Behöver hjälp och åsikter kring ett gäng datordelar till gamingdator.

Permalänk

Behöver hjälp och åsikter kring ett gäng datordelar till gamingdator.

Hej. Jag har komponerat ett gäng delar som verkar bra efter en hel del läsande här på forumet. Alltid sysslat med datorer och byggt ett flertal på egen hand, men känner att man inte är riktigt lika bevandrad som man en gång varit. Därför behöver jag lite åsikter kring en lista på delar till en dator som jag gjort på prisjakt. Datorn kommer strikt användas till gaming, ingen rendering eller liknande. Åsikter som kan hjälpa mig få mer firepower for the buck så att säga, vore kanon.

Tänkt lite på processorvalet samt minnen, där är jag mest osäker. Vad ger egentligen en högre frekvens på ram-minne idag? Broadwell eller skylake? DDR3 eller DDR4. Lite tankenötter som finns atm.

Länk till prisjakt

Permalänk
Medlem

@masterdisaster:

Om du inte ska köra CF/SLI så räcker det med 500W , går nog att hitta ett vettigt guldcertat för 6-700
Om du ska överklocka "tror" jag fortfarande att det räcker och blir över, men då får du börja räkna lite så att det inte blir för tight.

Fundera på om du har några planer på freesync eller gsync för val av grafikkort, en gsync skärm är generellt dyrare. AMD stödjer freesync och intel verkar också hoppa på där.
Jag tror att AMD kommer att dra stor nytta av DX12 men det är bara spekulationer.

För moderkortet hade jag nog kollat efter USB 3.1 med typ c anslutning om det har kommit beroende på priset då.

Permalänk

@lappen81: Kommer nog inte köra SLI eller X-fire, men man vet aldrig i framtiden. Det kan vi lämna som ett då-problem. Angående freesync osv, menar du att det är vettigt att satsa på en AMD GPU istället pga detta? Inte ägnat någon tanke kring det. :/ Har lite delar i min nuvarande rig som jag funderat lite på att använda om det inte ger någon gimp till min nya rig dvs.

Här är delarna:
Minne: DDR3 Corsair Classic 8GB Kit PC3-16000, 2000MHz, 2x240 DIMM (Om man skulle välja något annat än skylake tänker jag.)
Nätagg: OCZ Technology 700W ModXStream Pro Power Supply

Permalänk

Undrar även om det är värt att köra på ett sapphire radeon R9 Fury Tri-X istället för EVGA Geforce gtx 980? Är det värt för ökad prestanda? Skiljer endast 600kr tänker jag. Läste på lite grann angående freesync / g-sync och det verkar inte helt dumt att köra freesync, åtminstone billigare om jag skulle uppgradera min skärm på sikt.

Permalänk
Skrivet av masterdisaster:

Undrar även om det är värt att köra på ett sapphire radeon R9 Fury Tri-X istället för EVGA Geforce gtx 980? Är det värt för ökad prestanda? Skiljer endast 600kr tänker jag. Läste på lite grann angående freesync / g-sync och det verkar inte helt dumt att köra freesync, åtminstone billigare om jag skulle uppgradera min skärm på sikt.

Det beror på vilken upplösning du ska spela i. GTX 980 är starkare i 1080p men tappar lite högre upp t.ex. 1440p.
27"-skärmar ser bäst ut i 1440p. 24" skärmar nöjer sig med 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av masterdisaster:

@lappen81: Kommer nog inte köra SLI eller X-fire, men man vet aldrig i framtiden. Det kan vi lämna som ett då-problem. Angående freesync osv, menar du att det är vettigt att satsa på en AMD GPU istället pga detta? Inte ägnat någon tanke kring det. :/ Har lite delar i min nuvarande rig som jag funderat lite på att använda om det inte ger någon gimp till min nya rig dvs.

Här är delarna:
Minne: DDR3 Corsair Classic 8GB Kit PC3-16000, 2000MHz, 2x240 DIMM (Om man skulle välja något annat än skylake tänker jag.)
Nätagg: OCZ Technology 700W ModXStream Pro Power Supply

Skrivet av masterdisaster:

Undrar även om det är värt att köra på ett sapphire radeon R9 Fury Tri-X istället för EVGA Geforce gtx 980? Är det värt för ökad prestanda? Skiljer endast 600kr tänker jag. Läste på lite grann angående freesync / g-sync och det verkar inte helt dumt att köra freesync, åtminstone billigare om jag skulle uppgradera min skärm på sikt.

Skrivet av Sarkissati:

Det beror på vilken upplösning du ska spela i. GTX 980 är starkare i 1080p men tappar lite högre upp t.ex. 1440p.
27"-skärmar ser bäst ut i 1440p. 24" skärmar nöjer sig med 1080p.

Tycker att du bör läsa på lite om freesync, gsync (om det är något som verkar intressant för framtiden), gsync har ett försprång idag. Men tekniken har ju också funnit längre. Gällande freesync så får varje skärmtillvärkare själv "sätta dit valfri modul?" det har kommit en del skärmar som inte riktigt håller måttet.

Har inte riktigt någon åsikt om du ska köra på AMD eller NVidia, jag gillar AMD främst av den anledningen att mycket är öppet och gynnar komsumenten. Tycker inte att korten är sämre heller, som Sarkissati skrev så får du nog fundera på vilken upplösning du vill spela i och sen kolla lite benchmarks / samt pris.

Hade nog själv kört på skylake bara för att ha det senaste, PSU'n kan du återanvända, jag har läst att man kan använda DDR3 i dom nya korten som kör på DDR4 men det bör ju dubbelkollas. Tror att 8GB räcker om inte så kan du ju alltid uppgradera till 2x8GB DDR4 vid någon rea i framtiden.
Tror inte att hastigheten på minnet ger någon nämnvärd prestandaökning

Permalänk
Skrivet av Sarkissati:

Det beror på vilken upplösning du ska spela i. GTX 980 är starkare i 1080p men tappar lite högre upp t.ex. 1440p.
27"-skärmar ser bäst ut i 1440p. 24" skärmar nöjer sig med 1080p.

Tack så hemskt mycket för bra poäng. Jag har för tillfället en helt okej skärm, 24'' 120hz 1080p. Men i framtiden lär det vara aktuellt med en 1440-skärm, så det kanske är värt att sikta på ett R9 Tri-X.

Skrivet av lappen81:

Tycker att du bör läsa på lite om freesync, gsync (om det är något som verkar intressant för framtiden), gsync har ett försprång idag. Men tekniken har ju också funnit längre. Gällande freesync så får varje skärmtillvärkare själv "sätta dit valfri modul?" det har kommit en del skärmar som inte riktigt håller måttet.

Har inte riktigt någon åsikt om du ska köra på AMD eller NVidia, jag gillar AMD främst av den anledningen att mycket är öppet och gynnar komsumenten. Tycker inte att korten är sämre heller, som Sarkissati skrev så får du nog fundera på vilken upplösning du vill spela i och sen kolla lite benchmarks / samt pris.

Hade nog själv kört på skylake bara för att ha det senaste, PSU'n kan du återanvända, jag har läst att man kan använda DDR3 i dom nya korten som kör på DDR4 men det bör ju dubbelkollas. Tror att 8GB räcker om inte så kan du ju alltid uppgradera till 2x8GB DDR4 vid någon rea i framtiden.
Tror inte att hastigheten på minnet ger någon nämnvärd prestandaökning

Ska nog fundera lite på vilken sida man ska ta, som du nämnde tidigare i tråden så verkar ju intel haka på freesync. Men väntar nog oavsett med ny skärm innan de blivit något billigare, eller att köpsuget blir för tufft XD. Då behåller jag nog min PSU och kör på skylake. Också hört talas om DDR3 i DDR4 mobos här på forumet, men när jag googlar verkar väldigt många påstå att det är helt olika portar vilket inte låter jättetroligt? För om det skulle gå skulle jag absolut behålla mina 2000mhz:are till det dyker upp något bra. Angående frekvens kontra prestanda, ger det inte så mycket alltså? Om jag måste köpa minnen, känns det rimligt att lägga 1600 på 2800mhz 16gb?

Permalänk
Medlem

http://techbuyersguru.com/does-ram-speed-matter-ddr3-1600-vs-...

@masterdisaster: Här har du ett test där dom jämför olika hastigheter, ser knappt ut att skilja sig alls. Graf längst ner, såvidare man upplever en skillnad är ju en annan fråga , har du en budget att hålla och priset skiljer sig mycket mellan 2800hz och lägre så kan det ju vara värt att spara in på minnet.

Bör ju finnas lite benchmarks för DDR4 och DDR3 mot DDR4

EDIT: 120hz kräver ju också rätt mycket även i 1080p

Permalänk

Tack för all hjälp såhär långt. Nu har jag utvidgat budgeten får min dator något och gjort plats för ett gtx 980ti. Men nu är jag lite orolig att processorn kommer vara en flaskhals för gpu:n? Med i5 6600k dvs. Och angående nätaggregat, finns det billigare alternativ som är tillräckligt bra för min rig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bumpar upp tråden, sjukt tacksam för svar!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av masterdisaster:

Tack för all hjälp såhär långt. Nu har jag utvidgat budgeten får min dator något och gjort plats för ett gtx 980ti. Men nu är jag lite orolig att processorn kommer vara en flaskhals för gpu:n? Med i5 6600k dvs. Och angående nätaggregat, finns det billigare alternativ som är tillräckligt bra för min rig?

Skickades från m.sweclockers.com

hade jag kört 980ti hade jag kört detta:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8379069/2015-08-26

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Ser ju bra ut. Någon speciell anledning till just det 980ti:t?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@masterdisaster: Billigaste GTX 980 Ti på Inet. Personligen hade jag nog betalat ett par hundra extra för att få en bättre kylare.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

@masterdisaster: Billigaste GTX 980 Ti på Inet. Personligen hade jag nog betalat ett par hundra extra för att få en bättre kylare.

Ah okej. Hur som helst så blev det MSI GTX 980ti Gaming då det gick ner i pris till 6990 idag vilket var ett kap tyckte jag! Är det ett bra köp tycker ni?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2904819&view=l

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@masterdisaster: Jepp, tycker det ser fint ut.

Visa signatur

Citera för svar.