Permalänk

BSOD: Critical_Structure_Corruption

Hej där, jag har ett problem med blåskärmar

Jag har fått 4-5 blue screens idag också, inte hänt förut, felmeddelandet är "CRITICAL_STRUCTURE_CORRUPTION"

Har hänt när jag bara har Chrome + VLC igång.

Sökt runt lite och sett att det kan ha med vissa USB enheter som är inkopplade, så jag kopplade ut allt förutom mus och tangentbord men fick en till blåskärm alldeles nyss. Någon som kan hjälpa?

För övrigt så klockade jag ner processorn från 4.5Ghz till 4.2Ghz, Grafikkortet är inte överklockat, sitter på Windows 10, beta drivisar till GPU, Moderkort: MSI P67A-C45 (Senaste bios uppdateringen från deras hemsida är från 2012 så inga till Windows 10)

Riktigt irriterande med blåskärmar, uppskattar verkligen hjälp!

Om ni behöver mer information så säg gärna till!

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk

Sitter lite grann med liknande problematik, fast en annan felkod. Har du använt WhoCrashed? Det kanske kan hjälpa dig ännu mer.

Permalänk
Medlem

Kör du ramminnet på rätt spänning/hastighet/timing etc? Du kan testa ramminnet genom att köra (win+r) mdsched

Permalänk
Skrivet av Stralmark:

Sitter lite grann med liknande problematik, fast en annan felkod. Har du använt WhoCrashed? Det kanske kan hjälpa dig ännu mer.

Tackar, den visade information, kanske någon här som kan tolka det bättre än jag?

System Information (local)
--------------------------------------------------------------------------------

Computer name: DESKTOP-777UNSQ
Windows version: Windows 10 , 10.0, build: 10240
Windows dir: C:\Windows
Hardware: MS-7673, MSI, P67A-C45 (MS-7673)
CPU: GenuineIntel Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz Intel586, level: 6
4 logical processors, active mask: 15
RAM: 17148522496 bytes total

--------------------------------------------------------------------------------
Crash Dump Analysis

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Wed 2015-10-07 17:03:56 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\100715-16203-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x14E240)
Bugcheck code: 0x109 (0xA3A01F5A29332A20, 0xB3B72BE07BB33A07, 0xFFFFE00197FC70D0, 0x1C)
Error: CRITICAL_STRUCTURE_CORRUPTION
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that the kernel has detected critical kernel code or data corruption.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Wed 2015-10-07 17:03:56 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0x109 (0xA3A01F5A29332A20, 0xB3B72BE07BB33A07, 0xFFFFE00197FC70D0, 0x1C)
Error: CRITICAL_STRUCTURE_CORRUPTION
Bug check description: This indicates that the kernel has detected critical kernel code or data corruption.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Skrivet av Leaster:

Kör du ramminnet på rätt spänning/hastighet/timing etc? Du kan testa ramminnet genom att köra (win+r) mdsched

Gjorde det testet, hittade inga fel, ram minnena är köpta 22 juli i år så inte så gamla. Spänning, hastighet och timing kollar jag i BIOS eller? Jag har inte ändrat något på ramminnena, bara klickade i dem när jag köpte dem

EDIT: 1+ timma utan BSOD , jag startar en serie i VLC, 3 minuter senare får jag BSOD, kan VLC vara boven? låter lite konstigt

Visa signatur

Permalänk

Prova HWMonitor för att kolla spänningar och temperaturer. Gör ett memorytest i windows genom
https://technet.microsoft.com/en-us/magazine/ff700221.aspx 's instruktioner.

Jag har samma situation som du, fast med spel. Vi kan ju försöka hjälpa varandra längs vägen. Jag har inga klokskaper att komma med dock tyvärr!

Permalänk
Skrivet av Stralmark:

Prova HWMonitor för att kolla spänningar och temperaturer. Gör ett memorytest i windows genom
https://technet.microsoft.com/en-us/magazine/ff700221.aspx 's instruktioner.

Jag har samma situation som du, fast med spel. Vi kan ju försöka hjälpa varandra längs vägen. Jag har inga klokskaper att komma med dock tyvärr!

Jag gjorde det testet, inga fel hittades, trist det här.

EDIT: HWMonitor Screenshot:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@stridsvagnen91:

Din 12V-rail ser inte helt frisk ut... Kolla med ett annat program, alt i bios om det verkligen stämmer.

Permalänk
Skrivet av lumpa:

@stridsvagnen91:

Din 12V-rail ser inte helt frisk ut... Kolla med ett annat program, alt i bios om det verkligen stämmer.

Kan du rekommendera ett annat program? Det är nätagget eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stridsvagnen91:

Kan du rekommendera ett annat program? Det är nätagget eller?

Till att börja med, vad har du för nätagg? Kan du pröva med ett annat?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Till att börja med, vad har du för nätagg? Kan du pröva med ett annat?

Det är ett FSP Aurum 750w 80+ Guld (Köpt September 2011) Har tyvärr inget annat :/

@lumpa En bild från BIOS, letade runt till jag hittade något som nämnde 12V, jag antar att det är detta:

Visa signatur

Permalänk

1½-1 tim 45 minuter utan BSOD nu, provade en lösning jag hittade på youtube som var till Win 8/8.1

SPTD drivrutiner (ingen aning vad det är), jag kanske gjorde något riktigt dumt?

@Stralmark Något du kan testa också kanske?

I videon så laddade han ner installationsfilen, startade den och för honom stod det "Update" och han sa att "You'll update the drivers you already have" men för mig kunde jag bara välja "Install" vilket pekar på att jag inte hade någon version från början?

Här är en bild från hemsidan där man laddar ner (www.duplexsecure.com/downloads)

EDIT:BSOD alldeles nyss - Suck..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom FSP ofta bygger med billigaste kondensatorerna så hade jag inte litat på att nätagget är friskt efter 4 år. Prova annat som led i felsökningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@stridsvagnen91:

Det kan visa runt 12V i BIOS, men sjunka när man börjar belasta datorn. Jag hade ett dåligt nätagg en gång där det hände och då hade jag massa skumma blåskärmar och krascher innan.

Jag testade med PSU-stresstestet i OCCT, det kör någon kombination av CPU/GPU samtidigt för att simulera tung verklig spelbelastning:

http://www.ocbase.com/

Ser du att spänningen på 12V dippar ner, eller om datorn kraschar när du kör PSU-testet så är det nog den som behöver bytas.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Eftersom FSP ofta bygger med billigaste kondensatorerna så hade jag inte litat på att nätagget är friskt efter 4 år. Prova annat som led i felsökningen.

Skrivet av blackeagle:

@stridsvagnen91:

Det kan visa runt 12V i BIOS, men sjunka när man börjar belasta datorn. Jag hade ett dåligt nätagg en gång där det hände och då hade jag massa skumma blåskärmar och krascher innan.

Jag testade med PSU-stresstestet i OCCT, det kör någon kombination av CPU/GPU samtidigt för att simulera tung verklig spelbelastning:

http://www.ocbase.com/

Ser du att spänningen på 12V dippar ner, eller om datorn kraschar när du kör PSU-testet så är det nog den som behöver bytas.

Jaha okej, jag trodde att FSP gjorde kvalitativa agg, inte helt fel att det har hållit såpass länge. Ska göra ett test i OCCT och återkommer med resultat, tack för hjälpen!

EDIT: Jag har OCCT installerat, undrar lite om hur det ser ut i era ögon och vad för inställningar för testet jag ska använda? Tack i förhand!

Visa signatur

Permalänk

Den har kört i 21 minuter nu, 12V har varit på 8.18, den dippar inte.

Kan också meddela att jag formaterade om datorn i går kväll och den har varit igång 18 timmar och 25 minuter utan blåskärm eller annan krasch, vad tror ni, behöver jag byta PSU?

Visa signatur

Permalänk

@stridsvagnen91:

Ett nytt nätagg är nog att värt att skaffa.

8.18V är inte bra värde på 12V.

Permalänk

Okej då är testet kört i 1 timma och 3 minuter

Här är 12V graf som kom efter testet avslutade;

Vad tycks, ser det riktigt illa ut? Ny PSU så fort som möjligt? Inga krascher under stresstest.

Visa signatur

Permalänk

@stridsvagnen91:

Testa med ett nytt nät agg. Om du kan låna ett och testa med innan du köper ett nytt kan vara bra.
Kan även vara moderkortet som inte är ok.

Eftersom programmet kollar volten efter moderkortets reglering och inte direkt från nät agget.

Permalänk

Har inget jag kan låna tyvärr, kanske kan vara värt att påpeka att i bios så stannade inte den på 11.968 som i min bild ovan, den gick lite upp och ner, upp till 12.nånting också, kanske inte betyder något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Mins inte vad kondigarna hette FSP kör med MEN jag hade ett Zalman agg gjort av FSP. Höll inte länge. 3 år max tror jag sedan var alla kondigar döda. Polaren köpte jag ett FPS Aurum som trådskaparen har fast 550W tror jag. Han var på budget då och inet hade bra pris men jag har för mig jag kollade upp och det hade samma fabrikat på kondigarna som Zalman agget jag hade så ja 3 år verkar rimligt för ett sådant agg då dessa kondigar ansågs vara "medelmåttiga" när jag googlade dom.

Ja FSP har väl bra rykte men det känns lite förlegat. En gång i tiden brydde sig folk inte om nätag alls. Sedan kom Antec och liknande och det ansågs bra. Kan säga att Antec är skit jämfört med mycket i dag i alla fall deras gamla agg rasade kondigarna på 6-24 månader på men dom var ju "krympta" och "omärkta" med.

FSP gör väl bra budget agg för 300Kr sett till vad man får då dom är rätt "säkra" men det betyder inte att dom håller speciellt länge.

Jag hade dessutom inte litat på någon mjukvara att mäta agget. Man kan inte se rippel och annat där krävs ociloskop men om kondigarna har dött så får man ofta flera volt spänningsfall så det kan enkelt testas med multimeter på en molex. Får man 11V eller lägre där så är agget kasst.

Permalänk
Medlem

@stridsvagnen91:

Ja, det lutar ju åt att PSUn gett sig på något sätt. Uttorkade kondensatorer som svällt upp av värme någon gång och börjat läcka så det blir fel spänning troligtvis.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hedersmedlem

@pa1983: Jag tror du tänker på CapXon (som även bl a BeQuiet gillar i sina budgetmodeller), men FSP har använt all möjlig skit genom åren, ju billigare desto bättre. Vissa av Aurum-modellerna hade faktiskt NCC och liknande på vissa ställen, någon enstaka modell rakt igenom, men tyvärr är det ett lotteri med FSP och kondensatorkvalitet. Att de var tidigt ute med guldcertade agg var bara därför att de kom på någon genväg till högre effektivitet som de patenterade (tror jag iaf) med hjälp av bara någon zenerdiod, vilket gjorde konstruktionen riktigt enkel och billig. Det plus billigaste kondensatorerna = win-win för företaget men inte nödvändigtvis för kunden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

@stridsvagnen91:

Ja, det lutar ju åt att PSUn gett sig på något sätt. Uttorkade kondensatorer som svällt upp av värme någon gång och börjat läcka så det blir fel spänning troligtvis.

Aha okej, det får väl bli att köpa ett nytt PSU imorgon då, blir lite rädd att något ska hända, vill ju kunna fortsätta spela Star Wars Battlefront utan att vara rädd för att datorn ska krascha eller dö helt och hållet.

Kan jag fråga lite om råd på nytt agg här? Lite onödigt att starta en ny tråd på köpråd tycker jag,

Har tittat på:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/225572-evga_p...

Kan den vara något att ha? 650w borde väl räcka? Och EVGA gör väl gedigna nätaggregat?

Sapphire 390 Nitro 8GB
i5 2500k@4.2Ghz
16gb ram
2HDD x1TB st
6 Fläktar
Nexus fläktkontroller
Samsung 850 EVO 250gb

Visa signatur

Permalänk

@stridsvagnen91:

Det agget ska du klara dig bra på.

Permalänk
Skrivet av lordzehn1974:

@stridsvagnen91:

Det agget ska du klara dig bra på.

Tack för svar, någon mer som tycker den blir bra för mig eller om jag borde titta på annat? Vill gärna höra från mer innan jag köper den

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@pa1983: Jag tror du tänker på CapXon (som även bl a BeQuiet gillar i sina budgetmodeller), men FSP har använt all möjlig skit genom åren, ju billigare desto bättre. Vissa av Aurum-modellerna hade faktiskt NCC och liknande på vissa ställen, någon enstaka modell rakt igenom, men tyvärr är det ett lotteri med FSP och kondensatorkvalitet. Att de var tidigt ute med guldcertade agg var bara därför att de kom på någon genväg till högre effektivitet som de patenterade (tror jag iaf) med hjälp av bara någon zenerdiod, vilket gjorde konstruktionen riktigt enkel och billig. Det plus billigaste kondensatorerna = win-win för företaget men inte nödvändigtvis för kunden.

Vet att det var 105C kondignar i båda men dom var lika kassa som billiga 85C så ja kan ha varit CapXon.

Ofta därför jag inte tycker folk skulle köpa Fractals tidiga agg för det var i princip 300-450Kr OEM FSP (samma PCB och komponenter) men man fick lite svart färg och modulärt sedan var detta tydligen "prisvärt" enligt folk på swec så det var ju tydligen rena kapet. Vidhåller fortfarande att Fractals tidiga agg var överreklamerad skit just för att man i det läget lika väl kunde köpa FSP för 300-450Kr utan färg och modulärt istället för att spendera 700Kr på samma sak fast pimpat av Fractal.

Permalänk
Hedersmedlem

@stridsvagnen91: Är det detta agget du har? http://www.hardwaresecrets.com/fsp-aurum-cm-gold-750-w-power-...

Om du har samma kondensatorbestyckning som i testet så kan de hålla 10 år utan vidare och tillhör alltså de bra FSP-aggen och inget jag skulle döma ut direkt. Kan du inte låna något annat agg att testa med?

EDIT: Här kan du se hur FSP håller på: http://www.hardwaresecrets.com/fsp-aurum-gold-700-power-suppl...

Modulära Aurum 750W = toppkondensatorer rakt igenom, medan ickemodulära har piss-CapXon på sekundären. Seriöst att lura kunderna så? Nej!

EVGA G2 650W är utmärkt. Test av pålitlig kille: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@stridsvagnen91: Är det detta agget du har? http://www.hardwaresecrets.com/fsp-aurum-cm-gold-750-w-power-...

Om du har samma kondensatorbestyckning som i testet så kan de hålla 10 år utan vidare och tillhör alltså de bra FSP-aggen och inget jag skulle döma ut direkt. Kan du inte låna något annat agg att testa med?

EDIT: Här kan du se hur FSP håller på: http://www.hardwaresecrets.com/fsp-aurum-gold-700-power-suppl...

Modulära Aurum 750W = toppkondensatorer rakt igenom, medan ickemodulära har piss-CapXon på sekundären. Seriöst att lura kunderna så? Nej!

EVGA G2 650W är utmärkt. Test av pålitlig kille: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...

Ber om ursäkt, jag misstog mig i inlägg ovan, det är inte 750W jag har, det är ett 700W ickemodulär. Som har CapXon som är piss som du säger?

Länk till mitt nätagg:
https://www.inet.se/produkt/6909596/fsp-aurum-700w-80-gold#/s...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

@stridsvagnen91: Det är tyvärr en nitlott om du inte haft tur. Orkar du kan du lysa ner och se om de mindre kondensatorerna har ett kryss med 3 eller 4 raka armar stämplade i toppen. Tre = bra/ncc, fyra = dåligt/capxon. (förenklat för att inte krångla till det, finns massor av olika stämplingar)

Jag hade inte litat på agget i detta läget, men det kan vara annat som är fel också, finns inga enkla svar när man bara kan läsa inlägg på forum. Dock börjar det ändå bli dags att byta agg om du har ett med capxon och EVGA G2 är utmärkt, så har du pengarna är det inte fel att byta efter 4 år.

Jag har skrivit så mycket om nätagg nu att jag glömt vad du sagt om övrig felsökning. Det kan ju vara överklocken som kört slut på processorn, eller tröttat ut matningen på moderkortet. Saker slits mer oförutsägbart när man överklockar.

Visa signatur