The one and Only "Project Three Leaves" -drömbygge utav eucalyptus

Permalänk
Medlem

The one and Only "Project Three Leaves" -drömbygge utav eucalyptus

Hej o välkomna till drömbygget "Project Three Leaves".

********************************************************************************************************************************************

Coolerkit från Danmark är de enda som tror på mig av de jag hörde av mig till.
De tror på ett fantastiskt bygge. Och för det är jag väldigt tacksam!

Mads är oerhört rolig och trevlig att prata med, Team Coolerkit ger mig 20% på radiatorerna, vardarfläktarna, EK EVO Cpu block, vit cablemods sleeving samt en del småsaker som jag behöver. Fick även 20% rabatt på en EKWB D5 x-res 140, som tyvärr efter krashade planer inte gick att använda i bygget.

********************************************************************************************************************************************

Vart ska jag börja? Blir en Wall of Text.

Sebastian heter jag, 18 år, går sista året på gymnasiet inriktning datorteknik.

Har tidigare inte gjort något stordåd på detta forum. Växte upp med Xbox istället för datorer. Spenderat större delen utav uppväxten med att skruva radiostyrt, allt från bilar till quadrocoptrar.

Började med att jag i maj kollade in en hel del intressanta och fascinerande byggen på diverse forum.

Blev mäktigt imponerad av många riggar. Spånade vidare, lade åtskilliga timmar på youtube, linustechtips, jayztwocents och liknande. Blev ett par timmar per dag i en månad.

Har endast lirat runt på en gaming-laptop förut, men har haft bra koll på datormarknaden som intresse.

Vid skolavslutningen i juni bestämde jag mig för att jag också ville bygga dator. Stod mellan dator och en Audi TT, kom fram till att det blev billigare med dator

Så detta är första stationära och första bygget jag gör själv.

Första steget var att bestämma vilken typ av dator jag ville ha. Hade trots allt en budget att hålla mig inom. Antingen en lagomt snygg dator med största fokus på prestanda, eller en lagom dator med fokus på enbart utseende och design.

Det föll på det senare alternativet.

Ville göra något som ingen annan någonsin gjort. Kollade in Corsair Carbide 540 och In Win S-frame, men efter att jag började hänga på overclock.net så insåg jag att hela det forumet är fyllt med folk som gjort fantastiska byggen i ovannämnda chassin.

Vill ha någon unikt. Något som får folk att känna rysningar, något som får armhåren att resa sig, precis likadant som när man själv studerat moddarelitens byggen.

Kommer ej ihåg när det var, men en dag fick jag syn på det ultimata chassit "Deepcool Tristellar".

DET BARA MÅSTA JAG HA! Tydligen släpptes det inte förrän i oktober i år. Sökte runt på internet så in i helvete. Till slut kom jag i kontakt med Deepcool själva. Berättade min story, de lät mig köpa ett av fem handgjorda chassin i hela Europa. Så sedan i slutet av juli har jag haft mitt Tristellar hemma på skrivbordet nedmonterat. Kan säga att det svider ännu. Lanseringspriset i Sverige är cirka 4000 kr, eller 400 euro/usd. Fick ge hela 7000 kr för att få mitt.

I efterhand nu, så hade jag kunnat vänta, projektet har ändå blivit försenat med månader av olika anledningar, främst leveransbekymmer på många delar.

Har lagt många många timmar på förberedelse. Studerade först chassit på internet för att tänka ut en design. Använda de mått som fanns tillgängliga. Sedan använt mitt egna för att mäta varenda millimeter. Chassit må se maffigt ut, men extremt tight på insidan, hade någon millimeter gått fel någonstans i planeringen hade det kunnat orsaka katastrof med alltihopa. Allt måste passa in i minsta detalj.

Nog snackat om hur jag kom hit.

Nu till det roliga. Jag kan lova er att detta kommer bli ett av de absolut sjukaste byggena ni någonsin sett.
Använder enbart de absolut bästa delarna, ALL IN OR GO HOME!
Har ej tagit någon större hänsyn till prislapparna utan har siktat in på designen efter min vision jag har i huvudet.
Så det mesta här är kraftigare grejer än som behövs. Lirar i stort sett endast CS

Datorn består självfallet utav mycket mer än det listade, men skulle kunna hålla på hela natten om man ska nämna varje skruv.

Performance:
Asrock X99E-ITX/ac
i7 5820K
EVGA 980 Ti Hydro Copper
HyperX Fury DDR4 2666Mhz
Superflower Leadex 850Watt platinum
2x Samsung 850 Evo 500Gb SSD
Samsung 850 Pro 1Tb SSD
Samsung SM951 NVMe 128Gb SSD

Vattenkylningen består av för många delar att lista alltihopa. Men en överblick ges iaf.
2x EKWB 120x60mm XE radiatorer
2x EKWB Vardar 120x25mm PWM 3000RPM fläktar
2x ID-COOLING 120x15mm PWM 1600RPM fläktar

36st Monsoon Hardline free center green 13/10
18st Monsoon rotary green 13/10

2x XSPC D5 Photon 170
2x XSPC Photon 170
2x XSPC temperature with white led display

EKWB Supremacy EVO CPU block

Använder även en del Barrow fittings på ställen där jag ej kunnat använda Monsoon. Målet var att kunna använda så mycket Monsoon fittings som möjligt.

Bygget är beräknat att ta cirka 1 månad. Då jag har mycket att göra, bland annat skola så kommer uppdateringar ske vart efter.
Tar bilder med min Samsung Galaxy S5 i mån av att jag kommer ihåg. Är ivrig att börja något utan att dokumentera. Garaget är en himla röra så tar bilderna på plats. Har ej tiden att ställa upp varje pryl i bättre miljö och ta med systemkamera. Summering, bilderna är av den kvalité de är.

Denna bygglogg är också en del av mitt gymnasiearbete, så kommer försöka att skriva lite också, annars blir det nog mest bilder.
Svarar på frågor i mån av tid.

Det kanske inte är så mycket till en början, men håll gärna koll på tråden frekvent, som sagt, om en månad har jag förhoppningsvis kommit lite längre och jag kan garantera er att detta blir något utöver det vanliga

-Sebastian

Permalänk
Medlem

Reserverad för slutbilder

Permalänk
Medlem

Börjar med en uppackningspost utav chassit, bilderna togs vid leveransen i slutet av juli. Varit otroligt svårt att hålla detta projekt hemligt under så lång tid. Endast mindre ett handfull personer har känt till vilket chassi jag planlagt projektet runt.

Vill framförallt tacka David Rittri som jag kom i kontakt med via gruppen Swerigs på Facebook.

Han har funnits tillgänglig senaste månaderna dygnet runt och svarat på alla min frågor, och det är ett hundratal

Trots internet så är han guld värd att bolla idéer med eller få svar på snabba frågor eller knepiga frågor. Hade verkligen inte kommit så här långt utan honom!

Stort tack David, är väldigt tacksam för att du funnits till undsättning!!

Dessa må nog vara de mest noggranna bilderna jag tagit under detta projekt, får försöka bättra mig.

Permalänk
Medlem

Bra text hopas på ett intressant bygge - bilder på allt godis?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Det kommer, har en del bilder på vad jag börjat med. Blev dock för mycket grejer att fota varje komponent. Har ett antal flyttkartonger fyllda från topp till tå med grejer

Ska försöka fixa ett par när jag packar upp de delarna jag använder vid diverse moment. Men någon överblicksbild på allt blir det inte tyvärr.

Permalänk
Medlem

Har gjort klart reservoarerna, det sista som är kvar är lackering.

Vill ej riktigt avslöja designen bakom dessa. Så bjuder istället på ett par bilder hur de såg ut ur kartong -innan de blev moddade, för här ska ingenting vara original

Blev mäktat imponerad första gången jag öppnade dessa, inte bara storleken utan också att det är riktigt glas och ej plast! Om jag minns rätt är de 70mm i diameter över glaset, vanliga ressar brukar vara 50/60mm. Första planeringsstadiet låg ett par FrozenQ reservoarer på planritningarna, men efter strul med leverans och dålig kommunikation från leverantörer så beslöt jag mig för att omstrukturera hela vattenkylningen.

Permalänk
Medlem

Diggar chassit stenhårt, ska bli intressant att se hur det hela utvecklar sig

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Äntligen

Permalänk
Medlem

Detta skall bli riktigt intressant att följa!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 2500 Mobo: MSI Z87-G55
Cpu: Intel Core i5 4690K @3,9GHz Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Gpu: Gigabyte AMD Radeon R9 290X Ram: Crucial Ballistix Sport XT 8GB
SSD: Kingston HyperX FURY 240GB HDD: 1TB WD Blue PSU: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Här kommer ett blandat inlägg med lite allt möjligt.

****
Glömt nämna*
Tilläggas kan att HELA chassit kommer lackeras vitt med gröna detaljer och grön vattenkylning!
****

Vinkelslipen som morfar snällt lånat ut åkte fram. Denna plåt går sida till sida i övre konsol liksides bredvid GPU, men har kapat bort cirka 5cm på den. Hela chassit kommer kläs i 4/6mm akrylplast så vill inte ha något som blockerar juvelen som kommer sitta här istället
Ska fixa till änden dock o göra den snyggare.

Provar lite leds, kommer ha en helsikes massa leds. Allt är 5mm RGB, har även RGB led strips som ev. kommer användas också.

6 st 5mm hål borrade, ja vad kan tänka sig monteras där Vetefan hur rakt det blev dock, hela projektet har kostat en summa man blir illamående av och som får föräldrar och släkt att bli spyfärdiga. Att då göra saker lite halvdant/förhastat och inte så noggrant som man hade hoppats på, kanske skulle, så ångrar man sig lite. Kan även tillägga att känslan av att stå o borra, köra vinkelslipen och montera ned hela chassit svider rätt hårt när man fått betala mer än vad det ärligt talat är värt.
https://i.imgur.com/dDRv3Ii.jpg

Köpte också 4 burkar Plasti dip, vilket skräp! Har beställt andra burkar från Montana nu. Plasti dip var riktigt skräp. Ser skit ut och täcker inte ens det svarta efter 5-6 lager. KÖP INTE PLASTI DIP!!! Hade gått tillbaka med burkarna om man kunde. Mycket pengar har gått till spillo på saker som inte kommit till användning utav dålig planering och dåliga produkter som ej går att använda.

Notera* detta är vid färre lager, bara en bild vid lackering. Men ser fortfarande ut som fan idag.

Även kapat plåten för moderkortet. Biten till höger är för moderkortet och biten till vänster gjord för att fläkt/radiator. Vill dock gör min egna upphängning och ska montera ett galler i botten på båda sidorna. Mer om det senare. Har även tagit ut hårddiskburen som är gjord för 2 st 3.5" diskar, istället sitter där en 120x60 radiator, den absoluta bästa radiatorn som går att köpa. Eftersom jag endast har en 120 rad per komponent så behöver jag absolut maximala effekt en rad kan ta bort i värme.

Mer kommer

Permalänk
Medlem

Köpte en glasskärare på Clas Ohlsons,

Blev fiasko med den också... :/

Gick ju inte att använda för fem öre.

Tips på hur man smidigt bearbetar plexi? Känner redan till sticksågsvarianten.

Typ alla delar på chassit är skruvade med grovgäng i ena änden och nitade i andra änden, sjukt irriterande när man ska montera ned allting. Köpt en stor gängsats, så blir att sätta egen skruv.

Har kommit längre än vad jag vill avslöja, har en hel del godbitar som med tiden kommer visas! Och då menar jag makalösa godbitar som kommer få pulsen att slå högre

Permalänk

Ser fantastiskt ut. Intressant val av hårdiskar, med 2 SSD och en ganska liten HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugoNikanor:

Ser fantastiskt ut. Intressant val av hårdiskar, med 2 SSD och en ganska liten HDD.

Har ingen HDD

Endast SSD

En Samsung 850 Pro 1Tb
Två Samsung 850 Evo 500Gb (som kommer köras i raid när jag satt mig in i det).

Kanske onödigt, men är förbannat trött på vanliga diskar. Blir att skaffa en M.2 SSD placerad på moderkortet när behovet finns.

Permalänk
Medlem

Läckert Sebbe!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Läckert Sebbe!

Jag tackar så mycket Jocke

Väntar på ett paket med lite vattenkylningsgrejer som bör dyka upp i veckan inom kort. Håller för det mesta på att slipa och borra i chassit.

Hinner ej göra något idag, men imorgon kväll kan ev. en liten update komma. Ska skära ut och lackera galler

Permalänk
Medlem

Att "bara" kapa acrylglas är enklast med sticksåg (grövre tänder) eller för hand med en såg utrustad med blad för plast - finns på biltema och funkar utmärkt

Ska du göra annat kan du ju titta på den här guiden: http://www.plexushub.co.uk/jr23-masterclass-acrylic-drilling-... , kanske får något tips

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Hann inte med så mycket jag hade hoppats på. Att få igenom dessa 20mm hål för "pass-through fittings" är svårare än man tror. Har en 20mm metallborr, men går ej att dra igenom med den eftersom den fastnar i hålet etc etc. Har gjort 3 av 4 hål, men visar endast 1 av dem på bild då de andra är hemliga än så länge #designskydd

Börjar med att göra ett 10mm hål, sedan i med 20mm borren för att göra det lite större och få en större försänkning som jag sedan filar ned med rundfil och dremel, tar bra lång tid...

Även klippt ut en bit galler som jag ska i botten på båda sidorna, under nätagg-radiator och under moderkort-radiator.

Gallrena ska så småningom lackeras gröna och kläs med en vit tvättpåse på insidan som dammskydd Har varit knepigt att fundera ut något som kan hålla dammet ute. Funderade på myggnät men alldeles för store hål, tvättpåsen har en aning mindre hål, kanske få lägga dubbla lager -mer om det i nästa post

*Ber om ursäkt för att ena bilden blev rejält suddig, blev generellt riktigt dåliga bilder idag. Samt haka inte upp er på hur förbaskat dåligt jag lackerat fläkt/rad, de ska omlackeras när de nya sprayburkarna kommer

Permalänk
Medlem

En liten update

Lackeringen tar vääldigt lång tid, primer, färg och sen lack som alla ska läggas i flera lager.

Som ni kan se på min super duper hemma gjorde lackeringsställning kan jag ej ta så många delar samtidigt
Lade först delarna på tidningar och kartongbitar men delarna väljer att fastna i underlaget såå, detta är min lösning.

Fläktarna blev sådär, samt radiatorerna, de är först lackerade 4 lager med den urusla plasti dipen jag köpte, 4 burkar för 880kr och tog slut på 2 sekunder, helt värdelöst! Köp inte!!!

Beställde nya burkar, Montana Gold, svär jublande högt för mig själv här, OHELVETE!!!! Vilken bra färg!!
I snitt 50 kr burk och är helt fantastiska! 2 lager och det lyser vitt även om de allra mörkaste delarna. Kör dock 2 lager med primer plast/metall, 3 lager färg och 2 lager skyddslack.

Reservoarerna blev ljuvliga, 110% nöjd med dessa, det formligen lyser om dem, som snön gör utanför huset en decembernatt i månskenet. Allting ser dock så mycket bättre ut i verkligheten än på mina ej så tappert tagna foton!

Att bara tejpa allting tar en mindre evighet Trodde man kunde slå ihop hela bygget på 50-70 timmar, kommer passera 100h med råge.

Permalänk
Medlem

Ödmjukhet är inte din starkast lysande stjärna va? Blir kul att få se fler updates

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Ödmjukhet är inte din starkast lysande stjärna va? Blir kul att få se fler updates

Vad har jag missat?

Kan inte påstå att jag är någon stjärna, men kan heller inte påstå i samma veva att jag uppträtt otrevligt?

Du får gärna skicka ett PM med dina funderingar!

Permalänk
Medlem

Här kommer ytterligare en liten update.

Har så otroligt mycket kvar att göra att det känns som jag mig vatten över huvudet :/ Kanske skulle gått in lite enklare på första datorn.

Är på o lackerar nätaggregatet nu som är ett Super Flower 850 Watt platinum.

Har även lackerat framsidan utav grafikkortet (den biten som sitter ovanpå vattenblocket). Tar gärna emot era åsikter angående denna
Har ej gett mig på baksidan ännu då jag känner mig osäker på denna. Mina vänner har alla sagt den ser väldigt taskig ut och förtjänar något bättre. Har verkligen ingen talang för att lackera, är verkligen en av mina svaga sidor!

Vad tycks? Respons tas gärna emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Ödmjukhet är inte din starkast lysande stjärna va? Blir kul att få se fler updates

Skrivet av eucalyptus:

Vad har jag missat?

Kan inte påstå att jag är någon stjärna, men kan heller inte påstå i samma veva att jag uppträtt otrevligt?

Du får gärna skicka ett PM med dina funderingar!

Tror Marticus syftar på bland annat "ett av världens absolut mäktigaste datorbyggen"

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Om jag vore dig skulle jag:
1. Lära mig lackera.
2. Göra om allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Tror Marticus syftar på bland annat "ett av världens absolut mäktigaste datorbyggen"

Jag har ju inte kommit till slutpunkten ännu

Men om ni är ivriga, och för att vända folks sura miner kan jag släppa ett par bilder i eftermiddag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Om jag vore dig skulle jag:
1. Lära mig lackera.
2. Göra om allt.

Jo tack, precis vad jag försöker, lära mig!

Om du lackerar själv så kanske du vet att det inte är så himla enkelt

Tar gärna emot lärorika tips!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Jag har ju inte kommit till slutpunkten ännu

Men om ni är ivriga, och för att vända folks sura miner kan jag släppa ett par bilder i eftermiddag.

Sura miner vet jag inget om, jag skriver i alla fall med glada mungipor
Du får gärna göra sanning av det du skriver, skulle bara vara roligt - ett av världens mäktigaste byggen alltså

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Nätaggregat och all fittings lackerade, dock ej någon bild på fittings.

Permalänk
Medlem

Ta det här rätt nu, men tänkte på några saker:
Känns som att du har bråttom, riktigt bråttom - jobbar du efter en deadline? Kanske skulle dra ner på tempot så du slipper göra misstag som att borra en rad med hål snett
Dra ner storleken på bilderna innan du laddar upp. 5000x3000px är lite segt att ladda när man vill läsa loggen på mobilen osv - blir en trevligare logg då, tror jag.

I övrigt så är det ett projekt som är kul att följa pga chassit, kör på, men skynda långsamt

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Intressant! Följer med stort intresse

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]