Vad tycker folk om ordet hen och en?

Permalänk
Avstängd

Det finns män och kvinnor. Han och hon.

Det har blivit så sjukt i det här förlorade landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hen ger absolut inte mer dimension, det låser in betydelsen att bara handla om könet faktiskt. "Den" ger ALLA dimensioner och borde föredras.

Och det gör inte han/hon? Hen är ett personligt pronomen och det föredrar jag om könet är okänt. Det känns fel att säga "den" om en person, om det inte gäller "den gubben" t.ex.

Med det tackar jag för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@Jfqvist: Frågan handlar ju inte ens om det. Vad är det som är så "sjukt" med könsneutrala pronomen?

Permalänk
Avstängd

Det enda som bekymrar mig med ordet "hen" är de tillfällen det används av så kallade könsneutrala som så ofta är vid "fel" tillfällen. Annars toppen. Är det ett ord som ska användas så se bortom prideparaden. Extremister finns alltid. Betydelsen fluktuerar. Hen kommer mycket troligt ingå i vårat vardagsspråk, det är ju uppenbarligen ett ord som har saknats. Missbruk av ord och att det är svårt för en del att förstå betydelsen är ju uppenbart något som kommer att ske. Själv tycker jag hen är en hjälp då man utrycker sig i mail eller vid många tillfällen då man helt enkelt menar att könet är oviktigt. Vid tillfällen könet har betydelse så använder man hon eller han. Att tro att hen ersätter könsbestämning är naivt, däremot så kan man skriva buisnessmail två sekunder fortare i ett av tio fall... Troligen är det den största betydelsen "hen" kommer få.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rzlo90:

@Jfqvist: Frågan handlar ju inte ens om det. Vad är det som är så "sjukt" med könsneutrala pronomen?

Därför att det inte finns könsneutrala människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Därför att det inte finns könsneutrala människor.

Jag förstår att du tror det här nödvändigtvis har med genusfrågor att göra, men du har rakt av fel. Ibland är könet helt enkelt obestämt i en mening, och för de tillfällena behövs könsneutrala pronomen - "vederbörande" är ju ett exempel på detta.

Permalänk
Medlem

Känns mest som att det är dom extrema ultra feministerna som använder sig mest av ordet. Jag stör mg på det om jag ska vara ärlig då det inte tillför något mer än irritation i de flesta fall. Merparten av de jag känner tycker likt att ordet är mer hippt att använda sig av och att det är totalt onödigt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

???? Hen är bara nedlåtande... inget annat. Det är en hen hund eller hen katt eller hen människa hur ska vi männ i skor ha det...

Bättre med ett nytt ord som både står för han, hon, den , det, hetero, homo, o.s.v.

Slit den med hälsa...

HÅN en massa Hhhhhhhh'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Och det gör inte han/hon? Hen är ett personligt pronomen och det föredrar jag om könet är okänt. Det känns fel att säga "den" om en person, om det inte gäller "den gubben" t.ex.

Med det tackar jag för mig.

Om könet är okänt skriver jag helt enkelt "personen", "eleven", "barnet", "rektorn" etc. Det går också att skriva "denne" och "vederbörande". Därför tycker jag "hen" är ett helt onödigt påfund.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaBlack:

???? Hen är bara nedlåtande... inget annat. Det är en hen hund eller hen katt eller hen människa hur ska vi männ i skor ha det...

Bättre med ett nytt ord som både står för han, hon, den , det, hetero, homo, o.s.v.

Slit den med hälsa...

HÅN en massa Hhhhhhhh'n

ok,,var bor du för där jag bor så säger man inte "henhund eller katt"?

""Bättre med ett nytt ord som både står för han, hon, den , det, hetero, homo, o.s.v.

Slit den med hälsa... ""

Absolut, några förslag?

Permalänk
Medlem

Tycker hen är helt ok då det är könsneutralt. Att säga en tycker jag bara är dumt. Man är redan könsneutralt, även om det stavas man.

Ska det heta enniska kanske?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd

Gamla ord är nog bäst...
Som man sa förr "Ni"

Skrivet av retro123:

ok,,var bor du för där jag bor så säger man inte "henhund eller katt"?

""Bättre med ett nytt ord som både står för han, hon, den , det, hetero, homo, o.s.v.

Slit den med hälsa... ""

Absolut, några förslag?

Permalänk
Avstängd

Problemet med ordet HEN är att förr eller senare slutar ALLA säga han eller hon för då blir det hen till ALLT.

Permalänk
Medlem

Jag hatar h-ordet så mycket att jag inte ens vill skriva ut det. Visst, språk utvecklas alltid men inte alltid till det bättre. Han och hon duger fint. Vederbörande funkar bra i de flesta sammanhang som könsneutralt om man måste.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RaBlack:

Gamla ord är nog bäst...
Som man sa förr "Ni"

Nu har inte TS berättat om vederbörande är en han eller hon, men det kanske ni skulle göra?
Nää. Det låter konstigt." Ni" är en bättre ersättare för" du" :). "Den" hade också blivit fel.
Men det går såklart att lösa på fler sätt än hen. Det har ju gått innan. Men visst är det trevligt med lite språkvariation?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lunatech:

Jag hatar h-ordet så mycket att jag inte ens vill skriva ut det. Visst, språk utvecklas alltid men inte alltid till det bättre. Han och hon duger fint. Vederbörande funkar bra i de flesta sammanhang som könsneutralt om man måste.

Ts har inte berättat huruvida vederbörande är en han eller hon, men det kanske hon skulle göra?
Hon ser väl iite konstigt ut i det här fallet :).
Nödvändigt med just hen är det inte, men hon eller han är inte perfekt här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaBlack:

Gamla ord är nog bäst...
Som man sa förr "Ni"

""
Bättre med ett nytt ord som både står för han, hon, den , det, hetero, homo, o.s.v.""
Jepp," NI" räcker för alla typer av människor och alla deras sexuella läggningar. "Ni" täcker allt.

Permalänk
Medlem

Ogillade ordet starkt till en början, men tyckte alltid tanken var god. Det är dock som nya skor som kräver lite användande innan de sitter bra. Numera har jag inget emot det, och har också kommit fram till att det är extremt praktiskt emellanåt.

@RaBlack:
För ovanstående vill jag påpeka att jag aldrig använt det om en "könsneutral" person, utan alltid utgått från att det var en han eller en hon, det har handlat om att inte ha vetat vilket. Det är en rätt stor skillnad från vad hen verkar tro. See what I did there?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd

@warmerspy:

hen är det fulaste och mest onödiga ord jag vet, aldrig hört talas om en för man.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Precis så tänker jag. Sedan så är det bara en otroligt meningslös och fånig sak. Ordet "man" har precis som många andra ord flera betydelser, inget fel i det.

Vadå sparar du en mikrosekund på att läsa/skriva hen eller? Alla orden är ju 3 bokstäver också

Precis en mikrosekund faktiskt Att skriva "hen" är som att skriva "t.ex.".

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ts har inte berättat huruvida vederbörande är en han eller hon, men det kanske hon skulle göra?
Hon ser väl iite konstigt ut i det här fallet :).
Nödvändigt med just hen är det inte, men hon eller han är inte perfekt här.

Så skriv "Ts har inte berättat huruvida vederbörande är en han eller hon, men kanske skulle göra det?" då Jag fattar din poäng dock. Jag kanske bara är en grining gammal 40-plussare, vad vet jag? Får jag välja mellan h-ordet och särskrivningar får det dock bli det förstnämnda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RaBlack:

Problemet med ordet HEN är att förr eller senare slutar ALLA säga han eller hon för då blir det hen till ALLT.

Hmm. Finns det några belägg för den här rädslan?
Låter inte så troligt i mina öron att särskilt många skulle vara intresserade av detta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lunatech:

Så skriv "Ts har inte berättat huruvida vederbörande är en han eller hon, men kanske skulle göra det?" då Jag fattar din poäng dock. Jag kanske bara är en grining gammal 40-plussare, vad vet jag? Får jag välja mellan h-ordet och särskrivningar får det dock bli det förstnämnda.

Ähh, det går hur bra som helst att välja bort hen :). Fritt fram att välja vad man trivs med.
Väldigt sällan jag själv använder ordet, men det händer att det är det enklaste och smidigaste alternativet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Första gången jag hörde hen trodde jag det var för kvinnor någon förkortning för henne.
Men jag hadde fel.
Lite onödigt ord tycker jag att det är.

Varför komma på ett sådant konstigt ord för någon man inte vet kön på?
Sen tycker jag hen är för likt ordet henne.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Ja herregud, så mycket dumheter skrivna på så kort tid har jag sällan skådat på det här forumet ...

En åsikt kan inte vara fel, däremot kan den vara felaktigt grundad. Så låt oss reda ut några få saker. Vi börjar med 'en' i stället för 'man'.

Det opersonliga (indefinita) pronomenet 'man' är könsneutralt. Etymologiskt härstammar det antingen ur protoindoeuropeiska 'mánu-' (person), eller 'men-' (att tänka). Det har ingenting med när- eller frånvaro av penis, kromosomuppsättning eller dylikt att göra.
'En' är dialektalt synonymt med 'man', och således går det utmärkt att använda de två synonymt, men att förespråka 'en' av någon idé om att det behövs något könsneutralt är inget annat än att visa att man inte har en aning om vad man snackar om.

Nog om 'man', vidare till 'hen'.

'Hen' kommer ur finskans 'hän'. Det har inte ett skit med fjäderfän att göra, och att göra sig lustig över det är fånerier.
'Hen' är ett pronomen för tredje person av indefinit kön och finns med i SAOL sedan ett halvår tillbaka. Ingen tvingar någon att använda det, precis som med vilket annat ord som helst.

De som aggreveras av 'hen' verkar leva i en falsk diktomi där 'hen' antingen ska ersätta alla omskrivningar gällande indefinit könstillhörighet eller där det är en vederstyggelse oavsett sammanhang. Det är givetvis inget annat än fånerier. Så vad är då syftet med användandet av 'hen'?

Ingen är ute efter att förneka någon sin könstillhörighet, åtminstone inte i en utsträckning stor nog att tvista. Det handlar huvudsakligen om tre användningsområden:
1) För att anonymisera kön
2) För att betona ännu okänd könstillhörighet
3) För att inkludera de som faller utanför den binära könsklassificeringen

Låt oss titta närmare på dessa tre:

1) Anonymisering av kön är ett rätt så praktiskt användningsområde, inte minst när det kommer till den akademiska världen. Sedan kan man diskutera huruvida kön och könsroller de facto borde tas ur ekvationer, men det kan komma till användning.

2) "För att betona ännu okänd könstillhörighet" är ett tämligen begränsat användningsområde. Ur ett lingvistiskt perspektiv kan vi se att vi använder pronomen för att tala om en - till någon utsträckning - känd s.k. "referent". Det vill säga, någon/-t som vi känner till sedan tidigare. Exempel: "Jag mötte Kalle igår. Han var på affären." Här är referenten till 'jag' den person som uttalar meningen, och Kalle är referenten till 'han'.
Vi kan känna till referenten på flera olika sätt. Första och andra persons-referenter (jag, du, vi, ni) är kända genom att kommunikationens parter står i direkt kontakt med varandra i någon form. När det kommer till tredje person (han, hon, den, det, hen, de) så handlar det dock oftast om att referenten inte är medveten om samtalet (eller så tros vara av kommunikationsparterna). Vi måste således på något sätt få reda på vem vi talar om. "Han var på affären" säger i sig inte särskilt mycket om vem vi talar om. Vi vet att vi talar om en man, men utan att känna till referenten genom sammanhanget så har vi ingen aning om huruvida det är Kalle eller Lasse vi talar om. Således, när det handlar om en annan person (ting talar vi i regel om som den/det vilket faller utanför frågan om 'hen') så använder vi 'han', 'hon' eller 'hen'. Hur ofta kommer en tredje part vars kön man inte känner till på tal i samtal mellan två parter? Det förekommer, men då har vi som regel någon annan form av specificering redan i bruk, såsom "rånaren". I övrigt så är det väldigt sällan fallet att vi inte känner till personens kön. Sedan kan man argumentera att det blir allt vanligare i och med ökad kommunikation med okända personer över nätet, inte minst internationellt där inte nödvändigvis namn ger en fingervisning ...

3) Nu tänker jag gå ifrån min mer objektiva ansats till en mer subjektiv ansats och säga att det här är den i särklass viktigaste punkten. Här styr nämligen den humanistiska principen "inkludera alltid, exkludera aldrig".
Jag hann leva i 33 år innan jag personligen kom att komma i kontakt med någon som öppet inte placerade sig under den binära könsuppdelningen "man/kvinna", men jag är övertygad om att jag egentligen mött så många fler.
Biologin är inte så enkel som de flesta här verkar tro - att allt handlar om X- och Y-kromosomer - inte ens när det kommer till vad som brukar kallas "biologiskt kön".
Utöver det har vi även socialt kön och mentalt kön. Det sociala könet är det vi fostras in i, och det mentala könet är hur man själv ser sig. Oftast hänger de tre samman rätt så bra och i ytterligare några fall så rycker man mest på axlarna åt det hela som att man är en "grabbig tjej", "tjejig grabb" eller något dylikt.
Jag ska inte ens försöka framstå som att jag egentligen har en aning om hur en transperson känner, för jag har inte gått i deras skor. Men, jag vet att jag inte har någon rätt att stämpla någon med någon stämpel som vederbörande inte vill förknippas med - oavsett om det handlar om kön, "nörd" eller gud-vet-vad.

Vidare, till er som envetet hävdar att det bara finns två kön (även när vi bortser från att ni har helt uppåt väggarna fel): vad tusan spelar det ens för roll vad någon vill sätta för könsstämpel (om någon alls) på sig själv?

Själv kan jag bara komma på ett enda tillfälle då det spelar roll alls: i sänghalmen. Om ni då prompt går och känner ett behov av att könsstämpla folk för att avgöra huruvida ni vill hoppa i säng med dem eller inte, överväg att oroa er över det först när ni vet huruvida de vill hoppa i säng med er.

Nåja, nog om det. Den som vill använda sig av omskrivningar för att undvika behovet utav könsneutrala pronomen - go for it. Vill ni ha exempel går det utmärkt att be om det i språktråden så ska jag med glädje bidra med en diger uppsättning. Känner ni er lite vågade, testa att använda 'hen' någon gång. Det är faktiskt rätt så smidigt när man kommit över det faktum att det är - ur ett konservativ-normativt lingvistiskt perspektiv - en styggelse i klass med pluralis-S.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Hatar benämningen "hen", fast det är ju ingen benämning!? Hoppas det försvinner, men det verkar ju inte så, finns väl i svenska ordlistan numera, tom i wordfued.
"en" tycker jag inte är att jämföra..? Både kvinna och man kan ju säg både "En skulle haft"," Man skulle haft"... fast det är ju lite inne på samma spår... bli galen!
Hur är dessa uttryck på andra språk... i engelska tex... har dom ord för hen?!
Det betyder ju höna(ordragant )?! hehehe
Hon är Hen, och han är tupp!

Oavsett hatar jag ordet hen... men kan tänka att om 10-20år är det ingen som tänker på att man använder det ordet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Det opersonliga (indefinita) pronomenet 'man' är könsneutralt. Etymologiskt härstammar det antingen ur protoindoeuropeiska 'mánu-' (person), eller 'men-' (att tänka). Det har ingenting med när- eller frånvaro av penis, kromosomuppsättning eller dylikt att göra.
'En' är dialektalt synonymt med 'man', och således går det utmärkt att använda de två synonymt, men att förespråka 'en' av någon idé om att det behövs något könsneutralt är inget annat än att visa att man inte har en aning om vad man snackar om.

Rent lingvistiskt så är det säkert så att "man", precis som du säger, är könsneutralt. Dock så är det ju fortfarande så att det stavas och uttalas likadant som benämningen för ett av könen (och huruvida det är ett sammanträffande eller inte vill jag inte spekulera i) så man får väl visa viss förståelse för att det kan föra med sig vissa konnotationer som är allt annat än könsneutrala.

Att använda 'en' synonymt med 'man' är väl dock lite som att använda 'han' synonymt med 'honom'? I vissa dialekter så är det helt naturligt att göra det talspråkligt, men det kan bli lite knäppt i skrift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Uppriktigt och ärligt tack, tonen till trots. Jag har av oförklarliga skäl bara sett ett fåtal förtryckande användningsområden av det ombestridda ordet och senast jag sneglade på det i SAOL var det en benämning på en brynsten. Väl rutet och tack för den mentala helomvändningen, det gjorde mig gott.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Tack för att du pallade: jag gjorde det inte. Väl rutet

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4690K, GPU: ASUS GeForce GTX 980 Ti STRIX 6GB, MB: MSI Z97 GAMING 5, RAM: HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB Black, HD: HyperX Savage SSD 240GB, Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB, NÄT: EVGA SuperNOVA 850 G2 850W, CPU FL: Noctua NH-U9B SE2, CHASSI: Fractal Design Define S, PANEL: Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Om könet är okänt skriver jag helt enkelt "personen", "eleven", "barnet", "rektorn" etc. Det går också att skriva "denne" och "vederbörande". Därför tycker jag "hen" är ett helt onödigt påfund.

"Denne" syftar på en maskulin person ("denna" syftar på en feminin), så om könet är okänt så är "denne" kanske inte ett lämpligt alternativ.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD