Permalänk
Medlem

varm cpu?

Tjena jag har en 4790k stock som kyls av en corsair h100i med två noctua nff12 fläktar som sitter i ett nzxt h440 chassi. kör jag HeavyLoad når jag 84 grader på den varmaste kärnan och är inte det orimligt varmt med tanke på kylaren? radiatorn sitter i toppen och fläktarna sitter ovanför (blåser neråt) tacksam för svar/lösningar!

Permalänk
Hedersmedlem

Känns varmt jo, men borde du inte vända radiatorn upp och ner så att fläktarna sitter under och blåser uppåt, ut ur chassit? Jag inbillar mig att värmen från grafikkortet stiger uppåt mot toppen och där blåser du den rakt ner på processorn igen. Vad har du för temperaturer på grafikkortet? Känns som att det också borde bli varmt.

Permalänk

Sitter kylaren ordentligt?

Permalänk
Medlem

sitter två 980 strix i och i max load ligger de på 69 respektive 79 grader. jag köpte mina noctua fläktar idag och kändes som de borde kyla bättre om de blåste kall luft neråt. förut hade jag corsair standard fläktar men blev trött på att de lät så mycket men de fick ner tempen till 81 på varmaste kärnan. då satt dock fläktarna tvärt om alltså blåste ut ur chassit.
om kylaren satt fel borde den väl knappt kyla alls?

Permalänk
Medlem

@Valle98: Mja, heavy load i vaddå? Du nämner inget om vare sig vad du stressar din cpu med eller vilken spänning den matas med. Varmt är det iofs ändå. Hur har du konfigurerat luftflödet i lådan? PnP? För övrigt skulle jag rekommendera att blåsa ut den varma luften i toppen istället.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valle98:

Tjena jag har en 4790k stock som kyls av en corsair h100i med två noctua nff12 fläktar som sitter i ett nzxt h440 chassi. kör jag HeavyLoad når jag 84 grader på den varmaste kärnan och är inte det orimligt varmt med tanke på kylaren? radiatorn sitter i toppen och fläktarna sitter ovanför (blåser neråt) tacksam för svar/lösningar!

Du måste skriva mer konkret fakta än att du har 84 grader.
Är den överklockad eller ej isåfall med vilken volt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

nej den är helt stock inte ändrat någonting

Permalänk
Medlem

Fläktarna ska vara på utblås, såklart det blir varmt annars. Jag har ett likadant chassi som dig och kan säga att radiator i toppen på H440 är det sämsta som finns. Jag har kört med en H100i också, på den tiden hade jag konstigt nog mycket högre temps än vad jag har idag. Det är för att de ljudisolerande panelerna stänger inne värmen.

Mer om detta problemet här> https://www.youtube.com/watch?v=UMl7iEzpzsA

Skulle verkligen rekommendera dig att försöka lämna tillbaka den kylaren om det fotfarande går.

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: programmet heter "HeavyLoad" och står att det är ett stress test

Permalänk
Medlem

Jag kan köra med fläktarna helt avstänga på min NH-D15 och fotfarande ha lägre temp än H100i i H440.

Permalänk
Medlem

@Ruzikx: tyvärr köpte jag datorn med kylare och allt i mars så lite sent för det nu... hursomhelst sa personalen på inet att det borde bli svalare av att blåsa in luften eftersom den då blåser kalluft på radiatorn istället för varm luft som stiger från grafikkorten

Permalänk
Medlem

@Ruzikx: så du tycker att jag ska köpa en annan kylare? :0 känns som en corsair kylare för 1100 kr borde vara ganska bra

Permalänk
Medlem

@Valle98: Ah okey, men det finns nämligen olika typer av stresstest. Vissa av dessa som t ex Prime95 om du kör på blend så kör den en rätt extrem syntetisk belastning som kan skjutsa upp tempsen 10-15 grader mot normal stresstestning.

Om du har två grafikkort som inte är referens så är det glasklart att det blir varmt om du har radiatorn i topp som suger in. Blås ut den varma luften istället och satsa på ett par bra 140mm-fläktar i fronten och en i botten om det finns plats för insug så ska du se att du får bättre temps.

Vart tar varm luft vägen, uppåt eller nedåt? Luften som finns vid golvet är också den svalaste. All den varma luften du blåser ut är ju rätt nära intaget också. Kan vara värt att kolla din PSU också.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: ok grymt jag gör så tack. dock har sitter det redan 3 st 120 mms i fronten (standard nzxt fläktar) men provar att byta plats på fläktarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valle98:

@Ruzikx: så du tycker att jag ska köpa en annan kylare? :0 känns som en corsair kylare för 1100 kr borde vara ganska bra

Priset sätter inte prestandan. Om du inte kan lämna tillbaks kylaren så tycker jag inte att du borde köpa en ny kylare, nej.

Måste bara säga att jag är mycket nöjdare med min NH-D15 än min förra H100i. Bästa bytet jag någonsin har gjort. Datorn blev både tystare och svalare.

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: vad menar du med att kolla psun? är en fractal design 750 watts gold certad. enda utblåset på datorn nu är ju bakre 140mm fläkten

Permalänk
Medlem

Faktisk aldrig hört talas om heawyload.
Nåja vänd så luften går ur chassit vid radiatorn, kör du inblås där så pressar du bara in massa damm, och radiatorn blir snart igensatt.

Temp på grafikorten är helt ok

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valle98:

@trickeh2k: ok grymt jag gör så tack. dock har sitter det redan 3 st 120 mms i fronten (standard nzxt fläktar) men provar att byta plats på fläktarna

Skrivet av Valle98:

@trickeh2k: vad menar du med att kolla psun? är en fractal design 750 watts gold certad. enda utblåset på datorn nu är ju bakre 140mm fläkten

Ja, din PSU har väl en fläkt? Den suger väl in luft så då ska ju fläkten sitta i botten så den inte suger in varm luft från chassit.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

Jag kan köra med fläktarna helt avstänga på min NH-D15 och fotfarande ha lägre temp än H100i i H440.

Grejen med NH-D15 är ju att den är så sjukt STOR. Jag kan i stort sett inte få ut mitt grafikkort utan att först ta loss kylartornet, jag kommer helt enkelt inte åt PCIE-knappen
Men som du säger den kyler otroligt bra.

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350

Permalänk
Medlem

Jag sitter också på ett H440. Det är betydligt varmare än många andra chassi men är istället också mycket tystare. Intel CPU ska klara 105 grader, blir det högre än så stänger de ner sig automatiskt. 85 grader är inget problem. Dock verkar något vara knas med din kylare eller hur du installerat den. Min corsair H75 håller min 4790k på max 65 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

youtube.com/ultracowgaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phantomcave:

Grejen med NH-D15 är ju att den är så sjukt STOR. Jag kan i stort sett inte få ut mitt grafikkort utan att först ta loss kylartornet, jag kommer helt enkelt inte åt PCIE-knappen
Men som du säger den kyler otroligt bra.

Ja, stor är den, men jag är verkligen en person som älskar stora kylflänsar. Särskilt när det glimmar lite från LED's!

http://imgur.com/b7IICsF

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: jaha då förstår jag xD
ja fläkten sitter neråt med ett dammfilter för så det är väl bra? dock vet jag inte hur jag kollar tempen på psun

Permalänk
Medlem

okej grabbar provade att byta plats på fläktarna och nu toppar cpun på 71 grader på varmaste kärnan och 66 på den svalaste... tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valle98:

@trickeh2k: jaha då förstår jag xD
ja fläkten sitter neråt med ett dammfilter för så det är väl bra? dock vet jag inte hur jag kollar tempen på psun

Ja, då är det som det ska HWiNFO är ett bra program att övervaka med.

Skrivet av Valle98:

okej grabbar provade att byta plats på fläktarna och nu toppar cpun på 71 grader på varmaste kärnan och 66 på den svalaste... tack så mycket för hjälpen

Gott. Tänk på att det i regel blir mycket varmare på CPU i syntetisk stress än när du spelar så har du 71 nu så kanske det blir 65 i spel så inga alarmerande temps ändå

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket men en sista fråga
Är det värt att spendera 400kr för att få push-pull kylning på radiator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Valle98: och så här ser det ut i HWiNFO:
https://gyazo.com/b2db701ea5528a2415398e34a27eebea
att den ligger på 1,3 volt är väl ganska högt?

Permalänk
Skrivet av Valle98:

Okej tack så mycket men en sista fråga
Är det värt att spendera 400kr för att få push-pull kylning på radiator?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på om du tycker det är värt det? Du får nog inte ner tempen många grader på en sån tunn radiator skulle jag tro.

Edit: Här har du en som har provat

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350

Permalänk
Medlem

@Phantomcave: ne men tänkte att man kanske kan pressa ner ljudnivån ytterligare lite då och använda low noise adaptern?

Permalänk
Medlem

Om man inte gör som denna Ultimate Corsair H100 Cooling Mod men det lär låta lite hemma

Vet att den är gammal men en goding för extrem körning attan vad de ska låta om man har en sånt bygge hemma

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Om man inte gör som denna Ultimate Corsair H100 Cooling Mod men det lär låta lite hemma

LMAO klassiker...

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350