Amazon tar tillbaks varan

Permalänk
Medlem

Amazon tar tillbaks varan

Jag beställde nyligen ett par headset hos amazon och de estimerades att komma fram den 28:e Augusti.

Idag, tisdagen den 1 har den fortfarande ännu inte kommit så när jag gick in för att kolla min order stod det att de redan försökt leverera den den 24:e Augusti till min dörr, när de på min order sagt att varan kommer levereras till närmsta post ombud.

Jag skrev ett mejl till dem där jag frågade om de kunde försöka leverera den till min dörr igen på en angiven tid eller om de kunde göra som de sagt och skicka den till post ombudet och ca en timme efter fick jag ett mejl som jag ej tror var ett svar på det jag skrev utan ett automejl där det stod att de kommer debatera mig för att skicka tillbaks varan även fast jag aldrig bett om detta.

Är detta tillåtet och kommer jag debatteras för frakten hit likaså? Jag fattar inte varför de försökte leverera varan till min dörr när de skrivit att det inte sker på sådant sätt och sedan skyller felet på mig.

Finns det något man kan göra eller är detta ett sådant scenario där storföretaget vinner p.g.a. deras resurser emot privatpersonen?

Permalänk
Medlem

Vem skrev du mailet till? Vars har paketet legat efter att det inte kunde levereras ut den 24:e?

Det finns ju en smärtgräns på storleken på ett paket för postombuden, där de inte längre kan levereras dit. Iaf förr i tiden. Vars den går vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Vem skrev du mailet till? Vars har paketet legat efter att det inte kunde levereras ut den 24:e?

Det finns ju en smärtgräns på storleken på ett paket för postombuden, där de inte längre kan levereras dit. Iaf förr i tiden. Vars den går vet jag inte.

Jag skrev mailet till den adress de hänvisar till på mina order sidan så det är ju då inte riktigt ett mejl men det är i.a.f. ett sätt att kommunicera med dem.

Vart paketet förvarats vet jag inte för jag har ej fått något mejl, samtal eller sms från varken amazon eller något postombud.

Permalänk
Skrivet av Amember:

Jag beställde nyligen ett par headset hos amazon och de estimerades att komma fram den 28:e Augusti.

Idag, tisdagen den 1 har den fortfarande ännu inte kommit så när jag gick in för att kolla min order stod det att de redan försökt leverera den den 24:e Augusti till min dörr, när de på min order sagt att varan kommer levereras till närmsta post ombud.

Jag skrev ett mejl till dem där jag frågade om de kunde försöka leverera den till min dörr igen på en angiven tid eller om de kunde göra som de sagt och skicka den till post ombudet och ca en timme efter fick jag ett mejl som jag ej tror var ett svar på det jag skrev utan ett automejl där det stod att de kommer debatera mig för att skicka tillbaks varan även fast jag aldrig bett om detta.

Är detta tillåtet och kommer jag debatteras för frakten hit likaså? Jag fattar inte varför de försökte leverera varan till min dörr när de skrivit att det inte sker på sådant sätt och sedan skyller felet på mig.

Finns det något man kan göra eller är detta ett sådant scenario där storföretaget vinner p.g.a. deras resurser emot privatpersonen?

Låter som att de tolkat ditt meddelande som att du vill häva köpet inte som att du efterlyser din vara som borde ha anlänt. Men vem skulle ha levererat varan, och vilket företag har du skickat meddelandet till?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Låter som att de tolkat ditt meddelande som att du vill häva köpet inte som att du efterlyser din vara som borde ha anlänt. Men vem skulle ha levererat varan, och vilket företag har du skickat meddelandet till?

Meddelandet skickade jag till amazon direkt men vilka som levererar varan står det inget om.

Permalänk
Skrivet av Amember:

Meddelandet skickade jag till amazon direkt men vilka som levererar varan står det inget om.

Säger de i ordern att det ska levereras till närmsta postombud låter det ju som posten skulle få varan, men samtidigt är jag inte säker på om de kan spåra varan i Sverige via Posten när de skickat från utlandet. Oavsett så tror jag att det har blivit ett missförstånd i det här sammanhanget och att de tror att du avbeställt din vara inte att du bara undrar varför den inte kommit till dig ännu.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

det är posten som kör ut. amazon kan inte påverka det.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amember:

Jag beställde nyligen ett par headset hos amazon och de estimerades att komma fram den 28:e Augusti.

Idag, tisdagen den 1 har den fortfarande ännu inte kommit så när jag gick in för att kolla min order stod det att de redan försökt leverera den den 24:e Augusti till min dörr, när de på min order sagt att varan kommer levereras till närmsta post ombud.

Jag skrev ett mejl till dem där jag frågade om de kunde försöka leverera den till min dörr igen på en angiven tid eller om de kunde göra som de sagt och skicka den till post ombudet och ca en timme efter fick jag ett mejl som jag ej tror var ett svar på det jag skrev utan ett automejl där det stod att de kommer debatera mig för att skicka tillbaks varan även fast jag aldrig bett om detta.

Är detta tillåtet och kommer jag debatteras för frakten hit likaså? Jag fattar inte varför de försökte leverera varan till min dörr när de skrivit att det inte sker på sådant sätt och sedan skyller felet på mig.

Finns det något man kan göra eller är detta ett sådant scenario där storföretaget vinner p.g.a. deras resurser emot privatpersonen?

Om de försökt leverera ska du fått en liten lapp i brevlådan om misslyckad leverans, när man fått den lappen ska man gå in på fraktbolagets hemsida tror de är DHL de använder i sverige och prata med deras kundtjänst och bestämma ett nytt datum då de kan leverera, om du inte gör detta på 7 dagar så skickas paketet tillbaka till amazon och de behåller din pengar samt debiterar dig för frakten tillbaka.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amember:

Jag beställde nyligen ett par headset hos amazon och de estimerades att komma fram den 28:e Augusti.

Idag, tisdagen den 1 har den fortfarande ännu inte kommit så när jag gick in för att kolla min order stod det att de redan försökt leverera den den 24:e Augusti till min dörr, när de på min order sagt att varan kommer levereras till närmsta post ombud.

Jag skrev ett mejl till dem där jag frågade om de kunde försöka leverera den till min dörr igen på en angiven tid eller om de kunde göra som de sagt och skicka den till post ombudet och ca en timme efter fick jag ett mejl som jag ej tror var ett svar på det jag skrev utan ett automejl där det stod att de kommer debatera mig för att skicka tillbaks varan även fast jag aldrig bett om detta.

Är detta tillåtet och kommer jag debatteras för frakten hit likaså? Jag fattar inte varför de försökte leverera varan till min dörr när de skrivit att det inte sker på sådant sätt och sedan skyller felet på mig.

Finns det något man kan göra eller är detta ett sådant scenario där storföretaget vinner p.g.a. deras resurser emot privatpersonen?

Posten levererar inte hem till dörren. Du får alltid en avi så du kan hämta ut varan hos ett postombud.
UPS, DHL osv levererar till dörren. Är du inte hemma så får du ett meddelande om omleverans eller var du kan hämta paketet.
Hämtar du inte ut ditt paket inom en given tid eller om du angivit felaktig adress skickas varan tillbaka.
Vad du beskriver trotsar därmed all logik, så det är några detaljer som saknas i denna historia.

Med tanke på att ditt språkbruk är bristfällig är risken för missförstånd, som gaminggirl misstänkeri, kanske inte helt orimligt? Amazon är i alla fall ett seriöst företag som inte lever på att luras, så skippa konspirationsteorierna.
Som köpare har man ett visst ansvar att förstå hur ett köp går till. Vill man ha stöd och hjälp på Sweclockers är det till fördel om fakta presenteras i form av korrespondens i sin helhet och/eller skärmdumpar osv. Att argumentera och ventilera sina åsikter leder bara till meningslösa spekulationer.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Posten levererar inte hem till dörren. Du får alltid en avi så du kan hämta ut varan hos ett postombud.
UPS, DHL osv levererar till dörren. Är du inte hemma så får du ett meddelande om omleverans eller var du kan hämta paketet.
Hämtar du inte ut ditt paket inom en given tid eller om du angivit felaktig adress skickas varan tillbaka.
Vad du beskriver trotsar därmed all logik, så det är några detaljer som saknas i denna historia.

Med tanke på att ditt språkbruk är bristfällig är risken för missförstånd, som gaminggirl misstänkeri, kanske inte helt orimligt? Amazon är i alla fall ett seriöst företag som inte lever på att luras, så skippa konspirationsteorierna.
Som köpare har man ett visst ansvar att förstå hur ett köp går till. Vill man ha stöd och hjälp på Sweclockers är det till fördel om fakta presenteras i form av korrespondens i sin helhet och/eller skärmdumpar osv. Att argumentera och ventilera sina åsikter leder bara till meningslösa spekulationer.

Jag inser att det är möjligt att jag tolkat något på fel sätt när jag läst leveransinfon men hur det än går så förstår jag inte varför jag inte fått något avi lämnat till mig i brevlådan, på dörren, via sms eller något annat sätt som kan tänkas. Om jag på amazon fyllt i mina kunduppgifter inklusive telefonnummer borde jag väl ha fått någon sorts förvarning om att paketet inte levererades korrekt?

Permalänk
Medlem

Har haft beställningar från Amazon uk och de leveranserna har alltid hamnat i brevlådan med en faktura. Tror det är deras sätt att leverera på. Går då som brevförsändelse och är lite billigare än paket. Har inte kollat om det går att beställa som paket också.
(Bor i villa så det mesta småförsändelser ryms bra där)

Permalänk
Medlem

Man får ett spårbart nummer hos Posten, kan ta ett tag innan det fungerar, samt så åker paketet till ett ombud när det väl är framme.

Deras express leverans kommer till dörren, vissa artiklar kommer i brevlådan också om det är litet.

Så har det vart för mig iaf.

Beställer också iofs nästan alltid från amazon.de istället för från co.uk.
Vad du hittar hos co.uk kan du hitta på deras tyska sida genom att ändra till punkt-de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Posten levererar inte hem till dörren. Du får alltid en avi så du kan hämta ut varan hos ett postombud.
UPS, DHL osv levererar till dörren.

Posten har levererat flera gånger hem till min dörr. Menar du att man har slutat med det sedan de blev "PostNord" (har inte beställt med hemleverans sedan dess).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Posten levererar inte hem till dörren. Du får alltid en avi så du kan hämta ut varan hos ett postombud.

Fel, posten levererar visst till dörren..
Har i alla fall levererat till mig.

@Amember har du något spårningsnummer så kan du höra med posten ifall de vet var paketet kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Fel, posten levererar visst till dörren..
Har i alla fall levererat till mig.

@Amember har du något spårningsnummer så kan du höra med posten ifall de vet var paketet kan vara.

Företagspaket eller om man väljer hemleverans så kan man få till dörren.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Posten levererade hem en tv till mig för 2 år sen, möjligt att den tjänsten försvunnit då dom blev skämtföretaget Postnord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Posten har levererat flera gånger hem till min dörr. Menar du att man har slutat med det sedan de blev "PostNord" (har inte beställt med hemleverans sedan dess).

Skrivet av mrsound:

Fel, posten levererar visst till dörren..
Har i alla fall levererat till mig.

@Amember har du något spårningsnummer så kan du höra med posten ifall de vet var paketet kan vara.

Skrivet av vinylens:

Företagspaket eller om man väljer hemleverans så kan man få till dörren.

Syftar på det leveransalternativ som Amazon erbjöd när jag handlade där och tänkte på skrymmande paket - som ett paket hörlurar gissningsvis kan vara.
Framgår förvisso inte vilken Amazon TS beställ ifrån och jag har i ärlighetens namn inte verifierat om det har ändrats sig sedan sist.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vinylens:

Företagspaket eller om man väljer hemleverans så kan man få till dörren.

Eller alla som bor längs en lantbrevbärarlinje, då ingår utkörning kostnadsfritt men man måste boka via speciell sida om det är paket som först hamnar hos ombud, alltså tar det en dag extra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Posten levererar inte hem till dörren. Du får alltid en avi så du kan hämta ut varan hos ett postombud.
UPS, DHL osv levererar till dörren. Är du inte hemma så får du ett meddelande om omleverans eller var du kan hämta paketet.
Hämtar du inte ut ditt paket inom en given tid eller om du angivit felaktig adress skickas varan tillbaka.
Vad du beskriver trotsar därmed all logik, så det är några detaljer som saknas i denna historia.

Med tanke på att ditt språkbruk är bristfällig är risken för missförstånd, som gaminggirl misstänkeri, kanske inte helt orimligt? Amazon är i alla fall ett seriöst företag som inte lever på att luras, så skippa konspirationsteorierna.
Som köpare har man ett visst ansvar att förstå hur ett köp går till. Vill man ha stöd och hjälp på Sweclockers är det till fördel om fakta presenteras i form av korrespondens i sin helhet och/eller skärmdumpar osv. Att argumentera och ventilera sina åsikter leder bara till meningslösa spekulationer.

Jag tog några bilder på emails och annat som kan vara användbart.

https://gyazo.com/013211812e872ccc6d4b968e8b516e1a

https://gyazo.com/4349424f91bf696236217caf7d3d099e

https://gyazo.com/7a33e5164fe193a3e7930fe9b27e7ddc

https://gyazo.com/501397c3819a5e5999e79088ea543ec5

Min gissning själv är att paketet ligger hos en av 2 affärer i runt mig men problemet är att jag inte fått någon kod av posten eller dhl där så jag lär ju inte få ut varan ändå.

En annan sak jag inte fattar är varför jag får massa återbetalningar på olika delar av köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amember:

Jag tog några bilder på emails och annat som kan vara användbart.

https://gyazo.com/013211812e872ccc6d4b968e8b516e1a

https://gyazo.com/4349424f91bf696236217caf7d3d099e

https://gyazo.com/7a33e5164fe193a3e7930fe9b27e7ddc

https://gyazo.com/501397c3819a5e5999e79088ea543ec5

Min gissning själv är att paketet ligger hos en av 2 affärer i runt mig men problemet är att jag inte fått någon kod av posten eller dhl där så jag lär ju inte få ut varan ändå.

En annan sak jag inte fattar är varför jag får massa återbetalningar på olika delar av köpet.

I dom mailen står det ju att dom ska betala tillbaka fraktkostnaden till dig. $18.75 (167,39kr) Var står det att du blir debiterad för återfrakten?

Du ska även få tillbaka 33,12kr för nån export avgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

I dom mailen står det ju att dom ska betala tillbaka fraktkostnaden till dig. $18.75 (167,39kr) Var står det att du blir debiterad för återfrakten?

Du ska även få tillbaka 33,12kr för nån export avgift

Kan ha uttryckt mig fel, jag undrar alltså varför jag slipper betala frakten.

Permalänk
Skrivet av Amember:

Kan ha uttryckt mig fel, jag undrar alltså varför jag slipper betala frakten.

För att den inte har fungerat som den ska.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Har du lyckats hitta och hämta ditt paket?

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

Har du lyckats hitta och hämta ditt paket?

Ja, allt funkade i slutändan när jag fick mitt avi i posten ett par dagar senare.
Tack för alla svar.