Min kompis säger att man inte får muskler om man inte äter vitaminter eller kosttillskott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Frank Medrano är ju inte direkt biffig. Han är galet rippad och stenhård men inte vidare stor. Han tränar ju iof inte för bodybuilding heller så det är inte så konstigt

Du har en vriden bild på vad "biffig" är... han är inte speciellt lång ifrån sitt genetiska max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Styrketräning är överskattat, folk gör det svårare än vad det är, själv växte man snabbt och mycket bara genom att träna bra och äta vanlig mat, du behöver inte ens tänka, kroppen säger till vad den vill ha och när. Vill du att musklerna ska synas mer så jogga bort fettet.

Nej, styrketräning är inte "överskattat"... styrketräning är en förutsättning för att få mer/större muskler.

Permalänk
Medlem

Många här som vet bättre än mig men enligt vad jag vet så borde du sikta på runt 2g protein per kilo varje dag om du vill öka i styrka och massa, för mig är det i stort sett omöjligt utan proteinpulver eftersom jag inte gillar att äta.

Så proteinpulver är en bekväm och billig källa till protein anser jag, men det behövs inte om man nu har råd, tid och ork att fixa riktig proteinrik mat.

Sedan måste du ligga på kaloriöverskott eller åtminstone kaloribalans för att få bästa effekt annars kommer kroppen omvandla proteinet till energi.

Till frukost rekommenderar jag ägg eftersom de innehåller alla essentiella aminosyror som människor inte kan bilda själva, och kanske naturell kvarg med frukt eller något för att ge lite smak, de smaksatta är sockerbomber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@griid_83:

Bland dem bästa inläggen här faktiskt.. Ser rätt många 13-14 åringa som drar i sig en jävla massa pwo dricker gainer och slutar efter 3-4 månader för de inte såg ut som Arnold, Lou, Coleman osv.. Ägg är fruktansvärt bra och billigt livsmedel, bra med proteiner och fett.

Bra för att bygga muskler? Kanske

Bra för kroppen? Näe

Ägg är det livsmedel som innehåller mest av aminosyran metionin (http://nutritiondata.self.com/foods-000084000000000000000.htm...). Som i sin tur skapar oxidativ stress (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18252204) och är cancerframkallande ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22342103 , http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21836027 ).

Äggula framkallar även lika mycket arteriell plack som rökning, som i sin tur ökar chanserna för hjärtsjukdomar. (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S00219150120...)

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

@Signovinces: Det vet jag med men jag tycker fortfarande inte han är stor (73kg). Han har grym kropp men inte stor Arnold var stor, kai Greene är stor, Kali Muscle är stor, Samir Troudi är stor

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Signovinces: Det vet jag med men jag tycker fortfarande inte han är stor (73kg). Han har grym kropp men inte stor Arnold var stor, kai Greene är stor, Kali Muscle är stor, Samir Troudi är stor

Klart om man jämför med dem där namnen så är han "liten" men dem där namnen använder såna stacks att en vanlig Svensson skulle behöva använda 2-3 månadslön per år till "vitamin S".

Permalänk
Medlem

Jag skulle endast köra proteinpulver och gainer ifall du har svårt att få i dig dina makros ( fett,protein,kolhydrater). Jag har själv styrketränat seriöst i två år nu fem gånger i veckan. Jag tog både gainers och proteinpulver första året för jag hade svårt att få i mig tillräckligt med kolhydrater och protein genom normala måltider. Nu har jag däremot helt skitit i gainers och proteinpulver och planerar mina måltider bättre. Så länge du äter en varierad kost och käkar ett mål innan och efter träning så behöver du inte leka runt med tillskott. Jag sitter med BCAA som jag fick av farsan men när den är slut så blir det inte så mycket kosttillskott för mig. Möjligen ett vitaminpiller då och då.

Det blir bara en onödig kostnad för möjligen några procents skillnad.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmfrid:

Jag skulle endast köra proteinpulver och gainer ifall du har svårt att få i dig dina makros ( fett,protein,kolhydrater). Jag har själv styrketränat seriöst i två år nu fem gånger i veckan. Jag tog både gainers och proteinpulver första året för jag hade svårt att få i mig tillräckligt med energi och protein genom normala måltider. Nu har jag däremot helt skitit i gainers och proteinpulver och planerar mina måltider bättre. Så länge du äter en varierad kost och käkar ett mål innan och efter träning så behöver du inte leka runt med tillskott.

Det blir bara en onödig kostnad för möjligen några procents skillnad.

Om vi för skojs skull säger att man fick 7% mer muskelmassa per år om man drack vassle skulle det under tio år göra att man fördubblade mängden muskelmassa jämfört med 0%. Nu är ju inte det riktigt så det fungerar med kroppen men ville bara poängtera att "ett par procent hit eller dit betyder inget" är fel sätt att se på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

Om vi för skojs skull säger att man fick 7% mer muskelmassa per år om man drack vassle skulle det under tio år göra att man fördubblade mängden muskelmassa jämfört med 0%. Nu är ju inte det riktigt så det fungerar med kroppen men ville bara poängtera att "ett par procent hit eller dit betyder inget" är fel sätt att se på det

Jag tycker det inte går att se på det på det sättet när det gäller kroppen. Förövrigt borde inte Vassle göra att du får en snabbare ökning i muskelmassa om du får i dig fullvärdigt protein från en annan källa.

Jag förstår hur du menar dock. Problemet ligger i hur folk svarar på kosttillskott. runt 20-30% som tar kreatin ser ingen skillnad alls och de som ser en skillnad får en väldigt liten skillnad, 0,25-0,48% extra lean body mass per vecka jämfört med de som inte tar. om du lyckas gå upp 0,1 kg i muskelmassa i veckan så är detta alltså max 0,45g extra i veckan. 52 veckor per år ger runt 25g extra muskelmassa. Per år. Och detta är med det kosttillskott som har bäst bevisad effekt.

Detta för mig är en struntsumma om man ser i det långa lopppet också, efterssom du kommer få svårare och svårare att bygga muskler ju längre du tränar. Om man börjar träna som ny så kommer man märka stora ökningar i massa snabbt, och det är lätt att skylla det på kosttillskott om man börjar med det samtidigt. Därför tycker jag det är bra om man börjar träna utan kosttillskott i början och ser hur det fungerar, så man inte får en felaktig syn på kosttillskott och äter onödiga saker.

Men det är självklart upp till var och en att bestämma ifall det är värt att ta kosttillskott för den möjliga lilla ökningen man kan få.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

Istället för att fråga om detta på en hemsida för hårdvaran/mjukvara, så kan du prova att söka din information på denna hemsida. Där finns allt du behöver veta om styrketräning.

http://www.bodybuilding.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmfrid:

Jag tycker det inte går att se på det på det sättet när det gäller kroppen. Förövrigt bord inte Vassle göra att du får en snabbare ökning i muskelmassa om du får i dig fullvärdigt protein från en annan källa.

Jag förstår hur du menar dock. Problemet ligger i hur folk svarar på kosttillskott. runt 20-30% som tar kreatin ser ingen skillnad alls och de som ser en skillnad får en väldigt liten skillnad (0,25-0,48% extra lean body mass per vecka jämfört med de som inte tar). Detta för mig är en struntsumma om man ser i det långa lopppet också, efterssom du kommer få svårare och svårare att bygga muskler ju längre du tränar. Om man börjar träna som ny så kommer man märka stora ökningar i massa snabbt, och det är lätt att skylla det på kosttillskott om man börjar med det samtidigt. Därför tycker jag det är bra om man börjar träna utan kosttillskott i början och ser hur det fungerar, så man inte får en felaktig syn på kosttillskott och äter onödiga saker.

Men det är självklart upp till var och en att bestämma ifall det är värt att ta kosttillskott för den möjliga lilla ökningen man kan få.

Helt rätt, det är inget magiskt med kosttillskott men ibland kan det vara väldigt bekvämt/bra, t ex som jag tidigare skrev om att man har ingen möjlighet att äta "direkt"* efter träningen.

*Med "direkt", för mig personligen, handlar det om ca en timme efter avslutat pass.

Permalänk
Medlem

Självklart är vitaminer, mineraler och protein helt nödvändigt för muskeltillväxt (och liv öht). Men tappa inte perspektivet.
Sköter du maten hyfsat så finns inte värst mycket att vinna på att vara noggrannare. Diminishing returns.
Det är mycket möjligt att det är lättare att bygga muskler på 1,8g protein per kg kroppsvikt än på 1,5g. Men skillnaden är liten.
Så fastna inte i att försöka optimera småsaker. Om du trots allt lägger en massa jobb på att optimera detaljer så kommer din hjärna antagligen säga dig att det är därför du får resultat. Det är då alltså inte nödvändigtvis värst sant.

Ett exempel på "optinoja" är valet av proteinkällor. Om din kost är någorlunda varierad (proteinkällorna alltså), och består till hyfsat stor del av fullvärdiga proteiner, så jämnar aminosyraprofilerna ut sig. Du behöver inte tänka något vidare på hur du kombinerar proteinkällor vid varje enskild måltid. Det mesta protein människor äter bryts ner långsamt oavsett, så risken för någon betydande brist av enskilda aminosyror är inget man behöver tänka på.

Skrivet av nils45:

Styrketräning är överskattat, folk gör det svårare än vad det är, själv växte man snabbt och mycket bara genom att träna bra och äta vanlig mat, du behöver inte ens tänka, kroppen säger till vad den vill ha och när. Vill du att musklerna ska synas mer så jogga bort fettet.

Ehm.. nej. Styrketräning är grymt underskattat. Du har rätt i att många krånglar till saker, men samtidigt saknar dom tillbörlig respekt för saker som träningsupplägg/programmering. Brist på disciplin verkar också vara ett problem.

Skrivet av DaydreamerVlad:

Jag är ren amatör och har inte tränat på 10 år dock tar jag upp nått andra inte har sagt!

Vi är alla olika, har olika gener och förutsättning att bygga muskler.

Vad jag tycker är viktigast är att äta rätt, vila/sov och träna rätt/undvik skador(lyssna till din kropp). Träna inte när du är sjuk!

Kan du tillräckligt mycket om mat så kommer du kunna balansera själv.
Ang tillskott så tycker jag du har fått väldigt många bra svar.

Måste bara säga att den kropp du länkade till är inget man får bara sådär, tar många år träning/kondition och kost eller ha gener för det.

Jag antar att din poäng är att man ska vara försiktig med att jämföra sig med andra, och där håller jag med till 100%.
Visst har människor olika genetiska förutsättningar. Men 99+% av otränade människor kan bli betydligt mycket starkare och/eller mer muskulösa av träning. Dom flesta av oss har inte kombinationen av talang/gener och vilja att använda dom nödvändiga drogerna.
Jag nämner drogerna igen eftersom det är ganska vanligt att människor nämner "gener" i försök att förklara helt omänskliga resultat. Därmed inte sagt att det är vad du gör, utan bara apropå.

Skrivet av Hymer:

Här har vi det. Man är inte stor om man är mindre än dom.
Man kan tänka så om man vill, men kom ihåg hur radikalt olika förutsättningar man har med/utan AAS.
Gemena man tycks inte veta om detta så jag skriver det klart och tydligt; Det finns en rätt hård gräns för hur mycket muskler en kropp av en viss storlek kan hålla. För att ta sig över den gränsen krävs droger (för elitnivå krävs minst en handfull, men exakt vilka dom är hör inte till detta forum), så är det. Du kan inte träna och äta dig förbi gränsen utan AAS. Det är som att tro att man kan bli 2,5m lång genom att äta extra mycket under puberteten. Kroppen fungerar helt enkelt inte så.

Ett annat problem är att effektiv träning ser ut på olika vis med/utan AAS. Då är det synd att många rena tar sina råd från personer som inte är rena.

Permalänk
Medlem

Jävligt mycke mat och tunga pass. Du måste vara beredd på och gå upp lite i vikt å fett dock. Men de är bara köra på. De tar inte en dag att få muskler precis.

http://www.leangains.com/ Bara att läsa om du är intresserad av träning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@lorgix:

Killen har tränat sedan han var 16, säg att han är 40 nu det är alltså 24 år av träning, han har alltså haft principen att äta mycket sedan han hvar 16 år för att få resultat. Är det någon av alla dessa människor där ute som säger att dem tränar naturligt så tror jag på Kenny, inget snack om saken. Jag har samtidigt tränat på samma gym och umgåtts lite med Roddy Benjaminsson (hero) han väger ca 20 kg mer deffad, där har vi däremot en snubbe jag är tveksam till att han är ren men jag vill inte påstå något fören jag ser bevisen. Vi är oskyldiga till motsatsen bevisats. Btw kan du hitta belägg för att det inte är möjligt? Människan är otroligt olika och alla är inte lika, en kompis som tränat hårt i ca 5-6 år är riktigt vältränad men får ingen volym på benen trots att han lyfter otroligt mycket mer än mig, jag däremot har grövre lår en honom, ej utav fett..

Sidan jag länkade till i denna tråd är bra läsning. Lyle McDonald och Alan Aragon vet vad dom snackar om.
I juridisk mening är man oskyldig tills motsatsen är bevisad. Det gäller även om en person som är beroende av försörjningsstöd plötsligt har en ny Mercedes.
Människor är olika i många avseenden, ja. Inom vissa gränser.

Jag vet inte hur du och din kompis tränar, så jag kan inte säga så mycket om det. Människor har olika form, det säger jag inget om.
Din kompis kan ha gjort hur många fel som helst så vitt jag vet. Han kanske inte ens legat på ett kaloriöverskott, för att nämna ett exempel.

Permalänk
Medlem

@lorgix:

Ja jag menade att vi har olika kroppstyper och gener och att man inte skall jämföra varandra rakt av.
Några har lätt att bygga på muskler och fett andra har svårt att gå upp,vissa får synliga muskler osv självklart bryter man ned muskler genom att träna och sen bygger upp igen.
Men vad jag vill säga är att man skall utgå från sig själv.

OFT har hört att det finns i sällsynta fall människor som har fler fibrer i musklerna vilket leder till att de är starkare än andra i volym dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

@lorgix:

Ja jag menade att vi har olika kroppstyper och gener och att man inte skall jämföra varandra rakt av.
Några har lätt att bygga på muskler och fett andra har svårt att gå upp,vissa får synliga muskler osv självklart bryter man ned muskler genom att träna och sen bygger upp igen.
Men vad jag vill säga är att man skall utgå från sig själv.

OFT har hört att det finns i sällsynta fall människor som har fler fibrer i musklerna vilket leder till att de är starkare än andra i volym dvs.

Ja, gränserna sitter lite olika för olika personer. Men reglerna för hur man rör sig inom dom gränserna är i allt väsentligt samma.

Trots att reglerna är samma, dvs förutsättningarna som krävs för muskeltillväxt, så kan den subjektiva delen (upplevelsen) variera kraftigt. Eller med andra ord; det är lätt för vissa och svårt för andra.
Jämför med viktnedgång. Huvudregeln är "ät mindre än du gör av med", den gäller alla men vissa tycker att det är svårare än andra.

Träning, droger och genetik kan ha betydelse för antalet muskelceller, det har i sin tur betydelse för muskelmassa och prestation.

Permalänk
Medlem

@lorgix: Jag är väl medveten om hur det fungerar med och utan AAS. Jag själv är inte direkt liten men tycker ändå att jag är liten om jag jämför mig med anabola torskarna på gymmet. Men min bild är ändå att Frank är rätt liten enligt mina ögon

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@lorgix:

Nej, han är grymt mycket mer vältränad än mig på ALLT, han är väldigt välbyggd och osv men just benen, han ligger på ca 6000 kalorier per dag för att kunna öka något, jag däremot ligger på lite mer än hälften av det. Han kan mer, lyfter tyngre men fortfarande har jag grövre ben med bättre definition, allt annat piskar han mig i.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Sov mycket, träna riktigt regelbundet och fuska aldrig, ha diciplin när du tränar. ät varierad kost och om du vill vara säker kompletterar du med vanliga en om dagen vitaminer och en kvarg efter träning.

Nej man måste inte ha proteinpulver och en massa ämnen för att bli musklig, man skall dock tänka på att träna planerat och regelbundet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@lorgix: Jag är väl medveten om hur det fungerar med och utan AAS. Jag själv är inte direkt liten men tycker ändå att jag är liten om jag jämför mig med anabola torskarna på gymmet. Men min bild är ändå att Frank är rätt liten enligt mina ögon

Det var inte riktat specifikt till dig. Jag skrev det mer apropå vad du skrev.
Jag har inget emot att någon kallar honom liten så länge alla inblandade förstår rollen AAS spelar i sammanhanget.

Skrivet av NatureBoyyy:

@lorgix:

Nej, han är grymt mycket mer vältränad än mig på ALLT, han är väldigt välbyggd och osv men just benen, han ligger på ca 6000 kalorier per dag för att kunna öka något, jag däremot ligger på lite mer än hälften av det. Han kan mer, lyfter tyngre men fortfarande har jag grövre ben med bättre definition, allt annat piskar han mig i.

Med "öka", menar du då i kroppsvikt? Sen vet jag ju inget om resten heller.. Har han tränat på ett beprövat effektivt sätt i 5-6 år så lär han behöva ett program för avancerade lyftare.
Nåja, det är väl inte trådens ämne.

Permalänk
Medlem

@lorgix: Jaja då så ;D

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Egentligen är det inte så krångligt som många får det att låta
=kolhydrater snabb energi för en snabb boost + binder vatten
=protein långsam energi för längre boost
och bygga muskler kräver energi så fett kolhydrater protein behövs = ingen bantningskur men en bra kost med mycket protein som är allsidig så man får alla vitaminer o.s.v sen vatten då protein är jobbigt för njurarna att bearbeta

Ät före träning och ät efterträning och inte för nära före så du känner dig som överätet troll när du börjar träna och ta det lungt första passen så du hinner få träningsvärk ett par gånger sen är det bara att mosa under passen sen se till att du och muskelgrupperna får vila då musklerna läker/byggs även undernatten och det är då proteinerna är en bra energikälla

Mer än dom sakerna behöver man inte för att kunna bygga muskler även om dom som tränat 7-10 år optimerar allt så behöver 99% av dom som tränar inte mer än så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@griid_83:
Intressant.. men jag är för lat för att laga vegetarisk mat äter det om någon lagar åt mig, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@lorgix:

Tvivlar starkt att han äter 6000 kalorier varje dag eftersom personer som Dorian Yates sagt att han åt 5000 varje dag när han var som störst. Att göra av med 1000 kalorier innebär typ 1,5 timmar på löpbandet. Och alla vet väl vilken signal kroppen skickar om man ofta ägnar sig åt löpning eller hur?

Skrivet av lord_vasagos:

Egentligen är det inte så krångligt som många får det att låta
=kolhydrater snabb energi för en snabb boost + binder vatten
=protein långsam energi för längre boost
och bygga muskler kräver energi så fett kolhydrater protein behövs = ingen bantningskur men en bra kost med mycket protein som är allsidig så man får alla vitaminer o.s.v sen vatten då protein är jobbigt för njurarna att bearbeta

Ät före träning och ät efterträning och inte för nära före så du känner dig som överätet troll när du börjar träna och ta det lungt första passen så du hinner få träningsvärk ett par gånger sen är det bara att mosa under passen sen se till att du och muskelgrupperna får vila då musklerna läker/byggs även undernatten och det är då proteinerna är en bra energikälla

Mer än dom sakerna behöver man inte för att kunna bygga muskler även om dom som tränat 7-10 år optimerar allt så behöver 99% av dom som tränar inte mer än så

Kolhydrater och proteiner har lika mycket energi i sig per gram och kolhydrater kan inte omvandlas till aminosyror vilket i sin tur betyder att kolhydrater är värdelösa för att bygga muskler med. Och musklerna "byggs" inte bara under natten... det sker hela tiden under dygnet[1] (titta på första bilden).

[1] http://jap.physiology.org/content/106/5/1692

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

Kolhydrater och proteiner har lika mycket energi i sig per gram och kolhydrater kan inte omvandlas till aminosyror vilket i sin tur betyder att kolhydrater är värdelösa för att bygga muskler med. Och musklerna "byggs" inte bara under natten... det sker hela tiden under dygnet[1] (titta på första bilden).

Utveckla gärna det fetmarkerade

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Hej. Jag ska precis börjar träna och ska försöka bygga mig stora muskler men då är det ett problem. Min kompis säger att jag aldrig kommer få stora muskler eller några muskler alls om jag inte använder kosttillskott eller vitaminer. Det spelar ingen roll hur hårt jag kommer träna och det spelar ingen roll hur mycket tid jag lägger ner på det. Om jag inte tar kosttillskott eller vitaminer så kommer det inte gå.

Är detta sant behöver jag lägga massa tusenlappar på vitaminer och kosttillskott för att få muskler? Jag trodde att det var gratis att träna och att det enda som kostade var när man tränade hårt. Jag menar det fanns ju folk på 1800 talet och 1900-1950 talet där de hade stora muskler och jag förstår ju att de har tränat för de och inte är födda såna. På de tiderna hade de inte ens kosttillskott eller vitaminer tror jag. Om min kompis har fel så säg gärna till och så letar jag tips på vad man ska äta för jag har hört att det också är viktigt.

Det han menar är du inte blir någon Arnold utan att dopa dig...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

193 cm och 95 kg här. Tränar 4-5ggr i veckan. Det säger dock inte mycket om hur mycket jag kan om kost och träning, men jag har spelat ishockey i 15+ år och baserar mina kunskaper på trial and error. Vissa saker går säkert att motbevisa på något sätt.

Nu är det inte så att man måste räkna macros, om man inte är proffs-bodybuilder och måste vara on point, men mina tumregler gällande kost är följande:

• Minst 1g protein per kroppskilo, har du kommit igång lite mer kan du öka till 1,5-2g vad du känner är bäst blir bäst.. 100g av kött, kyckling eller fisk är runt 20-22g. Höfta lite så blir det bra. Jag brukar ligga runt 150-180g per dag men jag trycker också i mig 500g äcklig Kefir till frukost.

• Håll dig över 2500 kcal per dag - men håll dig ifrån skitmat. Du vill bygga muskler, inte bli fet.

• Kolhydrater är guds gåva till mänskligheten - försök träna på LCHF och du kommer hata dig själv.

• Ät så du får i dig dina vitaminer och mineraler, det är inte dåligt att poppa två multivitamin-tabletter varje morgon. Det är bara praktiskt. Vitaminer och mineraler hjälper kroppen att fungera optimalt = energi, näringsupptag osv. = gains.

• Stirra dig inte blind på alla kosttillskott. Du kommer inte bli större av att du trycker i dig massa testoboosters och syror. Ska du trots allt äta kosttillskott så rekommenderar jag att endast köra whey och kanske kreatin, det är det enda jag anser inte vara "onödigt". Kommer kanske kosta dig max 200-300kr i månaden om du tar det dagligen (OBS! läs på hur olika sorters kreatin funkar först! Vissa har uppladdningstid och veckor man ska köra utan).

• SOV!

Det är vad som funkar för mig iallafall. Om någon har invändningar - bring on the science! Alltid kul att lära sig något nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

Nej, styrketräning är inte "överskattat"... styrketräning är en förutsättning för att få mer/större muskler.

Ja sry, använde fel ord, vad jag menar är att folk gör träning mer komplicerat än vad det behöver vara. Jag kan garantera vilken person, träna korrekt utan fusk, lyssna på din kropp, ät mat, vila och du kommer bli stor och stark.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Signovinces:

Tvivlar starkt att han äter 6000 kalorier varje dag eftersom personer som Dorian Yates sagt att han åt 5000 varje dag när han var som störst. Att göra av med 1000 kalorier innebär typ 1,5 timmar på löpbandet. Och alla vet väl vilken signal kroppen skickar om man ofta ägnar sig åt löpning eller hur?

kolhydrater binder även vatten vilket är bra och muskelfibrer läker dygnet runt men är svårt att få i sig mat när man sover då är proteinet bättre som energikälla men en balanserad rejäl varierande proteinrik kost där kolhydrater och fett ingår kan lätt ge kroppen det den behöver utan tillskott

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

Han har sjuk ämnesomsättning, missar han en måltid tappar han resultaten fort. Jag vet vad han äter, han är med i ett BB team och har specifikt kostschema gjort för honom. Vi är olika när det gäller sånt och han måste heltklart äta mängder med mat + några gainers för att enbart hålla formen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2