Permalänk

Varför bit och Byte?

Som rubriken lyder, varför använder man bit och Byte eller rättare sagt varför använda olika?

Jag googlade runt lite och kom fram till följande.
Datalagring mäts i Byte
Webbsidor/Webbläsare mäter oftast överföringshastigheten i Byte
Överföringshastigheten för ett nätverk mäts i bit, likaså för olika lagringsmedium.

Varför är det så här, vore det inte smidigare att använda samma för allt ex. Byte?

Permalänk
Inaktiv

En byte är 8 bitar. I de flesta fallen är det trevligt att tala om byte då de flesta filerna är delade i det. Varje tecken i filen kan då vara en byte, har då filen tusen tecken är den då 1 kB.

Talar man däremot om hur många bitar som kan skickas över en ledning eller får plats i ett minne är det mer intressant att prata bitar. Jag bryr mig inte riktigt om hur många bitar du använder för att bilda dina tecken då jag räknar parametrar för mitt adaptiva filter. Jag bryr mig om hur många bitar som är rätt.

Det är alltså mest en teknisk detalj, liksom i alla andra yrken. Bilmekaniker använder mer detaljerade ord för bilar, doktorer använder finare ord för organ och dylikt. Jag använder mer specifika ord för datarelaterade saker.

Det skulle nog vara smidigare för många att alltid säga byte. Däremot får jag/vi det svårt att göra det när jag är intresserad av biten på plats 27, att var sjätte bit är fel och dylikt.

EDIT: Jisses, vad är det med folket under? Vaknade ni på fel sida?

Permalänk
Medlem

Data lagras i kluster om bytes (8 bit = 1 byte) på en disk.
Data kan däremot skickas per bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Som rubriken lyder, varför använder man bit och Byte eller rättare sagt varför använda olika?

Jag googlade runt lite och kom fram till följande.
Datalagring mäts i Byte
Webbsidor/Webbläsare mäter oftast överföringshastigheten i Byte
Överföringshastigheten för ett nätverk mäts i bit, likaså för olika lagringsmedium.

Varför är det så här, vore det inte smidigare att använda samma för allt ex. Byte?

Läs Jörgen S artikel om minnen som kom nu i helgen, det står där. Det har enligt den artikeln att göra med att nätverk kan skicka enstaka bit medan lagringsmedia bara skickar hela byte.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Som rubriken lyder, varför använder man bit och Byte eller rättare sagt varför använda olika?

Jag googlade runt lite och kom fram till följande.
Datalagring mäts i Byte
Webbsidor/Webbläsare mäter oftast överföringshastigheten i Byte
Överföringshastigheten för ett nätverk mäts i bit, likaså för olika lagringsmedium.

Varför är det så här, vore det inte smidigare att använda samma för allt ex. Byte?

https://www.google.com/search?q=byte+vs+bit&ie=utf-8&oe=utf-8

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Och inte bara det, vissa saker räknas i kibi(1024), andra i kilo(1000). Ex, kibibit(Kibit).

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

För att det är två olika saker? 1 byte = 8 bit.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Det kan man ju absolut tycka att det är enklare med att bara köra ett system, och jag vet faktiskt inte varför man ska dela upp det. Skulle kunna vara så enkelt att det bara är för att hålla isär de olika delarna... Eller så är det bara en onödig kvarleva från äldre tider som fortfarande finns kvar och eftersom vi alltid gjort det är det jobbigt att byta.

Men om inte annat låter ju faktiskt 100Mbit betydligt sexigare än 12,5 MB

Edit: Jäklar vad fort folk skriver, svaret på frågan är redan svarad på

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Medlem

En bit är alltid en bit, men storleken på en byte kan variera mellan olika system. I dag är förvisso en byte nästan alltid 8 bitar, men historiskt sett har storleken på en byte varierat kraftigt mellan olika system. Mängden överförd data beror också på vilket protokoll som används, där vissa protokoll har en viss overhead som gör att man inte bara kan dividera antalet bitar med storleken på en byte för att få antalet byte. Det gör att bitar/s är den naturliga enheten för nätverkshastighet, eftersom den alltid är samma oavsett hur och vad man överför.

När det sen gäller byte så har det historiskt sett varit den minsta minnesenheten som kan addresseras av en dator, vilket gör att det blir naturligt att räkna minne i bytes.

Så det finns bra anledningar till att det blivit så här, och att försöka ändra på det är nog så gott som omöjligt nu.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En bit är alltid en bit, men storleken på en byte kan variera mellan olika system. I dag är förvisso en byte nästan alltid 8 bitar, men historiskt sett har storleken på en byte varierat kraftigt mellan olika system. Mängden överförd data beror också på vilket protokoll som används, där vissa protokoll har en viss overhead som gör att man inte bara kan dividera antalet bitar med storleken på en byte för att få antalet byte. Det gör att bitar/s är den naturliga enheten för nätverkshastighet, eftersom den alltid är samma oavsett hur och vad man överför.

När det sen gäller byte så har det historiskt sett varit den minsta minnesenheten som kan addresseras av en dator, vilket gör att det blir naturligt att räkna minne i bytes.

Så det finns bra anledningar till att det blivit så här, och att försöka ändra på det är nog så gott som omöjligt nu.

Nja, vill nog säga emot att en byte kan variera i storlek. Vi lärde oss åtminstone att ett "paket" på 8 bit är en byte, har du exempelvis ett paket på fyra bit så kallas det en nibble.

Hur som helst så har väl frågan blivit besvarad, en bit är en etta eller nolla, en byte är ett paket med åtta stycken bits, beroende på på det är jämnt antal ettor eller ett ojämnt antal så blir det paketet positivt eller negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niska:

Nja, vill nog säga emot att en byte kan variera i storlek. Vi lärde oss åtminstone att ett "paket" på 8 bit är en byte, har du exempelvis ett paket på fyra bit så kallas det en nibble.

Hur som helst så har väl frågan blivit besvarad, en bit är en etta eller nolla, en byte är ett paket med åtta stycken bits, beroende på på det är jämnt antal ettor eller ett ojämnt antal så blir det paketet positivt eller negativt.

Nu för tiden är en byte i princip synonymt med ett 8-bitars paket, eller 'oktett' som det också kallas i vissa mer formella dokument. Så har inte alltid varit fallet. På t.ex. en gammal PDP-10 dator så kunde en byte vara allt mellan 1 till 36 bitar.

En samling om fyra bitar kallas i vissa sammanhang mycket riktigt för "nibble" eller "nybble". Detta är en dålig ordlek baserad på "byte/bite (tugga)" och "nibble (liten tugga)".

Vad gäller positivt/negativt så skulle jag säga att du har fel. Det numeriska värdet av bitarna i en byte är sig varken positivt eller negativt utan detta beror helt på hur man tolkar dem. Det finns flera olika sätt med vilka man kan koda negativa tal (två-komplement, ett-komplement, sign-magnitude är de vanligaste, där två-komplement dominerar idag.) För alla de vanligaste sätten så gäller att negativa tal kommer att ha den mest signifikanta (högsta) biten satt till en etta.
Om antalet ettor/nollor är udda/jämnt har inget med positivt/negativt att göra, utan användes förr (och i viss mån fortfarande) för paritet - en primitiv form av felupptäckning.

För att återgå till den ursprungliga frågan varför man mäter vissa saker i bitar medan andra mäts i bytes så har det delvis historiska orsaker och delvis beror det på vad man är intresserad av att mäta.

Exempelvis så anges hastigheten hos SATA 1.0 ibland som 1.5Gbit/s och ibland som 150MByte/s. Bägge siffror är korrekta men mäter olika saker. 1.5Gbit/s är den faktiska hårdvaruhastigheten, men då protokollet skickar 10 bitar för varje 8 bitar data så blir hastigheten för användbar data 1200MBit/s eller 150MByte/s.

Rent generellt så brukar hastighet på kommunikationsprotokoll (nätverk, serieportar, m.m) mätas i bitar/s, medan lagringskapactitet (minne, diskar, m.m) brukar mätas i bytes. Undantag finns.

Permalänk

Till alla ovan som skriver att 1Byte=8bit, Jag är redan fullt medveten hur binära tal fungerar och att 1Byte är 8bit och det var inte det jag frågade om i vilket fall som helst.

Jag ville bara veta varför man använder olika enheter till olika områden som överföring och lagring, och varför men inte använder samma enhet till allt?

Edit.
Jag är redan väldigt insatt i ämnet om binära tal, bit och byte så ni behöver inte förklara hur det fungerar!

Permalänk
Skrivet av satoshi:

Data lagras i kluster om bytes (8 bit = 1 byte) på en disk.
Data kan däremot skickas per bit.

Tack för ett bra inlägg, ett av de få som verkligen besvarade frågan

Skrivet av Gefapat:

Det kan man ju absolut tycka att det är enklare med att bara köra ett system, och jag vet faktiskt inte varför man ska dela upp det. Skulle kunna vara så enkelt att det bara är för att hålla isär de olika delarna... Eller så är det bara en onödig kvarleva från äldre tider som fortfarande finns kvar och eftersom vi alltid gjort det är det jobbigt att byta.

Men om inte annat låter ju faktiskt 100Mbit betydligt sexigare än 12,5 MB

Edit: Jäklar vad fort folk skriver, svaret på frågan är redan svarad på

Jag tänkte också att det kunde vara något sådant, och när man pratar om bredband så låter ju som sagt 100Mbit/s bättre än 12,5MByte/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Till alla ovan som skriver att 1Byte=8bit, Jag är redan fullt medveten hur binära tal fungerar och att 1Byte är 8bit och det var inte det jag frågade om i vilket fall som helst.

Jag ville bara veta varför man använder olika enheter till olika områden som överföring och lagring, och varför men inte använder samma enhet till allt?

Edit.
Jag är redan väldigt insatt i ämnet om binära tal, bit och byte så ni behöver inte förklara hur det fungerar!

Jag skulle tolka det mer som att lagringsutrymme i dag är så otroligt stort jämfört med hastigheten på överföring så man väljer det mest passande. Lite som för ett 20-tal år sedan då man skrev processorfrekvensen i Hz (66 Hz) för att senare gå över till Mhz (900 MHz), GHz ( 4 GHz) etc. Överföringshastigheterna kommer ganska snart att öka så några bitar per sekund hit och dit kommer inte att betyda något. Internetuppkoppling kommer dock att vara ganska långsam ett bra tag framöver...

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Läs Jörgen S artikel om minnen som kom nu i helgen, det står där. Det har enligt den artikeln att göra med att nätverk kan skicka enstaka bit medan lagringsmedia bara skickar hela byte.

Haha oj så pinsamt att jag inte såg det när jag läste artikeln

Det stod ju där klart och tydligt precis som du beskrev
"Från hårddiskar läser man alltid ut hela bytar åt gången så gränssnittets kapacitet räknas i MBps. Kapaciteten på seriella ledningar och optiska fibrer, där bara en bit kan överföras åt gången räknas i bitar per sekund (bps eller b/s), men prefixen gäller fortfarande när man sätter samman enheter som kbps, Mbps eller Gbps."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag skulle tolka det mer som att lagringsutrymme i dag är så otroligt stort jämfört med hastigheten på överföring så man väljer det mest passande. Lite som för ett 20-tal år sedan då man skrev processorfrekvensen i Hz (66 Hz) för att senare gå över till Mhz (900 MHz), GHz ( 4 GHz) etc. Överföringshastigheterna kommer ganska snart att öka så några bitar per sekund hit och dit kommer inte att betyda något. Internetuppkoppling kommer dock att vara ganska långsam ett bra tag framöver...

Fast njae, det är inte allsa samma sak. Processorer började mätas i Hz, sedan kHz, MHz, GHz, och i framtiden kommer vi säkert se THz (även om det är en bit kvar tills dess) - detta är helt korrekt. Men vad som händer här är att vi använder samma enhet (hertz) hela tiden, fast vi lägger till ett prefix framför så vi slipper skriva/säga alla nollor.

Detta går inte att jämföra med bits och bytes, då de är två olika enheter. Det är ungefär som att jämföra Celsius och Fahrenheit - de mäter båda samma typ av data (temperatur), men det är fortfarande olika enheter att mäta i.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Fast njae, det är inte allsa samma sak. Processorer började mätas i Hz, sedan kHz, MHz, GHz, och i framtiden kommer vi säkert se THz (även om det är en bit kvar tills dess) - detta är helt korrekt. Men vad som händer här är att vi använder samma enhet (hertz) hela tiden, fast vi lägger till ett prefix framför så vi slipper skriva/säga alla nollor.

Detta går inte att jämföra med bits och bytes, då de är två olika enheter. Det är ungefär som att jämföra Celsius och Fahrenheit - de mäter båda samma typ av data (temperatur), men det är fortfarande olika enheter att mäta i.

Jag ser det ändå som en likhet, vi kommer garanterat inte att fortsätta med bits per second när hastigheterna ökar. En Byte är ju inte ett prefix men det är ändå en beskrivelse på 8 bitar och kan därav skrivas som detta. Det är ju inte direkt som Celcius och Fahrenheit, En Celcius är ju inte direkt uppbyggt av en eller flera Fahrenheit.

Permalänk
Medlem

"Jag ser det ändå som en likhet, vi kommer garanterat inte att fortsätta med bits per second när hastigheterna ökar" kbits, megabits, gigabits...? Kanske Terabits.
Radioskalan, kHz, mHz, gHz.
" En Byte är ju inte ett prefix men det är ändå en beskrivelse på 8 bitar och kan därav skrivas som detta." Byte brukar vara ett suffix, typ kilobyte, megabyte.
Jag har varit i Arizona med 108 grader F, tur att det inte var Celcius, då vore jag rökt och kokad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag ser det ändå som en likhet, vi kommer garanterat inte att fortsätta med bits per second när hastigheterna ökar. En Byte är ju inte ett prefix men det är ändå en beskrivelse på 8 bitar och kan därav skrivas som detta. Det är ju inte direkt som Celcius och Fahrenheit, En Celcius är ju inte direkt uppbyggt av en eller flera Fahrenheit.

Byte = bit*8
Fahrenheit = Celsius*(9/5) + 32

Jag ser ingen skillnad förutom att Celsius/Fahrenheit-formeln är något krångligare än bit/byte-formeln.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |