Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Jag uttryckte mig otydligt. Det har du rätt i. Min bild är att Nvidia leder racet, framförallt vad gäller kraft per prestanda. AMD rebrandar och floppade lite med Fury. Faktum är att jag kör Fuji CF atm och har alltid gillat AMD.

EDIT: Dessutom tycks AMD korten ha halkat efter när det gäller drivrutiner och stabilitet. Men jag kan ha fel.

Fair enough, ja Nvidia leder försäljningen men det beror på att folk köper dem utan att kolla upp tester etc, prestanda per krona menar du och där får man för det mesta mer av hos AMD än hos Nvidia. Så lite det att folk automatiskt höjer Nvidia till skyarna och kallar dem överlägsna när så inte är fallet som gör att folk köper dem utan att blinka. De som köper 980 t.ex., "hallå vakna upp" ni får ett 390x för ofta 1000kr mindre än de stora tillverkarna av 980 och som har samma prestanda, kollar de ens upp 390x eller de bara köper 980 automatiskt?

Fury X floppade imo med. Men det med rebrand etc gör Nvidia med och är inte bara rebrand, 390x som bara ska vara rebrand av 290x och har inga höjda klockfrekvenser etc slår ett 290x rätt så duktigt. 290x presterade inte som ett 980 men det gör 390x.

Innan var alltid nvidia bättre på frame time och frame time variance, med nya 390 så har både lägre frame time och frame time variance än 970 samtidigt som det presterar bättre. 290 gick knappt att klocka medan 390 verkar gå att klocka rätt bra. Så de har verkligen finslipat korten och inget fel med det så bra som de presterar.

Nvidia rebrandade t.ex. 680 till 770, roliga är att Sweclockers recenserade 770, det är med i prestandaindex etc men de är väldigt sega med att recensera 380, 390, 390x (fast 390x är med i prestandaindexet iaf)

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

380 är ett mycket bättre val än 960.

Och 390x är ju absolut inte dyrare än GTX980

380 är aningen bättre än 960 (beror på spel och testsida) och kostar en aning mera än det.

980 är 300 kr dyrare än 390X, vilket är 6,7% vilket inte är betydligt mycket. 390 är ca 300 kr dyrare än 970 och eftersom de är billigare är den procentuella skillnaden större. Alltså borde stimpen tycka att 970 är betydligt billigare än 390.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

I dagsläget är Nvidia överlägset AMD i allt utom budgetsegmentet. 390/290 kan eventuellt få en uppsving med directx 12 om jag har förstått det rätt. Hur som haver lär väl alla desktop entusiaster vara måna om att det fortsättningsvis finns konkurrens på grafikkortsmarkanden? Med andra ord borde man stödköpa AMD-kort för att ge Nvidia mer konkurrens. På sikt borde sådana köpval kunna driva tekniken framåt. Om Nvidia blir utan konkurrent lär ju utveckling helt och hållet sättas av mjukvarutillverkarna. Alltså borde vi alla köpa AMD, egentligen både vad gäller grafikkort och processor.

Just sådant där som gör att AMD har så små marknadsandelar. Folk ser vad de vill se. Kolla upp Sweclockers prestandaindex. Det är bara i yttersta topp nVidia har ett övertag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är inte alls ett ogrundat påstående.
Övrig hårdvara har inte påverkats ens i närheten lika mycket.
Och varför har inte existerande hårdvara ökat i samma takt ?
Om enbart dollarpriset vore boven i dramat så skulle ju även existerande modeller sticka iväg i pris.

Och till sist varför verkar inte AMD's modeller följa samma kurvor ?

Om du kollar runt lite så har resterande hårdvara ökat i samma takt. T.ex så kostade H100i 1000kr när var helt ny. Billigast på prisjakt idag är 1099.

EVGA G2 750 watt kostade 995kr när den var helt ny. Idag kostar den 1179kr.

http://www.sweclockers.com/test/16227-corsair-hydro-h80i-och-...

http://www.sweclockers.com/test/18746-evga-supernova-g2-750-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Fair enough, ja Nvidia leder försäljningen men det beror på att folk köper dem utan att kolla upp tester etc, prestanda per krona menar du och där får man för det mesta mer av hos AMD än hos Nvidia. Så lite det att folk automatiskt höjer Nvidia till skyarna och kallar dem överlägsna när så inte är fallet som gör att folk köper dem utan att blinka. De som köper 980 t.ex., "hallå vakna upp" ni får ett 390x för ofta 1000kr mindre än de stora tillverkarna av 980 och som har samma prestanda, kollar de ens upp 390x eller de bara köper 980 automatiskt?

Fury X floppade imo med. Men det med rebrand etc gör Nvidia med och är inte bara rebrand, 390x som bara ska vara rebrand av 290x och har inga höjda klockfrekvenser etc slår ett 290x rätt så duktigt. 290x presterade inte som ett 980 men det gör 390x.

Innan var alltid nvidia bättre på frame time och frame time variance, med nya 390 så har både lägre frame time och frame time variance än 970 samtidigt som det presterar bättre. 290 gick knappt att klocka medan 390 verkar gå att klocka rätt bra. Så de har verkligen finslipat korten och inget fel med det så bra som de presterar.

Nvidia rebrandade t.ex. 680 till 770, roliga är att Sweclockers recenserade 770, det är med i prestandaindex etc men de är väldigt sega med att recensera 380, 390, 390x (fast 390x är med i prestandaindexet iaf)

834 kr om man bryr sig om tillverkare, 300 kr annars. Du brukar väl förespråka det billigaste valet, alltså borde du inte bry dig om att Galax/KFA2 är rätt så okänt i Norden.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

980 är 300 kr dyrare än 980,

Okey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Miss.
Men du ignorerade resten förstås.

Visa signatur

Permalänk

Kommer nog alltid köpa Nvidia, helnöjd än en gång med mitt 980ti G1 Gaming.
Nvidia kramar ur det sista ur denna generationen och det är tillräckligt att piska the latest and greatest från "konkurrenten".

Det är lika mycket konkurrens mellan Nvidia och AMD som det är mellan Intel och AMD.
Två företag som gör produkter i samma segment men ingen konkurrens att snacka om egentligen.

När Pascal kommer så kommer detta poängteras ännu mer.

Permalänk
Medlem

Generellt har jag intrycket att AMD har bättre produkter / mer prisvärda. Så nej inget stödköp jag köper det jag tycker är bra,

NVidia verkar vara bättre på marknadsföring, gaming platta låst till nvidia, nvidia gsync låst till nvidia, mycket stöd via nvidia gameworks enbart för nvidia osv. Känns som att det borde sälja till tonårspojkar, och inte till gemene man.

Framtiden kanske är ATI brandade gaming produkter, låsta till enbart AMD inga öpnna standarder så får man välja spel beroende på vilket grafikkort man har, men om det är det som säljer så :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Miss.
Men du ignorerade resten förstås.

Nejnej.

Betydligt billigare är det verkligen inte, precis som du skriver.

GTX 980 är ju bra mycket strömsnålare än 390x. Trots att jag gillar AMD så känns det rätt gött att man kan få en svalare dator för bara +300kr

När det kommer till 970/390 så behöver man inte 8gb Vram som 390 erbjuder. Båda korten är 1080p/1440p kort. Då igen, är det roligare med ett tystare kort än +4gb Vram i specifikationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Det där är bara skitsnack. AMD drar inte så pass mycket mer att det ger några större utslag på elräkningen.

På elräkningen gör det väl mindre, men all energi som förbrukas bidrar till värme i burken. Och det är i mitt tycke ganska stor skillnad. http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/vi-testar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

På elräkningen gör det väl mindre, men all energi som förbrukas bidrar till värme i burken. Och det är i mitt tycke ganska stor skillnad. http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/vi-testar...

Verkligen, jag kommer ihåg mitt gamla 260x. Datorn hann brinna upp innan jag ens kunde joina en lobby, nej skämt å sido.

Men mitt 970 är väldigt mycket svalare och tystare än mitt 260x. Trots mycket mer prestanda.

Permalänk
Medlem

Tror inte AMD kunde återhämta sig redan när Kepler lanserades. Dessutom tappade de försäljningen mer när de lade upp en trollande reklam. Man ska inte syssla med sådana där reklam till sin konkurrent.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Nejnej.

Betydligt billigare är det verkligen inte, precis som du skriver.

GTX 980 är ju bra mycket strömsnålare än 390x. Trots att jag gillar AMD så känns det rätt gött att man kan få en svalare dator för bara +300kr

När det kommer till 970/390 så behöver man inte 8gb Vram som 390 erbjuder. Båda korten är 1080p/1440p kort. Då igen, är det roligare med ett tystare kort än +4gb Vram i specifikationerna.

Då är vi inne på samma spår
Ska man ha ett visst märke blir ju 980 mycket dyrare, men annars är skillnaden så liten att förbrukning hade kunnat avgöra valet (för mig). Vill man ha dubbla kort är ju 8GB vettigt, men jag tror att AMD hade vunnit på att sälja billigare versioner av 390/X, då hade nog Nvidia svettats och jag hade nog valt ett 390X 4GB (om jag byggde en ny dator då).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte ett dugg om märket i sig.
Jag köper det som har bäst prestanda för min prisklass alltid.

I min prisklass är det rätt jämnt 970/390. Men 390 känns som ett bättre köp overall i mitt tycke, men vilket som funkar bra.
Gällande cpu är det svårare, svårt att överge Intel där för man har haft det så länge nu.

Kriget på forumet mellan fanboysen är dock rätt komiskt att läsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

AMD kommer aldrig gå under. Det är bara skitsnack. För eller senare så kommer Samsung/MS att köpa upp dem i sista minuten.

Om AMD går under får Nvidia och intel problem med monopol och företagen måste delas. Amerikanska konkurrenslagar gillar inte monopol. Utan dom lagarna hade troligen inte Microsoft räddat Apple en gång i tiden.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Om AMD går under får Nvidia och intel problem med monopol och företagen måste delas. Amerikanska konkurrenslagar gillar inte monopol. Utan dom lagarna hade troligen inte Microsoft räddat Apple en gång i tiden.

Så länge det finns andra tillverkare som tillverkar grafikkort så delas ingen. Intel tillverkar exempelvis integrerade grafikkort även om deras prestanda inte är som Nvidias.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är inte alls ett ogrundat påstående.
Övrig hårdvara har inte påverkats ens i närheten lika mycket.
Och varför har inte existerande hårdvara ökat i samma takt ?
Om enbart dollarpriset vore boven i dramat så skulle ju även existerande modeller sticka iväg i pris.

Och till sist varför verkar inte AMD's modeller följa samma kurvor ?

Men titta på vad exempelvis 2600K hade för pris i dollar när den kom 2011. Sen med senaste motsvarande Skylake, också där i dollar.

Vad menar du med existerande hårdvara inte ökat i samma takt? Förstår jag dig rätt menar du t.ex Haswell där då 4790K faktiskt gick från 2700kr till över 3k på bara någon månad, som tur jag hade så köpte jag 4790Kn bara några veckor innan det nya priset kom.

AMD säljer gamla processorer som presterar långt efter Intel, klart att dom måste sänka. När AMD släppte dom så var dom ungefär samma pris som dom är idag (alltså t.ex 8350). Dom har alltså inte sänkt i pris, varför? Pga dollarn antagligen. Samma sak gäller ju inte Intel eftersom det inte är Sandy/Ivy Bridge processorer som dom fortfarande säljer utan dom har nya modeller som bytt ut de gamla, medan AMD inte har några nya att byta ut sina gamla med, ännu.

Skrivet av Superlight:

Så länge det finns andra tillverkare som tillverkar grafikkort så delas ingen. Intel tillverkar exempelvis integrerade grafikkort även om deras prestanda inte är som Nvidias.

Fast nu är det bara AMD och Nvidia som gör grafikkort, Intel gör integrerad grafik, inte grafikkort. Det är en ganska stor skillnad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GeneralRushHour:

Kommer nog alltid köpa Nvidia, helnöjd än en gång med mitt 980ti G1 Gaming.
Nvidia kramar ur det sista ur denna generationen och det är tillräckligt att piska the latest and greatest från "konkurrenten".

Det är lika mycket konkurrens mellan Nvidia och AMD som det är mellan Intel och AMD.
Två företag som gör produkter i samma segment men ingen konkurrens att snacka om egentligen.

När Pascal kommer så kommer detta poängteras ännu mer.

Nvidia leder, men har absolut konkurrens, det har dessvärre inte Intel, iaf inte på den nivån.
Vi får se hur det ser ut när dx12 speltitlarna kommer och drivrutinerna mognar huruvida den kartan förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Rekommenderar den här videon ang. ditt påstående att 390X är snabbare än 290X. Ja det är snabbare, men man blir aningen "blåst" av att köpa ett 390X istället för 290X på grund utav extra videoram.

Undrar om du faktiskt läste mitt förra svar till dig överhuvudtaget och kollade min länk.

Permalänk
Medlem

Stödköpa? Nej. Köpa det som ger mest bang for the buck inom min prisgräns? Ja.

Permalänk
Medlem

ahaha AMD bedriver ju ett två-fronts-krig. Hur många har egentligen lyckats med det igenom tiderna?

AMD's sista chans är Zen, om inte det lyckas så måste det matas in pengar i företaget. Det företaget har att erbjuda idag är helt enkelt inte konkurranskraftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

ahaha AMD bedriver ju ett två-fronts-krig. Hur många har egentligen lyckats med det igenom tiderna?

AMD's sista chans är Zen, om inte det lyckas så måste det matas in pengar i företaget. Det företaget har att erbjuda idag är helt enkelt inte konkurranskraftigt.

Eller konkurranskrafigt är det ju. 390/390x står sig bra mot 970/980. Men på pappret så är det fotfarande 5 år gammla kretsar. Det är helt enkelt inte så attraktivt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Eller konkurranskrafigt är det ju. 390/390x står sig bra mot 970/980. Men på pappret så är det fotfarande 5 år gammla kretsar. Det är helt enkelt inte så attraktivt idag.

Det är just det här jag funderar över, antingen var 290 så jävla överlägset eller så har man lixsom inte kunnat producera något nytt fram till Fury. (som har skitit sig hittills)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Om AMD GPU försvinner kommer ett företag Nvidia sälja 99.5% eller mer av alla insticks grafikkort och det är monopol.
vilket företag mer än AMD och intel tillverkar CPU till pc? samma sak där. NVIDIA och Intel vill absolut inte att AMD går i konkurs. Lika lite som microsoft ville att apple skulle gå i konkurs på 90 talet.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

*Tittar på pappret*, kretsarna i 290/290x är inte ens 2år gamla... den 24 oktober fyller 290x 2år och den 5 nov fyller 290 2år. Hawaii kretsarna gjorde premiär i de två korten.

Kretsen i 380 är inte ens 1år gammal, den fyller 1år den 2 september då 285 hade premiär som första kortet med Tongo kretsen.

970/980 är ca 9 månader nyare än 290/290x. (lanserades den 18 september 2014)

960 är ca 5 månader nyare än 380. (lanserades den 22 januari 2015)

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

Kolla på fury korten mot 980ti o dx12 får nvidia stryk så det skriker om det finns en titel i dx12 ute och dx12 är framtiden . nvidia var inte glada över boost på 8% . när radeon hade närmare 80% boost

http://m.youtube.com/watch?v=zsRlKm5Oq_8

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hytin:

Kolla på fury korten mot 980ti o dx12 får nvidia stryk så det skriker om det finns en titel i dx12 ute och dx12 är framtiden . nvidia var inte glada över boost på 8% . när radeon hade närmare 80% boost

Det är för att AMD inte satsat alls på dx11 i det spelet.
AMD: värdelös prestanda i dx11, bra i dx12.
Nvidia: bra prestanda i dx11, bra i dx12.
I alla dx11-spel presterar ju AMD och Nvidia likvärdigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hytin:

Jo fast AMD hade väldigt låga dx11 resultat i det testet. Så även om de fick 80% boost så var det över sitt eget lägre dx11 resultat.

Men då t.ex. 390 presterar bättre än 970 idag i dx11 så undrar man om det får en bra boost från de dx11 siffrorna gentemot 970 i dx12, detta då folk påstår att AMD är dåligt optimerade i dx11 och nvidia är bra optimerade så där är inte så mycket mer att hämta i dx12 för nvidia.
Dvs där AMD och Nvidia presterar lika idag i dx11 och AMD verkar få en rejäl skjuts i dx12 medan nvidia redan är optimerade i dx11 så kan man tänka sig AMD korten i samma prestandasegment i dx11 drar ifrån i dx12. Men det återstår att se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ÄGT:
660 Asus (många kort, spel och bitcoin)
290x ASUS (många kort, spel och bitcoin)
970 MSI och Asus black
390x MSI (I tre dygn innan jag lämnade tillbaka det)
980 EVGA (idag)

Hade stora förhoppningar på MSI 390x men blev besviken på hur kortet presterade i 1080p och hur mycket det började låta lär man började överklocka kortet marginellt (10%).

Valde 980 istället då jag fick 5års garanti (2år på 390x) Samt att kortet bara gick på 4k i fyndhyllan PGA mulad kartong

Skrivet av Jocke86:

EDIT: Dessutom tycks AMD korten ha halkat efter när det gäller drivrutiner och stabilitet. Men jag kan ha fel.

Kan jag skriva under på, samma problem på 390x som på 290x. Svarta skärmar och stuttering.
Mantel var också en katastrof, hängde med på 290x från bf4 betan och det blev aldrig bra nog för att välja över DX11

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället