AMD: "Recensioner måste vara rättvisa"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag tror att du vet hur det fungerar, ingen testsida köper kort för att få testa, därav blir det en form av blockering.

Då är det i så fall testsidorna som satt sig i beroendeställning till hårdvarutillverkarna, och då är det verkligen hög tid att de vaknar till tycker jag.

I det här fallet får inte AMD något alls i utbyte mot att ge/låna ut kort, så varför ska de? Varför skall man, som ett vinstdrivande företag, ägna sig åt saker som snarare minskar vinsten? Den stora massan kunder lär skita i om nättidning X eller Y har en recension utan vill man se en recension så går man till en sida som har en bara. "Näääää Sweclockers har ingen recension av X, nu tänker jag inte köpa det!", sa ingen någonsin. Att det svider lite för enskilda tidningar när de dummar sig tycker jag visar på ett friskhetstecken i branchen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Titan är helt annan marknad....
^Nano är till för hardcore mITX folk? say what....

Så du menar om Titan släpps med vattenkylare och allt 12k.
Sen släpper dom Titan med 1x 6 pin bort och nerklockat och HÖGRE PRIS med luftkylare så hade folk inte reagerat?.... 7 månader SENARE...

Jag har sett att du är grönfärgad från tidigare foruminlägg men om du säger att titan är i en annan marknad måste du ju också kunna förstå att fury x och nano också har en annan marknad?

Sen priset jämfört med fury x pris kan jag förstå gör folk upprörda men något annat har jag inte sagt. Jag kan dock förstå att det kan ha tolkats så.

Detta är vad AMD säljer Om underklockning och mindre strömtillförsel är vad som krävs för att hålla tempen nere så är det också vad AMD måste göra. Kan ju betyda - i så fall - att fury x inte är placerad rätt i pris.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som sagt, från vem? Folk som redan hatar dem eller nättidningar som redan hatar dem?

Det händer att det är fel på ex som tidningar får gratis också. Det är inget konstigt.

Ja allstå har man en utgift är det rätt grundläggande att man måste täcka den posten med en inkomst. Det gäller alla företag, och jag förstår inte hur det blev mitt eller hårdvarutillverkarnas ansvar att det fixar sig. Om nättidningar var självskrivna vinstmaskiner så skulle väl varenda en ha en nättidning.

Frågan är snarare vad AMD tjänar på att ge ett kort till en tidning när de vet att de kommer få negativ publicitet. Jag hade garanterat inte gjort det kan jag säga. Fick jag fingret av en nättidning skulle jag ge fingret tillbaka.

jamen va fan som Johan Falk skulle ha sagt

hårdvarutillverkarnas ansvar är ju att göra reklam för sitt kort? och där kommer recensionerna in.

Gör ett bra kort = recensionen beskriver kortet som bra

Gör ett dåligt kort = recensionen beskriver kortet som dåligt

sen om det stämmer att sidor har gett orättvis bedömning av kort så kan jag hålla med om att inte skicka ett till dem
men så var väl inte fallet nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExtremeZero:

Ni är ju snurriga de flesta av er.
Helt rätt av AMD. Det här är ingen demokrati utan business och marknadsföring.

De flesta resonerar som om det fanns någon moralisk skyldighet för AMD att låna ut sina prylar.. Jag förstår inte den tanken. "Ja men nättidningarna dör ju annars!!!!!"... Och? Om en enskild tidning dör på grund av att AMD inte lånar ut ett kort till dem en stund är det en uselt skött tidning och det var dags att den gick i graven. Låt röksågen gå och häng dem högt säger jag!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De skriver, som de flesta andra, en massa skit om värmeutvevkling och strömförbrukning och sådant vilket är rätt irrelevant för typen av kort. Det vore som att recensera en Sportbil och beklaga sig över bensinförbrukningen. Jaja.. Man får väl tycka vad man vill såklart, säger bara att jag förstår beslutet.

Så exempelvis om en person vill veta om hans/hennes nätagg räcker för ett kort (vilket inte alls är självklart) så är det irrelevant information att få från recensioner? Sen är det väldigt vanskligt att påstå i nån form av "försvar av AMDs ära" att alla som sitter och funderar över ett köp av ett furyX inte skulle vara angelägna om strömförbrukningen.

Skrivet av jokklas:

Är ingen mänsklig rättighet att få ett ex att recensera bara för att man har en tekniksida på nätet.

Däremot borde man vara tydlig med varför man gör på det ena eller andra sättet.
Finns det en relation till mängden kort man har och där väljer bort några man har tidigare dålig erfarenhet av så "ok".
Finns det gott om kort däremot känns det som man gör bort sig i de fall en sida har väldigt många läsare.

Bara för att det inte står inskrivet i någon grundlag betyder inte att man inte ska få kritisera en form av censur eller styrande av medial feedback. Rimmar väldigt illa gentemot konsumenters produktval. Det kallas att "lura". Det existerar i viss mån i all marknadsföring men det finns gränser som man kan tycka är omoraliskt att överträda.

Skrivet av yoggan:

Återigen tolkar många utan att ha fakta på bordet.
AMD borde väl få en chans att förklara uttalandet lite bättre innan man drar förhastade slutsatser?

Av vad jag förstod så lämnade snubben chatten efter sitt extremt vaga kommentar. Därav är en tolkning att det inte fanns intresse för förklaring.

Skrivet av Ozzed:

Sålänge du inte betalar är det gratis. Sen tvivlar jag på att de säljer recensions-ex, så det är i allafall uteblivet klirr i kassan.

Som andra sagt så lånar recensenter oftast kort. Och det betyder INTE att det är gratis. Ett lån innebär skuld. Den som har skuld är aldrig fri. Detta menar du innebär att det är gratis? Visst, de behöver inte hyra korten av företagen och man kan nog säga att de får testa korten avgiftsfritt och i gengäld får företaget publicitet. Du hajar väl att problematiken här snarare handlar om en mycket tydlig styrning av vad som ska uttryckas i media i lanseringsfas? Därav människors starka reaktioner. Om AMD vill manipulera i marknadsföringssyfte kan de väl göra det på egen hand utan att indirekt kräva att media också bara ska säga bra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

jamen va fan som Johan Falk skulle ha sagt

hårdvarutillverkarnas ansvar är ju att göra reklam för sitt kort? och där kommer recensionerna in.

Gör ett bra kort = recensionen beskriver kortet som bra

Gör ett dåligt kort = recensionen beskriver kortet som dåligt

sen om det stämmer att sidor har gett orättvis bedömning av kort så kan jag hålla med om att inte skicka ett till dem
men så var väl inte fallet nu?

Ansvaret är väl snarare att sälja, och att då låta kortet, gratis, komma i händerna på någon som kommer skriva ner det låter inte så smart.

Ingen har skrivit på papper om att man förbinder sig att skicka ut kort till höger och vänster bara för att man släppt något kort. Sen får ju Nano, som nu, bevisligen massor av uppmärksamhet och gratisreklam utan att AMD behöver göra ett skit. Tror du det finns folk som funderat på att köpa Nano, men som nu låter bli för att vissa nättidningar inte får låna korten för en recension? Det tror inte jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då är det i så fall testsidorna som satt sig i beroendeställning till hårdvarutillverkarna, och då är det verkligen hög tid att de vaknar till tycker jag.

I det här fallet får inte AMD något alls i utbyte mot att ge/låna ut kort, så varför ska de? Varför skall man, som ett vinstdrivande företag, ägna sig åt saker som snarare minskar vinsten? Den stora massan kunder lär skita i om nättidning X eller Y har en recension utan vill man se en recension så går man till en sida som har en bara. "Näääää Sweclockers har ingen recension av X, nu tänker jag inte köpa det!", sa ingen någonsin. Att det svider lite för enskilda tidningar när de dummar sig tycker jag visar på ett friskhetstecken i branchen.

Att låna ut kort för recension ger PR utan detta så skulle ingen köpa korten. Sedan att välja ut siter som bara skriver positiva saker, sänder ut helt fel signaler och ger därmed dålig PR.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tycker det här luktar väldigt illa. TPU är stora, om AMD aktivt väljer att utesluta dem bör de åtminstone hänvisa kunderna till vad TPU gjort som inte är rättvist och varför de väljer andra till att recensera kortet. För mig som inte sett massa FUD från TPU blir det ganska förvirrande.

Skrivet av SeF.Typh00n:

btarunr skriver ganska lustiga artiklar ibland, men Wizzards tester är bland dom bästa som går att göra.

Wizzards effektmätningar på Fury var bland det sämsta och mest intetsägande jag sett på en recensionssida. Men visst gör tpu en hel del bra saker med.

Post till min kommentar om Wizzards tester.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De skriver, som de flesta andra, en massa skit om värmeutvevkling och strömförbrukning och sådant vilket är rätt irrelevant för typen av kort. Det vore som att recensera en Sportbil och beklaga sig över bensinförbrukningen. Jaja.. Man får väl tycka vad man vill såklart, säger bara att jag förstår beslutet.

Man brukar inte recensera en Ferrari och jämföra med en Fiat 500. Man jämför Ferrarin med Lamborghini, Koenigsegg och andra liknande bilar i samma klass. Om då Ferrarin har avsevärt högre bensinförbrukning och ungefär samma övriga egenskaper, så är det ju något som inte är lika effektivt i den modellen som de andra bilarna. Det är nog värt att påpeka sådant, även om någon som köper en sportbil skiter fullständigt i förbrukningen.

Anträffande nyheten i sig så finner jag det lika humoristiskt som förvirrande att man lyckas skapa såna rubriker genom ren spekulation.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nämnvärt i allmänhet är väl att Roy knappast är känd för sina smidiga, faktabaserade och genomtänkta uttalanden. Ibland undrar jag om vad han säger alls är förankrat hos AMD, eller om han bara kör sitt eget race. Oavsett vilket ser det ju dock lite märkligt ut.

Till syvende och sist, att lyssna på "AMD-fakta" från Roy är ungefär lika produktivt som att ta "Nvidia-fakta" från Tom Petersen.

Wow, du kan kolla vem som är deras VD innan du ens uttalar dig.

Så när nVidia kommer med ett pcb som är hälften så långt och har gpu+hbm och vrm så är det en nisch. Skärp er!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väl den bedömningen de gjort i så fall. Varför ska de bemöda sig med att skicka ut kort om de vet att de kommer få en dålig review? Finns det något scenario där det ger fler sålda kort än om de låter bli?

Det är väl rätt uppenbart om man analyserar det ytligt? Att ge ut kort till recensenter är del av företagens marknadsföringsbudget. Det kostar att göra sig sedd och tillverkarna förstår värdet av det, därav skickar de ut kort. Skulle det vara som du säger skulle tillverkarna inte bete sig som de gör. Tillverkarna betalar för att synas och recensenterna betalar för att själva synas. Recensenterna betalar naturligtvis inte för både och om de är stora nog att ha ett värde för tillverkarna.

Och varför skickar man ut kort till alla möjliga recensenter och inte bara till de som man vet skriver bra om en? Trovärdighet. Sådant beteende snappas snabbt upp och företaget får ett dåligt rykte. Det ser man med all önskvärd tydlighet nu då AMD får kritik lite överallt för det här uttalandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oloffn:

Så exempelvis om en person vill veta om hans/hennes nätagg räcker för ett kort (vilket inte alls är självklart) så är det irrelevant information att få från recensioner? Sen är det väldigt vanskligt att påstå i nån form av "försvar av AMDs ära" att alla som sitter och funderar över ett köp av ett furyX inte skulle vara angelägna om strömförbrukningen.

Bara för att det inte står inskrivet i någon grundlag betyder inte att man inte ska få kritisera en form av censur eller styrande av medial feedback. Rimmar väldigt illa gentemot konsumenters produktval. Det kallas att "lura". Det existerar i viss mån i all marknadsföring men det finns gränser som man kan tycka är omoraliskt att överträda.

Av vad jag förstod så lämnade snubben chatten efter sitt extremt vaga kommentar. Därav är en tolkning att det inte fanns intresse för förklaring.

Som andra sagt så lånar recensenter oftast kort. Och det betyder INTE att det är gratis. Ett lån innebär skuld. Den som har skuld är aldrig fri. Detta menar du innebär att det är gratis? Visst, de behöver inte hyra korten av företagen och man kan nog säga att de får testa korten avgiftsfritt och i gengäld får företaget publicitet. Du hajar väl att problematiken här snarare handlar om en mycket tydlig styrning av vad som ska uttryckas i media i lanseringsfas? Därav människors starka reaktioner. Om AMD vill manipulera i marknadsföringssyfte kan de väl göra det på egen hand utan att indirekt kräva att media också bara ska säga bra saker.

Om det var så att AMD faktiskt kunde styra vad som skrevs så hade jag kunnat köpa det, men det går som sagt utmärkt att köpa ett kort och sedan ge en dålig recension, och AMD kan inte styra det. Censur är det heller inte frågan om då det har med statligt bestämmande av vad som får tryckas och sägas eller inte. Censur måste vara nutidens i särklass mest missförstådda och missbrukade begrepp.

Skrivet av Orici:

Att låna ut kort för recension ger PR utan detta så skulle ingen köpa korten. Sedan att välja ut siter som bara skriver positiva saker, sänder ut helt fel signaler och ger därmed dålig PR.

Jag är inte så säker på det. Jag tror inte att det här får någon att svänga åt något håll. Är man "grönfärgad" så tycker man det är dålig stil och är man "rödfärgad" så bryr man sig inte.

Om något så skapar det här stuntet gratis publicitet, och jag har svårt att se att det skulle vara dåligt.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Stämmer dock inte jag träffat på det flera gånger.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Blockera hur? de får inte ett kort gratis. Det är inte samma sak som att de förvägras köpa ett. Det blir säkert en ännu spetsigare arikel. "AMD har inte bara mage att säka att vill vi ha ett kort får vi betala för det som vanligt folk, utan när vi recenserar det visar det sig dessutom att kortet är dåligt! *GASP!*"

Det blir ju värre om du sidor ska börja köpa kort, presterar dom under förväntan kommer det bli sågat till fotknölarna.
Det kommer alltid finnas viss bias, och det är bättre alla får chansen till att granska din produkt än dom som har råd till det.

Sen är det företag och inte personer vi snackar om. Korten ska användas som referens och är utlånade. Det är inget du äger alls.

Det påverkar inte.

Det finns inga belägg och inga bevis.

Skrivet av Ozzed:

Ansvaret är väl snarare att sälja, och att då låta kortet, gratis, komma i händerna på någon som kommer skriva ner det låter inte så smart.

Ingen har skrivit på papper om att man förbinder sig att skicka ut kort till höger och vänster bara för att man släppt något kort. Sen får ju Nano, som nu, bevisligen massor av uppmärksamhet och gratisreklam utan att AMD behöver göra ett skit. Tror du det finns folk som funderat på att köpa Nano, men som nu låter bli för att vissa nättidningar inte får låna korten för en recension? Det tror inte jag.

Hur vet du det?

Och du underskattar starkt medias påverkningar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är väl rätt uppenbart om man analyserar det ytligt? Att ge ut kort till recensenter är del av företagens marknadsföringsbudget. Det kostar att göra sig sedd och tillverkarna förstår värdet av det, därav skickar de ut kort. Skulle det vara som du säger skulle tillverkarna inte bete sig som de gör. Tillverkarna betalar för att synas och recensenterna betalar för att själva synas. Recensenterna betalar naturligtvis inte för både och.

Och varför skickar man ut kort till alla möjliga recensenter och inte bara till de som man vet skriver bra om en? Trovärdighet. Sådant beteende snappas snabbt upp och företaget får ett dåligt rykte. Det ser man med all önskvärd tydlighet nu då AMD får kritik lite överallt för det här uttalandet.

Javisst, kristik får de. Men att bevisa att det i praktiken leder till färre sålda kort skulle jag tro är svårt, för att inte säga omöjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

mjo sett många som skriver i stil med "väntar på sweclockers test innan jag bestämmer mig för köp"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Javisst, kristik får de. Men att bevisa att det i praktiken leder till färre sålda kort skulle jag tro är svårt, för att inte säga omöjligt.

Det är inte svårt, det är direkt oundvikligt efter en viss punkt. Att de gör såhär med ett kort kommer blåsa över men skulle de göra detta till normal praxis skulle de få problem. Det säger sig självt eftersom företag annars sedan länge bara skulle givit ut kort till de som de vet ger en bra recension. Det vore oerhört korkat att inte göra det om det inte fanns några negativa följder, men det gör det såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

AMD kanske skulle tänka på att ibland svider verkligheten och inte försöka styra reviews, blir lite som att pissa i motvind.

Nja...
Det är nog snarare så att AMD inte vill att man skall vara "prestandakåt" när man testar Nanot.
FPSen i BF4, Crysis är inte det första man skall titta på...

Om jag förstått konceptet rätt är Nanot tänkt att vara imponerande "energi-smart".
Jag har tolkat det att BIOSet i Nanot för göra vad det vill, så länge det inte går över 175W(*).

(*): Jepp, gissa om folk kommer att lägga in Fury X BIOS i det för att se vad som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Att folk inte har köpt viss hårdvara för att en viss sida inte har fått ett gratisex att recensera? Det låter smått otroligt.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Det blir ju värre om du sidor ska börja köpa kort, presterar dom under förväntan kommer det bli sågat till fotknölarna.
Det kommer alltid finnas viss bias, och det är bättre alla får chansen till att granska din produkt än dom som har råd till det.

Sen är det företag och inte personer vi snackar om. Korten ska användas som referens och är utlånade. Det är inget du äger alls.

Det påverkar inte.

Det finns inga belägg och inga bevis.

Hur vet du det?

Och du underskattar starkt medias påverkningar.

Ja för det första så är det orimligt och för det andra så hade i så fall sidorna redan gjort rubriker av AMD's "kontraktsbrott".

Sen är det väl bra om något blir sågat om det är skit? En komsument som betalat dyrt för en produkt som underpresterar lär ju reagera på ett liknande sätt. Priset påverkar hur man upplever produkten. Att ta bort den delen ur ekvationen känns knasigt. Så jag understryker återigen att jag tycker att det är en orimlig förmån att få låna kort gratis för recension. Jag tror inte vi kommer så mycket längre i diskussionen gällande det. Jag anser att nättidningarna ska stå på egna ben och inte vara beroende av hårdvaruleverantörernas socialbidragssystem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är inte svårt, det är direkt oundvikligt efter en viss punkt. Att de gör såhär med ett kort kommer blåsa över men skulle de göra detta till normal praxis skulle de få problem. Det säger sig självt eftersom företag annars sedan länge bara skulle givit ut kort till de som de vet ger en bra recension. Det vore oerhört korkat att inte göra det om det inte fanns några negativa följder, men det gör det såklart.

Vilket oundvikligen skulle leda till att vissa nättidningar marknadsför sig som "neutrala" och höjer sin trovärdighet (och sina page-views) genom att hävda att de själva köpt allt de recenserar. Det blir balans tillslut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okey, men "reviews needs to be fair" kan väl egentligen också betyda att de helt enkelt fanns för få kort som presterade som de skulle? Det kanske fanns problem med korten vilket gjorde att det var för få som var dugliga för recension?

Om det nu syftar till att vissa enligt AMD gör orättvisa recensioner så har AMD antingen gjort ett för dåligt jobb med att förklara kortet och dess egenskaper eller så har de helt enkelt en skev verklighetsuppfattning som inte delas av andra.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Viochee:

mjo sett många som skriver i stil med "väntar på sweclockers test innan jag bestämmer mig för köp"

Mm exakt.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Att folk inte har köpt viss hårdvara för att en viss sida inte har fått ett gratisex att recensera? Det låter smått otroligt.

Spelar ingen roll, ingen recension inget köp. För väldigt många.

Skrivet av Ozzed:

Ja för det första så är det orimligt och för det andra så hade i så fall sidorna redan gjort rubriker av AMD's "kontraktsbrott".

Sen är det väl bra om något blir sågat om det är skit? En komsument som betalat dyrt för en produkt som underpresterar lär ju reagera på ett liknande sätt. Priset påverkar hur man upplever produkten. Att ta bort den delen ur ekvationen känns knasigt. Så jag understryker återigen att jag tycker att det är en orimlig förmån att få låna kort gratis för recension. Jag tror inte vi kommer så mycket längre i diskussionen gällande det. Jag anser att nättidningarna ska stå på egna ben och inte vara beroende av hårdvaruleverantörernas socialbidragssystem.

Okej, så du antar och presenterar det som fakta istället. Bra det.

Priset är ju alltid med som faktor och det väger recensenterna in. Åter igen, inga belägg och inga bevis.
Bara spekulationer.

Sist jag läste på Swec så funkar "gratisprodukterna" kanon, jag ser inga antydningar till vinklingar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SeF.Typh00n:

Priset är ju alltid med som faktor och det väger recensenterna in. Åter igen, inga belägg och inga bevis.
Bara spekulationer.

Sist jag läste på Swec så funkar "gratisprodukterna" kanon, jag ser inga antydningar till vinklingar.

Tänk om swec ska köpa alla saker dom ska recensera

RIP SWEC

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Bara spekulationer.

Så du tror då att det finns en överenskommelse att de måste låna ut korten? Som sagt så kommer vi inte längre i diskussionen då du kräver bevis för sådant som jag tycker faller på sin egen orimlighet.

Jag hoppas verkligen att det här sätter igång en kedjereaktion och att fler följer efter, men förmodligen händer absolut ingenting.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Jag anser att nättidningarna ska stå på egna ben och inte vara beroende av hårdvaruleverantörernas socialbidragssystem.

Det är inte av välvilja företag ger/lånar ut testexemplar till nättidningar, det är ur rent PR-syfte. Även om produkten får ros eller ris så ökar det synligheten -> bra. Är enbart i fall där det helt uppenbart är en undermålig produkt där man eventuellt skulle tjäna något på att inte exponera den, men då lär det ändå aldrig bli någon succé.

Om nu problemet med Nano är att man inte kan få fram tillräckligt med exemplar så är frågan varför man ens bry sig om att lansera kortet, det måste handla om <100 st kort för att förse de stora nättidningar med ett kort var. Att köpa in korten är för övrigt inget rimligt alternativ då det inte går att köpa korten idag, så nättidningar som inte har ett exemplar idag kommer inte kunna presentera en djupare analys inom den riktigt "heta" tiden för sådana nyheter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Titan är helt annan marknad....
^Nano är till för hardcore mITX folk? say what....

Så du menar om Titan släpps med vattenkylare och allt 12k.
Sen släpper dom Titan med 1x 6 pin bort och nerklockat och HÖGRE PRIS med luftkylare så hade folk inte reagerat?.... 7 månader SENARE...

Och nano är samma marknad som vanliga furu x? Kortet är mindre, drar mindre och inte har någon "jobbig vattenkylning"..

Ang priset är det väl ganska enkelt att förstå att amd vill att folk köper Furu x eller furu i stället för att köpa nano? Kan du köpa furu eller furu x är nano inte ett kort du ska köpa.

Och i övrigt när man läser allt om pr osv så känns det nästan som bäst pr vore att inte släppa kortet överhuvud taget. då folk jämför det mot vanliga kort i full storlek.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZheatoZ:

Och nano är samma marknad som vanliga furu x? Kortet är mindre, drar mindre och inte har någon "jobbig vattenkylning"..

Ang priset är det väl ganska enkelt att förstå att amd vill att folk köper Furu x eller furu i stället för att köpa nano? Kan du köpa furu eller furu x är nano inte ett kort du ska köpa.

Och i övrigt när man läser allt om pr osv så känns det nästan som bäst pr vore att inte släppa kortet överhuvud taget. då folk jämför det mot vanliga kort i full storlek.

Köp Fury X och dra ner Power Limit med 45%. Sen har du ett Nano med vattenkylning.

Det enda instressanta med kortet är kylaren som sitter på kortet, framförallt från tredjepart.
Annars är det inget speciellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är inte av välvilja företag ger/lånar ut testexemplar till nättidningar, det är ur rent PR-syfte. Även om produkten får ros eller ris så ökar det synligheten -> bra. Är enbart i fall där det helt uppenbart är en undermålig produkt där man eventuellt skulle tjäna något på att inte exponera den, men då lär det ändå aldrig bli någon succé.

Om nu problemet med Nano är att man inte kan få fram tillräckligt med exemplar så är frågan varför man ens bry sig om att lansera kortet, det måste handla om <100 st kort för att förse de stora nättidningar med ett kort var. Att köpa in korten är för övrigt inget rimligt alternativ då det inte går att köpa korten idag, så nättidningar som inte har ett exemplar idag kommer inte kunna presentera en djupare analys inom den riktigt "heta" tiden för sådana nyheter.

Då är det väl i sådant fall långt vettigare, rent PR-mässigt att prioritera de företag som inte uppenbart kommer skriva skit om det? Att vissa drar slutsatsen att det är ett skitkort för att de inte lånar ut det till villa recensenter tror jag som sagt inte de tappar något på. De personerna har redan ett ont öga till AMD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Största problemet är att Win10 lanserades nyligen och att det finns inte tillräckligt med applikationer som drar nytta av AMDs teknik. Gäller inom gaming, office och semi-/proffesionella användande. Så kanske därför de reagerade, redaktörerna kanske skulle breda sig i sin syn när de rescenserar något. Minns när Titan korten lanserades(nisch..jag vet) men ändå togs det upp i stora delar av artiklarna om semi-/proffesionella applikationer. Kanske inte bäst för gaming men det funkar bra i bildhantering osv, typ den frägeställningen.