Permalänk
Medlem

När det kommer till grafikkort köper jag oftast det som passar bäst. Ex i min htpc hade jag ingen möjlighet till extern ström då var det självklart att välja 750. Men i stationära kör jag i 4k och freesync så det blev ett enkelt val där med.
Processor kommer jag dock alltid välja amd före intel om jag köper nytt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Nvidia leder, men har absolut konkurrens, det har dessvärre inte Intel, iaf inte på den nivån.
Vi får se hur det ser ut när dx12 speltitlarna kommer och drivrutinerna mognar huruvida den kartan förändras.

Vilken konkurrens är det du pratar om? Nvidia ökade sin marknadsandel efter AMD´s släpp av sina "next gen tech" kort.
Tror dom har över 80% av marknaden nu så jag vet inte riktigt var den här konkurrensen existerar nånstans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomson:

Risken är stor att om man hela tiden framhåller en aktör och den andra går under, vem ska då utmana nVidia teknik och prismässigt??
Är man villig att betala ännu mer för grafikkorten då, för det är just det som kommer att hända.

AMD är för värdefulla för att gå i konkurs. I värsta fall köps de upp eftersom deras patent och kompetens är enormt värdefulla. I värsta fall blir AMD typ Samsung.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Har ägt en AMD dator i mitt liv (PCU) och det räckte och blev över. Överhettning och mystiska fel. Efter ha försökt hjälpa flera med ATI kort och insett att Nvidia i stort sett är helt problemfritt har jag insett att när det gäller AMD finns det bara en en sak man skall fråga sig, varför???

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Har ägt en AMD dator i mitt liv (PCU) och det räckte och blev över. Överhettning och mystiska fel. Efter ha försökt hjälpa flera med ATI kort och insett att Nvidia i stort sett är helt problemfritt har jag insett att när det gäller AMD finns det bara en en sak man skall fråga sig, varför???

Kan finnas många orsaker. Har själv aldrig haft problem med varken drivrutiner eller själva kortet från AMD. Varken med mitt X800XT, X1950XTX, HD4850 eller mitt HD6950. Ja, förutom den kassa kylaren på HD4850 som lät som en lövblås och dessutom blev kokhet. Har mitt GTX 970 nu och det fungerar även det felfritt. Har även haft olika AMD CPU:er genom åren. AMD sempron, AMD Athlon 64x2 och Phenom II. Alla har jag inte haft några problem med. Sitter nu med 2500K och samma där. Inga problem. Måste antingen haft tur x 100 eller så är det bara så att du haft otur.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Redigering (förtydligande):
Om AMD gör komponenter som passar mina behov och är bättre än Intel på det som jag ska använda produkten till så kommer jag köpa av AMD´s produkter, men skulle aldrig falla mig in att stödköpa.

Där tänker jag identiskt med dig.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag skulle faktiskt inte kunna tänka mig att stödköpa något. Jag köper det bästa jag kan få för den budgeten jag har sen om det blir AMD eller Nvidia spelar ingen roll för mig.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

För att kunna stödköpa måste det ju för det första finnas produkter att köpa, har ju varit lite si och så med den delen de senaste. När liksom grejerna finns att tillgå är redan nästa generation från konkurrenten nära i tiden. Sen tror jag inte ett bortfall skulle påverka nämnvärt då det finns andra som driver på utvecklingen såsom filmindustrin etc. Dock är konkurrens bättre än inte även om man ibland kan tycka att det skulle vara kul att köpa en produkt som inte är obsolete efter 6 månader.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Sitter med en AMD FX-9590 oxh en i74790 cpu båda funkar bra vist Intel är lite snabbare i 3dmark men har lite kufiska saker för sig i spel helst i GuildWars2 får grafik hackning då o då
har för logg på den det är cpu som hoppar upp till 100% 1 till 2 sec sen ner i normand läge.

Kan tillägga att jag fixa hackningarna i spelet fick aktivera vertikal synken då försvann det mysko

På FX9590 bara tuffar det och går inga mysko saker men nackdel cpu alstra massa värme som måste bort blir en fin vinter dator när det bli kallt .

I min test har jag flyttat över grafikkorten som jag har 3xgtx970 i sli

sen vilken som är bäst vet inte de beror nog mycket på vad man använder datorn till och vilka spel man spelar

På grafiksidan har jag använt AMD och Nvidia båda funkar bra men sista serien av AMD kort är lite väl heta av sig jag vet att dom förut hade dom snålaste korten och cpu nu är det omkastat Intel och Nvidia har dom svalaste sakerna de är synd

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av stimpen:

Innan var alltid nvidia bättre på frame time och frame time variance, med nya 390 så har både lägre frame time och frame time variance än 970 samtidigt som det presterar bättre. 290 gick knappt att klocka medan 390 verkar gå att klocka rätt bra. Så de har verkligen finslipat korten och inget fel med det så bra som de presterar.

Nog för att kort som 4GB versionen av 380 är långt bättre än 285 och att 390/390x är ett fall framåt jämfört med 290/290x vad det gäller FPS värrdet lägsta 1% (d.v.s. 1% av alla scener har en FPS lika eller lägre än detta värde, tänk på att vid ett genomsnitt på 50FPS får man en sådan scen varannan sekund, lågt värdet ger ofta "hack" i animationen).

Har däremot inte sett några tester som visar att 390 skulle vara bättre än 970 på denna punkt. Då du verkar rätt säker på att så är fallet, kan du länka till några tester som visar detta. GamerNexus testet av 380/390 har jag själv läst och precis som @Friterad säger postat som länk i diskussioner här, där är 970 väsentligt bättre än 390 i The Witcher 3, GRID: autosport & Far Cry 4.

390 är bättre än 970 på lägsta 0.1% i Shadow of Mordor, men 970 är marginellt bättre i lägsta 1%. Lägsta 0.1% är lite lurig att mäta, vid 50FPS kommer ju bara en sådan sen var 20:e sekund och kan vara något i Windows som råkar köra lite då och då som är orsaken.

TechReport har tester på 390x ihop med sitt Fury X test. 390x är faktiskt bättre än Fury X i många fall på just lägsta FPS och 390x är i det testet.

Det kopplat med resultatet i detta test där man försökte svara på frågan "hur mycket VRAM behövs egentligen" pekar på att AMDs kort verkar älska massor med VRAM, framförallt vad det gäller hur bra/dåligt lägsta 1% blir. T.ex. så är 380 med 2GB är ingen större förbättring i lägsta 1% över 285, medan 380 med 4GB väldigt ofta har klart bättre 1% värde än 2GB versionerna. Det mest intressanta resultat från VRAM-testet är att Nvidia verkar kunna göra mer med en given mängd VRAM, skruvar man upp upplösning och inställningar tillräckligt mycket så är 980 konsekvent snabbare än Fury X trots att båda har lika mycket VRAM, till och med 970 får samma genomsnittlig som Fury X i 7680x4320. Alla kort har totalt ospelbar FPS i superhög upplösning, men det var liksom inte poängen med testet.

Också 960 får i vissa fall bättre lägsta 1% med 4GB jämfört med 2GB, men effekten är inte alls lika uttalad som för 380. Så även detta tyder på att AMD-korten behöver mer VRAM för att presterar optimalt.

Edit: och vad jag sett kring lägsta FPS så minskar skillnaden mellan AMD/Nvidia ju starkare CPU man har. TechReport körde med 5960X och GamersNexus med 4790K som båda får anse vara toppmodeller, svagare CPUer ger typiskt större fördel för Nvidia. Skulle vara intressant att se lägsta 1%-mätningar med 5675C/5775C, det kanske visar sig vara väldigt bra modeller att para ihop med AMD GPUer!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

Jag köper AMD för att de är bäst, deras drivrutiner håller delvis tillbaka kortens prestanda, det är sant men stabiliteten är det absolut inget problem med.
När HD7970 var nytt tävlade det mot GTX680, i dag spöar det GTX780, R9 290x tävlade mot GTX780, i dag slår R9 290 (utan x) GTX970, för det mesta.
HD6950 mot GTX560Ti? vi vet vem som vann där.
AMD har alltid levererat för mig, och optimeringar av deras drivrutiner, gör att de blir bara bättre med åren, som fint vin.

Alla GCN-kort kan räkna med optimeringar i sina drivrutiner länge än, Maxwell kommer att ställas åt sidan tillsammans med Fermi och Kepler, när Pascal kommer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Förstår inte argumentet med "AMDs drivrutiner suger", har inte haft problem med deras drivrutiner på mycket länge, funkat fin fint.

Men nej, jag kommer inte köpa AMD bara för att hjälpa dem, jag köper det jag tycker jag får ut mest av. Just nu är det AMD på GPU, och Intel på CPU (när jag uppgraderar senare i år).

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Stödköper inte heller AMD. Däremot så köper jag inget utan att göra en vettig jämförelse. I detta fallet blev det 390 (trots att det för drygt någon månad sedan fans väldigt få recensioner att tillgå). Tycker det är väldigt tråkigt att sweclockers inte gjorde ett recension och valde att följa i fållan för "rebrand". Det finns onekligen ett diskussions- och underlagsvärde trots att det handlar om en refresh.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GeneralRushHour:

Vilken konkurrens är det du pratar om? Nvidia ökade sin marknadsandel efter AMD´s släpp av sina "next gen tech" kort.
Tror dom har över 80% av marknaden nu så jag vet inte riktigt var den här konkurrensen existerar nånstans.

Nu blandar du ihop två olika saker.
Nvidia är inte 80% bättre än Amds grafikkort

Permalänk
Avstängd

men om man kan hitta ett 290/290X kort beg för strax över 2k som nästan är 390 serien så kan man ju kalla det bra köp eller prestanda per krona , kolla om man kan hitta nvidias motsvarighet till 290x 780/780ti så är dom inga kort som går för en sådan billig peng

men visst jag skall byta mina gpu:er nu och vet ej om det blir 2 st fury x eller 2st 980ti har inte bestämt mig än. ev så ploppar jag i 2 290x till kanske

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Även om det går bättre för nVidia så hjälper det inte oss konsumenter. nVidia har nämligen fått för sig att släppa skitdrivrutin efter skitdrivrutin som aldrig fixar de problem folk skriker om mest.

Ser heller ingen poäng med att stödköpa utan hoppas mer att någon stor aktör tar tag i AMD och utvecklar lite nya produkter som är bättre än nVidia samtidigt som de är prisvärda.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Master of Overkill

Ja när hela AMD segmentet funkar då fine inte annars.

Nu gör det inte de.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Eldritzh:

Förstår inte argumentet med "AMDs drivrutiner suger", har inte haft problem med deras drivrutiner på mycket länge, funkat fin fint.

Men nej, jag kommer inte köpa AMD bara för att hjälpa dem, jag köper det jag tycker jag får ut mest av. Just nu är det AMD på GPU, och Intel på CPU (när jag uppgraderar senare i år).

Det är bara något som har tjatas om från ett visst håll, upprepar man en lögn tillräckligt ofta, tror folk tyvärr ofta på den.

Varför?
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hytin:

Kolla på fury korten mot 980ti o dx12 får nvidia stryk så det skriker om det finns en titel i dx12 ute och dx12 är framtiden . nvidia var inte glada över boost på 8% . när radeon hade närmare 80% boost

http://m.youtube.com/watch?v=zsRlKm5Oq_8

Det kan ju vara värt att notera att "Ashes of the Singularity" är baserat på ett AMD mantle techdemo.
Ett techdemo som var utvecklat för att visa hur bra just mantle var, numera justerat till DX12.

Så att dra för långa växlar på detta test kan bli lite felvisande.
Kanske skulle man istället fråga sig varför AMD trots specialskriven mjukvara ändå inte lyckas klå nVidias kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är bara något som har tjatas om från ett visst håll, upprepar man en lögn tillräckligt ofta, tror folk tyvärr ofta på den.

Varför?
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

Kul att din länk ger 94000 träffar och att:
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...
Ger 68000.
Grovt räknat så motsvarar det ju marknadsandelarna

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Nu blandar du ihop två olika saker.
Nvidia är inte 80% bättre än Amds grafikkort

Jag pratar om konkurrens på grafikmarknaden.
Du pratar om när t.ex. en ny biltillverkare har skapat en bil som går lika fort som en M3 och sen säger att BMW har fått konkurrens när dom sitter på 99% av marknaden.

AMD kanske gör lika bra kort, lite billigare kort eller lite snyggare kort men det finns ingen konkurrens att tala om.

Permalänk
Medlem

Velat ett tag nu mellan 390 o 970.
Men nu när NoN hade Asus Strix 970 för 3290:- drog jag ner och köpte ett.
Inte den modellen som klockar bäst pga 1 8pin ström. Men G1 kändes hm för bökigt och ville ha så låg ljudnivå som möjligt.

Semi passivt kort är underbart, helt tyst i windows, även när man kollar på film fast jag kör madVR på högsta osv. Små spel som terarria osv helt tyst.

Inget coilwhine någonstans och väääldigt tysta fläktar även i load.

Stormnöjd med köpet.
Installerade dock inte Geforce experience, vill inte ha massa skräp services som ligger loadade, och inget jag har nytta av. Ställer hellre in mina spel själv för 120+fps.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

När det kommer till grafikkort köper jag oftast det som passar bäst. Ex i min htpc hade jag ingen möjlighet till extern ström då var det självklart att välja 750. Men i stationära kör jag i 4k och freesync så det blev ett enkelt val där med.
Processor kommer jag dock alltid välja amd före intel om jag köper nytt.

Av ren nyfikenhet varför väljer du AMD cpu över INTEL?
Har själv byggt datorer med 8320E (tror jag det var) och med 7870 (billigare än 270x med samma prestanda i stort sätt) och den var ju helt okej, dock sätter ju inte CPUn stopp för vad grafikkortet kan bjuda på i det segmentet, det skulle väl kunna göra det i din rigg eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Av ren nyfikenhet varför väljer du AMD cpu över INTEL?
Har själv byggt datorer med 8320E (tror jag det var) och med 7870 (billigare än 270x med samma prestanda i stort sätt) och den var ju helt okej, dock sätter ju inte CPUn stopp för vad grafikkortet kan bjuda på i det segmentet, det skulle väl kunna göra det i din rigg eller?

Inte i 60 Hz, men vill man ha 120/144 Hz är Intel ett måste i många titlar.
Fast det finns ju såklart spel som vill ha starka kärnor för 60 Hz också.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nog för att kort som 4GB versionen av 380 är långt bättre än 285 och att 390/390x är ett fall framåt jämfört med 290/290x vad det gäller FPS värrdet lägsta 1% (d.v.s. 1% av alla scener har en FPS lika eller lägre än detta värde, tänk på att vid ett genomsnitt på 50FPS får man en sådan scen varannan sekund, lågt värdet ger ofta "hack" i animationen).

Har däremot inte sett några tester som visar att 390 skulle vara bättre än 970 på denna punkt. Då du verkar rätt säker på att så är fallet, kan du länka till några tester som visar detta. GamerNexus testet av 380/390 har jag själv läst och precis som @Friterad säger postat som länk i diskussioner här, där är 970 väsentligt bättre än 390 i The Witcher 3, GRID: autosport & Far Cry 4.

390 är bättre än 970 på lägsta 0.1% i Shadow of Mordor, men 970 är marginellt bättre i lägsta 1%. Lägsta 0.1% är lite lurig att mäta, vid 50FPS kommer ju bara en sådan sen var 20:e sekund och kan vara något i Windows som råkar köra lite då och då som är orsaken.

TechReport har tester på 390x ihop med sitt Fury X test. 390x är faktiskt bättre än Fury X i många fall på just lägsta FPS och 390x är i det testet.

Det kopplat med resultatet i detta test där man försökte svara på frågan "hur mycket VRAM behövs egentligen" pekar på att AMDs kort verkar älska massor med VRAM, framförallt vad det gäller hur bra/dåligt lägsta 1% blir. T.ex. så är 380 med 2GB är ingen större förbättring i lägsta 1% över 285, medan 380 med 4GB väldigt ofta har klart bättre 1% värde än 2GB versionerna. Det mest intressanta resultat från VRAM-testet är att Nvidia verkar kunna göra mer med en given mängd VRAM, skruvar man upp upplösning och inställningar tillräckligt mycket så är 980 konsekvent snabbare än Fury X trots att båda har lika mycket VRAM, till och med 970 får samma genomsnittlig som Fury X i 7680x4320. Alla kort har totalt ospelbar FPS i superhög upplösning, men det var liksom inte poängen med testet.

Också 960 får i vissa fall bättre lägsta 1% med 4GB jämfört med 2GB, men effekten är inte alls lika uttalad som för 380. Så även detta tyder på att AMD-korten behöver mer VRAM för att presterar optimalt.

Edit: och vad jag sett kring lägsta FPS så minskar skillnaden mellan AMD/Nvidia ju starkare CPU man har. TechReport körde med 5960X och GamersNexus med 4790K som båda får anse vara toppmodeller, svagare CPUer ger typiskt större fördel för Nvidia. Skulle vara intressant att se lägsta 1%-mätningar med 5675C/5775C, det kanske visar sig vara väldigt bra modeller att para ihop med AMD GPUer!

Skrivet av stimpen:

Innan var alltid nvidia bättre på frame time och frame time variance, med nya 390 så har både lägre frame time och frame time variance än 970 samtidigt som det presterar bättre. 290 gick knappt att klocka medan 390 verkar gå att klocka rätt bra. Så de har verkligen finslipat korten och inget fel med det så bra som de presterar.

Han tänkte antagligen på det här:
"But what about that direct AMD and NVIDIA comparisons? Despite what we might have expected going in, the AMD Radeon R9 Fury X actually scaled in CrossFire better than the NVIDIA GeForce GTX 980 Ti. This comes not only in terms of average frame rate increases, but also in lower frame time variances that result in a smoother gaming experience. In several cases the extra scalability demonstrated by the Fury X allowed its dual-GPU performance to surpass a pair of GTX 980 Ti cards even though in a single GPU configuration the GeForce card was the winner. GRID 2 at 4K is one example of this result as is Bioshock Infinite at 4K. And even in a game like Crysis 3 at 4K where we saw NVIDIA's card scale by a fantastic 84%, AMD's Fury X card scaled by 95%!"

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/AMD-Fury-X-vs-NVI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det kan ju vara värt att notera att "Ashes of the Singularity" är baserat på ett AMD mantle techdemo.
Ett techdemo som var utvecklat för att visa hur bra just mantle var, numera justerat till DX12.

Så att dra för långa växlar på detta test kan bli lite felvisande.
Kanske skulle man istället fråga sig varför AMD trots specialskriven mjukvara ändå inte lyckas klå nVidias kort.

Vänta har jag förstått dig rätt nu

AMD ska ifrågasättas för att dom drar jämt med ett NVidia kort som är 5000kr dyrare i DX12 (som är öppet, NVidia har samma möjligheter)

Samtidigt så tvärtemot vad du säger så är en stor del av titlarna specialskrivna för NVidia, borde man inte ifrågasätta varför NVidia gamesworks överhuvudtaget borde få existera?
Eller bör man inte ifårgasätta NVidia varför AMD ändå lyckas rätt bra trots att dom titlarna är specialskrivna för NVidia

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Inte i 60 Hz, men vill man ha 120/144 Hz är Intel ett måste i många titlar.
Fast det finns ju såklart spel som vill ha starka kärnor för 60 Hz också.

Jo det är ju en poäng på det hela, det jag reagerade mest på var väl att han nästan alltid föredrar AMD cpu, förstår om han vill göra det och det är ju billigare, ville mest ha en anledning av ren nyfikenhet

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jonathanknet:

Skrivet av stimpen:

Innan var alltid nvidia bättre på frame time och frame time variance, med nya 390 så har både lägre frame time och frame time variance än 970 samtidigt som det presterar bättre. 290 gick knappt att klocka medan 390 verkar gå att klocka rätt bra. Så de har verkligen finslipat korten och inget fel med det så bra som de presterar.

Han tänkte antagligen på det här:
"But what about that direct AMD and NVIDIA comparisons? Despite what we might have expected going in, the AMD Radeon R9 Fury X actually scaled in CrossFire better than the NVIDIA GeForce GTX 980 Ti. This comes not only in terms of average frame rate increases, but also in lower frame time variances that result in a smoother gaming experience. In several cases the extra scalability demonstrated by the Fury X allowed its dual-GPU performance to surpass a pair of GTX 980 Ti cards even though in a single GPU configuration the GeForce card was the winner. GRID 2 at 4K is one example of this result as is Bioshock Infinite at 4K. And even in a game like Crysis 3 at 4K where we saw NVIDIA's card scale by a fantastic 84%, AMD's Fury X card scaled by 95%!"

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/AMD-Fury-X-vs-NVI...

Om man tittar på varians (testet tittar ju främst på genomsnittlig FPS men det är inte vad vi diskuterade) så visar BF4, Bioshock, Crysis 3, GRID 2 och Metro Last Light typiskt att det är väldigt jämt vid enkelkort och framförallt är absolut varians på en nivå så det lär vara ett icke-problem.

Enda titeln med relativt stor varians i absoluta tal är GTA V, där är Nvidia bättre både vid enkelkort och dual-GPU i 2560x1440. I 3840x2160 är Nvidia klart bättre vid enkel GPU och överlägsen vid dual-GPU.

Detta test körs på en i7-3960X, med en så pass stark CPU så är frame-variance ett icke-problem i de flesta titlar. I detta fall är det bara GTA V som verkar ställa till problem och där "vinner" Nvidia, så ser inte att detta test på något sätt skulle visa att 390 skulle vara bättre än 970 (eller att 390x skulle vara bättre än 980) i just frame-variance (dessa kort är ju inte ens med)...

Hög varians är ju bara ett problem i de tyngsta titlarna eller om man kör med relativt svag CPU, där har jag fortfarande inte sett något annat än att Nvidia har ett övertag. Och är inte heller genomsnittlig FPS som t.ex. GamerNexus och TechReport haft klagomål kring, det är frame-variance hos AMDs GPUer i de tyngre scenerna i de nyaste och mest avancerade titlarna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lappen81:

Vänta har jag förstått dig rätt nu

AMD ska ifrågasättas för att dom drar jämt med ett NVidia kort som är 5000kr dyrare i DX12 (som är öppet, NVidia har samma möjligheter)

Samtidigt så tvärtemot vad du säger så är en stor del av titlarna specialskrivna för NVidia, borde man inte ifrågasätta varför NVidia gamesworks överhuvudtaget borde få existera?
Eller bör man inte ifårgasätta NVidia varför AMD ändå lyckas rätt bra trots att dom titlarna är specialskrivna för NVidia

Läser man på om HW-arkitekturen för respektive GPU så tycker i alla fall jag att mycket pekar på att sett till de stora penseldragen så är GCN på flera sätt en bättre match för DX12 än Kepler/Maxwell. Ironiskt nog har Fermi en funktion som nog passar DX12 men som som var rätt meningslös för DX9/11. Tesla-versionen av Kepler/Maxwell har även något som ser väldigt likt ACE i GCN (kallas Hyper-Q), detta verkar ha varit i stort sätt meningslöst i DX11 och tidigare men är användbart i DX12. Ingen aning hur stor nackdel (om någon) det blir i DX12 för Nvidia då de inte har detta i dagens konsumentkort.

Det sagt finns det ändå flera anledningar att ifrågasätta resultatet här, är det t.ex. rimligt att 280X ska ha ~73% av prestanda jämfört med Fury X? (länk)

Än mer udda blir det för Nvidia, 970 presterar ~91% av 980ti! Båda var för 1920x1080.

Det verkar helt enkelt finnas lite skumma flaskhalsar i "Ashes of the Singularity", ingen vet nog om det ligger i drivers, spelet, Win10 eller HW. Spelet är väll runt ett år från release, när DX12 spel faktiskt lanseras ska det blir väldigt intressant att se hur det ser ut.

Själv är jag övertygad att jämfört med DX11 så kommer DX12 relativt sett vara positivt för AMDs GPUer.

Vad det gäller GameWorks: det finns i idag titlar som är ute på marknaden som använder detta, bra eller dåligt så är det bara att konstatera att det ofta handlar om AAA-titlar så många bryr sig om prestanda i just dessa. Hur en GPU då presterar i GameWorks är då kritiskt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Köper AMD den dagen de kan leverera fungerande drivrutiner i Linux eller om OpenSource drivrutinen går on par med Nvidias motsvarigheter. Orkar inte köpa ett kort från AMD som presterar 80% under Nvidias kort i samma prissegment.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.