Permalänk
Medlem

Popup, vinna iphone ? vad är detta?

Tjena var nyss inne på en counter-strike relaterad sida och fick upp en liten rutan bara där det stod "du har vunnit en iphone" så tryckte jag ner rutan på krysset sen skickades jag vidare till någon "giveaway" sida. Hann dock trycka ner internet innan jag kom in på sidan. Jag har sökt igenom datorn med windows defender och den hittade inget. Behöver jag vara orolig för virus eller är det bara en sida där dom vill komma åt så att jag skriver in mina personuppgifter/bankkort med mera?

Permalänk
Medlem

Nää de ville bara åt lite information som de kan sälja till tredjepart inge virus eller nåt sånt

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Är du 100 på detta? tack för svar Vad är det för information ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Nää de ville bara åt lite information som de kan sälja till tredjepart inge virus eller nåt sånt

är du 100 på detta? vad är det för information:) ? tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skom1:

är du 100 på detta? vad är det för information:) ? tack för svar!

eh.. har du inte adblocker eller någonting? de brukar ju finnas möjlighet att blockera alla popups

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

eh.. har du inte adblocker eller någonting? de brukar ju finnas möjlighet att blockera alla popups

Får väl skaffa det nu då men jag behöver inte oroa mig för detta eller ?

Permalänk
Skrivet av skom1:

Får väl skaffa det nu då men jag behöver inte oroa mig för detta eller ?

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av skom1:

Får väl skaffa det nu då men jag behöver inte oroa mig för detta eller ?

om du inte har skrivit in dina uppgifter på någon sida som poppar upp så nej de tror jag inte.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av skom1:

är du 100 på detta? vad är det för information:) ? tack för svar!

no script & adblock plus två bra tillägg till firefox & chrome

om du har ett bra AV så blockerar den det mesta om det skulle vara nånting, sen kan du ju ha inställningarna i Windows att varje gång ett program ska ändra något så måste du trycka OK.

dom där popups leder en till en sidan där man brukar få några "fantastiska erbjudande" ipad 10kr osv
skriver du in mail namn och adress så finns det dom som fått fakturor då du godkänt ett abonnemang för typ 799kr/månad

sök igenom med det AV du har om du är osäker.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

no script & adblock plus två bra tillägg till firefox & chrome

om du har ett bra AV så blockerar den det mesta om det skulle vara nånting, sen kan du ju ha inställningarna i Windows att varje gång ett program ska ändra något så måste du trycka OK.

dom där popups leder en till en sidan där man brukar få några "fantastiska erbjudande" ipad 10kr osv
skriver du in mail namn och adress så finns det dom som fått fakturor då du godkänt ett abonnemang för typ 799kr/månad

sök igenom med det AV du har om du är osäker.

tack för svar! Har inte skrivit in någonting Vad är AV för något?

Permalänk
Skrivet av skom1:

tack för svar! Har inte skrivit in någonting Vad är AV för något?

AntiVirus ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

AntiVirus ?

aha oj vad dum jag är haha tack! Windows defender är tillräckligt ?

Permalänk
Skrivet av skom1:

aha oj vad dum jag är haha tack! Windows defender är tillräckligt ?

ja tycker inte det men finns dom som säger att dom aldrig fått något i datorn.
om du letar lite så finns både AVG, Avast, Avira, Comodo, bitdefender. som gratisversioner på 12månader.

för Malware finns det också en gratis variant Malwarebytes antiviruset hittar oftast inte Malware trackingcookies, trojaner osv.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Var du inne på någon av sidorna innan det hände: Expressen, Heroesnexus eller Games workshop?
Vi fick samma här hemma nämligen och det var de tre sidor vi hade gemensamt gått in på

Permalänk
Skrivet av Teagirl:

Var du inne på någon av sidorna innan det hände: Expressen, Heroesnexus eller Games workshop?
Vi fick samma här hemma nämligen och det var de tre sidor vi hade gemensamt gått in på

Så dom tre sidor är dom ända som du någonsin varit inne på ? såna där popups är gjorda för att antingen starta slumpmässigt eller en speciell tid, hemsida X eller program Z som du var inne på/ installerade förra veckan kan ge dig popups idag.

sök igenom datorn med ett riktigt AV och malwarebytes gärna i felsäkert läge.
starta datorn igen utan internet inkopplat scanna av datorn igen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644