Permalänk

Normalt att mobo dör efter bios flash?

Tjena,

Sitter med Asus X99 Deluxe och har haft problem med bluetooth och tänkte att en idé kunde ju vara att flasha bios då jag satt med fabriksversionen.

Det finns en USB slot som är gjord för bios flash och sen en knapp man trycker på så tryckte på bios Flashback knappen och det blinkade blått och sen blev det ett stadigt blått ljus och det var tydligen fel så provade igen men då funka det inte alls.

Ringde asus support och gjord lite troubleshooting men inget funka. Han sa att förmodligen så är problemet att jag försökte gå direkt från fabriksversionen till den nya, och att man helst ska flasha stegvis.

Låter så jäkla konstigt att allt bara att mobo't ska dö av detta. Är det normalt eller? Fortfarande ström och allt startar men inget händer, skärmen bara svart. Provade cmos reset bios men hjälpte ej :/ 400 dollar och så detta? Blir nog att skippa asus nästa gång.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa Flashback med en annan version kanske ?
Det är ju en av dom stora fördelarna med just dyra ASUS kort.

Permalänk
Medlem

nej

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Blir nog att skippa asus nästa gång.

Ja skippa Asus nästa gång, det är ju deras fel att din flashning misslyckades...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du kan ju testa Flashback med en annan version kanske ?
Det är ju en av dom stora fördelarna med just dyra ASUS kort.

Detta och har den inte dual bios så man kan återställa från backup bios?

Men supporten gissar jag borde ha tagit upp det redan

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Enligt manualen så har moderkortet även "ASUS CrashFree BIOS 3" med vars hjälp man kan återställa ett korrupt BIOS. Man gör det med hjälp av Support DVD'n för moderkortet eller ett förberett Fat32 USB-minne.

För att återställa BIOS:
1. Stäng av datorn.
2. Lägg in Support DVD'n.
3. Vid start kollas automatiskt om där finns en BIOS fil på DVD'n. När den hittas läses den in automatiskt av "ASUS EZ Flash 2".
4. Systemet anvisar dig att via BIOS återställa inställningarna. För att säkerställa att Flashen skall gå bra så skall man börja med att använda <F5> för standard inställningar.

Har du ingen Support DVD så kan du troligen göra en genom att ladda ned en Renamer och senaste ROM-filen. Skapa en katalog på skrivbordet och packa upp båda filerna dit. Klicka igång programmet så skapas en X99D.CAP -fil som du skall bränna/placera på DVD'n.

P.S. Avbryt ALDRIG en Flasning även om det ser ut som att inget händer ! Vänta minst 20 minuter.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Du kan ju testa Flashback med en annan version kanske ?
Det är ju en av dom stora fördelarna med just dyra ASUS kort.

Problemet är att bios knappen inte fungerar längre, den blinkade blått direkt tidigare men nu stendöd, oavsett hur länge jag håller in den. Testat med en annan version och samma sak.

Skrivet av Falcon:

Ja skippa Asus nästa gång, det är ju deras fel att din flashning misslyckades...

Ja det var ju därför jag frågade om det är normalt att mobo't dör vid flashning. Jag följde deras manual och nu står jag med ett trasigt mobo. Så jag skulle nog vilja påstå att just detta exemplar inte var helt hundra, och vem ska man skylla på om inte asus?

Skrivet av stimpen:

Detta och har den inte dual bios så man kan återställa från backup bios?

Men supporten gissar jag borde ha tagit upp det redan

Supporten var ganska kass och märkte snabbt att han inte kunde särskilt mycket, fick konstant gå å fråga kollegor. Men han sa att det enda man kan göra för att nollställa bios är att trycka in cmos reset knappen, och den höll jag inne flera gånger allt i från 1sek till 60sek och inget funkar.

Skrivet av Waxinator:

Enligt manualen så har moderkortet även "ASUS CrashFree BIOS 3" med vars hjälp man kan återställa ett korrupt BIOS. Man gör det med hjälp av Support DVD'n för moderkortet eller ett förberett Fat32 USB-minne.

För att återställa BIOS:
1. Stäng av datorn.
2. Lägg in Support DVD'n.
3. Vid start kollas automatiskt om där finns en BIOS fil på DVD'n. När den hittas läses den in automatiskt av "ASUS EZ Flash 2".
4. Systemet anvisar dig att via BIOS återställa inställningarna. För att säkerställa att Flashen skall gå bra så skall man börja med att använda <F5> för standard inställningar.

Har du ingen Support DVD så kan du troligen göra en genom att ladda ned en Renamer och senaste ROM-filen. Skapa en katalog på skrivbordet och packa upp båda filerna dit. Klicka igång programmet så skapas en X99D.CAP -fil som du skall bränna/placera på DVD'n.

P.S. Avbryt ALDRIG en Flasning även om det ser ut som att inget händer ! Vänta minst 20 minuter.

Tack för tips! Dock har jag ingen cd/dvd läsare.

Det är dock ingen fara på taket då jag ringde amazon och eftersom det bara var 10 dagar sen jag fick kortet, så skickar dom ut ett nytt. Skulle tydligen komma senare ikväll tack å lov, abstinens redan efter 24 timmar.

Hur är det med kylpasta när man tar bort cpun? Bör jag köpa ny eller kan jag använda samma som sitter på mitt h100i?

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk

@Tobbe_Nilsson: Torka av kylpastan med lite hushållspapper när processorn sitter fastspänd i sin hållare. Du kan använda valfri kylpasta och lägg på bara lite (riskorns storlek). Försök att glida omkring kylaren lite (utan att lyfta den!) innan du fäster den permanent, så att pastan sprids ut ordentligt.

Skrivet av Falcon:

Ja skippa Asus nästa gång, det är ju deras fel att din flashning misslyckades...

ASUS är en av de mest pålitliga moderkortsleverantörerna och dessutom med bäst prestanda.
Att kasta skit på ASUS för att TS kanske avbrutit flashningen i förtid är obefogat.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Att kasta skit på ASUS för att TS kanske avbrutit flashningen i förtid är obefogat.

Läs alla inlägg, förstå vad som skrivs och notera min smiley. Givetvis är det inget fel på Asus, herregud, butthurt much?

Permalänk

Du kan få 100kr och frakten för ditt trasiga moderkort? Kan jag försöka tattar laga mitt som jag lyckades paja pcie port på

Visa signatur

loydenboy

Permalänk

Liknande hände på mitt X58 sabertooth

Flashade bios i windows mha Asus Update, Erasing gick bra, writing gick bra, sen verifying failed, visste att ASUS CrashFree BIOS 3 skulle kunna hjälpa mig återställa bios, så jag startade om.
Fläktarna startar, hårddiskarna spinner upp, ingen signal till display, inget bootar upp, MEM och CPU lyser rött, testat allt. Trol är det bioschippet som är felskrivet och behöver bytas ut, redan beställt nytt. Surt är dock att en så liten komponent kan göra 20kilo top notchdator till en brevpress så enkelt och recoveryprocessen fungerar ej som jag antog att den skulle.
Lite av mitt brev till Asus:

************
have tried:
reset CMOS,
removed battery
changed graphics card
tried hdmi instead of dvi
removed all but one memorystick
removed all memory, no warningbeep, looks the same,
tried the ASUS CrashFree BIOS 3 utility
disconnected all optical and ssds and harddrives
tried 5 different sizes of usbdisk partition size, smallest 400Mb, tried fat 16 / 32 and NTFS
tried different usbports
named the biosrom as originalname from zipfile, and tried other permutations including X58.ROM. SABTOX58.ROM. Left it for 10 minutes for flash to continue.
Remember: Still no signal to display, could not see anything
tried pressing enter and so on on keyboard
It seems I have tried almost everything I can come to think of.
Can't say I'm overly joyed at this ASUS crash free bios 3 utility as this doesnt help me.
It says TUF on the motherboard, and "Developed for dependability" I love asus and especially this motherboard, but must say it's surprisingly vulnerable in this aspect.
***********

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4

Permalänk
Medlem

Kolla noga i manualen dom flesta moderkort har backup bios så man kan starta den på för att sen ladda om den felande bioset.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Å sen har vi mig som installerar nya bios från desktop utan problem

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo