Permalänk
Medlem

Förslag, ta loss och spraymåla flänsen på grafikkortet då det blir så "uppvisat" i bakom glaset.
typ https://www.youtube.com/watch?v=qUHcaufRn18

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Förslag, ta loss och spraymåla flänsen på grafikkortet då det blir så "uppvisat" i bakom glaset.
typ https://www.youtube.com/watch?v=qUHcaufRn18

Funderar på att göra något lite mer subtle, t.ex spraya endast ringen runt fläkten och texten där det står "Titan" på främre delen av kortet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Skrivet av Helionart:

@Sekatorur: Med 10 års garanti och SLI planer samt överklockning så tycker jag inte det är så hemskt. Samt att en PSU som ligger på ca 50% load är mer effektivt än ett 600-700W som ligger på 90% Förstår inte riktigt varför man inte skulle ha ett starkt nätagg, drar inte mer ström, faktiskt kan det sänka din elkostnad pga högre effektivitet.

Det är tyvärr inte riktigt sant; med så lågt effektuttag som 30% så sjunker effektiviteten oftast igen, även om det är lite olika beroende på nätagg förstås.

Permalänk
Proffsmobbare

Mycket fint bygge, men måste dela ut ett varningens ord. Laing D5 får INTE stå i lutning, den måste precis som hårddiskar monteras i 90-gradersvinklar.

Att ha pumpen 45 grader är rena döden för alla lager och det är bara en tidsfråga innan pumpmotorn skär.

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Det är tyvärr inte riktigt sant; med så lågt effektuttag som 30% så sjunker effektiviteten oftast igen, även om det är lite olika beroende på nätagg förstås.

Hej, låt oss räkna på det:

I mitt fall:

PSU 1:EVGA 1600W G2 Supernova (befintlig nätagg)
PSU 2:RM650 (nätagget jag hade innan)

Om vi räknar med att med min överclockade CPU skulle dra ca 650W med alla diskar och SLI.

Corsair RM650 visar följande vid 646.8W:

Den drar alltså 738W från eluttaget för att kunna leverera 646.8W till datorn. Vilket alltså ger oss en effektivitet på 87.6%

EVGA G2 1600W visar följande vid 641.8W:

Den drar alltså 698W från eluttaget för att kunna leverera 641.8W till datorn. Vilket alltså ger oss en effektivitet på 91.9%
Nu skiljer sig testerna med ca 5W men visar min poäng, då båda är Gold Certified nätagg.

Summa summarum:
738 - 698 = 40W
Man drar alltså 40W mindre från eluttaget pga effektiviteten som är bättre i en 1600W PSU gentemot en 650W PSU vid 640Ws användning vilket är ungefär vart jag kommer ligga. Det kommer alltså att kosta mindre i månaden för mig.

Då jag köpte ett EVGA nätagget med 50% Rabatt från EVGA själva (PGA kupong jag fick när jag registrerade mitt Titan X) så ser jag mitt köp som vettigt.

PS. Siffrorna är hämtade från Jonnyguru.com vid test av båda nätaggen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Skrivet av Laine:

Mycket fint bygge, men måste dela ut ett varningens ord. Laing D5 får INTE stå i lutning, den måste precis som hårddiskar monteras i 90-gradersvinklar.

Att ha pumpen 45 grader är rena döden för alla lager och det är bara en tidsfråga innan pumpmotorn skär.

Hej!

Jag läste så mkt olika om det här, Ena säger att det mest är om den ligger helt åt sidan, andra säger att så länge systemet är "flooded" och sealed, dvs att jag har blött ut det så ska det inte spela någon större roll med denna lutning. Men kommer hålla ett extra öga på den tills dess att jag drar in SLI och således byter orientering/reservoar. Tack för feedbacken!

P.S. Det var ju dig jag köpte Vattenblocket från Rullar på fint!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Trodde D5 likt DDC hade en bara en enda kula som agerar lager för impellern och dränkt i vatten?

Spekulerar mest såklart men isf borde det inte vara lugnt så länge det finns tillförsel av vatten utan luftbubblor och diverse luftfickor, vet att dom inte pallar att torrköras mer en nån enstaka sekund innnan dom havererar el skadas.

Nyfiken för har jag gjort något dumt med mina DDC's som jag tror fungerar enligt samma princip så vill man su såklart veta det och man lär sig som sagt något nytt varje dag så..

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Helionart:

Hej!

Jag läste så mkt olika om det här, Ena säger att det mest är om den ligger helt åt sidan, andra säger att så länge systemet är "flooded" och sealed, dvs att jag har blött ut det så ska det inte spela någon större roll med denna lutning. Men kommer hålla ett extra öga på den tills dess att jag drar in SLI och således byter orientering/reservoar. Tack för feedbacken!

P.S. Det var ju dig jag köpte Vattenblocket från Rullar på fint!

Den enda positionen som är dokumenterad som ett rent "nej" är att ha pumpen vänd neråt, men samtidigt har vissa bay-reservoarer detta så jag vet helt ärligt inte längre. Det stämmer nog som du säger, att så länge det är välfyllt så är skaderisken inte enorm, men men rotorn kommer att trycka och snedbelasta keramikkulan mer än det hade varit vid 90 grader. Samtidigt har du både magnetupphängning och vattnet som hjälper till, så det kanske klarar sig då.

Oavsett så är det ett supersnyggt bygge, och lutande reservoaren bidrar verkligen till extra karaktär.

Mycket roligt att se blocket hitta ett så fint nytt hem!

Skrivet av fark:

Trodde D5 likt DDC hade en bara en enda kula som agerar lager för impellern och dränkt i vatten?

Spekulerar mest såklart men isf borde det inte vara lugnt så länge det finns tillförsel av vatten utan luftbubblor och diverse luftfickor, vet att dom inte pallar att torrköras mer en nån enstaka sekund innnan dom havererar el skadas.

Nyfiken för har jag gjort något dumt med mina DDC's som jag tror fungerar enligt samma princip så vill man su såklart veta det och man lär sig som sagt något nytt varje dag så..

Ska inte kapa tråden helt, men det stämmer som du beskriver det! DDC har en större kula än D5 men pumparna är uppbyggda kring samma princip.

Dold text
Permalänk

@Laine: Tack för din input och snälla ord JaZid! Uppskattas när det kommer från ett proffs som dig!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Vad hände med röret ned till pumpen ?

i.ö snyggt bygge

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om nån undrar är kontakten som sitter i agget en "C19" som mycket väl finns i kortare modell, tex på elfa. Tex https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?sq=c19&cat=0

Snyggt bygge iaf

Permalänk
Inaktiv

dra mig snasen vilket fint bygge!

Permalänk
Medlem

Ett litet tips för framtiden, en rörbockare för kopparrör funkar även utmärkt med den sortens plaströr. Vill man vara säker på att inte gjutskägg, vassa kanter, etc repar plaströren kan man fodra de delar av rörbockaren som kommer i kontakt med plaströren med tyglappar.

Brukar inte ha för vana att arsla mig vad det gäller svengelska, men hacksåg var bara för mycket! Antar du menar bågfil?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kaput: haha är det så de heter på svenska? Sorry Tack för tipset på rörbockare, såg JayzTwoCents använda en sån också men jag tog vad jag hade hemma.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Ett tips! Jag har också en king serie och dom är väldigt sköna. Men jag kunde få ont i ryggen från början när jag använde dom i långa omgångar och så var det en som sa åt mig att använda rygg kudden även om den är otroligt oskön från början så kommer den snabbt forma sig efter dig och kommer göra stolen otroligt mycket skönare och tog bort mina problem jag fick med ländgryggen.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Ska inte kapa tråden helt, men det stämmer som du beskriver det! DDC har en större kula än D5 men pumparna är uppbyggda kring samma princip.

Ok I see, tack för info.

Permalänk
Skrivet av Fatty:

Ett tips! Jag har också en king serie och dom är väldigt sköna. Men jag kunde få ont i ryggen från början när jag använde dom i långa omgångar och så var det en som sa åt mig att använda rygg kudden även om den är otroligt oskön från början så kommer den snabbt forma sig efter dig och kommer göra stolen otroligt mycket skönare och tog bort mina problem jag fick med ländgryggen.

*Tack för info! Plockade fram "lombar support" kudden nu och ska testa o se om den formar sig efter mig, då jag också har mkt problem med ländryggen. tusen tack!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Inaktiv

Nice bygge! Bonuspoäng för NAD-stärkaren! Kör en likadan själv

Permalänk
Skrivet av anon231773:

Nice bygge! Bonuspoäng för NAD-stärkaren! Kör en likadan själv

Tack! Absolut, NAD is the shit! Kör den med en PS500 från Grado.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

grymt tom skruvmejseln följer temat

Visa signatur

[Ace Ecco 220][ASRock Z77E ITX][3570k@4.2][ASUS 970 STRIX 4GB]
[Team Elite 8GB (2x4GB) CL11 1600MHz][Corsair HX520W]
[Toshiba Q300 480GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Trodde D5 likt DDC hade en bara en enda kula som agerar lager för impellern och dränkt i vatten?

Spekulerar mest såklart men isf borde det inte vara lugnt så länge det finns tillförsel av vatten utan luftbubblor och diverse luftfickor, vet att dom inte pallar att torrköras mer en nån enstaka sekund innnan dom havererar el skadas.

Nyfiken för har jag gjort något dumt med mina DDC's som jag tror fungerar enligt samma princip så vill man su såklart veta det och man lär sig som sagt något nytt varje dag så..

Vet inte om det är relevant med jag skulle vilja inflika att min D5 kördes tom en stund (1min+) utan att ta skada. Dock hade den precis pumpat iväg en massa vatten så kanske var lagren tillräckligt blöta för att ingen skada skulle ske.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Riktigt fint bygge. Vart köpte du chassit ifrån

Permalänk
Master of Overkill

@Helionart angående kabln så kan du köpa vilken server kabel som helst behöver inte använda EVGA (jag vet då jag haft Supernova classified)

C19 kabel.*
https://www.dustinhome.se/product/5010625139/power-cord-cee-7...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem

Riktigt fett bygge!

Funderar på att köpa mig en ny pc snart och gillar verkligen att ha möjligheten för att få grafikkorten en bit ifrån moderkortet.

Är det någon här som kan tipsa om fler chassin som har stöd för detta eller eventuellt tipsa om något tillägg man kan köpa för att få detta resultatet ?

Jesper

Visa signatur

Jhoglind
PC: i9-9900k | RTX2080 Ti
Skärm: Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande!

Liten fråga jag hoppas du kan hjälpa mig med, hur är din Ducky musmatta? Funderar på att skaffa mig den, men är osäker på dess egenskaper.

Om du skulle jämföra den med en vanlig tyg/cloth variant och en hård/plastic - vad är skillnaderna?

Permalänk
Medlem

Snyggt. Speciellt om du loopar GPU(erna=framtiden) också.
Dock hade jag gjort mig av med agget och tagit ett lite mindre så allt skulle passa in bättre i lådan. Dock är det ju bara en ren subjektiv sak men ja tror det skulle ge lite mer pricken över i känsla.
Skulle ju utan problem räcka till med ett mindre

Hur som. Snyggt bygge som inte ser ut som ett i mängden.

Permalänk
Medlem

Imponerande att få till det så pass bra med det chassit, men chassit är riktigt snyggt och minimalt vilket passar

Visa signatur

Friskyttarna - Ditt ljus i MMO - mörkret
Final Fantasy XIV | Guild Wars 2 | LotRO | RIFT | SWTOR | The Elder Scrolls Online | Wildstar | World of Tanks