Permalänk

Byte av IP med Putty.

Min dators statiska IP.
tex:

IP adress:10.161.88.99
Nätmask: 255.255.255.0

Datorn jag kopplat en nätverkskabel till:

IP adress: 10.161.88.16
Nätmask: 255.255.255.0
GW: 10.161.88.25

När jag öppnar Putty och knappar in 10.161.88.16 får jag Network error. Connection refused.

Har slagit av brandväggar, virusprogram etc.
Kan pinga datorn jag är ihopkopplad med via nätverkskabel.

Testade köra ftp://10.161.88.16 och då kom jag in på datorn och såg innehållet i webbläsaren. (Kan dock inte ändra ip här ifrån)

Testat 3 datorer, och även testat byta IP på 3 datorer utan lycka.

Anledningen varför jag använder putty är för att de datorer jag försöker byta IP på är linuxkort.

Har ni något förslag på vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

har du installerat ssh på datorn du försöker logga in på? om inte det är gjort kommer den inte släppa in dig..

Permalänk
Medlem

Kör netstat -a så ser du om något lyssnar på port 22 (som jag antar att du försöker ansluta till)

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

@ptriksjdin:

Ja det var ju en röra det här.

Du menar alltså att du satt ip 10.161.88.25 på din router?

Antar att det är ssh du syftar på när du nämner putty?

Har du en ssh-server körandes på linuxmaskinen?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av AtreX:

har du installerat ssh på datorn du försöker logga in på? om inte det är gjort kommer den inte släppa in dig..

Själva linuxkortet, datorn ska det vara SSH på. Det ska vara anpassat för att man skall kunna ansluta till det via putty och ändra IP.

Menar du att jag även måste ha det på min dator?

Permalänk
Skrivet av yoggan:

Kör netstat -a så ser du om något lyssnar på port 22 (som jag antar att du försöker ansluta till)

Ok! Port 22, det stämmer. Finns det något kommando jag kan se vilken port linuxdatorn lyssnar på?

Menar, det går ju att pinga den och komma in innehållet via ftp://10.161.88.16..

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

@ptriksjdin:

Ja det var ju en röra det här.

Du menar alltså att du satt ip 10.161.88.25 på din router?

Antar att det är ssh du syftar på när du nämner putty?

Har du en ssh-server körandes på linuxmaskinen?

Själva linuxkortet är ett kort i ett stort nätverk, själva GW jag nämde är en router, men det är inte min. Min uppgift är bara att ändra IPn på kortet.

SSH, japp det stämmer. Även testat Telnet men det fungerade inte alls.

SSH-server skall finnas på linuxmaskinen. Har sedan tidigare bytt ip med hjälp av SSH på dessa linuxkort.

Permalänk

Eftersom jag kommer åt innehållet på linuxkortet via ftp://10.161.88.16 i webbläsaren,
är det då möjligt att komma åt innehållet via ett FTP program och på så sätt ändra IP adressen?

Permalänk
Medlem

@ptriksjdin:

SSH är ett protokoll, likväl är FTP ett protokoll. Ett protokoll, en standard för hur enheter i ett nätverk ska kommunicera.

FTP är ett protokoll för filöverföring = file transfer protocol

SSH är ett protokoll för att säkert(krypterat) ansluta till andra datorer= secure shell

Kjell har en lite basic nätverksguide eller vad man ska säga, läs den: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/termi...

Mer om protokoll = https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunikationsprotokoll

När du läst det så kanske du förstår.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

@ptriksjdin:

SSH är ett protokoll, likväl är FTP ett protokoll. Ett protokoll, en standard för hur enheter i ett nätverk ska kommunicera.

FTP är ett protokoll för filöverföring = file transfer protocol

SSH är ett protokoll för att säkert(krypterat) ansluta till andra datorer= secure shell

Kjell har en lite basic nätverksguide eller vad man ska säga, läs den: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/termi...

Mer om protokoll = https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunikationsprotokoll

När du läst det så kanske du förstår.

@Hotfuzz08:

Jajjemensan. Tack! Men som jag skrev tidigare. Går det med hjälp av något ftp program komma åt filerna som ligger på linuxmaskinen och på så sätt ändra IP? Vet under vilken katalog/fil som IP adressen befinner sig i.
Fick tipset av en kollega, men har ingen aning hur man går tillväga.

Permalänk
Medlem

@ptriksjdin:

När man sätter upp en ftp-server så brukar man definera en root för sharet. Alltså den yta man tillhandahåller för lagring/utdelning av filer.

Detta är inget som standard ger access till systemfiler. Att ens göra det är en otroligt dum idé.

Som sagt, läs det jag länkade. Det kan vara bra att faktiskt förstå vad man gör, speciellt på en nätverk som inte är ens eget.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

1) Dubbelkolla först att du kan pinga datorn som du skall ansluta dig till.
2) Kontrollera brandväggen/routern för nätet, genom att logga in i dess användargränssnitt. Se till att port 22 är port-forwardad till rätt dator (10.161.88.16).

3) Det låter annars som om SSH inte är installerat på datorn du försöker ansluta till, eller har en annan port än default(22). Testa köra netstat -a, som någon annan skrev. Om du har access till burken kan du kolla config-filen, som i Debianbaserade distros(Ubuntu, Mint, etc) normalt ligger i: /etc/ssh/sshd_config. Ex: sudo nano /etc/ssh/sshd_config

Är det inte installerat kan du installera genom att skriva: apt-get install openssh-server (som root)

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorcist:

1) Dubbelkolla först att du kan pinga datorn som du skall ansluta dig till.
2) Kontrollera brandväggen/routern för nätet, genom att logga in i dess användargränssnitt. Se till att port 22 är port-forwardad till rätt dator (10.161.88.16).

1) Den är nåbar via FTP
2) Eftersom ssh-klient och ssh-server ligger i samma nät så är routern inte inblandad i kommunikationen. Det behövs mao inga inställningar i routern, vare sig i brandvägg eller NAT.

Permalänk

Har du testat att köra:

netstat -nle | grep 22

så ser du om något lyssnar. Du borde i så fall få något som följande:

tcp 0 0 0.0.0.0:22 0.0.0.0:* LISTEN