Mic för inspelning av sång/musik?

Permalänk
Medlem

Mic för inspelning av sång/musik?

Tjena, finns det någon hobby/proffsmusiker i forumet som kan tipsa mig om en prisvärd extern mic primärt för inspelning av sång och gitarr? Kanske även kan förklara lite om hur man kopplar in en sådan, behöver man en förförstärkare eller liknande? Har letat runt lite men kan inte få något riktigt grepp om det. Tack på förhand:)

Permalänk
Medlem

@rowikk beror ju lite på budget men typ http://www.ordermusic.se/sv/artiklar/x1-vocal-pack.html är en hyfsad budgetmic för framförallt sång och en http://www.ordermusic.se/sv/artiklar/scarlett-2i2.html eller http://www.ordermusic.se/sv/artiklar/scarlett-solo.html 2 ingångar kan vara bra om du vill ha 2 micar senare och köra sång och gitarr samtidigt. Du bör ha en med XLR ingångar som dessa har. Dessa ha inbyggda mikrofonförstärkare med så bara koppla in micen direkt. Sen behöver du bara nåt inspelningsprogram med, men den biten kanske du redan har koll på.
Det finns också en del USB mikrofoner, men de går ju inte använda i ett ljudkort om du senare skulle vilja ha det, så måste du köpa ny mic och ljudkort iaf.

Kanske ska lägga till att en kondensatormic som denna kräver 48V matning så den går inte koppla till ett vanligt ljudkort, utan du måste ha antingen ett ljudkort som visat eller en micpreamp, men tror inte du hittar nån bra micpreamp mycket billigare än att köpa ljudkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogerL:

@rowikk beror ju lite på budget men typ http://www.ordermusic.se/sv/artiklar/x1-vocal-pack.html är en hyfsad budgetmic för framförallt sång och en http://www.ordermusic.se/sv/artiklar/scarlett-2i2.html eller http://www.ordermusic.se/sv/artiklar/scarlett-solo.html 2 ingångar kan vara bra om du vill ha 2 micar senare och köra sång och gitarr samtidigt. Du bör ha en med XLR ingångar som dessa har. Dessa ha inbyggda mikrofonförstärkare med så bara koppla in micen direkt. Sen behöver du bara nåt inspelningsprogram med, men den biten kanske du redan har koll på.
Det finns också en del USB mikrofoner, men de går ju inte använda i ett ljudkort om du senare skulle vilja ha det, så måste du köpa ny mic och ljudkort iaf.

Tack för svar! Detta verkar vara ungefär den prisklass jag tänkt mig, scarlet 2i2 verkar riktigt schysst. Verkar som att jag även kan koppla in guran direkt i den utan extra mic? Hur kopplar jag sedan in den i datorn förresten, vanlig audio port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rowikk:

Tack för svar! Detta verkar vara ungefär den prisklass jag tänkt mig, scarlet 2i2 verkar riktigt schysst. Verkar som att jag även kan koppla in guran direkt i den utan extra mic? Hur kopplar jag sedan in den i datorn förresten, vanlig audio port?

Du kopplar ljudkortet till USB porten, sen utgångarna bak till datorhögtalare förhoppningsvis har de en extra aux ingång (högtalarna alltså).
Du får räkna med nåra hundra till för XLR kabel, 3.5 mm stereo till 2st 6.3 mm mono kabel och mikrofonstativ med.

Och ja du kan koppla en elgitarr rakt in, bara välj instrument istället för line på den ingången. Många DAW (inspelningsprogram) har emulatorer för gitarrförstärkare också, så du kan lägga på effekterna i datorn direkt. Det följer med ableton live lite till det ljudkortet, men jag har ingen koll på vad ableton live klarar. Vet heller inte vad som finns i de billigare typ cubase elements. Reaper är ju annars ett billigt alternativ som det säkert finns pluggar för gitarrförstärkare till. Har själv ingen koll på billigare program, kör Reason och Cubase Pro själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem

Jag har ett par SC400 som jag köpte på Thomann för några hundralappar. De behöver någon form av förstärkare, men samma företag har väldigt billiga lösningar som fungerar alldeles utmärkt.
Jag har inte spelat in sång på dom, men om du vill ha ett röstprov så finns det åtskilliga timmar på min podcast som du hittar i min signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogerL:

Du kopplar ljudkortet till USB porten, sen utgångarna bak till datorhögtalare förhoppningsvis har de en extra aux ingång (högtalarna alltså).
Du får räkna med nåra hundra till för XLR kabel, 3.5 mm stereo till 2st 6.3 mm mono kabel och mikrofonstativ med.

Och ja du kan koppla en elgitarr rakt in, bara välj instrument istället för line på den ingången. Många DAW (inspelningsprogram) har emulatorer för gitarrförstärkare också, så du kan lägga på effekterna i datorn direkt. Det följer med ableton live lite till det ljudkortet, men jag har ingen koll på vad ableton live klarar. Vet heller inte vad som finns i de billigare typ cubase elements. Reaper är ju annars ett billigt alternativ som det säkert finns pluggar för gitarrförstärkare till. Har själv ingen koll på billigare program, kör Reason och Cubase Pro själv.

Kör redan ett par audio pro högtalare via optiskt så det är grett på den fronten, men jag förstår inte riktigt vad jag ska ha 3.5 till 2x6,3mm till? Menar du från gitarren till stärkaren har jag redan sådan! (Ursäkta för de tröga frågorna)

Mjukvara kommer jag kika på lite senare, men cubase pro har jag spanat på förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rowikk:

Kör redan ett par audio pro högtalare via optiskt så det är grett på den fronten, men jag förstår inte riktigt vad jag ska ha 3.5 till 2x6,3mm till? Menar du från gitarren till stärkaren har jag redan sådan! (Ursäkta för de tröga frågorna)

Mjukvara kommer jag kika på lite senare, men cubase pro har jag spanat på förut

Jag antog du hade vanliga datorhögtalare de har oftast en eller två 3.5 mm stereo ingång. Och ljudkortets utgångar är 6.3 mm mono kontakter. Så det beror lite på vad du har för ingångar på högtalarna, eller kör du via en förstärkare? du kanske ska ha 2 rca till 2st 6.3mm mono. Ljudkortets ljud går alltså inte via datorn, ljudkortet ansluts via usb (det dyker upp i datorn som en ny ljudmodul att välja) sedan skickar det ljudet ut till förstärkare eller aktiva högtalare. Hoppas du förstår hur jag menar.

Om du kör en DAC har du inga analoga ingångar på den troligen, men de innehåller väl sällan någon effektförstärkare? Så du har du ändå aktiva högtalare eller en analog förstärkare mellan DAC och högtalare. Så du kopplar förbi dacen, direkt in i förstärkare eller aktiva högtalare.

Ändrade delen om DAC
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogerL:

Jag antog du hade vanliga datorhögtalare de har oftast en eller två 3.5 mm stereo ingång. Och ljudkortets utgångar är 6.3 mm mono kontakter. Så det beror lite på vad du har för ingångar på högtalarna, eller kör du via en förstärkare? du kanske ska ha 2 rca till 2st 6.3mm mono. Ljudkortets ljud går alltså inte via datorn, ljudkortet ansluts via usb (det dyker upp i datorn som en ny ljudmodul att välja) sedan skickar det ljudet ut till förstärkare eller aktiva högtalare. Hoppas du förstår hur jag menar.

Om du kör en DAC har du inga analoga ingångar på den troligen, men de innehåller väl sällan någon effektförstärkare? Så du har du ändå aktiva högtalare eller en analog förstärkare mellan DAC och högtalare. Så du kopplar förbi dacen, direkt in i förstärkare eller aktiva högtalare.

Ok då hänger jag med, då måste jag koppla in till 3.5mm jacket på högtalarna. jag kör ingen dac, har inbygg optisk ingång i högtalarna, får helt enkelt välja mellan optisk för datorljudet och aux för scarletten då. Mina audio technica hörlurar bör jag då kunna koppla till hörlursuttaget på ljudkortet, jag kommer nämligen mest köra på dem?

ps. skiljer det markant på en xlr kabel för 50 spänn och dom för typ 800? för jag lyckas inte hitta några mittimellan av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rowikk:

Ok då hänger jag med, då måste jag koppla in till 3.5mm jacket på högtalarna. jag kör ingen dac, har inbygg optisk ingång i högtalarna, får helt enkelt välja mellan optisk för datorljudet och aux för scarletten då. Mina audio technica hörlurar bör jag då kunna koppla till hörlursuttaget på ljudkortet, jag kommer nämligen mest köra på dem?

ps. skiljer det markant på en xlr kabel för 50 spänn och dom för typ 800? för jag lyckas inte hitta några mittimellan av någon anledning.

Ja hörlurs uttaget på ljudkortet kör du om du ska använda hörlurar. Lite kvalitets skillnad kan det vara, men de är nog mest bättre skärmade nåt som kan vara viktigt live. Men för hemstudio pulandet duger nog vilken som helst. Jag har varit med om att billiga XLR kablar helt enkelt inte funkat alls, kan vara lite större chans för måndags exemplar för billiga. Jag har alltid kört med billiga utan problem iaf utom den enda gången jag fick byta ut den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rowikk:

Tack för svar! Detta verkar vara ungefär den prisklass jag tänkt mig, scarlet 2i2 verkar riktigt schysst. Verkar som att jag även kan koppla in guran direkt i den utan extra mic? Hur kopplar jag sedan in den i datorn förresten, vanlig audio port?

Det går, som sagt, att koppla in gitarren direkt, men en del har problem med att 2i2 överstyrs om man kopplar in gitarren direkt. En del gitarrer har för stark signal. På 2i4 så finns det även "padding" som man kan koppla in som dämpar signalen.
Jag har inte någon erfarenhet av 2i2 själv, utan köpte ett 2i4 mest för att jag ville ha midi åxå.
På youtube finns reviews/exempelvideos på det jag nämner.

Skrivet av Rowikk:

ps. skiljer det markant på en xlr kabel för 50 spänn och dom för typ 800? för jag lyckas inte hitta några mittimellan av någon anledning.

Det är nog framför allt kvaliteten på själva kontaktdonen och dragavlastning osv som skiljer. En dyrare kabel tål att användas "på riktigt". En billigare funkar sannolikt bra för hemmabruk.
Du kan ju kolla in priser och utbud på thomann.de åxå, om du vill. De har enhetsfrakt på €15 och svensktalande support osv.

Permalänk
Skrivet av Rowikk:

Ok då hänger jag med, då måste jag koppla in till 3.5mm jacket på högtalarna. jag kör ingen dac, har inbygg optisk ingång i högtalarna, får helt enkelt välja mellan optisk för datorljudet och aux för scarletten då. Mina audio technica hörlurar bör jag då kunna koppla till hörlursuttaget på ljudkortet, jag kommer nämligen mest köra på dem?

ps. skiljer det markant på en xlr kabel för 50 spänn och dom för typ 800? för jag lyckas inte hitta några mittimellan av någon anledning.

iom att det är analog signal kan det skilja lite mellan dem då de dyrare är oftast mindre förluster dock ändå med marginella skilnader skulle jag säga speciellt på längder under 3-5m och många märken tar även extra betalt för design.

jag kör med XLR kablar från Ebay och nån lite dyrare från Thomann som ja köpte för att jämföra och se om jag såg någon skillnad i ljudkvalité och kan inte säga att jag hör/ser någon direkt skillnad mellan dem trots skillnaden i pris på ~100:-

Testade dem genom att bara bygla mellan line out och spela in från line in med kabeln och spelade av en MP3 fil med Audacity och kurvan är mer eller mindre identisk oavsett vilken av kablarna jag kör med.

line out ställd till 16bit 48khz volym 50%
line in ställd till 24bit 48khz volym 100%

Kan för övrigt rekomendera killen på Ebay ä väl iofs sån här kina reseller så lite dyrare än att köpa direkt från kina men marginella skillnade och frakten aldrig tagit mer än 5 dagar till skillnad från de flesta kina direktimport killar som tar 30-60 dagar oftast men har fri frakt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Puffskydd skulle jag rekommendera för sången.
Antar att gitarren är akustisk, ett litet tips om man får "gnisselljud" från strängarna och ej vill ha med dem är att blöta fingertopparna 😀

Är det elgitarr skulle jag rekommendera att plugga in den rakt in i "burken" för en ren signal. Sedan fixar man dist/effekter etc i efterhand. Alltid lättare att jobba med helt rena inspelningar i efterhand.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, väldigt hjälpsamt! Detta med överstyrning (uppfattar det som missljud) är nog något jag kanske får läsa på lite om. Kommer mestadels köra halv-akustiskt med kommer även köpa en Fender Telecaster lite senare så vill ju ha en riktigt schysst klar ton Thomann är jag bekant med så beställer några kablar där, annars känns det som att jag har betydligt bättre pejl!

Man bugar och bockar!