The one and Only "Project Three Leaves" -drömbygge utav eucalyptus
Hej o välkomna till drömbygget "Project Three Leaves".

********************************************************************************************************************************************
Coolerkit från Danmark är de enda som tror på mig av de jag hörde av mig till.
De tror på ett fantastiskt bygge. Och för det är jag väldigt tacksam!
Mads är oerhört rolig och trevlig att prata med, Team Coolerkit ger mig 20% på radiatorerna, vardarfläktarna, EK EVO Cpu block, vit cablemods sleeving samt en del småsaker som jag behöver. Fick även 20% rabatt på en EKWB D5 x-res 140, som tyvärr efter krashade planer inte gick att använda i bygget.

********************************************************************************************************************************************
Vart ska jag börja? Blir en Wall of Text.
Sebastian heter jag, 18 år, går sista året på gymnasiet inriktning datorteknik.
Har tidigare inte gjort något stordåd på detta forum. Växte upp med Xbox istället för datorer. Spenderat större delen utav uppväxten med att skruva radiostyrt, allt från bilar till quadrocoptrar.
Började med att jag i maj kollade in en hel del intressanta och fascinerande byggen på diverse forum.
Blev mäktigt imponerad av många riggar. Spånade vidare, lade åtskilliga timmar på youtube, linustechtips, jayztwocents och liknande. Blev ett par timmar per dag i en månad.
Har endast lirat runt på en gaming-laptop förut, men har haft bra koll på datormarknaden som intresse.
Vid skolavslutningen i juni bestämde jag mig för att jag också ville bygga dator. Stod mellan dator och en Audi TT, kom fram till att det blev billigare med dator
Så detta är första stationära och första bygget jag gör själv.
Första steget var att bestämma vilken typ av dator jag ville ha. Hade trots allt en budget att hålla mig inom. Antingen en lagomt snygg dator med största fokus på prestanda, eller en lagom dator med fokus på enbart utseende och design.
Det föll på det senare alternativet.
Ville göra något som ingen annan någonsin gjort. Kollade in Corsair Carbide 540 och In Win S-frame, men efter att jag började hänga på overclock.net så insåg jag att hela det forumet är fyllt med folk som gjort fantastiska byggen i ovannämnda chassin.
Vill ha någon unikt. Något som får folk att känna rysningar, något som får armhåren att resa sig, precis likadant som när man själv studerat moddarelitens byggen.
Kommer ej ihåg när det var, men en dag fick jag syn på det ultimata chassit "Deepcool Tristellar".
DET BARA MÅSTA JAG HA! Tydligen släpptes det inte förrän i oktober i år. Sökte runt på internet så in i helvete. Till slut kom jag i kontakt med Deepcool själva. Berättade min story, de lät mig köpa ett av fem handgjorda chassin i hela Europa. Så sedan i slutet av juli har jag haft mitt Tristellar hemma på skrivbordet nedmonterat. Kan säga att det svider ännu. Lanseringspriset i Sverige är cirka 4000 kr, eller 400 euro/usd. Fick ge hela 7000 kr för att få mitt.
I efterhand nu, så hade jag kunnat vänta, projektet har ändå blivit försenat med månader av olika anledningar, främst leveransbekymmer på många delar.
Har lagt många många timmar på förberedelse. Studerade först chassit på internet för att tänka ut en design. Använda de mått som fanns tillgängliga. Sedan använt mitt egna för att mäta varenda millimeter. Chassit må se maffigt ut, men extremt tight på insidan, hade någon millimeter gått fel någonstans i planeringen hade det kunnat orsaka katastrof med alltihopa. Allt måste passa in i minsta detalj.
Nog snackat om hur jag kom hit.
Nu till det roliga. Jag kan lova er att detta kommer bli ett av de absolut sjukaste byggena ni någonsin sett.
Använder enbart de absolut bästa delarna, ALL IN OR GO HOME!
Har ej tagit någon större hänsyn till prislapparna utan har siktat in på designen efter min vision jag har i huvudet.
Så det mesta här är kraftigare grejer än som behövs. Lirar i stort sett endast CS
Datorn består självfallet utav mycket mer än det listade, men skulle kunna hålla på hela natten om man ska nämna varje skruv.
Performance:
Asrock X99E-ITX/ac
i7 5820K
EVGA 980 Ti Hydro Copper
HyperX Fury DDR4 2666Mhz
Superflower Leadex 850Watt platinum
2x Samsung 850 Evo 500Gb SSD
Samsung 850 Pro 1Tb SSD
Samsung SM951 NVMe 128Gb SSD
Vattenkylningen består av för många delar att lista alltihopa. Men en överblick ges iaf.
2x EKWB 120x60mm XE radiatorer
2x EKWB Vardar 120x25mm PWM 3000RPM fläktar
2x ID-COOLING 120x15mm PWM 1600RPM fläktar
36st Monsoon Hardline free center green 13/10
18st Monsoon rotary green 13/10
2x XSPC D5 Photon 170
2x XSPC Photon 170
2x XSPC temperature with white led display
EKWB Supremacy EVO CPU block
Använder även en del Barrow fittings på ställen där jag ej kunnat använda Monsoon. Målet var att kunna använda så mycket Monsoon fittings som möjligt.
Bygget är beräknat att ta cirka 1 månad. Då jag har mycket att göra, bland annat skola så kommer uppdateringar ske vart efter.
Tar bilder med min Samsung Galaxy S5 i mån av att jag kommer ihåg. Är ivrig att börja något utan att dokumentera. Garaget är en himla röra så tar bilderna på plats. Har ej tiden att ställa upp varje pryl i bättre miljö och ta med systemkamera. Summering, bilderna är av den kvalité de är.
Denna bygglogg är också en del av mitt gymnasiearbete, så kommer försöka att skriva lite också, annars blir det nog mest bilder.
Svarar på frågor i mån av tid.
Det kanske inte är så mycket till en början, men håll gärna koll på tråden frekvent, som sagt, om en månad har jag förhoppningsvis kommit lite längre och jag kan garantera er att detta blir något utöver det vanliga
-Sebastian