Permalänk
Medlem

Umgängesresor bonusbarn

Då ska vi se hur vi ska förklara detta.

Jag är sedan ett par månader tillbaka sambo med min flickvän.
Vi har en gemensam son, och hon har en dotter sedan tidigare.

Jag har jobb men tjänar inte så himla bra. Får över cirka 4000kr när alla räkningar är betalda.
Detta ska vi då leva på resten av månaden, vilket inte är så svårt om man lägger upp en budget.
Min flickvän får inget försörjningsstöd från kommunen, vilket jag accepterar då jag har tillräckligt hög inkomst för att kunna försörja mig, henne och vår son.

Nu till problemet, hon har en dotter som bor hos sin pappa. Men enligt tingsrätten så ska hon ha rätt till att träffa dottern 2 gånger i månaden. Då ska pappan till dottern betala 50% av kostnaderna, och min flickvän ska betala 50%.
Hon kan självklart inte betala, och betalningen faller på mig. Jag har tyvärr inte råd, och måste då dra på mig skulder via kreditkort för att kunna betala hennes resor för att hämta sin dotter.

Är detta rimligt? Jag förstår att jag ska stå för mat om dottern är här på besök, men inte sjutton ska jag väl betala för hennes och dotterns resor vid umgänge? Efter att ha läst runt lite så säger folk att jag inte ska betala ett skit för detta...

Borde pappan betala 100% av resorna då mamman inte är förmögen att kunna göra det?

Vad säger ni här på forumet?

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

jag hade försökt föra en dialog med pappan om det går att prata me han och förklara läget.

efter det får man väl se efter "andra" utvägar

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Om det är "enligt tingsrätten" som hon ska få träffa sin dotter två gånger i månaden så låter det ju inte som din sambo och hennes ex är särskilt bra vänner.

Jag har extremt svårt att tro att ni kan tvinga pappan att betala. Helt ärligt så tycker jag det vore fel om ni kunde. Det bästa/enda alternativet (om det verkligen är helt kört med pengar just nu) är förmodligen att be honom att pröjsa, för hans dotters skull. Jag tycker inte heller att du ska dra på dig privata skulder för din sambos räkning, även om du säkert vill göra så mycket du kan. Du måste ta ansvar för din egen ekonomi i första hand.

Permalänk
Medlem

Då ni är sambos är ni försörjningsskyldiga för varandra.
Kort sagt kan inte hon betala så faller lotten på dig.
Finns dock en möjlighet att socialen kan täcka upp om ni kan visa att ekonomin inte håller för dessa extra resor.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Tycker att det låter helt absurt att jag ska betala resor som hon och dotterns pappa ska ta ansvar för. Självklart försörjer jag flickvännen, men att bekosta resorna och dra på mig privata skulder borde väl falla utanför ramarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Då ni är sambos är ni försörjningsskyldiga för varandra.
Kort sagt kan inte hon betala så faller lotten på dig.
Finns dock en möjlighet att socialen kan täcka upp om ni kan visa att ekonomin inte håller för dessa extra resor.

Nej det där är inte korrekt. Dessutom har man ingen försörjningskyldighet enligt lag om man är sambos. situationen skulle kunna se annorlunda ut om han vore gift. Men nej du har ingen skyldighet enligt lag att betala dessa resor. Det borde ligga i din sambos intresse att lösa pengar för dessa. Moraliskt är det väl annorlunda men ska inte döma. Vad hon kan göra är gissningsvis dra det i tingsrätten för en annorlunda fördelning av kostnaden men fram tills dess får hon bita i det sura äpplet. Prata med soss för du har ingen skyldighet att betala detta. Soss kommer däremot anse att du har försörjningskyldighet för din sambo. Vet inte hur de ser på det faktum att din sambo inte har råd med resan. Alltså huruvida du ska betala det lr inte.

Källa
http://lawline.se/answers/6490

ytterligare ref vad gäller din skyldighet att försörja andras barn http://lawline.se/answers/13100

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker frågan är väldigt enkel och det är bara att försöka sätta sig in i den andras sits.

Ska barnets pappa betala 100% bara för att din flickvän har dålig ekonomi? Tro tusan att han ej vill göra detta. Om din flickvän har dålig ekonomi så är det socialen som gäller, har du dock hög lön så får ni inget där. Och frågan är då vem ska betala? Socialen betalar inte, barnet pappa behöver inte göra det.

Lösningen på ert problem, din flickvän får se till att få jobb eller bidrag. Liksom många idag som inte har jobb får ändå ut 10 000kr/månaden, din flickvän får prata med arbetsförmedlingen för att komma in i detta bidragsträsk, sedan är jobb aldrig fel, men svårare för alla att få i dagens tuffa samhälle.

Skrivet av goa200:

situationen skulle kunna se annorlunda ut om han vore gift.

Eller har ett barn tillsammans med personen som TS.
Från din länk: http://lawline.se/answers/13100#sthash.flX82GyD.dpuf
En styvförälder kan bli försörjningsskyldig om han eller hon är gift med, eller har eget barn tillsammans med, förälder som har vårdnaden om barnet. Då krävs dock även att han eller hon varaktigt sammanbor med barnet och nämnda förälder. Detta framgår av 7 kap 5 § FB.

Edit:
En snikvariant på umgänge är att skaffa webkamera så kan ni prata varenda dag och kanske spara in någon resa tills ni får råd. Visst tråkigt, men man kan ej skuldsätta sig för det går bara utför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker frågan är väldigt enkel och det är bara att försöka sätta sig in i den andras sits.

Ska barnets pappa betala 100% bara för att din flickvän har dålig ekonomi? Tro tusan att han ej vill göra detta. Om din flickvän har dålig ekonomi så är det socialen som gäller, har du dock hög lön så får ni inget där. Och frågan är då vem ska betala? Socialen betalar inte, barnet pappa behöver inte göra det.

Lösningen på ert problem, din flickvän får se till att få jobb eller bidrag. Liksom många idag som inte har jobb får ändå ut 10 000kr/månaden, din flickvän får prata med arbetsförmedlingen för att komma in i detta bidragsträsk, sedan är jobb aldrig fel, men svårare för alla att få i dagens tuffa samhälle.

Eller har ett barn tillsammans med personen som TS.
Från din länk: http://lawline.se/answers/13100#sthash.flX82GyD.dpuf
En styvförälder kan bli försörjningsskyldig om han eller hon är gift med, eller har eget barn tillsammans med, förälder som har vårdnaden om barnet. Då krävs dock även att han eller hon varaktigt sammanbor med barnet och nämnda förälder. Detta framgår av 7 kap 5 § FB.

Edit:
En snikvariant på umgänge är att skaffa webkamera så kan ni prata varenda dag och kanske spara in någon resa tills ni får råd. Visst tråkigt, men man kan ej skuldsätta sig för det går bara utför.

Dock KAN bli det. I detta fall kommer han inte bli då han inte varaktigt bor tillsammans med barnet. Men i övrigt så är det precis som du säger.
jobb/bidrag lr gå till tingsrätten vilket i sig kommer kosta mera i slutändan.

Permalänk
Medlem

Min tråd kommer att öppnas igen så småningom där man kan ställa frågor till någon som jobbar med frågor som rör socialtjänsten, men tills dess kan jag svara här .

Jag kan bekräfta det som tidigare medlemmar har skrivit. Du som sambo till någon har ingen försörjningsplikt gentemot sambons barn. Försörjningsplikt och för den delen även försörjningsskyldighet beräknas/avgörs utifrån ett föräldraansvarsperspektiv. Du kan inte ha ett föräldraansvar om du inte är vårdnadshavare för barnet i fråga, vilket jag tolkar ditt inlägg som att du inte är.

Som konsekvens har du inga ekonomiska skyldigheter gentemot barnet överhuvudtaget. Du har heller inga rättigheter, som exempelvis insyn i barnets liv. Den insynen finns endast i det omfång som din sambo tillåter/ger dig. Styvföräldrar har enligt rådande lagstiftning inga juridiska rättigheter gentemot barnet, såvida de inte adopteras. 7 kapitlet i FB (§ 5) är heller inte relevant i ditt fall, då du inte är gift eller har barn med din sambo (än).

Naturligtvis är det mer komplicerat. Sådana här frågor kan förstöra harmonin i en familj, särskild nybildade familjekonstellationer, men du ska inte skuldsätta dig eller nämnvärt påverka din personliga ekonomi på ett negativt sätt för ett barn du inte är vårdnadshavare för.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ecarion:

Min tråd kommer att öppnas igen så småningom där man kan ställa frågor till någon som jobbar med frågor som rör socialtjänsten, men tills dess kan jag svara här .

Jag kan bekräfta det som tidigare medlemmar har skrivit. Du som sambo till någon har ingen försörjningsplikt gentemot sambons barn. Försörjningsplikt och för den delen även försörjningsskyldighet beräknas/avgörs utifrån ett föräldraansvarsperspektiv. Du kan inte ha ett föräldraansvar om du inte är vårdnadshavare för barnet i fråga, vilket jag tolkar ditt inlägg som att du inte är.

Som konsekvens har du inga ekonomiska skyldigheter gentemot barnet överhuvudtaget. Du har heller inga rättigheter, som exempelvis insyn i barnets liv. Den insynen finns endast i det omfång som din sambo tillåter/ger dig. Styvföräldrar har enligt rådande lagstiftning inga juridiska rättigheter gentemot barnet, såvida de inte adopteras. 7 kapitlet i FB (§ 5) är heller inte relevant i ditt fall, då du inte är gift eller har barn med din sambo (än).

Naturligtvis är det mer komplicerat. Sådana här frågor kan förstöra harmonin i en familj, särskild nybildade familjekonstellationer, men du ska inte skuldsätta dig eller nämnvärt påverka din personliga ekonomi på ett negativt sätt för ett barn du inte är vårdnadshavare för.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Tyvärr stämmer ju inte detta? Om man går efter ekonomiskt bistånd via socialförvaltningen så är man ju försörjningspliktig mot sin sambo, det borde innefatta kostnader för barnet (kostnader som sambon förväntas betala då förstås)?

TS: Har du verkligen så pass hög lön att sambon inte kan få ekonomiskt bistånd?
Här kan man göra en provberäkning: http://www.socialstyrelsen.se/hittarattmyndighet/ekonomisktbi...
Dock finns inte umgängesresor med där, men det kanske inte gör nån större skillnad i det stora hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

Då ska vi se hur vi ska förklara detta.

Jag är sedan ett par månader tillbaka sambo med min flickvän.
Vi har en gemensam son, och hon har en dotter sedan tidigare.

Jag har jobb men tjänar inte så himla bra. Får över cirka 4000kr när alla räkningar är betalda.
Detta ska vi då leva på resten av månaden, vilket inte är så svårt om man lägger upp en budget.
Min flickvän får inget försörjningsstöd från kommunen, vilket jag accepterar då jag har tillräckligt hög inkomst för att kunna försörja mig, henne och vår son.

Nu till problemet, hon har en dotter som bor hos sin pappa. Men enligt tingsrätten så ska hon ha rätt till att träffa dottern 2 gånger i månaden. Då ska pappan till dottern betala 50% av kostnaderna, och min flickvän ska betala 50%.
Hon kan självklart inte betala, och betalningen faller på mig. Jag har tyvärr inte råd, och måste då dra på mig skulder via kreditkort för att kunna betala hennes resor för att hämta sin dotter.

Är detta rimligt? Jag förstår att jag ska stå för mat om dottern är här på besök, men inte sjutton ska jag väl betala för hennes och dotterns resor vid umgänge? Efter att ha läst runt lite så säger folk att jag inte ska betala ett skit för detta...

Borde pappan betala 100% av resorna då mamman inte är förmögen att kunna göra det?

Vad säger ni här på forumet?

Får man fråga varför din sambo inte har en inkomst?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Hon har inte mått tillräckligt bra för att skaffa egen försörjning, men tillräckligt bra för att inte bli sjukskriven.

Ser det fortfarande som märkligt om jag skulle behöva betala för dotterns umgängesresor när det är något som hon och pappan till dottern ska styra upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iKenn1i:

Hon har inte mått tillräckligt bra för att skaffa egen försörjning, men tillräckligt bra för att inte bli sjukskriven.

Ser det fortfarande som märkligt om jag skulle behöva betala för dotterns umgängesresor när det är något som hon och pappan till dottern ska styra upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Ni kanske kan få beslutet om kostnadsfördelen ändrad efter din flickvän nya lön redovisas, hur ni ska gå till väga är en bra fråga. Det finns garanterat folk här som vet bättre hur man ska göra.
Men under rådande omständigheter så är du ej skyldig att betala för din flickväns umgängesresor, din flickvän kanske inte ens är skyldig att göra dessa resor? Att hon vill göra resorna, ja då får hon hitta någon som vill betala för det, det kan var du, staten om hon får igenom något bidrag eller pappan, men då måste en juridisk process startas hur den nu ska göra det.

Angående "för sjuk för att skaffa egen försörjning, men tillräckligt bra för att inte bli sjukskriven" så säger jag bara skärpning för tusan. Hur svårt är det att anmäla sig arbetslös och besöka arbetsförmedlingen 1 gång var 3 månad eller så, är man så sjuk, ja då blir man sjukskriven. Nu finns det som sagt många som ändå kommer i kläm och gör vad de kan, men man måste då anstränga sig mer och inte bara ge upp.. -Med kläm så kan folk bli avstängda av arbetsförmedlingen på dåliga grunder och dessa runt 200kr/dagen som vissa får är inte mycket, men det är tusan så mycket mer än 0kr/dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ni kanske kan få beslutet om kostnadsfördelen ändrad efter din flickvän nya lön redovisas, hur ni ska gå till väga är en bra fråga. Det finns garanterat folk här som vet bättre hur man ska göra.
Men under rådande omständigheter så är du ej skyldig att betala för din flickväns umgängesresor, din flickvän kanske inte ens är skyldig att göra dessa resor? Att hon vill göra resorna, ja då får hon hitta någon som vill betala för det, det kan var du, staten om hon får igenom något bidrag eller pappan, men då måste en juridisk process startas hur den nu ska göra det.

Angående "för sjuk för att skaffa egen försörjning, men tillräckligt bra för att inte bli sjukskriven" så säger jag bara skärpning för tusan. Hur svårt är det att anmäla sig arbetslös och besöka arbetsförmedlingen 1 gång var 3 månad eller så, är man så sjuk, ja då blir man sjukskriven. Nu finns det som sagt många som ändå kommer i kläm och gör vad de kan, men man måste då anstränga sig mer och inte bara ge upp.. -Med kläm så kan folk bli avstängda av arbetsförmedlingen på dåliga grunder och dessa runt 200kr/dagen som vissa får är inte mycket, men det är tusan så mycket mer än 0kr/dagen.

Håller med dig om att det inte är så svårt att ta sig till arbetsförmedlingen. Jag försöker ställa krav på henne, men det slutar istället med platt fall. Hon är bipolär, dock utan fullständig diagnos då hon själv anser sig vara fullt frisk.

Läget är jobbigt och jag ska försöka ta kontakt med någon på kommunen igen.
Självklart vill jag hjälpa henne, men under rådande ekonomiska omständigheter så går det inte. Sen får man höra av flickvännen att man är egoistisk, självisk osv som inte vill betala för hennes resor.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

Sen får man höra av flickvännen att man är egoistisk, självisk osv som inte vill betala för hennes resor.

Skulle inte lägga ut en krona på henne från egen kassa om hon höll på sådär.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Tyvärr stämmer ju inte detta? Om man går efter ekonomiskt bistånd via socialförvaltningen så är man ju försörjningspliktig mot sin sambo, det borde innefatta kostnader för barnet (kostnader som sambon förväntas betala då förstås)?

TS: Har du verkligen så pass hög lön att sambon inte kan få ekonomiskt bistånd?
Här kan man göra en provberäkning: http://www.socialstyrelsen.se/hittarattmyndighet/ekonomisktbi...
Dock finns inte umgängesresor med där, men det kanske inte gör nån större skillnad i det stora hela.

Frågan TS ställde var huruvida man I ett samboförhållande har ekonomiska skyldigheter gentemot sina styvbarn. Detta har man enligt rådande lagstiftning inte, såvida man inte är gift eller har barn med vederbörande.

Du verkar blanda ihop Sambolagen och Äktenskapsbalken. Gifta par har försörjningsskyldighet gentemot varandra enligt ÄB 6:1. Men Samboförhållanden regleras istället av Sambolagen, och denne innehåller vare sig bestämmelser om försörjningsplikt eller underhållsskyldighet. Det är väldigt viktigt att skilja på detta, och det finns mycket missuppfattningar kring denna lagstiftning, även på myndighetsnivå, trots att lagen och familjerätten är relativt solklar. Mellan Sambos existerar ingen lagstagdad försörjnings- eller underhållsskyldighet.

Edit: Anledningen till förvirring verkar vara FS (Försörjningsstöd). Låt mit tydliggöra det hela lite. Försörjningsstöd är en verksamhet/åtgärd där olika socialförvaltningar och kommuner kan skilja sig åt väldigt mycket. Vår socialförvaltning tillåter en hel del saker inom försörjningsstöd som andra förvaltningar som Nacka, Partille eller Mölndal inte tillåter. Lagstiftning kring FS tillåter kommuner och förvaltningar att göra fler individuella bedömningar, och jag tror säkert att andra socialsekreterare skulle bli överraskade att få se våra anteckningar rörande vad våra klienter får göra/får inom FS.

Fördelen med lagstiftningen I denna fråga vad gäller sambo/styvbarnsförhållanden är däremot att lagen är solklar, vid en strikt tolkning. Du använder ett ord som "försörjningspliktig" I fel kontext. Visst vill vi på SoC att klienter som är sambos försörjer varandra och respektive barn, men det existerar ingen plikt I lagens mening kring detta. Faktum är att om en socialförvaltning med detta som anledning/motivation nekar en klient riksnorm eller insats tror jag att klienten överklaga detta - och få rätt. Det kan tyckas vara väldigt hjärtlöst att någon som är sambo med någon och är styvförälder inte har några ansvar (Och antagligen även därför det I visa förvaltningar finns felbedömningar/missuppfattningar), men lagen I sig är väldigt tydlig.

Ställ gärna fler frågor om du undrar :).

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Inaktiv

Nu går jag off topic men låter som att det är hos henne problemet ligger.
Att få bara några kronor i bidrag måste ju gå, eller att som vuxen ta något jobb, timmar eller vilken skit som helst inom vården eller något bemanningsföretag? Byt läkare eller vårdcentral och försök sjukskrivning igen?

OP: Håller det här i längden tror du? Känns som att försörjningen, om än bara några tusenlappar per månad bör komma från henne, inte kommun, socialen eller den biologiska pappan.

Får fan bonitis om hon kallar dig för egoistisk när det är du som drar in 100% av pengarna.

Permalänk
Medlem

Att vara bipolär är ingen ursäkt till att vara dum mot sin partner (been there done that, det är hemskt).
Tycker du får försöka pusha på att hon ska ordna upp en diagnos så att ni kan få det stabilt, både du och hon kommer må bättre av det.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Tack för era råd och synpunkter, det är som sagt jobbigt att bli det svarta fåret så fort jag inte gör som hon vill. Då är man inte ens värd vatten...

Jag ska konfrontera henne ikväll, för det ska bokas resa ganska snart inför kommande helg. Och jag har ärligt talat ingen möjlighet ekonomiskt att lösa det. Mitt samvete spökar, men jag måste försöka göra det som är rätt. Min prioritet är min familj som jag bor med (sambon + sonen). Att vi ska ha tak över huvudet, mat på bordet, betala löpande räkningar. Efter det finns inget utrymme för att göra några umgängesresor.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

Tack för era råd och synpunkter, det är som sagt jobbigt att bli det svarta fåret så fort jag inte gör som hon vill. Då är man inte ens värd vatten...

Jag ska konfrontera henne ikväll, för det ska bokas resa ganska snart inför kommande helg. Och jag har ärligt talat ingen möjlighet ekonomiskt att lösa det. Mitt samvete spökar, men jag måste försöka göra det som är rätt. Min prioritet är min familj som jag bor med (sambon + sonen). Att vi ska ha tak över huvudet, mat på bordet, betala löpande räkningar. Efter det finns inget utrymme för att göra några umgängesresor.

Som någon som jobbar på SoC är min bedömning att du har ett helt korrekt förhållningssätt och prioriteringar. Eventuella umgängesresor och umgängesfrågor ska lösas mellan vårdnadshavare, vilket du inte är. Du kan I egenskap av styvförälder gå in och hjälpa till om du vill, om din ekonomi tillåter detta och om du anser att det är "rätt", men du har Inga skyldigheter att göra detta.

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem

@iKenn1i: Jag tycker du får ge din sambo ett ultimatum > skaffa jobb/inkomst eller så lämnar du henne. Varför ska du må dåligt över situationen när det är hon som är problemet? Du verkar vara en vettig och ansvarsfull person. Förlåt att jag säger det men du förtjänar något bättre...

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

@deginho: Det finns så mycket som spelar in, självklart vill jag se förändring. Men krav på förändring innebär med största sannolikhet att hon faller tillbaka och tappar motivationen till allt. Jag vet att detta låter konstigt, men vi har varit tillsammans i 5år och flyttade för några månader sedan ihop och blev sambos.

Vi har en gemensam son som också kommer in i bilden. Jag vill att vi ska hålla ihop, att vi ska kämpa tillsammans genom detta elände.
Jag vill dock undvika att hamna i en ohållbar ekonomisk situation pga hennes umgängesresor med dottern, som på så vis påverkar hela vår familj.

Det kommer bli kaos ikväll kan jag lova, och jag brukar alltid försöka undvika konflikter då jag själv har lite problem med diverse personlighetsstörningar. Men det är dags att ta tjuren vid hornen, visa vart skåpet ska stå. Jag kommer nog få höra en hel del saker om mig själv ikväll

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@iKenn1i: Jag förstår. Men håll dig bara lugn och börja inte skrika. Var så pedagogisk du bara kan vara och peppa henne istället för att trycka ner henne. Och var öppen med dina känslor, förklara hur du känner och vad du förväntar dig.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

@deginho: Det finns så mycket som spelar in, självklart vill jag se förändring. Men krav på förändring innebär med största sannolikhet att hon faller tillbaka och tappar motivationen till allt. Jag vet att detta låter konstigt, men vi har varit tillsammans i 5år och flyttade för några månader sedan ihop och blev sambos.

Vi har en gemensam son som också kommer in i bilden. Jag vill att vi ska hålla ihop, att vi ska kämpa tillsammans genom detta elände.
Jag vill dock undvika att hamna i en ohållbar ekonomisk situation pga hennes umgängesresor med dottern, som på så vis påverkar hela vår familj.

Det kommer bli kaos ikväll kan jag lova, och jag brukar alltid försöka undvika konflikter då jag själv har lite problem med diverse personlighetsstörningar. Men det är dags att ta tjuren vid hornen, visa vart skåpet ska stå. Jag kommer nog få höra en hel del saker om mig själv ikväll

Då får jag allt korrigera mig lite här. Missuppfattade familjekonstellationen (borde ha lusläst inlägget lite bättre ). Då ni har en gemensam son kan du enligt 7 kap 5 § I FB bli försörjningsskyldig. Dock gäller endast detta om ni är "varaktigt sammanboende", och jag bedömer att 5 månader inte räcker för att uppfylla detta krav. Det är det viktigt att du vet att du kan och troligtvis kommer bli försörjningsskyldig då ni har gemensamma barn.

Dock ska denna typ av frågor I första hand lösas av barnets (dotterns) vårdnadshavare - det faktum förändras inte -, något du inte är. Från ett familjerättsperspektiv skulle jag argumentera att umgänge med barnets biologiska föräldrar inte nödvändigtvis ingår I försörjningsplikten, framför allt om inte din ekonomi tillåter detta. Detta kan, med tanke på omständigheterna, bli ett fall för socialförvaltningen och jag föreslår att du vänder dig dit om ni inte lyckas lösa detta.

Ber om ursäkt för missen här - jag låter infon stå kvar ifall någon annan är nyfiken ;).

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem
Skrivet av deginho:

@Darkstormz: Jag tycker du får ge din sambo ett ultimatum > skaffa jobb/inkomst eller så lämnar du henne. Varför ska du må dåligt över situationen när det är hon som är problemet? Du verkar vara en vettig och ansvarsfull person. Förlåt att jag säger det men du förtjänar något bättre...

Bästa rådet du har fått/kommer få gällande denna tråd.
Men eftersom TS säger att han har personlighetsstörningar samt att kvinnan är bipolär, så tycker jag att han/de borde söka kvalificerad hjälp ang detta.

MVH

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är kvalificerad att lägga mig i detta då jag inte har någon erfarenhet av personlighetsstörningar, men du borde nog göra en "lyxfällan", dvs sätta dig ner och gå igenom inkomster och utgifter med henne och visa svart på vitt att detta inte håller i längden. Du måste få henne att inse att ni behöver en plan för att ta er ur situationen, och den planen ska handla om att hon på något sätt ska få in lite pengar till hushållet. Visst kan hon fortsätta skrika på dig men var ska det sluta? SMS-lån? Får hon bestämma nu så kommer hon i förlängningen inte att ha råd att umgås med något av sina barn, och det måste präntas in med kalla fakta. Skit samma vad rättsläget säger, eller din betalningsvilja för den delen, finns inte pengarna så får man tänka om!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iKenn1i:

@deginho: Det finns så mycket som spelar in, självklart vill jag se förändring. Men krav på förändring innebär med största sannolikhet att hon faller tillbaka och tappar motivationen till allt. Jag vet att detta låter konstigt, men vi har varit tillsammans i 5år och flyttade för några månader sedan ihop och blev sambos.

Vi har en gemensam son som också kommer in i bilden. Jag vill att vi ska hålla ihop, att vi ska kämpa tillsammans genom detta elände.
Jag vill dock undvika att hamna i en ohållbar ekonomisk situation pga hennes umgängesresor med dottern, som på så vis påverkar hela vår familj.

Det kommer bli kaos ikväll kan jag lova, och jag brukar alltid försöka undvika konflikter då jag själv har lite problem med diverse personlighetsstörningar. Men det är dags att ta tjuren vid hornen, visa vart skåpet ska stå. Jag kommer nog få höra en hel del saker om mig själv ikväll

Har läst igenom tråden och ville bara säga lycka till ikväll och hoppas det går bra med snacket Det är skönt när man fått säga vad man tänker och tycker i sånahär situationer, lite av en tyngd som släpper från axlarna.

Permalänk
Medlem

Låter som att du blir utnyttjad..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Det du beskriver skulle kunna vara en beskrivning av en nära anhörig till mig, allt började precis på samma sätt när dom flyttade ihop. Hon var inte sjukskriven men "för sjuk" för att kunna jobba tydligen. Även han försökte gå hem o sätta henne på plats. Men slutade oftast med att han sa förlåt efter att hon skällt ut honom med att vara egoistisk osv.
Det sjuka är att detta har nu pågått i 22år och pågår fortf. Hon har inte gått till arbetsförmedlingen en enda gång på dom åren.
Och inte en krona i bidrag har hon heller inte bidragit med till den familjen.
SNÄLLA ställ ultimatum nu på en gång! för senare kommer det bli lönlöst.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz Kylare: Corsair H110 Moderkort:Gigabyte X570 AORUS PRO:[/B] Corsair Dominator 3000MHZ 32GB Lagring: Samsung 960 EVO 1TB Intel 540s Series 2.5" SSD 240GB Samsung 840 Pro 128gb Intel X25-M G2 80GB Western Digital 4TB GPU: AORUS GeForce RTX™ 3080 MASTER 10GNätagg : Corsair AX1200i Chassi: Corsair Carbide Air 540 Headset: Corsair Virtuoso RGB Wireless XT Tangentbord: Logitech G915 LIGHTSPEED Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT Skärm: Samsung C49RG90 Konsol: PS5 Nintendo Wii Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Interpx:

Bästa rådet du har fått/kommer få gällande denna tråd.
Men eftersom TS säger att han har personlighetsstörningar samt att kvinnan är bipolär, så tycker jag att han/de borde söka kvalificerad hjälp ang detta.

MVH

Mina personlighetsstörningar handlar om Borderline, samt personlighetsstörning UNS. Jag själv har fått kvalificerad hjälp i många år, och mår nu bättre än på mycket länge. Dock så har jag fortfarande svårigheter vid konflikter och allmänt negativ stämning.
Jag själv är alltid positiv, glad, öppen för lösningar osv, och höjer aldrig tonläget och är väldigt lyhörd och förstående

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q