SweClockers drop!
Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@stridsvagnen91: Det är tyvärr en nitlott om du inte haft tur. Orkar du kan du lysa ner och se om de mindre kondensatorerna har ett kryss med 3 eller 4 raka armar stämplade i toppen. Tre = bra/ncc, fyra = dåligt/capxon. (förenklat för att inte krångla till det, finns massor av olika stämplingar)

Jag hade inte litat på agget i detta läget, men det kan vara annat som är fel också, finns inga enkla svar när man bara kan läsa inlägg på forum. Dock börjar det ändå bli dags att byta agg om du har ett med capxon och EVGA G2 är utmärkt, så har du pengarna är det inte fel att byta efter 4 år.

Jag har skrivit så mycket om nätagg nu att jag glömt vad du sagt om övrig felsökning. Det kan ju vara överklocken som kört slut på processorn, eller tröttat ut matningen på moderkortet. Saker slits mer oförutsägbart när man överklockar.

Tror inte jag pallar släcka ner och titta i den, det får bli ett nytt agg, tack så mycket för informationen dock.

Menar du att min processor kanske håller på att dö eller att processorn har tröttat ut nätagget och det är fortfarande nätagget som är huvudsakliga problemet? Om jag drar ner processorn till stock (3.3Ghz) kan det ha någon effekt på 12V?

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Hedersmedlem

@stridsvagnen91: Strömförbrukningen ökar ju dramatiskt vid en så pass hög överklockning som du kört. Långt över den effekt moderkortet godkänt för och ditt MSI-kort verkar inte ha någon jättekraftig strömmatning. Vad jag menar är som jag skrev att CPUn kanske är trött och/eller så sviktar moderkortet efter att ha arbetat övertid sedan 2011. Klocka ner allt helt och testa innan du gör mer. Blir det stabilt då så har nog nätagget lite liv kvar i sig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@stridsvagnen91: Strömförbrukningen ökar ju dramatiskt vid en så pass hög överklockning som du kört. Långt över den effekt moderkortet godkänt för och ditt MSI-kort verkar inte ha någon jättekraftig strömmatning. Vad jag menar är som jag skrev att CPUn kanske är trött och/eller så sviktar moderkortet efter att ha arbetat övertid sedan 2011. Klocka ner allt helt och testa innan du gör mer. Blir det stabilt då så har nog nätagget lite liv kvar i sig.

Okej, jag klockade ner processorn till stock (3.3Ghz). Klocka ner allt helt och testa innan du gör mer säger du, testa med OCCT stresstest igen?

EDIT:Jag startade tråden efter jag fick blåskärmar med meddelandet som står i rubriken, sen var det någon som påpekade att min 12V rail inte såg så hälsosam ut efter jag bifogade en skärmdump på HWMonitor. Efter det hakade jag upp mig på att det var nätagget, men som jag sa tidigare i tråden så formaterade jag om datorn igår kväll och har inte haft en blåskärm sedan dess och datorn har varit på i 24+ timmar.

Men men, om du var i denna sitsen, hade du köpt ett nytt agg?

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Hedersmedlem

@stridsvagnen91: Jag hade kört oklockat och om det fungerar så hade jag inte bytt agget utan väntat tills hela datorn behöver en översyn. Körde min förra 2600K oklockad hela tiden tills för några veckor sedan och det fungerade med allt jag ville göra faktiskt.

Bytte mest för skojs skull och för att jag ville ha maximal driftsäkerhet. 5820K går sanslöst svalt under normal drift, betydligt lägre än vad förra CPUn gjorde faktiskt, så strömsparlägena på Haswell verkar vara riktigt bra. Låga temperaturer är ju alltid bra.

Nätagg med sämre kondensatorer kan leva länge ändå beroende på hur drifttemperaturen varit och det skiljer väldigt mellan olika användare, alltså kan ditt fortfarande vara helt friskt. Ditt är dessutom ett gold-certat som har hög verkningsgrad och generar mindre värme internt = längre livslängd. Med de bästa japanska kondensatormärkena vet man att de är ok efter 5 år i värsta tänkbara miljö, med sämre saker kan de vara slut efter 2. Det är den största skillnaden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@stridsvagnen91: Jag hade kört oklockat och om det fungerar så hade jag inte bytt agget utan väntat tills hela datorn behöver en översyn. Körde min förra 2600K oklockad hela tiden tills för några veckor sedan och det fungerade med allt jag ville göra faktiskt.

Bytte mest för skojs skull och för att jag ville ha maximal driftsäkerhet. 5820K går sanslöst svalt under normal drift, betydligt lägre än vad förra CPUn gjorde faktiskt, så strömsparlägena på Haswell verkar vara riktigt bra. Låga temperaturer är ju alltid bra.

Nätagg med sämre kondensatorer kan leva länge ändå beroende på hur drifttemperaturen varit och det skiljer väldigt mellan olika användare, alltså kan ditt fortfarande vara helt friskt. Ditt är dessutom ett gold-certat som har hög verkningsgrad och generar mindre värme internt = längre livslängd. Med de bästa japanska kondensatormärkena vet man att de är ok efter 5 år i värsta tänkbara miljö, med sämre saker kan de vara slut efter 2. Det är den största skillnaden.

Jag köpte EVGA agget idag, antog att du skulle rekommendera det ändå. Lite oroande är att jag kopplade in det nyligen och har 8.18 på 12V i OCCT och HWMonitor nu med det nya agget :/

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Hedersmedlem

@stridsvagnen91: Ingen dator fungerar med 8V istället för 12V så det är solklart sensorfel.

Inget fel med nya agget, klart bättre än ditt gamla!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Borde varit sensorfel med mitt förra agg som också visade 8.18v?

Jag bör inte vara orolig då?

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Hedersmedlem

@stridsvagnen91: Garanterat! Inte om det fungerar nu utan överklockning och ominstallation, kör på!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@stridsvagnen91: Garanterat! Inte om det fungerar nu utan överklockning och ominstallation, kör på!

Okej skönt, menar du formatera om datorn när du säger ominstallation?

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Hedersmedlem

@stridsvagnen91: Installera om OS, dvs formatera om disken och sedan installera om OS (helst ta bort partitionerna också och låta Windows skapa nya, det blir bäst).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@stridsvagnen91: Installera om OS, dvs formatera om disken och sedan installera om OS (helst ta bort partitionerna också och låta Windows skapa nya, det blir bäst).

Jaha okej, är det bra att göra enbart för nätagg byte?

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stridsvagnen91:

Jaha okej, är det bra att göra enbart för nätagg byte?

Helt onödigt men kan vara bra i ditt fall om överklockningen gjort systemfiler korrupta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Helt onödigt men kan vara bra i ditt fall om överklockningen gjort systemfiler korrupta.

Okej, kanske bäst att göra det. Jag undrar om du kan berätta lite hur jag gör det på bästa möjliga sätt, jag har alltid gjort omformateringar på ett visst sätt, jag använder skiva (nuförtiden bootable USB med Win10) som jag startar datorn med, installerar på min primära systemdisk (SSD nu) och det kommer ett meddelande att det kommer skapas en mapp som heter Windows.old med hela gamla installationen på.

Efter den installationen är klar så tar jag det jag vill spara från Windows.old och sen gör en diskrensning och tar bort gammal windows installation.

Jag tippar på att det finns bättre sätt att göra det på? Läste något nyss om formatering på SSD att man ska använda Samsung Magician's Secure Erase(Om man har Samsung SSD), blir det "bättre" formatering och mer fräschare installation (alltså att absolut inga filer från föregående installationer hänger kvar?)

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb