Får Tradera göra såhär?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Motherofgod:

Skapa ett nytt konto där du lägger ett bud på alla dina annonser men inte betalar. Varorna blev sålda men du fick inte betalt för dem så då kan inte de få sina 10%. Vet inte om det går att göra så men det kan ju vara värt att kolla upp.

Enklast är väl om man ber någon man känner om hjälp med detta.

Gjorde själv så när jag var aktiv på Tradera runt 2007-2008. Så det här med att ta ut en avgift för osålda auktioner är ingen nyhet precis.

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

Skapa ett nytt konto där du lägger ett bud på alla dina annonser men inte betalar. Varorna blev sålda men du fick inte betalt för dem så då kan inte de få sina 10%. Vet inte om det går att göra så men det kan ju vara värt att kolla upp.

100 annonser, spelar ingen roll varorna är sålda eller inte

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Avstängd

men på första bilden står det ju att det kan tillkomma en avgift, din skyldighet att kolla vad det är för avgift.

samma sak gäller om du skapar ett konto hos facebook, avtalet kommer upp men ingen orkar läsa det, men sen gnäller alla om hur facebook lagrar allt osv när du själv har godkänt att dom får göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag undrar just om huruvida vissa i tråden riktigt har tänkt igenom sina kommentarer om att man får skylla sig själv och "5 sidor är väl inte så mycket" osv. Är ni på konsumentens sida, eller vill ni helt enkelt ha det så djävulskt byråkratiskt i konsumentens kontakt med företag att man rent ut måste läsa allt det finstilta och långa dokument med användarvillkor, skrivna av- och för jurister för det mesta - ELLER kan det vara rimligt att företag förväntas lägga fram sina villkor på ett vettigt och tydligt sätt vid användande av deras produkter och tjänster, dvs. visar goodwill? Jag röstar på det sistnämnda i alla fall. lappen81 uttryckte det rätt bra på ren svenska för övrigt.

Hyckleriet är rätt påtagligt när man säger att "det var ju bara att läsa villkoren" samtidigt som de som uttryckt sig garanterat inte har läst villkoren för tjänster som man själv brukar. Det är som bekant lätt att vara efterklok.

Det är tyvärr så i det här forumet. Jag har blivit trött på det vid många tillfällen och beundrar dig som behåller humöret och uttrycker dig sakligt.

Det kanske känns som ett allmänt påhopp men jag vet inte något bättre sätt att beskriva dem: "Barnen" som hänger på det här forumet är gärna på företagens och butikernas sida av någon anledning. De sitter på höga moraliska hästar och har antagligen aldrig upptäckt hur det är att komma i kläm själva.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

@Tommy: så det behövs inga avtal för något, jo det skulle se fint ut.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag läste trådar på FB där folk snackade skit om tradera. Därefter blev de bannade på tradera på skumma sätt. Minns inte vilken tråd eller något sånt men det företaget är sådär.

Blev själv rätt ställd över att de tar 10% och likaså behovet att använda klarna. Jag gillar konceptet. Få så mycket pröjs som folk vill betala. En ny sån sajt hade varit najs :).

Jag är på din sida ts. Det är verkligen inte så gratis som det skyltas med så mycket. 10 kr per osåld annons. Har man mycket tid och skrot att bli av med då kan jag se det bli riktigt dyrt.

Vad saker kostar ska vara bra mycket tydligare än det där.

Jag säger inte att det kommer vara så men om vi tar extrem exemplet med south park tidigare i tråden så verkar folk tycka detta är OK. Jag menar att sy fast munnen mot någons röv är ju OK för du gick med på det när du accepterade villkoren.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Ibland så förstår jag verkligen inte hur folk kan vara så vilsna?

En enkel Google-sökning ger informationen till och med. http://letmegooglethat.com/?q=tradera+f%C3%B6rs%C3%A4ljning+p...

Annars kan man ju kika under "kundservice" när man är inne på Traderas sida.

Google kan väl jag också använda, det är inte poängen. Det jag menade var att det måste vara tydligare vilka priser som gäller när man lägger upp en annons för det är tekniskt sett då du "köper" deras tjänst och på eBay har de så att innan du lägger upp en annons så ser du vad den kostar att lägga upp, och därmed vet du ifall det är någon osåltavgift eller liknande på annonsen innan den läggs upp. Man ska inte behöva klicka sig runt i deras Kundtjänst för att hitta priser och när företag gömmer sina priser på det sättet så kan det anses som vilseledande marknadsföring.

P.S. På Traderas gamla sida så fanns åtminstone en länk till prislistan innan man publicerade annonsen, vilket gör att man får någorlunda lätt tillgång till prisinformationen

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag undrar just om huruvida vissa i tråden riktigt har tänkt igenom sina kommentarer om att man får skylla sig själv och "5 sidor är väl inte så mycket" osv. Är ni på konsumentens sida, eller vill ni helt enkelt ha det så djävulskt byråkratiskt i konsumentens kontakt med företag att man rent ut måste läsa allt det finstilta och långa dokument med användarvillkor, skrivna av- och för jurister för det mesta - ELLER kan det vara rimligt att företag förväntas lägga fram sina villkor på ett vettigt och tydligt sätt vid användande av deras produkter och tjänster, dvs. visar goodwill? Jag röstar på det sistnämnda i alla fall. lappen81 uttryckte det rätt bra på ren svenska för övrigt.

Hyckleriet är rätt påtagligt när man säger att "det var ju bara att läsa villkoren" samtidigt som de som uttryckt sig garanterat inte har läst villkoren för tjänster som man själv brukar. Det är som bekant lätt att vara efterklok.

Haha, det vissa i tråden har gjort är att inte hålla med dig om att det är dumma stygga tradera som gömmer sina villkor bakom en massa hemliga knappar någonstans. Och jävligt byråktatiskt? Det står ju uttryckligen att de kan ta ut en extra avgift, en bild som du själv länkat men sen har ignorerat.

Jag är mer på linjen att vissa i tråden, mig inkluderat, börjar bli trötta på folk som förväntar sig att de skall få allt serverat på silverfat och gör trådar för att gnälla på hemska företag som inte gör länkar till precis allting på alla sidor de har.

I just detta exemplet har ju många, däribland jag, påpekat att tradera har lagt fram sina villkor "på ett vettigt och tydligt sätt vid användande av deras produkter och tjänster". Att du sen valt att ignorera informationen om tilläggskostnader och att ni ändå glatt har slängt upp hundratals annonser på en månad efter att uttryckligen fått till er att det kan tillkomma en avgift kan ni inte skylla på något annat än er egen lathet/dumhet.

Man kan tycka vad man vill om avgiften men om man är allvarlig när man påstår att de gömt undan informationen om den så tyder ju det mest på att man inte klarar av att klicka sig fram mer än maximalt en sida i någon riktning. Och då skall man kanske vara lite försiktig med vad man godkänner.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

På tradera står det såhär när man lägger upp en ny annons. "Ingen avgift" med fetstilt, och sen står det att det "kan" tillkomma en osåltavgift om man har mer än 100 annonser per månad. Här specificeras ingenting tydligt, och det är inte heller länkat till någon ytterligare förklaring om vad som menas med det finstilta.

http://i.imgur.com/JXuorjA.jpg

Sen kan man välja att "Starta om annons automatiskt" för att starta om den upp till två gånger automatiskt. Det som dock inte står med här är att varje omstart räknas som en "ny" annons till totalsumman av 100 annonser per månad som nämnts ovan. Alltså räknas en annons som startas om 2 gånger som 3 annonser totalt inom en månad om annonsen är 7 dagar lång som i exemplet. Det borde väl nämnas här att varje omstart räknas till totala antalet annonser. Det står ingenstans här att omstart av annonsen kan leda till någon form av kostnad.

Förlåt mig men jag måste bara ställa en fråga om resonemanget som du för här, varför skulle inte antalet annonser som startats om räknas till kvoten på 100 annonser per månad?

Citat:

"Annonser gratis". Ingenstans här står det heller något om avgifter, istället står det klart och tydligt att "Du betalar bara om din vara blir såld"

Upp till 100 annonser som man rätt tydligt skriver ut.

Ja Tradera är rätt usla på att tillgängliggöra informationen på ett bra sätt men är man uppe i den mängd annonser som din sambo är uppe i så måste man som säljare själv ta lite ansvar. Eller tror ni båda att det är bara om man lägger ut 100 annonser samtidigt som man åker på en osåltavgift?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevinkingeen:

Google kan väl jag också använda, det är inte poängen. Det jag menade var att det måste vara tydligare vilka priser som gäller när man lägger upp en annons för det är tekniskt sett då du "köper" deras tjänst och på eBay har de så att innan du lägger upp en annons så ser du vad den kostar att lägga upp, och därmed vet du ifall det är någon osåltavgift eller liknande på annonsen innan den läggs upp. Man ska inte behöva klicka sig runt i deras Kundtjänst för att hitta priser och när företag gömmer sina priser på det sättet så kan det anses som vilseledande marknadsföring.

P.S. På Traderas gamla sida så fanns åtminstone en länk till prislistan innan man publicerade annonsen, vilket gör att man får någorlunda lätt tillgång till prisinformationen

Jag tycker det här är tydligt. Men visst... de skulle kunna lägga in hela prislistan där. Tror dock inte många skulle se den ändå. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

De ha kört med osåltavgifter i flera år nu, på samma sätt. De dödade bl a hela musikavdelningen för mig genom att införa 10kr osåltavgift. Inom ett år fick de backa ner till 3kr på den och några avdelningar till, men då var skadan redan skedd och favoritsäljarna borta.

Jag började med Tradera 2003 och slutade för ungefär ett år sedan pga alla försämringar, bl a den nya hemsidan som är väsentligt sämre på PC än den gamla, och givetvis alla avgiftsökningar men det märkte jag bara indirekt eftersom jag mestadels varit köpare. Mycket av de intressanta utbudet från privatsäljare har ersatts av Kina-butiker som kränger samma skit som t ex ebay, men ebay är 10ggr bättre att använda.

De stängde sitt forum den 1 september också, innan dess har de stängt Facebook m fl andra kanaler genom åren pga att de inte ville ha all kritik synlig offentligt. Trots konstruktiv kritik raderas inlägg på löpande band. Ett av de bästa sätten att göra sig ovän med sina kunder.

RIP Tradera.

Amen.

Jag började 2015 men kände starkt förra året att Tradera blivit dynga. Jävla prylmarknad, knappt några privata annonser i många kategorier, skyhög provision på 10% och sen dessutom krav på Klarna i vissa kategorier. Någon påstod att det kravet försvann om man har ett visst antal positiva omdömen inom en viss tid, men eftersom jag så sällan säljer lär jag aldrig uppnå det.
Jag gjorde en annons med Klarna-krav utan att jag kunde erbjuda det och skrev det i annonsen med en del beklaganden över Tradera. Och det gick. Sedan har det blivit Blocket för de sakerna.

Kommer ihåg när man kunde sälja bilar på Tradera Vänta, det finns visst fortfarande!

Hade gärna gått över till Ebay. Sidan ser ut att vara kvar i 2002, men det fungerar bra. Dock måste man ha Paypal för att sälja, och det vägrar jag. NSA får anstränga sig lite mer om de vill ha tag i mig. Och för köp finns det i stort sett bara brittiska, tyska och amerikanska prylar.

Skrivet av ronnylov:

Står i och för sig "om du lägger upp mer än 100 annonser kan osåltavgift tillkomma" men håller med om att det är otydligt att automatisk omstart räknas som nya annonser. Dessutom har de inte tydligt skrivit ut att det är så pass mycket som 10 kr per annons. Jobbigt för de som säljer många billiga prylar...

Ett tips är att sätta utropspris 1 krona så blir det lättare att få sålt varan. Oftast går priset ändå upp till rimlig nivå och till och med högre slutpris än om man sätter ett högt utgångspris. Visserligen risk att man går med förlust på enstaka auktioner men det kanske kompenseras av att man får bättre betalt från de andra. Eller så låter man bli automatiskt omstart och istället manuellt lägger ut de osålda på nytt med lägre startpris. Antagligen är det för högt pris om de inte blir sålda och läggs de ut på nytt till samma pris så är ju risken står att de blir osålda även andra och tredje försöket.

En annan sak jag såg var det där att fastprisannonser har ett maxtak på 500 kr för osåltavgifter. Hur menar de där månntro? Hur räknas annonser med auktion och "köp nu" pris? Kanske är värt att skaffa företag och förhandla fram någon typ av avtal med Tradera om man har mer än 100 annonser per månad?

Jag försvarar inte alls Tradera om det verkar så. Tycker de kör med lite fulspel här. Själv visste jag om att osåltavgifter kan tillkomma om man säljer mycket men hade ingen aning om hur stora dessa avgifter var och att automatiska omstarter räknades som nya annonser. Tackar för informationen i den här tråden även om jag bara säljer någon enstaka vara i månaden (har precis börjat sälja av lite av allt mitt gamla skrot på Tradera).

EDIT: Jag tolkar det som att osåltavgiften tillkommer även om man bara har en osåld vara så länge som man har mer än 100 annonser per månad eller har jag missförstått?

Det där med 1-kronorsauktioner är en stor risk numera. I och med att det blivit en prylmarknad med en massa skräp som konstant ligger uppe, plus att många köpare och säljare har har gett sig av, är risken rätt stor att det inte blir mer än 10 spänn till sist, för att bara 2 bjuder, och den ena missade att bjuda vidare.

Skrivet av daempull:

En tråd om samma avgift som är 11år gammal (i fall fler skulle bli chockade över deras fula tricks)

http://www.sweclockers.com/forum/trad/308722-varning-for-trad...

Haha, det där är ju Internethistoria

Skrivet av stimpen:

Innan hade de väl osåltavgift från annons 1 för att pressa ned utgångsbuden?

Jag tycker det är bra så det ej är samma skit som ligger och snurrar månad ut och månad in så säljaren fattar att hen tar för högt pris, är auktioner och inte blocket. O som sagt krävs 100st innan avgiften träder in. Imo kan de gott sänka den gränsen.

Sen kan man diskutera om de informerar tydligt om detta, jag är ljusår ifrån 100 annonser per månad och jag är fullt medveten om regeln utan att jag sökt kunskapen. Men skadar ju aldrig att de informerar bättre.

Dock tycker jag deras provision på 10% är alldeles för hög, men de har typ monopol i Sverige och utnyttjar det. Tror avgiften var 4% lr ngt när jag började använda dem.

Jepp. Dock vill ju Tradera idag att det ska vara en halv butik. Vet inte hur företagsavtalen ser ut, men med tanke på hur många som har verksamhet där så tjänar de väl på det.

Det var mellan 2-5% har jag för mig när jag började. Det fanns olika intervall med olika procentsats, och dessutom ett absolut maxtak i varje intervall, så en annonsavgift kunde inte vara mer än 1000 kronor eller nåt sånt oavsett hur dyrt det var.

Skrivet av drwlz:

Kan bara säga att jag själv är mer noggrann med att läsa igenom avtal efter att ha sett vad vissa företag skriver in. Läser inte alltid ALLT såklart, men det kan vara värt det.

Jag kan stoltsera med att jag läst varenda ord i Sony entertainment network/Playstation network-avtalet. Skrev ut det på papper och läste i omgångar. 30 sidor tror jag.

Skrivet av Morgan:

Tradera är nu en del av Paypal.

Åh fan! Det visste jag inte.

Skrivet av Kevinkingeen:

Håller med här, driver ett företag själv och håller på med en webbtjänst inom kommunikation, och i mina avtal så sammanfattar jag sektionerna för jag vet att kunder ofta inte läser avtalen på 5 A4 byråkratisk svenska så jag vill ändå informera dem kring vad som gäller. Det är synd att företag ska luras så här men det är ju deras inkomstkälla och tar inte hänsyn till enskilda personer som skadas av detta.

Det verkar vara rätt så hög efterfrågan på seriös konkurrens till Tradera, så då har jag en fråga till alla här i tråden. Det är nämligen så att jag och en kompis ska utveckla ett företag och då skapa en produkt som ett projekt i gymnasiet, och eftersom jag är väldigt duktig inom programmering så tänkte vi oss någon sorts webbtjänst. Skulle det finnas intresse för en ny auktionssida med rimligare villkor och bättre design som kan konkurrera med Tradera?

Ja för fan! Betoning dock på auktionssida, inte prylmarknad.

Blocket verkar ändå inte få tummen loss till nånting.

Skrivet av Igelkott:

Det är tyvärr så i det här forumet. Jag har blivit trött på det vid många tillfällen och beundrar dig som behåller humöret och uttrycker dig sakligt.

Det kanske känns som ett allmänt påhopp men jag vet inte något bättre sätt att beskriva dem: "Barnen" som hänger på det här forumet är gärna på företagens och butikernas sida av någon anledning. De sitter på höga moraliska hästar och har antagligen aldrig upptäckt hur det är att komma i kläm själva.

Håller med. Känns som att dessa "barn" är uppväxta med den hårda nyliberalistiska ordningen där allt är upp till en själv, och går nåt åt pipan får man skylla sig själv.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Trådskaparen har rätt. Som Tradera lagt upp det är det väldigt lätt att missa avgifterna. Smällen på flera tusen kronor kan vara ganska betydlig för en hemmafixare som ville dra in lite extra och nu hamnar i skuld istället.

Överallt på sidan ser man att det är gratis att sälja och som sagt skriver de ut att det kostar inget att prova och man betalar bara om det blir sålt, vilket är absurt, ganska långt ifrån sanningen och i högsta grad vildseledande.

Tips till er som sitter med massa auktioner ute, skapa nya konton och bjud på era egna annonser, så de inte räknas som osålda. Passa på att ge er själva bra omdömen så ni kan skippa Klarna, vilket ingen frisk männsika borde ha att göra med.

Lägg om era auktioner manuelt, tryck inte på deras knapp. Sätt inte fast pris, sälj allt för en krona, eller det absoluta minimum ni tycker att ni kan acceptera. Låt köparen betala frakt. Bjud aldrig på frakten, då Tradera tar 10% vilket är 2,90 för varje auktion som tradera då aldrig får (räknar på 29 kronors frakt).

Låt folk betala med Swish, det underlättar impulsköp. Lägg länken www.getswish.se i varje annons.

Själv funderar jag på att skriva att de får använda klarna, men då lämnar jag inte gott omdöme, hatar klarna och deras fasoner.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

@Kevinkingeen: Fattar inte vad du menar. De kan inte ta ut en "osålt" avgift ifall han säljer varorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det är tyvärr så i det här forumet. Jag har blivit trött på det vid många tillfällen och beundrar dig som behåller humöret och uttrycker dig sakligt.

Det kanske känns som ett allmänt påhopp men jag vet inte något bättre sätt att beskriva dem: "Barnen" som hänger på det här forumet är gärna på företagens och butikernas sida av någon anledning. De sitter på höga moraliska hästar och har antagligen aldrig upptäckt hur det är att komma i kläm själva.

Barn.. nja.

Är 32 (närmare 33 ..), gift, bor i hus, betalat räkningar och abb sedan jag bodde hemma, fick mitt första jobb för 18 år sen.

Har nog snarare kommit till insikt att i stort sett inga företag pysslar med välgörenhet.

Kommer ihåg när blocket kom t ex, en sjysst annonssida, idag en blodsugarsida. Varför skulle inte tradera fungera på samma sätt ?

De vill väl också ha lön varje månad ?

Har inga band eller anledningar att vara på "företagens och butikernas" sida, utan har helt enkelt förstått hur det fungerar och anpassat mig.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Hur ska man som konsument veta vilken av alla texter på siten som är gällande?
Står det Gratis på ena stället och på andra att det innefattar en kostnad, så är det definitivt inte tydligt för kunden.

Ord som "Gratis", "Utan kostnad" etc får enligt marknadsföringslagen inte användas hur som helst. Den uppfattningen jag har fått är att det inte får finnas någon form av motprestation eller betalning inblandat när man angett ordet gratis.

http://www.konsumentverket.se/vart-arbete/lagar-och-regler/ma...
http://lawline.se/answers/4036

Permalänk
Medlem

Mitt största problem med tradera är hur dyra dom har blivit, för ca 1 år sedan sålde jag en Alienware laptop för 13500:- och fakturan till dom låg på 1350:- 10% av försäljningspriset

Sket i att höra av mig till dom om det verkligen var rätt så jag betalade och såg (ej) glad ut.

Använder mig sällan av tradera längre, mer Ebay.

Ang gratis så är det lite fichy, har själv fått betala trotts att man inte skulle det, men orka inte bry mig då det var små summor, men många bäckar små blir en stor sjö om detta är satt i spel.

Permalänk
Avstängd

fattar inte allt ståhej är om, tog mig 1 minut att hitta och läsa om deras priser, http://info.tradera.com/salj/priser/

är ju inte så jävla svårt när man läser, men vissa verkar ha glömt bort hur man läser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JSvanberg:

fattar inte allt ståhej är om, tog mig 1 minut att hitta och läsa om deras priser, http://info.tradera.com/salj/priser/

är ju inte så jävla svårt när man läser, men vissa verkar ha glömt bort hur man läser.

Då förklarar vi..

Det har inte direkt med svårighet att göra. Det är faktumet att man själv aktivt måste leta efter extremt relevant information. Detta anser många är dåligt, jag inkluderad. Varför är det dåligt? För att det går ut på att försöka hitta vägar att lura folk som inte kan, eller orkar, läsa, och förstå, avtalstexterna, eller i vissa fall att skrolla ner under godkänn-knappen. Det finns ingen fördel med att göra saker otydligt, annat än att tjäna pengar på mindre pålästa. Och jag skulle nog påstå att större delen utav landet inte förstår allt som står i dessa avtal, eller har tid/ork att läsa dem för den delen.
Jag vet inte vad du föredrar, men jag tror att även du skulle uppskatta ett samhälle som inte går ut på att utnyttja. Att så många anpassat och vant sig är väl bra, men om man helt förlorar förståelsen för att detta inte är ett speciellt trevligt sätt att gå tillväga, då blir jag orolig.

(möjligt att vissa inte är vana vid detta systemet, vilket då kan ha reflekterats i hur de uttryckt sig, och därav missförståndet)

Orkar inte utveckla mer. Håller mig helst undan att tala i forumet numera, men någon annan med likt sinne kan nog fylla i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Man ska inte behöva klicka sig runt i deras Kundtjänst för att hitta priser och när företag gömmer sina priser på det sättet så kan det anses som vilseledande marknadsföring.

Du har nog en ganska skev bild av vad som faller inom ramen för vilseledande marknadsföring. Order du tänker på är möjligen dålig kundservice, men vi är långt ifrån vilseledande marknadsföring.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iFraja:

Du har nog en ganska skev bild av vad som faller inom ramen för vilseledande marknadsföring. Order du tänker på är möjligen dålig kundservice, men vi är långt ifrån vilseledande marknadsföring.

Du kommer till Tradera, vill sälja något och trycker på länken "Sälj på Tradera" och då kommer följande fönster upp:

Uppfattar du det som att det kostar något om varan förblir osåld?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

fattar inte allt ståhej är om, tog mig 1 minut att hitta och läsa om deras priser, http://info.tradera.com/salj/priser/

är ju inte så jävla svårt när man läser, men vissa verkar ha glömt bort hur man läser.

På den sidan du refererar till står det såhär:
"Betala bara när varan blir såld

Om ditt objekt inte blir sålt betalar du ingen provisionsavgift. De frivilliga tillvalen debiteras per annonsperiod, oavsett om ditt objekt blivit sålt eller inte. Omstartade annonser och automatiska repetitioner debiteras som nya annonsperioder.

Har du haft fler än 100 avslutade (sålda och osålda) annonser under en faktureringsperiod (första till sista i månaden) debiteras 3-10 kronor per osåld annons (berodende på vilken kategori du säljer i) från och med annons nummer 101.
"

Rubriken säger "Betala bara när varan blir såld", och senare i texten står det om andra avgifter.. Hur ska man som konsument veta vilken av orden på samma sida som gäller?

Nej, jag hävdar fortfarande att de är onödigt otydligt på deras sida. Står det "Gratis" "Utan kostnad" "0kr" etc, så ska de inte finnas några avgifter inblandade.. Svårare än så behöver det inte vara tycker jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Du kommer till Tradera, vill sälja något och trycker på länken "Sälj på Tradera" och då kommer följande fönster upp:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/TraderaVils11_zpsfjv6sbo2.jpg

Uppfattar du det som att det kostar något om varan förblir osåld?

Det jag reagerar på är att man slutat använda " * " för att indikera att det finns mer som bör läsas. Det känner då jag är det minsta man bör göra, om man nu vill skriva luddigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Uppfattar du det som att det kostar något om varan förblir osåld?

Det man ser på bilden klassas som reklam och reklam behöver inte innehålla fullständiga villkor eller prisuppgifter vilket många verkar tror. Det står även tydligt innan man skapar auktionen att avgifter kan tillkomma, inget vilseledande med, om man inte själv väljer att ignorera vissa delar av det man ser. Ser man texten att "avgifter kan tillkomma" så har man två val, antingen fortsätter man och accepter att avgifter kan tillkomma eller så avbryter man och kollar upp det.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iFraja:

Det man ser på bilden klassas som reklam och reklam behöver inte innehålla fullständiga villkor eller prisuppgifter vilket många verkar tror. Det står även tydligt innan man skapar auktionen att avgifter kan tillkomma, inget vilseledande med, om man inte själv väljer att ignorera vissa delar av det man ser. Ser man texten att "avgifter kan tillkomma" så har man två val, antingen fortsätter man och accepter att avgifter kan tillkomma eller så avbryter man och kollar upp det.

Varför kan du inte svara på frågan?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Det är inte bara tyckande. Det är ju, som det här fallet tydligt visar, faktiskt rent objektivt en bra sak att läsa igenom saker man godkänner.

Och nej, jag har inte läst igenom alla licensavtal jag godkänt. Men då är jag också klarsynt nog att räkna ut att jag faktiskt inte har stenkoll på avtalet.

Om det nu tydligt och klart står att det kan tillkomma avgifter efter 100 annonser så skulle jag ju som privatperson börja fundera över dessa avgifter innan jag prånglar ut hundratals annonser.

På vilket sätt är informationen inte lätt att hitta? fyra klick från deras startsida och du är framme. Och det är inte direkt några konstiga tankesprång man behöver göra för att navigera sig fram i någon labyrint. Det är så enkelt som kundservice->sälja på tradera->läs mer->frågor om avgifter. Går itne att vara mycket tydligare än så tycker jag.

Det är även objektivt en bra sak att lusläsa Sveriges lagbok i sin helhet, och alla andra avtal och villkor som man ingår i vardagen, men det har ingen tid till om man har ett normalt liv. Du och jag har mycket olika uppfattning om vad som är "klart och tydligt", finstilt text som kanske inte ens är läsbar på en surfplatta skulle jag inte kalla för "klart och tydligt", inte heller det faktum att en länk till mer information saknas bidrar till tydlighet.

Informationen är inte lätt att hitta om det kräver fyra klick... speciellt inte när det första man möts av när man klickar in på kundservice och "Sälja på Tradera" är "Att annonsera hos oss är kostnadsfritt. Du betalar bara om din vara blir såld." och bilden:

Ger det här dig uppfattningen att annonsering kommer att kosta? Antagligen inte, och därför ges inte heller något incitament att klicka in på "Läs mer" eftersom man kan antas utgå ifrån att "Att annonsera hos oss är kostnadsfritt. Du betalar bara om din vara blir såld." är sammanfattningen av villkoren - men det är det tydligen inte i det här fallet. Hade jag inte påpekat exakt hur man hittar informationen så hade inte ens hälften av de som uttrycker att det är så "lätt att hitta" informationen gjort det, det är klart att det går att hitta den om man specifikt går in och söker efter den när man har stött på ett problem, men som en vanlig användare i allmänhet så är det väldigt lätt att missa den här informationen eftersom den är undangömd. Eller är det bara ett sammanträffande att Tradera har stängt ner sitt supportforum som MultiMan nämnde? Knappast... de vet vad de håller på med, men samtidigt skiter de i det eftersom de kan tjäna snabba pengar eller nåt.

Skrivet av GaMeR2K5:

Ibland så förstår jag verkligen inte hur folk kan vara så vilsna?

En enkel Google-sökning ger informationen till och med. http://letmegooglethat.com/?q=tradera+f%C3%B6rs%C3%A4ljning+p...

Annars kan man ju kika under "kundservice" när man är inne på Traderas sida.

Hur ofta googlar du som användare fram specifika saker ur användarvillkor från tjänster när du använder dom? Som ovan nämnt så - ja - det går att hitta informationen om man vet vad man letar efter, men läs stycket ovan så får du samma svar som HugSeal.

Skrivet av Igelkott:

Det är tyvärr så i det här forumet. Jag har blivit trött på det vid många tillfällen och beundrar dig som behåller humöret och uttrycker dig sakligt.

Det kanske känns som ett allmänt påhopp men jag vet inte något bättre sätt att beskriva dem: "Barnen" som hänger på det här forumet är gärna på företagens och butikernas sida av någon anledning. De sitter på höga moraliska hästar och har antagligen aldrig upptäckt hur det är att komma i kläm själva.

Ja ibland får man verkligen ta några djupa andetag...

Skrivet av JSvanberg:

@Cinder: så det behövs inga avtal för något, jo det skulle se fint ut.

Vad trevligt för dig att du har hittat en hobby i att bygga halmgubbar. Jag har inte sagt något i stil med det du svamlar om.

Skrivet av HugSeal:

Haha, det vissa i tråden har gjort är att inte hålla med dig om att det är dumma stygga tradera som gömmer sina villkor bakom en massa hemliga knappar någonstans. Och jävligt byråktatiskt? Det står ju uttryckligen att de kan ta ut en extra avgift, en bild som du själv länkat men sen har ignorerat.

Jag är mer på linjen att vissa i tråden, mig inkluderat, börjar bli trötta på folk som förväntar sig att de skall få allt serverat på silverfat och gör trådar för att gnälla på hemska företag som inte gör länkar till precis allting på alla sidor de har.

I just detta exemplet har ju många, däribland jag, påpekat att tradera har lagt fram sina villkor "på ett vettigt och tydligt sätt vid användande av deras produkter och tjänster". Att du sen valt att ignorera informationen om tilläggskostnader och att ni ändå glatt har slängt upp hundratals annonser på en månad efter att uttryckligen fått till er att det kan tillkomma en avgift kan ni inte skylla på något annat än er egen lathet/dumhet.

Man kan tycka vad man vill om avgiften men om man är allvarlig när man påstår att de gömt undan informationen om den så tyder ju det mest på att man inte klarar av att klicka sig fram mer än maximalt en sida i någon riktning. Och då skall man kanske vara lite försiktig med vad man godkänner.

Jag är på linjen att vissa i tråden är så sjukt blinda för att tradera faktiskt undanhåller informationen om priserna. Självklart är det lätt att hitta när jag och flera andra pekat ut hur man gör det på sidan, men som användare i allmänhet är det inget man blir upplyst om annat än i en lång lunta med användarvillkor när man blev medlem, vilket både jag och sambon blev för flera år sen. Om du tycker att det är ett ärligt och okej upplägg för en tjänst så visst, du får tycka det, men du skulle nog också bli rätt chockad om t.ex. din teleoperatör hävdar "Gratis SMS hela månaden!" och sen får du en faktura på 1000kr när det visar sig att det finns en klausul någonstans på sidan som säger "Efter 100 SMS kostar det 10kr/sms.".

Kliv av din höga häst och klicka runt sidan utan det granskande ögat som du nu tagit på dig, och inse hur Tradera har jobbat för att dölja kostnaderna vi pratar om. De har nästan på varje sida skyltning om gratis annonsering vilket är ett knep för att inte ge något incitament att klicka vidare, då man blir ledd att tro att gratis annonsering är det som gäller så länge man inte säljer något - "Att annonsera hos oss är kostnadsfritt. Du betalar bara om din vara blir såld.".

Skrivet av foh668:

Förlåt mig men jag måste bara ställa en fråga om resonemanget som du för här, varför skulle inte antalet annonser som startats om räknas till kvoten på 100 annonser per månad?

Upp till 100 annonser som man rätt tydligt skriver ut.

Ja Tradera är rätt usla på att tillgängliggöra informationen på ett bra sätt men är man uppe i den mängd annonser som din sambo är uppe i så måste man som säljare själv ta lite ansvar. Eller tror ni båda att det är bara om man lägger ut 100 annonser samtidigt som man åker på en osåltavgift?

Jag vet inte, men vad är det som säger att omstarter räknas till kvoten? Finns inget som tyder på det när man kryssar i den rutan, men som tidigare nämnt så står det i de långvindiga användarvillkoren. Är det helt omöjligt att tänka sig att man räknar 100 unika annonser och att eftersom varje omstart är gratis så ska de inte räknas som nya annonser? Även om man tycker att en omstart räknas som en ny annons så får man ingen indikation på när man närmar sig eller överstiger kvoten, och när tjänsten kommer att börja kosta pengar, det är det som är det stora problemet.

Skrivet av Karaff:

Barn.. nja.

Är 32 (närmare 33 ..), gift, bor i hus, betalat räkningar och abb sedan jag bodde hemma, fick mitt första jobb för 18 år sen.

Har nog snarare kommit till insikt att i stort sett inga företag pysslar med välgörenhet.

Kommer ihåg när blocket kom t ex, en sjysst annonssida, idag en blodsugarsida. Varför skulle inte tradera fungera på samma sätt ?

De vill väl också ha lön varje månad ?

Har inga band eller anledningar att vara på "företagens och butikernas" sida, utan har helt enkelt förstått hur det fungerar och anpassat mig.

Blocket är väldigt tydliga med vad deras annonser kostar, finns väl inga tvivel där när det står rakt upp och ner när man får välja att betala med kort eller telefon, dyrt eller inte. Om du hävdar att du "anpassat dig" är du ju bara otroligt blåögd, för du har garanterat inte koll på allt som du godkänt i de avtal som du ingått. Bara för att du inte gått på en nit än innebär det inte att du har stenkoll, för det finns nog ingen som kan ha det med tanke på hur mycket avtal som skrivs på hit och dit idag, och avtalen är ju i regel till för att skydda företagen, inte för att belägga deras kunder med dolda avgifter.

@MultiMan du slog huvudet på spiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varför kan du inte svara på frågan?

För det är oväsentligt vad jag tror det kostar när jag ser en reklambanner. Dessutom kan jag lägga upp 100 auktioner som inte blir sålda utan att jag betalar 1 krona, så står det att det kostar mig 0 kronor om min auktion inte blir såld så stämmer det som står, dvs. inget vilseledande med det.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Motherofgod:

Skapa ett nytt konto där du lägger ett bud på alla dina annonser men inte betalar. Varorna blev sålda men du fick inte betalt för dem så då kan inte de få sina 10%. Vet inte om det går att göra så men det kan ju vara värt att kolla upp.

Skrivet av Verminator:

Enklast är väl om man ber någon man känner om hjälp med detta.

Gjorde själv så när jag var aktiv på Tradera runt 2007-2008. Så det här med att ta ut en avgift för osålda auktioner är ingen nyhet precis.

Detta bryter mot det avtal ni ingått för att nyttja Tradera. Det är med andra ord ett brott mot reglerna.

Permalänk
Medlem

Man kan anmäla reklam till Konsumentverket så kan de dra det till marknadsdomstolen om de instämmer och företaget inte ändrar sig efter en diskussion.

Citat:

Exempel på reklam som går att anmäla till oss:
Om du känner dig lurad av marknadsföringen.

http://www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Lagar-och-regler/Ma... tar upp hur man gör en anmälan.

Permalänk
Medlem

De har designat sidan på så vis att man ska få den uppfattningen av sidan som TS. De vill alltså få in pengar på detta viset. Sedan har de lagt upp informationen som behövs men på ett sätt som lätt kan tolkas fel.

Detta förmodligen med flit. Design/interaktionsdesign är viktigt både för att underlätta användningen av sidan och informera användarna. Här har man valt att gärna skylta med "0kr", "gratis" men inte varit lika tydliga med konsekvenserna. Tyvärr väldigt vanligt, men ger "skam" vibbar för folk som är lite insatta. Tyvärr tillhör jag de som tyckte att tradera var bättre förr.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Lurigt. Det tillkommer alltså en osåltavgift från och med auktion 101 som läggs upp under en månad, oavsett hur många av de föregående auktionerna som sålts/ej sålts?

I så fall stämmer ju inte det där med att en osåltavgift kan tillkomma, det borde stå något i stil med "en avgift om 3-10 kr tillkommer om du lägger upp fler än 100 annonser under en månad".

Det var bättre förut när det faktiskt var de osålda auktionerna som räknades. Bestrid fakturan, för det här får Tradera bättra sig på.

Visa signatur

/Seriously