen "-optout" för att jag inte vill att mina outlookkontakter skall få dela mitt WiFi, hur fasiken kan de ta sig den rätten att göra så?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag blir mer rädd för alla dessa personer som tror att Linux är guds svar till integritet och säkerhet, undantaget skulle väl vara om ni skrivit eller gått igenom varenda rad i koden och förstått vad den gör, men det är ju bara min personliga åsikt vilket det å andra sidan verkar vara fullt av här.

Permalänk
Medlem

Fan, folk springer omkring med sina mobiler, Google Now/Drive, Siri, iCloud, , laddar upp bilder, skickar videos, ständig GPS m.m. Jag tror de har dumpat privatlivet för längesedan.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Haha, mega-FUD, riktigt roligt (eller kanske mer sorgligt) hur "intressant" och desperat du tolkar saker.

Bilden är ju ett skämt.
Är det bilden du använt som underlag för din ståndpunkt?!

Texten om keystrokes handlar ju om Edge och om sökresultat medan man skriver (precis som Google och andra services när man skriver i adressraden i en browser, oavsett om du kör Linux, Mac, eller trehjuling).
Och den går att stänga av: "Show search suggestions as I type" ...
Men varför skulle jag vilja stänga av detta annat än av prestandaskäl?!
När jag trycker Enter skickas ju skiten jag skrivit ändå...

Jobbar du möjligen på ett äpplemusteri?

Bilden är en sammanfattning av vad Microsoft faktiskt medger att dom gör och vad dom inte låter dig göra.
Googla "w10 privacy-statement" och läs vad du godkänner så kommer du klia dig i huvudet.

Apple är ju ännu mera katastrof när det kommer till privatliv, när NSA kan garantera (100% lyckade) full kontroll över samtliga enheter med IOS så handlar det inte om säkerhetshål utan helt enkelt någon som lämnat "dörren" öppen och spelar oskyldig. Något år senare köper Apple
( finns massor länkar om du är intresserad: http://goo.gl/oLYEFv och inte bara buthurt )

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fototoken:

Tycker det är lite märkligt att Microsoft tvingar mig att ändra mitt WiFi-SSID till något med ändelsen "-optout" för att jag inte vill att mina outlookkontakter skall få dela mitt WiFi, hur fasiken kan de ta sig den rätten att göra så?

Va? Händer det när du disablar Wifi-sense?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Rädsla styr många liv. ska du inte avslöja nåt var inte online alls.
lycka till med det i dagens samhälle.
kreditkort ifall du har ett reggas och avslöjar allt du köper.
gå kontant annars vet NSA vart du handlar och vilka vanor du har.
postar du på sweclockers så kartläggs det med.
posta inte på forum.
Lycka till att må bra.

Där är vi ju riktigt överens faktiskt.
Man måste vidta så pass många åtgärder för att vara "clean". Att man i princip måste ta ut hela sin lön i kontanter, och sedan sitta på en ö, med enbart sig själv som boende i ett hus, helt utan internetanslutning, för att kunna undvika att bli kartlagd.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag skräms över hur så många inte bryr sig, särskilt bland teknikintresserade. Vad har MS för rätt att tränga sig in i ens privatliv? Det kvittar om FB, Google och allt annat skit redan gör det - bara för det blir inte MS tracking obetydlig.

Nu förstår jag varför vi är på väg mot ett övervakningssamhälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Man blir mörkrädd. En person som är välutbildad och förstår sig på hur kränkt personlig integritet är dåligt för ett demokratiskt samhälle borde alltså inte använda datorer? Fin slutsats.

Du har aldrig funderat att det är en ganska intressant företeelse att du sitter godtroget och argumenterar och försvarar de storföretag och människor som inskränker på din personliga integritet? Snyggt.

Gömma sig bakom en vägg och surfa offline istället? Kan bli svårt.
Jag försvarar inte detta men hysterin och likt din ilska är ju bara paranoia och hysteriskt roligt att läsa. Sitt gärna och tro att detta enbart är till för att försämra din produkt.
Det här förekommer överallt från i princip allt du använder i samhället. Oavsett vad man tycker om det är det enklare att bara acceptera det och inse att oavsett hur många protester, inlägg etc så kommer det här alltid att finnas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Man behöver inte vara paranoid men de flesta som använder tjänster som FB, ytterligare, Google borde direkt efter registrering stänga av det mesta som delas. Allt går inte undvika men man behöver ju inte vara dum.

Tror de flesta här inne inte skulle gilla om det knackade på hemma hos er och utanför står en alldaglig person som vet följande :namn, personnummer, vad du tjänar, när du går upp på morgonen, vart du jobbar, vilken väg du åker, vilka dagar du normalt tränar går ut och äter etc.
Detta är vad alla som säger "jag har inget att dölja" tycker är ok att alla vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Är det sådana i denna tråd menar du?
Värst är det väl med med folk som försvarar eller bortförklarar MIcrosofts och/eller Googles beteende

Sedan finns det ju faktiskt smartphones som inte är ansluten 24/7 till evil corp. Tex Jolla erbjuder en smartphone som är ett alternativ.

Har du läst deras EULA?

"Note that we can also collect anonymous diagnostics and usage information about your use of our Software and the product"

Sen om du använder de inbyggda kartorna eller andra appar på telefonen så kan varje unik app samla in olika uppgifter om dig eller dela det med andra appar.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Inaktiv

Tackar, det var ju rätt härligt dunk

Permalänk

Jag tror man är lika övervakad vare sig man använder w10 w8.1. W8. W7 w xp . Osv osv. Så det är ingen nyhet. Så det spelar ingen roll vilket OS man använder.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

JAG själv personligen känner att jag har lixom inget att dölja, mirosoft kan övervaka min konversationer osv hur mycket dom vill, ingenting jag inte kan stå för ändå. Och om dom mot all förmodan skulle agera med informationen eller orsaka mig obehag eller dylikt så åker dom ju dit för det ändå och the people will havetheir justice.

+ så är det en produkt jag VILL använda, jag bedömer det värt det att få använda deras ,e nligt mig, grymma OS i utbyte mot att dom får se mig maila med morsan om vad vi skall ha för middag ikväll..

Självfallet så kommer folk inte hålla med mig but i don't care

EDIT: Och som andra redan har skrivit så har gemene man antagligen redan sagt upp sitt privatliv med alla tjänser dom använder + att dom flesta har antagligen facebook som loggar i princip allt men det får ingen uppmärksamhet...

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Snusfri

Microsoft gör det relativt enkelt för dig att stänga av vad som loggas av vad du gör på din dator.
Har förståelse att det mesta är på vid installation av Windows 10, men de skulle kunna göra enklare för gemene man att förstå vad som sker.

Den personliga integriteten är absolut viktig, och jag gillar inte riktigt åt vilket håll vi är på väg med all denna informationssamling, men det är även viktigt att tänka på hur datan används och att man skall ha ett val om man vill vara med eller inte.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

Jag måste säga att jag blir mer rädd för alla dessa personer som tror att Linux är guds svar till integritet och säkerhet, undantaget skulle väl vara om ni skrivit eller gått igenom varenda rad i koden och förstått vad den gör, men det är ju bara min personliga åsikt vilket det å andra sidan verkar vara fullt av här.

Nej, men det är ganska många personer som granskar koden, och jag kan garantera att någon dist underhållande (förutom möjligen grabbarma bakom Ubuntu, som har en deal med Amazon) inte har någon sätt att bearbeta någon data, än mindre göra något med det. Och hade de gjort det hade användare av disten lämnat skeppet fortare än man kan säga hej.

Tycker det är skämmande att så många bryr sig så förbannat lite angående spårning från it jättarna, speciellt när det finns en del här som faktiskt vet att det sker. Det krävs inte mycket för att bli mycket mer anonym.

Några enkla saker:

Byt webbläsare till en med öppen källkod, Firefox t ex.
Installera följande tillägg: Ghostery, Cookie self destruct, HTTP>HTTPS, µBlock. Stäng av cookies och "ge förslag när du skriver".
Byt till en anonym sökmotor, DuckDuck Go eller välj ix quicksearch som ger samma svar som google fast utan någon trackning.
Gå in på ditt google konto och stäng av plats information, adsense och liknande. (Detta gäller även Facebook, MS med mera).
Byt cloudstorage, om man nu måste använda det så byt till någon som krypterar filerna, t ex Mega.

Allt detta tar kanske 30min max och kan göra det ganska så mycket svårare att spåra dig mellan hemsidor. Det finns såklart mer man kan (och bör) göra men vill man göra något enkelt så hade det åtminstone varit en början.

Permalänk
Inaktiv

Alla är rädda för att Microsoft ska samla info om din dator men sitter med sin Androidnalle.. Google är den absolut största kränkaren av din intigritet, men folk verkar inte bry sig el. så är dom helt ljusblåa..Jag avskyr Googles sätt att hantera detta, mycket mer än Ms faktiskt, för det har gått alldeles för långt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Alla är rädda för att Microsoft ska samla info om din dator men sitter med sin Androidnalle.. Google är den absolut största kränkaren av din intigritet, men folk verkar inte bry sig el. så är dom helt ljusblåa..Jag avskyr Googles sätt att hantera detta, mycket mer än Ms faktiskt, för det har gått alldeles för långt

Du vet väl att man kan köra cyanogenmod utan gapps, samt med privacy guard och liknande? Android per definition är inte integritetskränkande, det är all skit som följer med alla defaultinstallationer. Android är förövrigt opensource.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Blir lite chockad över hur villiga folk är att lämna ifrån sig info om sig själva. Men det måste nog handla om bekvämlighet, kan inte komma på något annat. Jag tror att i framtiden kommer folk att sluta ifrågasätta. Om jag ska dela med mig av något så vill jag har något riktigt bra tillbaka, än har jag inte läst något som verkar bra om Win10 tycker de flesta har bara problem med det.

Permalänk
Avstängd

Seriöst, tror de att de bryr sig vad du har för lösenord till Facebook eller vad du skriver med din vän? Allt har en orsak och det är inte för att spionera vad du runkar till på kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag är ganska chockad över att det här inte har blivit en större grej. Bilden visar olika inställningar som ger Windows möjligheten att t.ex. ha en keylogger, samla info från outlook, skype och facebook, dom kan se och spara dina personliga filer och mycket mycket mer.

Bilden kan kännas lite oseriös men sakerna är tagna från Win10 och jag tycker att det är ganska skrämmande att MS får den här friheten.

Är det bara jag som är paranoid eller är det fel?

http://i.imgur.com/gvrtXlm.jpg

Sök jobb hos Hänt-Extra, dom kommer älska dina rubriksättningar.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Sök jobb hos Hänt-Extra, dom kommer älska dina rubriksättningar.
/Lifooz

How much does your new job @M$ pay?

Permalänk
Medlem

Allt sådant här borde vara avslaget som standard. Så får de som vill slå på det.

Dåligt!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Median:

Du vet väl att man kan köra cyanogenmod utan gapps, samt med privacy guard och liknande? Android per definition är inte integritetskränkande, det är all skit som följer med alla defaultinstallationer. Android är förövrigt opensource.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom flesta användare av Android har ingen aning om vad du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag är ganska chockad över att det här inte har blivit en större grej. Bilden visar olika inställningar som ger Windows möjligheten att t.ex. ha en keylogger, samla info från outlook, skype och facebook, dom kan se och spara dina personliga filer och mycket mycket mer.

Bilden kan kännas lite oseriös men sakerna är tagna från Win10 och jag tycker att det är ganska skrämmande att MS får den här friheten.

Är det bara jag som är paranoid eller är det fel?

http://i.imgur.com/gvrtXlm.jpg

Du kan ta död på det mesta om du sitter på pro http://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3f38ed/guide_how_t... , lite strulande men värt det om du uppskattar din integritet så mycket.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

@anon179202:

Nej det har de inte, och de har ingen aning heller om vad google samlar för data heller.

Igår så undrade min sambo varför det stod inplanerat i hennes kalender att vi ska åka till Barcelona om 2 månader och den enda förklaringen måste vara att Google sökt igenom hennes gmail på kvittot på biljetterna vi köpte för ett halvår sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Dom flesta användare av Android har ingen aning om vad du pratar om.

Det precis samma sak med dom flesta användarna av Windows.
Hur många av dom ni känner i eran krets, vänner, familj mm. tror ni kommer förstå absolut noll om vad alla dessa saker betyder och gör? Jag gissar på majoriteten.
Det är ju lite det som är problemet. Alla sitter och säger hur lätt och enkelt det är att stänga av, ja visst är det så. Men för dom flesta som råkar vara född med en tumme i mitten av handen när det kommer till datorer kommer inte förstå något och bara "gå med" på allt som är påslaget som standard.
Och det är inte okej tycker jag.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Japp, jobbar på en utlandsupplysning (letar fram nummer till personer i utlandet vilket innnebär att kollar i deras databaser osv) och svenskar som vill ha uppgifter om medborgare i andra länder blir alltid lika förvånade när man inte hittar några uppgifter på folk. I många (välutvecklade, i länder) finns det inget sätt att hitta folk på t ex.

Många välutvecklade I-länder har ingen Offentlighetsprincip.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Svenskar är allmänt sämst på att protestera om sina rättigheter och då talar jag förstås inte om Windows 10 utan allmänt. Bara tackar och bockar på allt som blir serverat.
Ingen bra signal för framtiden.