Apple svarar om skillnad i batteritid mellan olika Iphone 6S-exemplar

Permalänk
Melding Plague

Apple svarar om skillnad i batteritid mellan olika Iphone 6S-exemplar

Skillnaderna i batteritid mellan två Iphone 6S-exemplar med processor från TSMC och Samsung är orealistiska, enligt Apple som för ovanlighetens skull valt att bemöta uppgifterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Som vanligt alltså. "It's not a bug, it's a feature".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kan hålla med, i normalt bruk lär det inte spela någon roll.
men det är ändå en skillnad som är värd att ta in.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Låter som en dålig bortförklaring för att folk med Samsung chip inte ska lämna tillbaka sina iPhones.
Men sen så är det ju bara teknik nördar som bryr sig. Fan folk går ju runt med laddare överallt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Som vanligt alltså. "It's not a bug, it's a feature".

Som vanligt alltså. "Måste spy lite på allt Apple gör".

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Som vanligt alltså. "Måste spy lite på allt Apple gör".

Nej men i detta fall är det bara idiotisk att försöka vifta undan problemet med en torftig bortförklaring. De Samsung-tillverkade chippen är tydligt mindre effektiva (strömläckage?) vilket är något Apple absolut borde se över. Punkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Konsumentskyddslagen

Under vilka grunder skulle du ha rätt att returnera?

Skrivet av Melinho2895:

Låter som en dålig bortförklaring för att folk med Samsung chip inte ska lämna tillbaka sina iPhones.
Men sen så är det ju bara teknik nördar som bryr sig. Fan folk går ju runt med laddare överallt ändå.

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Nej men i detta fall är det bara idiotisk att försöka vifta undan problemet med en torftig bortförklaring. De Samsung-tillverkade chippen är tydligt mindre effektiva vilket är något Apple absolut borde se över. Punkt.

Det är väl precis det de har gjort? De testade och kom fram till att det var 2-3% skillnad, knappast någonting att bry sig om alltså. Jag har kört lite alla möjliga Apple-prylar och tycker alltid att de har varit schyssta med garantiärenden.

Permalänk
Medlem

wow.... Apple försöker snacka bort problemet när det är ren fakta....
Sjukt tråkigt att de beter sig på det sättet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Som vanligt alltså. "It's not a bug, it's a feature".

Uppfattar inte detta utallande som "It's not a bug, it's a feature", mer som att det finns skillnader, det vet vi, men de mycket ,liten praktisk betydelse, inget att vara upprörd över.

Sedan är ju frågan om det har någon praktisk betydelse vid vardaglig användning.
Jag är dock förvånad över att TCSM kretsar var bäst, trodde Samsungs skulle vara bättre.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Säg att man sitter och spelar ett relativt tungt spel, hur påverkas batteritiden i en sådan situation? När dem pratar om en "vanlig" situation räknar dem med alla som sitter fastklistrade i spel på sina smartphones eller folk som ringer ett samtal om dan och har den på standby resten av dagen?.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Säg att man sitter och spelar ett relativt tungt spel, hur påverkas batteritiden i en sådan situation? När dem pratar om en "vanlig" situation räknar dem med alla som sitter fastklistrade i spel på sina smartphones eller folk som ringer ett samtal om dan och har den på standby resten av dagen?.

Ja det är en relevant fråga. Jag håller med om att att de konstgjorda stresstesterna lätt kan bli missvisande och där bör man inte lägga för mycket vikt, men reella belastningstest som du säger, exempelvis tyngre spel. Vad händer där?
Det vet vi väl inte ännu. Får se om det dyker upp lite bra tester där så man kan bilda sig en uppfattning om problemnivån.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Kakann:

Som vanligt alltså. "Måste spy lite på allt Apple gör".

Nja, jag skulle vilja hålla med där.
Det _är_ sämre batteritid på de telefonerna med Samsung i sig, så är det bara. Jag hade inte accepterat detta ifall jag köpte telefonen. Detta är ett uttalande som Apple vill säga till de som köpt produkten: F*ck you.

Likt nvidia.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Skulle nog kalla detta så nära ett erkännande man kan komma.

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Uppfattar inte detta utallande som "It's not a bug, it's a feature", mer som att det finns skillnader, det vet vi, men de mycket ,liten praktisk betydelse, inget att vara upprörd över.

Sedan är ju frågan om det har någon praktisk betydelse vid vardaglig användning.
Jag är dock förvånad över att TCSM kretsar var bäst, trodde Samsungs skulle vara bättre.

Snor med det Yoshman skrev i andra tråden. TCSM fungerat troligen bättre, men beror också på mängd olika orsaker. Tror inte Samsungs chipp är dåligt, men är för "avancerat" och lägre nm ger tyvärr inte fin knuff till längre strömförbrukning som förr.

Skrivet av Yoshman:

Antagligen är det så.

Verkar också som allt fler parametrar spelar en avgörande roll ju mer avstånden krymper. Samsung har i PR-material tryckt på att deras 14nm process är "tätare" än TSMC 16nmFF, problemet är att tätare är inte är entydigt bättre (har varit så sedan s.k. Dennard scaling havererade vid 45/65nm). Vill man nå högre frekvenser verkar det vara bättre att ha lite lägre densitet, i alla fall för vissa områden.

Som jag förstått det är en av skillnaderna i Twister (namnet på CPU i A9) mot Cyclone (CPU i A8) att Twister har högre maxfrekvens. Kanske är så att de frekvenser man nu når gör sig bättre på TSMC lägre transistordensitet?

Oavsett, det positiva är i alla fall att TSMC har en fungerande 16nmFF process, då borde 16nmFF+ (den som kommer användas av GPUer) inte vara så långt borta!

Det negativa är att 10nm känns väldigt avlägset, inte ens säkert att det blir en fördel att gå dit inom överskådlig tid...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

wow.... Apple försöker snacka bort problemet när det är ren fakta....
Sjukt tråkigt att de beter sig på det sättet.

Men... Det är ju inte en "You're holding it wrong!" à la Jobs om iPhone 4 utan ett helt rimligt konstaterande att man inte belastar sin telefon till 100% under några längre stunder och att detta syntetiska test alltså inte är så värst relevant för slutkunder. Till skillnad från Jobs kommentar vilket faktiskt var ett problem under vanlig användning för kunder med halvkass täckning om man råkade hålla telefonen lite "fel".

Apple har alltid angett batteritid i förhållande till sånt som folk gör med sina telefoner, pratar i telefon, surfar, lyssnar på musik eller tittar på video. Ingen av dessa aktiviteter belastar telefonen nämnvärt och under dessa tester skiljer det inte så mycket, om man nu ska lita på Apples tester. Jag vill nog välja att invänta någon seriöst genomförd undersökning av tredje part.

Nissen som testade med det syntetiska testprogrammet fick ju fram en ~7% skillnad vid videospelning, vilket jag tycker är i överkant. Men det är ju bara för ett exemplar och kan knappast anses vara statistiskt signifikant.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Det verkar vara mer än 2-3% om man tittar på Jonathan Morrisons video där han bland annat spelar in film i 4k i 10 min med ganska stora skillnader i batteridränage mellan de båda chipen.

https://www.youtube.com/watch?v=pXmIQJMDv68

Permalänk
Inaktiv

Intressant att de uttrycker sig såhär. Antar dock att de använder sig av sådana tester när de pratar om 1.5x performance i cpu och 3x i gpu bla bla?

Permalänk
Medlem

Det är ju fortfarande inte OK. Även om det skiljer 1% i prestanda så tycker jag det är dumt. Då ska man ju i så fall betala 99% av priset. Men det är väl inte förvånande att Apple inte ser något problem med sina egna produkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Nja, jag skulle vilja hålla med där.
Det _är_ sämre batteritid på de telefonerna med Samsung i sig, så är det bara. Jag hade inte accepterat detta ifall jag köpte telefonen. Detta är ett uttalande som Apple vill säga till de som köpt produkten: F*ck you.

Likt nvidia.

Vad skiljer detta från exempelvis Samsung som t o m kört olika SoC designer i samma modell? Skillnaden här är ju betydligt mindre än då det är samma SoC design...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Nej men i detta fall är det bara idiotisk att försöka vifta undan problemet med en torftig bortförklaring. De Samsung-tillverkade chippen är tydligt mindre effektiva (strömläckage?) vilket är något Apple absolut borde se över. Punkt.

Fast vilket problem är det du talar om som de viftar bort?

Skrivet av Ozzed:

Det är ju fortfarande inte OK. Även om det skiljer 1% i prestanda så tycker jag det är dumt. Då ska man ju i så fall betala 99% av priset. Men det är väl inte förvånande att Apple inte ser något problem med sina egna produkter.

Men du har ju å andra sidan endast invändningar på det mesta bara för att ha en invändning, du lever i en helt annan värld där allting fungerar exakt lika (något som är helt omöjligt att uppnå).

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Men handlar inte hela denna historien ignetligen om att A9 bara tillverkas som just A9 vilket gör att det bara binnas som defekt eller A9 om det klarar tröskelvärderna?

De sotrerar inte på om kretsen har lite eller mycket ström läkage, som exempel på en sorterings parameter. Utan bara om den har en nivå lägre än det satta taket för denna variabel.

Detta borde ju medföra att det finns en stor varians av olikt presterande A9:or där ute. Hela förra artieln byggde ju på ett test mellan TVÅ! mobiler. Ett liknande test med flera enheter bör vara mer rätt visande, men då bör saker som batch precisa tester av de olika batterierna också vara variabler då den tillverkningsprocessen också har variationer och tappar lagringskappacitet med tiden.

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är ju fortfarande inte OK. Även om det skiljer 1% i prestanda så tycker jag det är dumt. Då ska man ju i så fall betala 99% av priset. Men det är väl inte förvånande att Apple inte ser något problem med sina egna produkter.

Är rent av omöjligt att få samma prestanda från olika tillverkare. Går ju bara göra så gott det går.

Hade i så fall lösningen varit att bara köra soc från en tillverkare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ju fortfarande inte OK. Även om det skiljer 1% i prestanda så tycker jag det är dumt. Då ska man ju i så fall betala 99% av priset. Men det är väl inte förvånande att Apple inte ser något problem med sina egna produkter.

Det är väl inte någon tillverkare som kan garantera att två telefoner av samma modell presterar exakt likadant i alla situationer, kommer ju alltid finnas liten skillnad...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Är rent av omöjligt att få samma prestanda från olika tillverkare. Går ju bara göra så gott det går.

Hade i så fall lösningen varit att bara köra soc från en tillverkare.

...och inte ens då hade varje chip fått exakt samma resultat.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTobbe:

Under vilka grunder skulle du ha rätt att returnera?

produktfel?
om Apple i sin marknadsföring utgått från den chiptillverkare som ger bäst batteritid så kan det nog anses som ett fel i produkten. Ligger de "dåliga" telefonerna inom utlovad (marknadsförd) batteritid finns det dock ingen grund att returnera telefonen bara för att vissa exemplar är lite bättre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

wow.... Apple försöker snacka bort problemet när det är ren fakta....
Sjukt tråkigt att de beter sig på det sättet.

Skrivet av XHI:

Nja, jag skulle vilja hålla med där.
Det _är_ sämre batteritid på de telefonerna med Samsung i sig, så är det bara. Jag hade inte accepterat detta ifall jag köpte telefonen. Detta är ett uttalande som Apple vill säga till de som köpt produkten: F*ck you.

Likt nvidia.

Vilket problem är det alla pratar om? Båda uppfyller specen för vad det ska klara, det ena lite bättre än det andra, men fortfarande det som utlovas, så du/ni hade varit tvungna att acceptera det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Fast vilket problem är det du talar om som de viftar bort?

Men du har ju å andra sidan endast invändningar på det mesta bara för att ha en invändning, du lever i en helt annan värld där allting fungerar exakt lika (något som är helt omöjligt att uppnå).

Chansen hade ökat om de använt en och samma tillverkare i så fall. 2-3% är för stor skillnad för att rättfärdiga samma pris. Tänk om det var samma med mjölk/läst eller vad som. "Nä, det är 0.97L mjölk men du får betala för 1 liter.. Knappast troligt att folk bara stått och glott och gått med på det.

Skrivet av Broken-arrow:

Är rent av omöjligt att få samma prestanda från olika tillverkare. Går ju bara göra så gott det går.

Hade i så fall lösningen varit att bara köra soc från en tillverkare.

Just precis.

Skrivet av S_Z:

Det är väl inte någon tillverkare som kan garantera att två telefoner av samma modell presterar exakt likadant i alla situationer, kommer ju alltid finnas liten skillnad...

Svårt att säga då det saknas referenser på två telefoner med samma CPU, se'n beror det väl också på hur nytt batteriet är.

Jag tycker inte det finns någon anledning att försvara ett företags skumraskfasoner på det här sättet. Apple har förmodligen valt två olika tillverkare för att det blir mer kostnadseffektivt för dem. Inget fel i sig, sålänge det inte drabbar kunderna, men här gör det ju det på ett mätbart och tydligt sätt, och då tycker jag det är fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast

Finns det någon som gjort några systematiska test med mer realistiska laster för att se om det fortfarande skiljer en del?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ju fortfarande inte OK. Även om det skiljer 1% i prestanda så tycker jag det är dumt. Då ska man ju i så fall betala 99% av priset. Men det är väl inte förvånande att Apple inte ser något problem med sina egna produkter.

Du menar alltså att om det skulle skilja 5% mellan två mobiler av samma modell så skulle du få 5% rabatt på mobilen? Om det är så att båda mobilerna når över en viss tröskel som är ett minimumkrav för att vara godkänt, sen presterar helt olika efter tröskeln, tycker du då att det är något att börja dra i priset om?

Det hade varit ganska jobbigt för grafikkortstillverkare om alla grafikkort av samma modell var tvungna att prestera identiskt utan någon som helst felmarginal. Eller någon annan tillverkare av någon form av teknik som går att räkna prestanda på för den delen.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq