Uppgradering: Äldre dator som ska förnyas

Permalänk
Medlem

Uppgradering: Äldre dator som ska förnyas

Hej!

Jag börjar med att säga att jag hållt på med datorer under mina yngre dagar. Jag har byggt dessa och klarar av det fortfarande men min kunskap kring vilka komponenter som jag bör köpa är inaktuell, därför behöver jag er hjälp.

Min nuvarande dator är i grunden en Dell Studio XPS 8100 som inhandlades för 5 år sedan. För 2,5 år sedan uppgraderade jag denna med nytt grafikkort, ram-minnen, nätaggregat och hårddisk. För några veckor sedan köpte jag även en Samsung EVO 850 250gb SSD. Således är det oklart om man ska kalla detta en uppgradering.

Nuvarande datorns specifikationer:

• Chassi: Dell miditower

• Nätagg: Corsair 550W

• Hårddiskar: 1TB Seagate och Samsung SSD 250gb

• Moderkort: Dell (Intel h57)

• Processor: Intel i5

• Grafikkort: AMD Radeon HD 7800

• Ramminne: 16GB DDR3

Det jag har tänkt att uppgradera är följande:
Moderkort, processor (skylake?), grafikkort, chassi och om det behövs även ram-minne. Jag är osäker på ifall jag behöver uppgradera ram-minnet då DD3 fortfarande är okej (rätta mig om jag har fel).

Vad har jag då tänkt att använda datorn till? Spel och media. Tänker mig mid-range då jag inte vill lägga allt för mycket pengar och inte bryr mig om att köra spelen på absolut max. Vill kunna spela Fallout 4 när det kommer.

Budget: 7000 +- 1000 (beror såklart på om jag behöver köpa ram-minnen)

Antar att det är Inet/komplett som gäller?

Permalänk
Medlem

La ihop ett paket på Inet, vad tror ni?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8414870/2015-09-01

Det spräcker tyvärr min budget men jag vet inte vad jag kan dra ner på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CesiuM2:

La ihop ett paket på Inet, vad tror ni?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8414870/2015-09-01http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8414870/2015-09-01

Det spräcker tyvärr min budget men jag vet inte vad jag kan dra ner på.

Du kan spara genom att välja ett DDR3-moderkort.
Eller köpa en 4690k istället då prestandan inte skiljer mycket.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Du kan spara genom att välja ett DDR3-moderkort.
Eller köpa en 4690k istället då prestandan inte skiljer mycket.

Jag har fått för mig att det är lika att köra på skylake eftersom att jag ändå ska uppgradera, du menar att jag kan köra på föregående socket utan större prestandaförluster?

Hur menar du med att jag kan välja ett DDR3-moderkort? Finns de i socket 1151?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CesiuM2:

Jag har fått för mig att det är lika att köra på skylake eftersom att jag ändå ska uppgradera, du menar att jag kan köra på föregående socket utan större prestandaförluster?

Ja, om spel och media är det viktiga skiljer det knappt något i prestanda. Egentligen är väl i5-5675C det bästa valet då den till och med slår i7:or i vissa spel.

Det finns några 1151-moderkort med DDR3 om du väljer Skylake. Då sparar du åtminstone något.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=m=s2347677...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CesiuM2:

Skylake stödjer både DDR3 och DDR4, har för mig att DDR4 moderkort är vanligare dock.

Visa signatur

Main: i7-14700 - 32GB DDR4 - 3060 ti - Seagate 510 2TB
unRAID: Xeon E5-2697 v2 - 32 GB DDR3 - Dell PERC H310 - 8x14TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Ja, om spel och media är det viktiga skiljer det knappt något i prestanda. Egentligen är väl i5-5675C det bästa valet då den till och med slår i7:or i vissa spel.

Det finns några 1151-moderkort med DDR3 om du väljer Skylake. Då sparar du åtminstone något.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=m=s2347677...

Tack. Står dock att 1,5V-minnen inte fungerar med dessa kort utan man måste ha 1,35V vilket jag inte har så jag åker likt på att köpa nya minnen. Så frågan är ju vad som är värdast.

* Köpa DD3-kort för 200 kr mindre samt köpa DD3-minnen (igen).
* Köpa DDR4-kort och köpa dyrare minnen men då förhoppningsvis vara mer framtidssäkrad och få bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Okej, nu slängde jag ihop ett till paket med den gamla socketen. Gjorde det även lite överklockningsvänligt inför framtiden. Kommer då att använda min "gamla" ram-minnen för att dra ner priset lite.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8414988/2015-09-01

Permalänk

Hade jag varit i dina skor hade jag grävt lite djupare i sparbössan och lagt den extra 1000-lappen för att få skylake + DDR4. Inte för att det är markant skillnad i prestandan utan snarare för att vara mer framtidssäker. Ju längre tid komponenterna finns ut desto mer kommer de dra ifrån föregångarna, speciellt DDR4. Så för att underlätta inför framtida uppgraderingar med tillgänglighet och i slutändan även priset, kör Z170 (med DDR4).

När man ändå uppgraderar kan man lika väl göra det helhjärtat, enligt mig.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Hade jag varit i dina skor hade jag grävt lite djupare i sparbössan och lagt den extra 1000-lappen för att få skylake + DDR4. Inte för att det är markant skillnad i prestandan utan snarare för att vara mer framtidssäker. Ju längre tid komponenterna finns ut desto mer kommer de dra ifrån föregångarna, speciellt DDR4. Så för att underlätta inför framtida uppgraderingar med tillgänglighet och i slutändan även priset, kör Z170 (med DDR4).

När man ändå uppgraderar kan man lika väl göra det helhjärtat, enligt mig.

Vettigt sagt och jag håller med dig där. Det får helt enkelt bli skylake.

Vad tror ni om det första paketet? Är redigt osäker på vilket internminne samt vilket grafikkort jag ska välja. Håller mitt nätagg måttet?

Permalänk
Skrivet av CesiuM2:

Vettigt sagt och jag håller med dig där. Det får helt enkelt bli skylake.

Vad tror ni om det första paketet? Är redigt osäker på vilket internminne samt vilket grafikkort jag ska välja. Håller mitt nätagg måttet?

Det första paketet såg nästan klockrent ut i mina ögon. Ditt nätagg bör klara det utan större problem. Men det kan vara gränsfall om du har tänkt överklocka väldigt mycket och om ditt nuvarande nätagg inte är av bästa kvalitet (corsair brukar dock hålla måttet väldigt bra). Väl värt att tänka på är att DDR4 körs på lägre spänning än DDR3, så där sparar du några ynka watt.

EDIT: Moderkortet, ASUS Z170-P ATX, stödjer inte SLI utan enbart Crossfire. Kan vara värt att ha i baktanke om du någon gång vill uppgradera nätagget och ett grafikkort till.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Det första paketet såg nästan klockrent ut i mina ögon. Ditt nätagg bör klara det utan större problem. Men det kan vara gränsfall om du har tänkt överklocka väldigt mycket och om ditt nuvarande nätagg inte är av bästa kvalitet (corsair brukar dock hålla måttet väldigt bra). Väl värt att tänka på är att DDR4 körs på lägre spänning än DDR3, så där sparar du några ynka watt.

EDIT: Moderkortet, ASUS Z170-P ATX, stödjer inte SLI utan enbart Crossfire. Kan vara värt att ha i baktanke om du någon gång vill uppgradera nätagget och ett grafikkort till.

Låter bra, är kanske inte fullt så ringrostig som jag trodde. Överklockning kan vara något som blir aktuellt längre fram och då kan jag köpa ett starkare nätagg. Tanken är även att köra på ett mid-rangekort för att sedan kunna köpa ett till och köra SLI. Vad är skillnaden på SLI och crossfire?

Permalänk
Medlem

Tycker nog att du borde köra på AMD kortet helst nu när det är så osäkert med Nvidia och hur de hanterar DX12. Nätaggregat kan du ju köpa nytt senare om du vill, onödigt att byta om det inte behövs.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av CesiuM2:

Låter bra, är kanske inte fullt så ringrostig som jag trodde. Överklockning kan vara något som blir aktuellt längre fram och då kan jag köpa ett starkare nätagg. Tanken är även att köra på ett mid-rangekort för att sedan kunna köpa ett till och köra SLI. Vad är skillnaden på SLI och crossfire?

Låter som en bra plan. Alternativet är ju att köra ett R9 380 med ASUS Z170-P ATX, för att sedan uppgradera till Crossfire.
Skillanden och tekniken kan man skriva uppsatser om, men i slutändan är det same shit different name. Väl värt att tänka på är att olika spel presterar olika bra beroende på om grafikmotorn främst är gjord för Nvidia eller AMD. Så det beror lite på vad du spelar.

Skrivet av Anonymous FTW:

Tycker nog att du borde köra på AMD kortet helst nu när det är så osäkert med Nvidia och hur de hanterar DX12. Nätaggregat kan du ju köpa nytt senare om du vill, onödigt att byta om det inte behövs.

Håller motvilligt med dig. Förlåt Nvidia...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Det kortet är enligt toms hardware det kort som ger mest krut för pengarna. Är för övrigt en inbiten AMD-användare, åtminstone grafikmässigt

Skrivet av E.Erlandsson:

Låter som en bra plan. Alternativet är ju att köra ett R9 380 med ASUS Z170-P ATX, för att sedan uppgradera till Crossfire.
Skillanden och tekniken kan man skriva uppsatser om, men i slutändan är det same shit different name. Väl värt att tänka på är att olika spel presterar olika bra beroende på om grafikmotorn främst är gjord för Nvidia eller AMD. Så det beror lite på vad du spelar.

Håller motvilligt med dig. Förlåt Nvidia...

Jaha så Crossfire är alltså AMDs teknik, SLI är Nvidias. Då kör jag på ovan paket med R9 380. Spelar det någon roll vilken tillverkare 8av kylningen) jag kör på gällande grafikkortet?

Permalänk
Skrivet av CesiuM2:

Jaha så Crossfire är alltså AMDs teknik, SLI är Nvidias. Då kör jag på ovan paket med R9 380. Spelar det någon roll vilken tillverkare 8av kylningen) jag kör på gällande grafikkortet?

Precis. Gör så! Det spelar ingen större roll, nej. Det som kan skilja är fabriksklock, VRAM, ljudnivå och självklart utseende. Asus STRIX kan jag varmt rekommendera. Det du behöver fråga dig själv är om du behöver 4GB VRAM eller om det räcker med 2GB. Hur höga upplösningar spelar du på? Finns ett billigare R9 380 4GB kort gjort av Sapphire. Kan dock inte säga hur det presterar jämfört med andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Precis. Gör så! Det spelar ingen större roll, nej. Det som kan skilja är fabriksklock, VRAM, ljudnivå och självklart utseende. Asus STRIX kan jag varmt rekommendera. Det du behöver fråga dig själv är om du behöver 4GB VRAM eller om det räcker med 2GB. Hur höga upplösningar spelar du på? Finns ett billigare R9 380 4GB kort gjort av Sapphire. Kan dock inte säga hur det presterar jämfört med andra.

Jag spelar som högst i 1920x1080 så vad jag har hört räcker 2gb VRAM?

Permalänk
Skrivet av CesiuM2:

Då har du hört rätt. Kör hårt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Då har du hört rätt. Kör hårt!

Bra. Då kör vi sista frågan. Hur snabba minnen behövs? Räcker 2133 mhz bra till att börja med? DDR4 lär ju bli billigare med tiden.

Permalänk
Skrivet av CesiuM2:

Bra. Då kör vi sista frågan. Hur snabba minnen behövs? Räcker 2133 mhz bra till att börja med? DDR4 lär ju bli billigare med tiden.

Räcker gott och väl för oss vanliga dödliga. Ska man däremot rendera långa videos, arbeta med 3D animation och dylikt är mer och snabbare minnen att rekommendera. Men det är i stort sett omöjligt att märka skillnad på 2133 mot 2400 eller 2666 vid vanligt spelande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Räcker gott och väl för oss vanliga dödliga. Ska man däremot rendera långa videos, arbeta med 3D animation och dylikt är mer och snabbare minnen att rekommendera. Men det är i stort sett omöjligt att märka skillnad på 2133 mot 2400 eller 2666 vid vanligt spelande.

Då kör jag på 2133 mhz. Stort tack till dig E. Erlandsson (och övriga såklart). Återupplivar tråden när beställning är gjord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CesiuM2:

380 2GB verkar dock ha problem i stil med 285 och att 960 2GB är bättre.
380 4GB har inte samma problem och är bättre än 960 4GB.

Eftersom du planerar att köpa ett kort till senare rekommenderar jag starkt ett 380 4GB. 2GB räcker inte så värst långt idag med ett relativt svagt kort och kommer att bli ännu värre i framtiden. CF borde ge ca 80-90% extra prestanda (beror på spel och vissa ger inget alls) och då kommer nog 2GB att flaska.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

380 2GB verkar dock ha problem i stil med 285 och att 960 2GB är bättre.
380 4GB har inte samma problem och är bättre än 960 4GB.

Du kan mycket väl ha rätt, är inte superinsatt i den nya arkitekturen. Har dock inte sett någon bench där ett 960 2GB utpresterar 380 2GB, det är nästan alltid tvärtom, även om det inte skiljer mycket.

Skrivet av ArcticFire:

Eftersom du planerar att köpa ett kort till senare rekommenderar jag starkt ett 380 4GB. 2GB räcker inte så värst långt idag med ett relativt svagt kort och kommer att bli ännu värre i framtiden. CF borde ge ca 80-90% extra prestanda (beror på spel och vissa ger inget alls) och då kommer nog 2GB att flaska.

Instämmer. Men TS har en begränsad budget. Det är i så fall Sapphire R9 380 Nitro 4GB som kanske är aktuellt, då den kostar samma som STRIX 2GB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Du kan mycket väl ha rätt, är inte superinsatt i den nya arkitekturen. Har dock inte sett någon bench där ett 960 2GB utpresterar 380 2GB, det är nästan alltid tvärtom, även om det inte skiljer mycket.

Instämmer. Men TS har en begränsad budget. Det är i så fall Sapphire R9 380 Nitro 4GB som kanske är aktuellt, då den kostar samma som STRIX 2GB.

Syns endast om man ser på den sämsta procenten av frametime. Har nog sett några test där 960 är lite bättre än 380, men det är inte poängen utan hur jämnt den skickar ut bilder. Just i det här fallet tar 960 lite längre på sig, men den sista procenten är rätt så mycket sämre på 380. Får kalla på Yoshman om det behövs.

Om det finns ett 380 4GB till samma pris som 2GB är det ju helt självklart att man väljer 4GB. Sapphire har dessutom väldigt bra rykte.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Syns endast om man ser på den sämsta procenten av frametime. Har nog sett några test där 960 är lite bättre än 380, men det är inte poängen utan hur jämnt den skickar ut bilder. Just i det här fallet tar 960 lite längre på sig, men den sista procenten är rätt så mycket sämre på 380. Får kalla på Yoshman om det behövs.

Om det finns ett 380 4GB till samma pris som 2GB är det ju helt självklart att man väljer 4GB. Sapphire har dessutom väldigt bra rykte.

Haha, tror vi klarar oss utan han denna gången. Du har säkerligen rätt!

Ja, kör på Sapphire-kortet om du inte har något emot det TS. Lite lägre fabriksklock men det är lätt fixat med lite OC; vilket inte är några som helst problem med Nitro-kylningen som har fått väldigt bra kritik.

Sapphire 380 Nitro

Visa signatur