Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxxie:

Overwatch sållar för Valve. Folk i overwatch tar bort de onödiga reports som kommer på folk som helt enkelt är bra. Men om folk i overwatch trycker på att personen fuskar så innebär inte det att den blir bannad. Sån makt har inte overwatch-folket. (Däremot får man ett trevlig meddelande då och då att "en person du anmälde för fusk genom overwatch har blivit permanent bannad", och då har Valve varit med i bilden)

Men det är ett grymt smart system från Valves sida då dom kan ha mindre personal som kollar efter fusk, eftersom communityt hjälper dom helt gratis att sålla folk som bara är "butthurt"

Jo visst, men det gör ju inte saken bättre när oerfarna spelare får overwatch och faktiskt fäller någon för fusk för att dom helt enkelt inte förstår bättre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Jo visst, men det gör ju inte saken bättre när oerfarna spelare får overwatch och faktiskt fäller någon för fusk för att dom helt enkelt inte förstår bättre.

Nej, men då ska det fortfarande gå igenom Valve innan personen bannas. Varje overwatch som sållar ut butthurt-reports gör att Valve får mindre jobb att kolla loggar etc efter fusk. Men när någon väl döms i Overwatch så måste Valve kolla innan det går över till en faktisk VAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Har blivit anklagad för fusk många gånger, men aldrig VAC bannad, eftersom jag inte har fusk. Dock har man ju blivit bannad från någon dedikerad server av en sur admin i andra spel men det är ju en helt annan historia

Skrivet av Tuxxie:

Det är ett automatiskt system som tar dom mest uppenbara sakerna (en person som speedhackar är ju inte direkt diskret), men när det kommer till de bra fusken som är svårare att hitta så är det inte automatiskt. Vad jag vet så är det Valve med hjälp av bl.a. internet och reports som hittar fusken och lägger till dom i VAC. När ett fusk väl är tillagt i VAC så tar den alla med det fusket.

Det är därför VAC inte hittar ett fusk, och helt plötsligt blir 10 000 användare bannade samma dag, för att Valve lagt till det fusket i VAC.
VÄLDIGT många påstår att dom blivit bannade utan fusk, men oftast kommer det fram att dom fuskade ändå.

Han blev vac bannad, och jag vet med säkerhet att han inte fuskar, varför fuska på ett spel man gillar att spela och spelar majoriteten av dagen men sina vänner?. Men gjort är gjort från valves sida, surt som fan är det dock, och valve ville inte ens kolla på det då när han skrev till valve.

Sen hur vac funkar och vad den "känner" igen som fusk vet jag inte, kan vara något bakgrundsprogram som den kanske tror är ett fusk, något blev fel i alla fall, vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxxie:

Det är ett automatiskt system som tar dom mest uppenbara sakerna (en person som speedhackar är ju inte direkt diskret), men när det kommer till de bra fusken som är svårare att hitta så är det inte automatiskt. Vad jag vet så är det Valve med hjälp av bl.a. internet och reports som hittar fusken och lägger till dom i VAC. När ett fusk väl är tillagt i VAC så tar den alla med det fusket.

Det är därför VAC inte hittar ett fusk, och helt plötsligt blir 10 000 användare bannade samma dag, för att Valve lagt till det fusket i VAC.
VÄLDIGT många påstår att dom blivit bannade utan fusk, men oftast kommer det fram att dom fuskade ändå.

Jo jag vet att dom flesta VAC bans är korrekta, men så länge det finns en möjlighet att det blir fel kan man inte ha så hårda krav utan att behöva presentera sin bevis för vederbörande.

Steam har ju själv bekräftat att det förekommit falska VAC bans och mig veterligen även hävt dessa, men detta innebär att det finns risk för att det kan bli fel.

Att banna konto som folk kanske plöjt ner 1000-tals kronor i utan att behöva presentera bevis är snudd på bedrägeri, presentera bevisen så är det inget snack.

Permalänk
Medlem

Tror knappast du får en vac bann från ett bra lirat game. Smurfat flera gånger (4 konton senaste två månaderna). Alla fusk anklagar och anmäler. O har flera sidor på min profil där folk hävdar att ja fuskar. Så tror knappast på det där. Vac bann = fuskat nån gång // global elite of doom.

Jag menar fuskar man och suger får man ända vac bann. Risken lär inte öka för att man spelar bra.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Han blev vac bannad, och jag vet med säkerhet att han inte fuskar, varför fuska på ett spel man gillar att spela och spelar majoriteten av dagen men sina vänner?. Men gjort är gjort från valves sida, surt som fan är det dock, och valve ville inte ens kolla på det då när han skrev till valve.

Sen hur vac funkar och vad den "känner" igen som fusk vet jag inte, kan vara något bakgrundsprogram som den kanske tror är ett fusk, något blev fel i alla fall, vad vet jag.

Grejen är ju den att man blir inte bannad för att program eller liknande körs i bakrunden, valve updaterar VAC med känd kod från hacks och fusk, vilket gör att det kommer så kallade "ban waves" när vac updateras åker en större del dit för fusk och sen om någon får för sig att använda sig av ett fusk/kod som vac känner igen åker man dit.

Alltså man blir endast vacbannad för man använt sig av hacks oavsett vad han säger så är det allra störst chans att han faktiskt har fuskat.

Och om han nu mot förmodan skulle blivit vac bannad av misstag kommer valve uppmärksamma att flera användare har blivit bannade och sen kommer dem att häva bannen.

edit; läste inte hela tråden såg att någon annan kommit med bättre förklaring (a)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Haj på er, kort och gott nu då...

Lirade en ganska sjuk match igår, drog ett par härliga hs med scout osv, blev fuskanklagad dirr av några tyskar som blev jävla arga.
Skrattade åt det och bad de reporta mig om de nu trodde att jag fuskade.

Idag när jag loggar mitt steam och kollar min profil så ser jag att jag blivit fucking VAC bannad.
Då undrar jag hur i helvete det är möjligt för en ynka match där jag lirade bra?

Måste väl finnas nåt sätt att försöka häva bannen eller? På nåt sätt bevisa att det var legit, ändå mitt main konto sen många år tillbaka, jävligt trist att bli bannad då liksom :S

Och för er som undrar eller redan bestämt er, nej jag fuskade inte. Ibland kan man faktiskt spela bra utan att använda sig utav nåt ))

Finns ju flera anledningar än fusk till att man blir bannad. Ge oss ditt steamid så vi få se vilken ban det är.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Inga "oerfarna" spelare får ladda ner overwatch.
Det krävs ett visst antal timmar samt MM-rank.

Dessutom är det många som tittar på samma overwatch, deras poäng bestäms sedan tidigare, beroende på hur många "rätt" du har haft i föregående overwatch.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drakelito:

Haj på er, kort och gott nu då...

Lirade en ganska sjuk match igår, drog ett par härliga hs med scout osv, blev fuskanklagad dirr av några tyskar som blev jävla arga.
Skrattade åt det och bad de reporta mig om de nu trodde att jag fuskade.

Idag när jag loggar mitt steam och kollar min profil så ser jag att jag blivit fucking VAC bannad.
Då undrar jag hur i helvete det är möjligt för en ynka match där jag lirade bra?

Måste väl finnas nåt sätt att försöka häva bannen eller? På nåt sätt bevisa att det var legit, ändå mitt main konto sen många år tillbaka, jävligt trist att bli bannad då liksom :S

Och för er som undrar eller redan bestämt er, nej jag fuskade inte. Ibland kan man faktiskt spela bra utan att använda sig utav nåt ))

Hahah, smidigt att skriva ut det här cheater lolol
VAC ban får du endast om det identifierats fusk program på din burk
Det lönar sig aldrig att fuska i längden.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Rapporterar dig till valve => VAC program körs. Har du inget fusk-program har du inget att oroa dig för.

Så fungerar det inte!

Rapporterna du gör in-game går till en databas, när mängden rapporter på samma steam_id går över en gräns(satt av Valve) går en overwatch ut till "investigators".

VAC körs hela tiden, silent.
Tyvärr hinner Valve inte uppdatera, förrän nya fusk kringgår systemet igen. Därför finns overwatch.

Permalänk

Verkar som han blivit Vac bannad:

*bort/mod*

Vac är vad jag vet endast ett "antivirus" som skannar efter kända koder. Isåfall har det ingenting med ditt game med tyskar att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

Vac är vad jag vet endast ett "antivirus" som skannar efter kända koder. Isåfall har det ingenting med ditt game med tyskar att göra.

Precis, de salta tyskarnas rapporter i det spelet hade inget med saken att göra.

VAC hittade kod som aktivt kördes.
VAC tog en fuskare, snälla lås tråden, jag orkar inte lyssna på idiotens snyftningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av potatis mos:

På snubbens profil i steam-länken så står det följande:
"I got banned on CS because a bunch of salty nazis reported me, GG valve.
Made a ticket and will sort this out. "

http://steamcommunity.com/actions/WhatIsVAC

Skrivet av Steamlänken:

Valve har nolltolerans mot fusk och kommer under inga omständigheter att ta bort avstängningar baserade på VAC.

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Hahah, smidigt att skriva ut det här cheater lolol
VAC ban får du endast om det identifierats fusk program på din burk
Det lönar sig aldrig att fuska i längden.

Skrivet av Falcon:

Precis, de salta tyskarnas rapporter i det spelet hade inget med saken att göra.

VAC hittade kod som aktivt kördes.
VAC tog en fuskare, snälla lås tråden, jag orkar inte lyssna på idiotens snyftningar.

Herregud, när man inte ens kan lira och bli bannad och folk blint tror man fuskar, ibland blir jag så less på internet. Får kolla vad grabbarna säger på sweclockers istället, ni här på fragbite är ju roliga... oh wait..

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso - Philips Fidelio X2HR
BAHNHOF <3

Permalänk
Moderator
Moderator

Att kalla folk för sura nazister hjälper garanterat din sak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vill varken säga bu eller bä, men det var väl inte längesen du frågade om hur man bytte ip för att du hade blivit anklagad för fusk? Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk

Fattar du ens hur VAC fungerar? Det har absolut inget med folk som anmäler dig eller inte, den kollar efter bland annat obehöring ändring i spelets minne när det är igång eller aktiva processor med samma ID som hacks som har blivit svartlistade. Så ja, ända gången du någonsin kan bli bannad på VAC är genom att använda hacks som manipulerar spelets minne i processen.

Kan du få din steam att ta bort din VAC avstängning? Nej: http://steamcommunity.com/actions/WhatIsVAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Ja det kanske inte var ett fuskprogram i så fall, men man ska vara säker på att programvaran man använder inte ses som fusk av VAC. Tråkigt för din polare då som behöver betala för spelet igen, men då får han vara mer försiktig numera. Men som sagts flera gånger, du blir inte bannad av anmälningar och dom bannar inte för att man spelar riktigt bra. Annars hade ju många av topp spelarna blivit bannade för dom kan ju göra sjuka plays.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tuxxie:

Nej, men då ska det fortfarande gå igenom Valve innan personen bannas. Varje overwatch som sållar ut butthurt-reports gör att Valve får mindre jobb att kolla loggar etc efter fusk. Men när någon väl döms i Overwatch så måste Valve kolla innan det går över till en faktisk VAC.

Vilka loggar? Om det fanns något de kan definiera som fusk hade redan VAC bannat automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Herregud, när man inte ens kan lira och bli bannad och folk blint tror man fuskar, ibland blir jag så less på internet. Får kolla vad grabbarna säger på sweclockers istället, ni här på fragbite är ju roliga... oh wait..

Fast det är faktiskt sant. VAC och Overwatch ban är två olika saker.

En VAC ban går inte på hur mycket du har blivit rapporterad osv, utan det går på om det känner av en injektion (Eller hur det nu fungerar) som VAC har kopplat till ett specifikt fusk.

Är du VAC bannad så har din dator något suspekt på den, alternativ så har ditt account blivit snott och någon har hackat på det. Har ännu inte läst om något fall gällande VAC som ej är sant. (kan även har fel här, men då är det extremt sällan)

Summan på karremuman är att ditt account har använts samtidigt som ett olagligt program. Det går inte att förneka. Hur det har skett kan diskuteras.

Om du nu inte blivit overwatch bannad, då är det en annan historia

Permalänk

VAC - Valve Anti Cheat Detta får man genom att fuska i spel som har VAC. Fuskar du i exempelvis counter strike 1.6 och blir bannad kan du fortfarande lira CSGO.

Vac funkar så att det skannar din aktuella dators minne och letar efter onormala strängar och information som skrivs över / ändrar i det aktuella programmet.

Du kan nästintill aldrig bli VAC Bannad utan att ha fuskat. Då det är relativt bulletproof. Har du ett tredje program som sitter och skickar data och ändrar strängar i programmet och det blit upptäckt av VAC så blir du bannad.

Detta är en automatisk process som ingen styr över och den enda jag vet som bypassat VAC efter blivit bannad är BROLY.

Overwatch ban är ett system där om du får tillräckligt många reports inom 24 timmar(olika parametrar beroende på rank) Så laddas demo på den match med mest reports upp som DEMO i overwatch poolen.

Därifrån laddas DEMOn som folk får sitta och kolla genom och rösta om du fuskar eller ej. Detta är inte bulletproof för 5 öre. men det tar bort väldigt många fuskare per legit spelare.

Får du en overwatch ban för fusk kommer ditt steamkonto märkas Game Dev banned. (har jag för mig det är)

Så är du Vac bannad har du till 99.9998~% Använt fusk i det spel du fått VAC bannen. Är väldigt få undantag där vac slagit fel har för mig det var något i MW2 ett mod eller liknande som slog slint. Annars är det som sagt mer eller mindre bulletproof de få gånger det faktiskt lyckas skanna tredjeparts kod i programmet.

Går att gå väldigt djupt i hur det bör funka men då krävs ganska djupa kunskaper inom programmering.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Saxat från steams info om VAC

If a user connects to a VAC-Secured server from a computer with identifiable cheats installed, the VAC system will ban the user from playing on VAC-Secured servers in the future.
While server admins may choose to ban specific players, server admins cannot VAC ban players. The VAC system is automated - contacting Steam Support to report cheaters is not necessary, nor will Steam Support act on any information provided.
The VAC system reliably detects cheats using their cheat signatures. Any third-party modification to a game designed to give one player an advantage over another is classified as a cheat or hack and will trigger a VAC ban. This includes modifications to a game's core executable files and dynamic link libraries.

https://support.steampowered.com/kb_article.php?s=adc7376cc5c...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Jag vill varken säga bu eller bä, men det var väl inte längesen du frågade om hur man bytte ip för att du hade blivit anklagad för fusk? Eller är jag helt ute och cyklar?

#15473161 ?

Permalänk
Medlem

@drakelito: Du har fuskat. En falsk VACban händer nästan aldrig. Har för mig att det är mindre än 0,1% av vacbans som varit felaktiga och dessa hävs automatiskt.

Lär dig spela istället sopa.

Permalänk
Avstängd

@drakelito: något suspekt måste du ha på datorn, eller ändrat något, dom bannar inte bara för att någon tror att du fuskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aene:

HAHAHA, det här blir bara bättre o bättre

"Jag har blivit BANNAD för "fusk", sen om jag har fuskat eller inte, det kan vi sitta en hel kväll och diskutera om..."

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Anledningen till varför här på SweC tror blind att du fuskar är för att folk här vet exakt hur en VAC-ban fungerar. Inga rapporter i världen ger dig en VAC-ban. Det enda som ger dig en VAC-ban är när Valves eget program hittar ett script på din dator som de anser vara fusk. Händer också otroligt sällan att de har fel, men visst kan det hända. Då innebär det dock att du själv måste ha kört något typ av självskrivet script, eftersom det inte finns några program alls som kan bli misstagen som cheat.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Ljusskygg

Tar runt en månad för dig att få en VAC efter den har upptäckt fusk. Så en story om att du dagen innan blivit fuskanklagad tror jag inte ett dugg på. Är det overwatch kanske du hade otur.
Både jag och Valve har noll tolerans mot fuskare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Läst väldigt många kommentarer nu som är helt åt helvete... sitter ni bara och skriver något som ni "tror" är rätt bara för att eran "kompis" sagt det?
VAC är en automatiserad process som alltid körs när användaren är inne på en VAC-säker server. När processen körs så kollar den hela tiden efter signaturer i spelfilerna, är det något som ser skumt ut så flaggas det och VAC kommer gå in och kolla ännu noggrannare.
Flaggorna/signaturerna jämförs sedan med en väldigt stor databas med diverse fusk som blivit "upptäckta"(detected), finns det någon matchning eller täcken på en matchning så kommer kontot bli flaggat för vac-ban och användaren kan inte använda kontot för att spela på VAC-säkra servrar.

VAC går inte igång p.g.a. någon som anmält dig, utan det som händer vid en anmälan(report) är att Overwatch går in. Dock så är det ca 10st anmälan om dagen som krävs för att du ska bli flaggad för en Overwatch process, vilket innebär att andra användare har tillgång till ett 8-minuters demo (som är framtaget från GOTV när du spelat) där användaren heter "The Suspect"(Samtligas namn på servern kommer att censureras för att göra röstningen helt neutral.) och är den enda spelaren som går att följa.
I slutet (eller när du vill, om du tycker att bevisen är tillräckligt) kan dessa användare kryssa i om det finns tillräckligt med bevis eller ej för att få denne avstängd i 1 år(max), detta behöver dock inte enbart vara p.g.a fusk utan även p.g.a. spelarens beteénde(Toxic/Griefing).

Har du blivit avstängd av VAC eller är det en "Gameban(Overwatch)"?
VAC är givetvis inte helt felsäkert då det finns så mycket som kan få igång processen, såsom Cheat Engine(Som någon ovan nämnde) eller andra "Overlays". SweetFX har även kunnat göra detta i dem tidigare versionerna av VAC.
Om du har blivit bannad utan att ha gjort NÅGOT så kommer din ban förhoppningsvis att lyftas inom kort, det händer ibland att VAC får något fnatt p.g.a. mjukvara i datorn som den tycker ser konstig ut men detta brukar ordnas.

Overwatch är däremot satt, detta beror på att det är som max 1 år och att andra spelare faktiskt har röstat om du ska få fortsätta eller ej. Det utesluter eventuella "buggar" som VAC kan banna dig för och då det inte är permanent så är det ingen större skada skedd (enligt Valve).

Hoppas detta får dig på rätt väg, och att ett mail till Valve förmodligen inte kommer att göra någonting då dem garanterat får in tusentals mail om dagen p.g.a VAC-bans(där givetvis samtliga är oskyldiga, konstigt nog).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Om du faktiskt tar och svarar på frågan, är det gameban eller vacban, länka ditt steamkonto

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W